Noul regulament de organizare și funcționare a Consiliului Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice și Inovării: se modifică procedura de analiză a sesizărilor

988 de vizualizări
Foto: People photo created by pressfoto – www.freepik.com
Procedura de analiză a sesizărilor va avea loc în două etape, iar sancțiunile includ revocarea deciziilor de acordare a gradelor profesionale, potrivit Ordinului pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a Consiliului Național de Etică a Cercetării Științifice, Dezvoltării Tehnologice și Inovării (CNECSDTI), publicat miercuri în Monitorul Oficial.
Noutățile și modificările importante

comparativ cu ordinul anterior (nr. 4.655/2020):

  1. Numărul membrilor Consiliului a fost mărit de la 19 la 23, inclusiv președintele și cei doi vicepreședinți, “astfel încât să asigure buna funcționare a acestuia printr-o încărcare uniformă și echilibrată a tuturor membrilor”, este menționat în document.
  2. Se menține mandatul de 4 ani al membrilor, dar este specificat că selecția membrilor se bazează pe criterii de performanță profesională și integritate, cu cerințe specifice de reprezentare (20% din institutele Academiei Române, 20% din institute naționale, 20% din universități).
  3. Atribuțiile Consiliului includ elaborarea Codului de etică, monitorizarea activităților CDI, inclusiv a programelor de finanțare și evaluare a proiectelor și colaborarea cu structuri internaționale. Se subliniază și monitorizarea comisiilor de etică din organizațiile de cercetare, cu excepția celor din învățământul superior.
  4. Procedura de analiză a sesizărilor va avea loc în două etape – prima etapă la nivelul organizației de cercetare – a doua la nivelul CNECSDTI. De asemenea, se introduce un termen de 90 de zile pentru finalizarea raportului.
  5. Sunt detaliate sancțiunile ce pot fi aplicate pentru abaterile de la buna conduită, inclusiv procedura de revocare a ordinelor de acordare a gradelor profesionale, dacă se constată abateri.
  6. Cvorumul necesar este de 13 membri (fața de 7 membri în ordinul anterior), iar ședințele pot fi convocate și de către ministrul Cercetării.
Principalele prevederi privind organizarea și funcționarea CNECSDTI

Atribuții ale CNECSDTI

  • Elaborarea Codului de etică: Consiliul este responsabil de elaborarea Codului de etică, care trebuie aprobat prin ordin al ministrului cercetării în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 183/2024.
  • Monitorizarea respectării normelor de conduită: CNECSDTI urmărește aplicarea normelor etice în organizațiile de cercetare, cu excepția instituțiilor de învățământ superior.
  • Analiza cazurilor de încălcare a normelor de conduită: Consiliul analizează sesizările privind abaterile, emite hotărâri privind vinovăția sau nevinovăția și propune sancțiuni.

Norme de etică și conduită

Membrii CNECSDTI și experții cooptați trebuie să respecte normele de bună conduită în activitatea de CDI și să evite conflictele de interese. Aceștia sunt obligați să raporteze orice situație de conflict de interese și să păstreze confidențialitatea asupra informațiilor discutate.

Sancțiuni și responsabilități

În caz de încălcare a normelor etice sau de neîndeplinire a atribuțiilor, membrii CNECSDTI și ai grupurilor de lucru răspund conform legii. Hotărârile consiliului sunt avizate pentru legalitate și pot fi contestate conform legislației în vigoare.

Cine poate sesiza CNECSDTI

“Orice persoană fizică sau juridică poate sesiza în scris CNECSCDTI cu privire la abaterile de la buna conduită în activitățile CDI. 

Sesizările și contestațiile direcționate către CNECSDTI se înregistrează la Registratura MCID sau la adresa de e-mail: secretariat.cnecsdti@mcid.gov.ro. 

Secretariatul tehnic al CNECSDTI primește de la registratura MCID toate sesizările sau contestațiile și le transmite în format electronic, către toți membrii CNECSDTI”, este precizat în document.

Criteriile pe baza cărora o sesizare este admisibilă

“Sesizarea/contestația depusă este admisibilă dacă îndeplinește cumulativ următoarele condiții: 

a) să conțină date de identificare a persoanei fizice sau juridice care formulează sesizarea, respectiv numele și prenumele, adresa de domiciliu, adresa de corespondență electronică pentru persoane fizice, și date de identificare și adrese oficiale ale instituției, asociației, organizației etc., pentru persoane juridice; 

b) să conțină date privind încălcarea normelor de conduită în activitatea de cercetare-dezvoltare, date de identificare ale lucrărilor care fac obiectul sesizării/contestației pentru care se face sesizarea: autor, titlul lucrării, anul publicării; 

c) să prezinte anexat pe suport electronic sau în format electronic (scanat) orice document pentru susținerea sesizării; se prezintă copii ale documentelor consultate în limba română sau în limbi străine, în baza cărora se face sesizarea, cu indicarea surselor de documentare și a datelor de identificare ale acestora (biblioteci, reviste, cărți publicate); 

d) să conțină o motivare argumentată a sesizării, cu exemple concrete cu privire la existența presupuselor abateri de la buna conduită în cercetare-dezvoltare”, este precizat la art. 22.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii și copiii de grădiniță intră în vacanță peste o săptămână, la finalul primului modul. Al doilea modul începe pe 31 octombrie / Structura completă a anului școlar 2022-2023

Elevii și copiii de grădiniță sunt în vacanță în perioada 22 octombrie – 30 octombrie, potrivit structurii anului școlar 2022-2023. Înainte, intrau într-o vacanță de o săptămână doar copiii de…
Vezi articolul

Reducerea distanței din jurul școlilor și grădinițelor în care masca este obligatorie, precum și închiderea cazinourilor și sălilor de jocuri de noroc din București – pe ordinea de zi a Comitetului Municipal pentru Situații de Urgență

Purtarea măștii ar putea să fie obligatorie pe un perimetru de 50 de metri în jurul școlilor și grădinițelor din București, și nu la o distanță de 100 de metri…
Vezi articolul

Aproape 17 lei per elev pentru activități în Săptămâna Verde, de anul școlar viitor. Elevii pot merge în excursii, la muzee sau la cinema pentru a vedea filme documentare despre mediu / Școlile trebuie să ceară banii printr-o cerere la Inspectorate, să utilizeze fondurile “eficient și responsabil” și să facă un raport privind banii primiți – proiect

Un elev are alocat în jur de 17 lei pentru activități din cadrul programului Săptămâna Verde, de anul școlar viitor, potrivit proiectului de metodologie, pus în dezbatere publică. Banii rămași…
Vezi articolul
Constantin Ichim / Foto: Arhiva personala

Articol susținut de Fundația Orange

Educație digitalizată la sat. Exemplul școlii cu 4 note de 10 la Evaluarea Națională, după intrarea în proiectul Digitaliada, introducerea Informaticii ca materie obligatorie și a orelor remediale. Constantin Ichim, director: Mi s-a dat foarte multă încredere

Pot face profesorii performanță și carieră la școlile din sate? Digitalizarea educației îi poate ajuta pe copiii și profesorii din mediul rural? Cu o pondere de 83% a copiilor care…
Vezi articolul

Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al BOR: O țară în care Educația a fost și este tratată cu dispreț și obrăznicie devine o țară copleșită, sufocată de impostură generalizată, ceea ce transformă lent, dar sigur, un popor într-o debusolată populație

Purtătorul de cuvânt al Bisericii Ortodoxe Române, Vasile Bănescu, a scris un mesaj într-o postare pe Facebook, în contexul grevei generale din Educație: “O țară în care Educația a fost…
Vezi articolul