„Nu am avut suficientă autonomie pentru a ne cultiva valorile, pentru a ne selecta profesorii. De aceea, trecem în plan secund selecția elevilor, nu că nu ne-ar interesa, ne interesează”, a declarat George Cazacu, președintele Alianței Colegiilor Centenare, la o conferință organizată de Institutul Aspen. Ministrul Cîmpeanu a spus că „selecția profesorilor este esențială” și că „autonomia va fi puternic susținută”.
Președintele Alinaței Colegiilor Centenare a menționat că un obiectiv se referă la organizarea propriului examen de admitere. El a mai spus „sunt situații în care elevii cunosc mai multă carte decât unii dintre profesorii lor, în principal la discipline, cum ar fi: limbile străine, informatică” și că a devenit prioritară „selectarea personalului didactic la nivelul unității școlare”.
George Cazacu: „Organizarea propriului examen de admitere este unul din obiectivele importante ale asociației noastre, dar odată cu trecerea timpului am fost nevoiți să constatăm că au apărut situații în care elevii cunosc mai multă carte decât unii dintre profesorii lor, în principal la discipline, cum ar fi: limbile străine, informatică. Așa că, prioritară a devenit selectarea personalului didactic la nivelul unității școlare, cel puțin pentru noi. În altă ordine de idei, colegiile naționale centenare sunt în vârf, dar sunt în vârful catargului aflat pe o corabie care se scufundă. Suntem la fel de interesați, ca și ceilalți actori în educație, să repunem pe linia de plutire corabia învățământului romanesc. (…) În acest moment, în România, își desfășoară activitatea mai bine de 100 de colegii centenare în care studiază aproximativ 100 de mii de elevi. Dintre cele 100 de școli, 81 s-au reunit în Alianța Colegiilor Centenare. (…) În statisticile realizate de Ministerul Educației privind admiterea la liceu și promovabilitatea la examenul de bacalaureat, acestea ocupă majoritatea pozițiilor fruntașe. (…)
Legea educației trebuie să țină cont de existența unor astfel de interese, pentru că elevii buni vin spre spre noi, mânați de interese ale părinților lor, ale comunității din care provin și ale lor personale. Până acum s-a dovedit că ne-am făcut treaba destul de bine. Din păcate, lucrurile, și în ce ne privește, stau tot mai greu, pentru că nu am avut suficientă autonomie pentru a ne cultiva valorile, pentru a ne selecta profesorii. De aceea, trecem în plan secund selecția elevilor, nu că nu ne-ar interesa, ne interesează.”
Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a precizat că viitoarea lege a educației cuprinde autonomie „în a selecta elevii în așa fel încât să nu afecteze echitatea”. Acesta a completat că un concurs de admitere la liceu ar putea să fie organizat înainte de Evaluarea Națională, astfel încât „acei elevi care nu reușesc să intre la colegiile naționale să aibă șansa unei repartizării prin evaluarea națională”.
De asemenea, ministrul Cîmpeanu a spus că autonomia va fi puternic susținută” și că vor fi constituite clase „pe modelul unor licee private, care strâng vârfurile din tot sistemul de educație din gimnaziu, le oferă condiții, iar performanța se face în acele licee private”.
Sorin Cîmpeanu: „Tot ceea ce-a spus este luat în considerare la nivelul proiectului legii: de la autonomie în a selecta elevii în așa fel încât să nu afecteze echitatea, pentru că un concurs de admitere propriu ar putea fi făcut pentru o parte din locuri, și oricum ar trebui să fie încheiat înainte de evaluarea națională, pentru că acei elevi care nu reușesc să intre la colegiile naționale să aibă șansa unei repartizării prin evaluarea națională. Selecția profesorilor este esențială, știți, îmi place să cred că știți că sunt de acord cu dumneavoastră și am dat și exemple care sunt dincolo de limitele care pot fi făcute publice, dar care fac parte din realitate, din păcate, și cred că le știm cu toții.
Autonomia va fi puternic susținută, insist să fie inclusiv clase de excelență, să poată fi constituite pe modelul unor licee private, care strâng vârfurile din tot sistemul de educație din gimnaziu, le oferă condiții, iar performanța se face în acele licee private. Nu este fair ca un colegiu de nivelul acesta să nu aibă aceeași șansă: să aibă cadrul legal pentru a-și putea constitui clase de excelență, să existe și posibilitatea de înmatriculare a unor elevi în loturi olimpice, pe diverse discipline, în aceste colegii, care să fie pepiniere ale excelenței. Acest lucru – vă asigur și veți vedea zilele următoare că există. (…) Îi răspund lui Mihnea, flexibilitatea este una dintre cele 10 valori pe care o susțin, dar atrag atenția, așa cum învățământul trebuie să rămână centrat pe elevi, dar în școală factorul determinant este profesor, să nu facem confuzia între roluri, așa trebuie să se întâmple și cu flexibilitatea, să nu depășim punctul de rupere, pentru că am primit propuneri care sunt departe, mult dincolo de punctul de rupere, adică în loc să facă bine, scufundă sistemul de învățământ superior și câțiva știm la ce ne referim aici. Pot să-ți spun, e vorba de propuneri de a face lucrurile practice 75% la online, de a face cursurile 75% și cercetarea până la 100% online.”
Amintim că Sorin Cîmpeanu a anunțat anul trecut că examenul de admitere în liceu organizat înainte de Evaluarea Națională s-ar putea întâmpla “din toamna anului în care va trece o nouă Lege a Educației”. Mai multe detalii aici.
“Cei care optează să susțină un examen de admitere la un anumit liceu pot fi declarați admiși la acel liceu, restul vor fi repartizați computerizat. Poate vom apela la soluția ca un liceu să nu ocupe toate locurile prin concurs propriu și va lăsa un 25% pentru ocupare prin repartizare computerizată”, a spunea Cîmpeanu în luna iulie a anului trecut.
În cadrul conferinței ministrul Educației a mai spus că va fi scos condiția ca școlile să aibă o vechime de 75 de ani pentru a deveni colegii naționale: „Am ținut ca în cele 212 colegii naționale, care au titulatura de „colegiu național” în urma calității educației, nu, nu mai vechime – vechimea este la colegii centenare, au și ele (n.red. colegiile naționale) o condiție de vechime, de 75 de ani, care va fi scoasă – deci revin la colegiile naționale să poate să-și organizeze examen de admitere după propriile criterii”.
Cîmpeanu a vorbit despre această propunere încă lin luna mai, ca posibilă soluție pentru a “susține performanța”: “Sunt școli foarte, foarte bune și ar merita titulatura de colegiu național”, dar care nu au vechimea necesară, a afirmat el într-un interviu la Digi 24. Mai multe detalii aici.
Amintim că ministrul a anunțat că proiectul Legii Educației va fi publicat în câteva zile: „Sunt lucruri care, repet, conceptual sunt puse la punct și am mizat pe încrederea dumneavoastră în momentul în care voi face publice proiectele de lege așa cum le-am gândit și asta se va întâmpla într-o perioadă de peste câteva zile, cu siguranță, veți vedea traducerea juridică a concluziilor proiectului România educată. Dar finanțarea va rămâne un factor esențial”, a declarat Sorin Cîmpeanu.
Aflat la aceeași dezbatere rectorul Universității Politehnica din București, Mihnea Costoiu, a spus că nu este de acord cu admiterea la liceu, moment în care și președintele Alianței Colegiilor Centenare, George Cazacu, a spus ca nici noi nu prea mai suntem de acord.
Mihnea Costoiu: Și eu susțin de foarte mulți ani și voi susține flexibilizarea de care vorbea domnul ministru. Este extrem de importantă, chiar dacă cu admiterea la liceu nu sunt de acolo (…).
George Cazacu: În paranteză, nici noi nu prea mai suntem de acord.
Mihnea Costoiu: E bine, pentru că eu gândesc tot, așa cum spunea domnul președinte, social, ne gândim la oameni mai mult decât … Și revenind, este extrem de important să acceptăm aceste provocări și să acceptăm ideea că schimbarea poate să vină cu doar cu implicarea actorilor importanți. (…)