Nu avem profesori, instructori capabili să utilizeze resurse tehnologice avansate în învățământul profesional, spune ministrul Educației: Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți de la nivelul operatorilor economici să poată avea acces în școală

Foto: gov.ro

Trebuie să flexibilizăm condițiile prin care oameni pregătiți, de la nivelul operatorilor economici, să poată avea acces în școală, susține ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Acesta a vorbit despre dotările pe care laboratoarele și atelierele din învățământul profesional ar trebui să le primească în urma investițiilor din Planul Național de Redresare și Reziliență și despre faptul că „nu avem profesori, instructori, care să fie capabili să utilizeze resurse tehnologice avansate, în învățământul profesional”.

Cîmpeanu a spus că urmează să fie dotate 909 ateliere din învățământul profesional, care „vor putea să dispună de simulatoare și de mijloacele de pregătire conforme cu ceea ce există în acest moment în lume, dar ele trebuie să fie utilizate”.

Sorin Cîmpeanu: „Este evident, în primul rând, aşteptăm concluziile proiectului ”România Educată”, oricare ar fi acelea. Sunt sigur că există susţinere pentru această formă de organizare a învăţământului profesional, care este fără doar şi poate cea mai bună formă de organizare. Întotdeauna am spus acest lucru, învăţământul dual este cea mai bună formă de organizare a învăţământului profesional. Acolo, însă nu există agent economic sau agentul economic dacă există nu vrea să intre în parteneriat cu şcoala, învăţământul profesional trebuie să rămână o responsabilitate a statului.

Din acest motiv domnul prim-ministru a anunţat, per total, sumele alocate pentru învăţământul profesional şi învăţământul dual din PNRR. Sunt sume generoase care vor trebui să fie utilizate inteligent şi eficient. Doar învăţământul profesional dual va beneficia de 338 de milioane de lei pentru investiţii în zece campusuri. Condiţiile minime pentru a alcătui aceste consorţii vor fi genul minimum patru entităţi între care şcoală şi agent economic, în primul rând, dar şi UAT-uri şi o universitate, cel puţin o universitate în al doilea rând. Este vorba de, revin la documentul ”România Educată”, este vorba de nevoia de a asigura o schimbare de mentalitate, care să consolideze învăţământul dual, o schimbare de mentalitate care se va putea face doar atunci când vom avea rute diversificate şi deschise. Deschise înseamnă că acei tineri care vin în învăţămantul dual să ştie că vor avea şansa, pe modelul german, spre exemplu, să-şi continue studiile în anumite domenii şi la nivel universitar. Sunt convins că în acest fel va fi un plus de atractivitate important.

Doi: atunci când statul va investi 338 de milioane în aceste campusuri, zece campusuri sunt în momentul de faţă în negociere cu Comisia, îndrăznesc să-mi manifest tot optimismul, deşi negocierile nu sunt încheiate, că această idee va fi acceptată de Comisie la finalul negocierilor, situaţie în care investim 338 de milioane de euro. Agenţii economici care deja până acum au fost dispuşi şi au şi făcut-o, să investească din propriile resurse pentru formarea unor angajaţi cu competenţe de care au nevoie, vor fi mult mai interesași să se alăture într-o manieră mai profundă cel puţin în zona acestor zece campusuri. Campusuri care vor trebui să fie dezvoltate acolo unde există şi agenţi economici, acolo unde există şi universităţi, acolo unde există şi resursa umană pregătită pentru susţinerea unui astfel de învăţământ dual.

Sunt convins că vor fi discutate după ce vom avea concluziile proiectului ”România Educată”, sau poate chiar vor face parte din aceste concluzii – nu ştiu, nu vreau şi nu îndrăznesc să anticipez – şi idei precum o creştere a flexibilității cu privire la resursa umană implicată.

Pentru că ies un pic din subiectul dual, mă duc spre învățământul profesional. Este vorba de dotarea a 909, mă rog, aproape o mie de ateliere – învățământ profesional, nu dual. Acele ateliere vor putea să dispună de simulatoare și de mijloacele de pregătire conforme cu ceea ce există în acest moment în lume, dar ele trebuie să fie utilizate. Nu avem profesori, instructori, care să fie capabil să utilizeze aceste resurse tehnologice avansate, pe care noi dorim să le punem la dispoziția învățământului profesional. În învățământul dual avem avantajul de a lucra împreună cu agenți economici.

Agenții economici, nu de puține ori, au disponibilitatea să oferte resursa umană inclusiv care să susțină cadrele didactice din școli pentru procesul de pregătire, pentru eficientizarea şi focusarea procesului de pregătire față de ce există ca nevoie pe piața muncii. Nu întotdeauna aceste persoane au acces în școală, pentru că accesul este, în opinia mea, mai restrictiv decât ar trebui să fie. Atunci când avem oameni pregătiți la nivelul operatorilor economici, care vor să se implice în pregătirea elevilor, trebuie să flexibilizăm condițiile prin care aceştia să poată avea acces în școală. E un lucru important, pentru că, altfel, degeaba avem resurse financiare, degeaba avem bază materială, degeaba avem cadrul legal dacă nu avem oameni.

Ştiu foarte bine că mai mulți participanți la această discuție înțeleg bine ce vreau să spun. Nevoia de oameni este prima nevoie, nu aceea de resurse. Iată acum avem resurse şi va trebui să găsim modalitatea inteligentă de a le susţine. Bref, două lucruri: investiţii, cadrul legislativ coerent în urma finalizării dezbaterilor în proiectul care a beneficiat de cea mai largă consultare. După acest moment totul vine în dreptul guvernului, care va trebui să propună parlamentului la nivelul unui proiect integrat şi coerent operaționalizarea concluziilor din proiectul “România Educată”, iar în “România Educată”, vorbesc sub controlul dnei. consilier prezidenţial Ligia Deca, învăţământul dual este o prioritate majoră”.

Foto: gov.ro

Exit mobile version