Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE: Numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped, trei departamente noi și mai mulți consilieri școlari prin transformarea unor posturi – proiect

5.510 vizualizări
Foto: INQUAM Photos / George Călin
Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul de Ordin pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență, CJRAE/CMBRAE. Printre noutăți se numără reorganizarea pe trei departamente, atribuții pentru consilierii școlari, profesorii de sprijin și mediatorii școlari, evaluarea personalului și de către directorul școlii, nu doar de CJRAE și prevederi privind numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped și mediator școlar. 

Ministerul a introdus o prevedere nouă pentru personalul din CJRAE: „Norma didactică a personalului didactic de predare, cu o vechime în învățământ de peste 15 ani și cu gradul didactic I, nu se poate reduce”.

Prin transformarea posturilor de profesor în centre și cabinete de asistență psihopedagogică în posturi de profesor consilier școlar, va crește numărul de consilieri școlari.

„Toate posturile de profesor în centre și cabinete de asistență psihopedagogică se transformă în posturi de profesor consilier școlar în cadrul departamentului de servicii educaționale specializate din cadrul CJRAE/CMBRAE sau în cadrul cabinetelor de consiliere psihopedagogică din unitățile de învățământ cu personalitate juridică”, potrivit Art. 42.

Numărul de elevi pentru fiecare post:

  • un post de profesor consilier școlar la un număr de maximum 500 de elevi
  • un post de profesor-logoped la un număr de maximum 500 de elevi
  • un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual.
  • un post de mediator școlar în fiecare școală din comunități dezavantajate, în care există un procent de minimum 25% dintre elevi care provin din grupuri minoritare

În fiecare judeţ funcţionează centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională, denumit în continuare CJRAE, iar în municipiul București funcționează Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională, denumit în continuare CMBRAE”, conform proiectului.

Cum vor fi finanțate centrele județene de resurse și asistență educaţională

„Finanţarea CJRAE/CMBRAE, a cabinetelor de consiliere psihopedagogică, a cabinetelor logopedice, a camerelor-resursă şi altor spaţii dedicate asistenţei educaţionale se asigură de la bugetul unităţii administrativ-teritoriale pe raza căreia îşi desfăşoară activitatea, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat, prin bugetele locale ale consiliilor judeţene şi ale sectoarelor municipiului Bucureşti, în baza prevederilor privind finanţarea învăţământului”, conform Art. 6.

CJRAE/CMBRAE are responsabilități în dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea şi evaluarea următoarelor servicii:

  • servicii de asistență psihopedagogică pentru elevii în risc de excluziune școlară;
  • servicii de consiliere vocațională, orientare școlară și profesională;
  • servicii de terapii logopedice;
  • servicii de evaluare, orientare/reorientare dinspre învățământul special spre învățământul de masă și invers;
  • servicii de mediere școlară;
  • servicii de sprijin psihopedagogic pentru elevii cu CES integrați în învățământul de masă;
  • servicii de sprijin, consiliere și formare a cadrelor didactice, în parteneriat cu CNFDCD și CCD;
  • servicii de educație parentală;
  • servicii de intervenție în situații de violență școlară, de mediere a conflictelor școlare și de consiliere a preșcolarilor/ elevilor implicați în situații de violență școlară;
  • servicii de informare, consiliere și sprijin pentru personalul unităților de învățământ și pentru elevi în scopul prevenirii traficului și consumului de droguri, a delincvenței și predelincvenței juvenile și a altor comportamente de risc, precum și a oricărei forme de violență în spațiul școlar, inclusiv bullying, cyberbullying, hărțuire;
  • servicii de facilitare a integrării sociale și culturale a preșcolarilor/elevilor în colectivul clasei/grupei și al unității de învățământ”, potrivit Art 10.
CJRAE/CMBRAE vor avea trei departamente

„În CJRAE/CMBRAE se constituie următoarele departamente:

  1. Departamentul de servicii educaționale specializate (DSES)
  2. Departamentul de evaluare, orientare școlară și profesională (DEOSP)
  3. Departamentul administrativ (DA)

Conducerea CJRAE/CMBRAE este asigurată de consiliul de administraţie, de director şi, după caz, de directorul adjunct.

În CJRAE/CMBRAE este încadrat personal, având următoarele funcții didactice de conducere, de predare, auxiliare și funcții administrative:
a) personal didactic de conducere: director, director adjunct, după caz;
b) personal didactic de predare: profesori consilieri şcolari, profesori logopezi, profesori itineranți și de sprijin, profesori-psihopedagogi, profesori-psihologi;
c) personal didactic auxiliar: administrator financiar/ contabil/ după caz, secretar, informatician, ajutor analist programator, bibliotecar, asistent social, mediator școlar, administrator patrimoniu etc;
d) personal administrativ: îngrijitor, muncitor, paznic, şofer etc.”

Departamentul de servicii educaționale specializate

„Departamentul de servicii educaționale specializate, DSES, asigură coordonarea serviciilor de consiliere școlară și psihologică, terapie logopedică, de sprijin educațional și de mediere școlară, prin profesori consilieri școlari, profesori psihologi, profesori logopezi, profesori itineranți și de sprijin și mediatori școlari etc.

Funcțiile didactice de predare din cadrul cabinetelor de consiliere psihopedagogică, cabinetelor logopedice, de sprijin educațional/camerelor-resursă din unitățile de învățământ sunt:
a) profesor consilier școlar;
b) profesor logoped
c) profesor itinerant și de sprijin.”

Departamentul de evaluare, orientare școlară și profesională

DEOSP realizează evaluarea psihoeducațională complexă a copiilor/elevilor/tinerilor în vederea stabilirii necesităților educaționale suplimentare care definesc cerințele educaționale speciale (CES) în scopul orientării școlare și profesionale de către COSP.

În DEOSP este normat personal didactic de predare cu specializare în psihologie, pedagogie, psihopedagogie specială, fiind încadrat pe funcție de profesor consilier școlar, profesor logoped, profesor psiholog, profesor psihopedagog, personal didactic auxiliar – asistent social. 

Pot fi încadrate în cadrul DEOSP cadrele didactice care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii specifice;

a) dețin cel puțin gradul didactic II;

b) au o vechime de cel puțin 5 ani în specialitate;

c) au experiență de cel puțin 3 ani în evaluarea, asistența psihoeducațională, orientarea/reorientarea școlară și profesională a antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor cu CES.”

Încadrarea personalului din CJRAE

„Numărul total de posturi din cadrul CJRAE/CMBRAE este aprobat de Ministerul Educației, la propunerea CJRAE/CMBRAE, în funcție de numărul de antepreșcolari/preșcolari/elevi beneficiari și de nevoile de sprijin identificate ale acestora.

– Norma de activitate a directorului și a directorului adjunct, după caz, al CJRAE/CMBRAE este de 40 de ore săptămânal. Degrevarea totală sau parțială de norma didactică de predare se stabilește prin metodologie specifică elaborată de Ministerul Educației și aprobată prin ordin al ministrului educației.”

În cadrul unităților școlare cu personalitate juridică:

  • un post de profesor consilier școlar la un număr de maximum 500 de elevi, maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari.
  • un post de profesor-logoped și se stabilește prin raportare la un număr de maximum 500 de elevi, de maximum 500 de elevi și preșcolari sau de maximum 300 de preșcolari, dintre care, pe parcursul unui an şcolar, un profesor logoped lucrează cu un efectiv de 15-40 copii/ elevi cu tulburări de limbaj și comunicare.
  • un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.
  • un post de profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III, integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.
  • un post de profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III integrați individual. Activitatea se poate desfășura individual ori în grup de 2-3 elevi în grupe/clase/camere-resursă din unități de învățământ de masă.
  • un post de mediator școlar în fiecare unitate școlară cu personalitate juridică din comunități dezavantajate, în care există un procent de minimum 25% dintre elevi care provin din grupuri minoritare, aflați în risc de părăsire timpurie a școlii/excluziune socială.
  • La nivelul unei unități administrative teritoriale din mediul rural sau la nivelul unei unități de învățământ din mediul urban, unde există un număr mare de preșcolari/elevi care provin din medii dezavantajate poate fi angajat un mediator școlar.
  • în unităţile administrativ-teritoriale cu un număr crescut de eleve gravide şi elevi părinţi, la nivelul unităţii de învăţământ unice sau cu cele mai multe astfel de cazuri înregistrate, se alocă suplimentar, în mod obligatoriu, un post de mediator şcolar.

Ocuparea posturilor didactice rezervate/vacante de profesor consilier școlar, profesor logoped și profesor itinerant și de sprijin din CJRAE/CMBRAE se realizează în conformitate cu Metodologia – cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învăţământul preuniversitar, aprobată prin ordin de ministru.”

Evaluarea personalului CJRAE/CMBRAE

La nivelul CJRAE/CMBRAE se realizează anual evaluarea activității personalului didactic de predare și didactic auxiliar conform prevederilor Metodologiei de evaluare stabilite prin ordin al ministrului educației, conform Art (41).

Evaluarea personalului didactic de predare şi didactic auxiliar se realizează în baza fişelor de evaluare aduse la cunoştinţă la începutul anului şcolar.

Fişele de post şi fişele de evaluare se elaborează anual de către directorul CJRAE/CMBRAE, la propunerea coordonatorilor de servicii de consiliere școlară, servicii de terapie logopedică și servicii de sprijin educațional, cu aprobarea consiliului de administraţie, ca adaptări ale fişelor cadru ale postului şi fişelor cadru de autoevaluare/evaluare pentru personalul didactic de predare, conținând următoarea structură: domeniile evaluării, criteriile de performanță, indicatorii de performanță, punctajul maxim și acordat (autoevaluare, evaluare comisie, evaluare consiliul de administrație) și validarea consiliului profesoral.

Evaluarea personalului didactic de predare, respectiv profesori consilieri școlari, profesori logopezi și profesori itineranți și de sprijin, care își desfășoară activitatea în unitățile de învățământ preuniversitar, se realizează prin consultarea directorilor unităților de învățământ, locație a postului.

Transferul posturilor de profesor itinerant și de sprijin de la unitățile de învățământ special/centrele școlare de educație incluzivă/unități de învățământ de masă/alți angajatori către CJRAE/CMBRAE se realizează începând cu anul școlar 2025-2026, conform unei proceduri aprobate prin ordin al ministrului educației”.


8 comments
  1. ..unii profesori consilieri școlari s au titularizat în scoli, înainte ca acest CJRAE sa existe..ulterior apare aceasta structura ,iar profesorii consilieri devini angajati ai CJRAE, li se schimba titulatura, nu știu în ce baza. Cjrae nu isi justifica activitatea si mai mult încurcă lucrurile.
    de ce e nevoie de o armata de conducători pentru consilierii școlari? …în timp ce alte discipline sunt coordonate de catre un inspector școlar .. ar fi bine sa rămână angajații scolii

  2. Sigur, dl Tedi, clarific. “Independent” în raport cu directorii după mine ar fi să nu fie în jurisdicția lor (care sunt mult mai susceptibili de a proteja părtinitor interese, de a fi corupți – zic așa, din discuții cu beneficiarii “educației”, primari și secundari), ci a CJRAE/CMBRAE in continuare. Măcar la CJRAE/CMBRAE au un cod deontologic al profesiei lor, ceva care îi aduce mai spre integritate când profesează. În același timp, multe școli se scaldă în mocirla corupției de tot felul.
    Nu știu dacă ați intrat vreodată într-un CJRAE. Eu, când am intrat am întâlnit doar câțiva și un director.
    Consilierii au sediul de lucru în școli și grădinițe, licee; acolo sunt de găsit și au un orar, la care cetățeanul ii poate găsi; chiar și un nr de telefon afișat la vedere de jure (nu zisei de facto).
    Și da, vorbesc de un caz, nu de mai multe că nu îi știu pe toti. Acest “caz” nu stă la orar, deci nu vine la serviciu (la școală) la toate orele din orarul său. Cine îi pupă pe creștet e aceștia binecuvântându-le absențele? Or fi directorii? Își plătesc aceste scuze sau doar sunt simpatici? Dacă le plătesc, cu ce bani sau servicii? Cei din salariul de la școală? Hmm…
    Poate fără legătură, cum ne explicăm știrea de aici și de azi că au dispărut în neant peste 800 de astfel de consilieri? Dispăruți în scripte? Sau erau responsabilitățile prea mari la școală? Au părinții mai multă voce recent?

  3. Dl Tedi, membrii CJRAE ar fi bine sa fie “un pic” independenți față de directorii din școala/școlile unde lucrează, nu de-alta dar unii directori îi văd chiar “dușmani” dacă ei și-ar pune în gând să facă acele activități din fișa postului și să nu stea pe la cabinetele proprii in orarul de la școală. Ar putea face parteneriate cu breasla lor din fundații pe care să le aducă în școală (că, oricum, singuri nu au cum să se descurce) și treaba ar sta un pic mai bine.
    Eu zic , Edupedu, să încercați să vă duceți și la ședințele CMBRAE, CJRAE să asistați. Chiar și dacă ați suna la școli și ați cere să fiți redirecționați telefonic către cabinetul din școală tot ar fi ceva. Dacă găsiți doar logopezii, cinste lor (logopezilor)!

    1. definiti independenti fata de directorii din scoli, va rog…daca stau la cabinetele private, nasol, sa i arda…eu nu vorbesc de cazuri izolate…dumneavoastra vad ca da…

  4. Cei mai mulți dintre oamenii ăștia,nu fac nimic în școli, chiul la greu,doar
    hârtii pentru dosare să iasă bine la controale și pontaje pe care le trimit la centru sa ia banii pe stat degeaba .

  5. absolut nimic nou, totul e in legea 198 a educatiei…si norma, si reducerea normei pt cei cu 15 ani care oricum se aplica pt TOTI profii cu 15 ani vechime si gr I (doar din 2025-2026 li se reduce norma cu doua ore si lor)…

  6. 1. profesor itinerant și de sprijin pentru 8-12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II
    2. profesor itinerant și de sprijin pentru 4-6 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin III
    3. profesor itinerant și de sprijin pentru cel mult 12 copii/elevi/tineri cu nivel de sprijin I și II și III

    Primele doua situatii mai au cat de cat o logica, cu toate ca numerele sunt scoase din burta vreunui absolvent Spiru Haret sau Standfort. E stilul academician dr. ing. Elena Ceausescu, se imparte la 2 si se obtine rezultatul dorit.
    Care e logica celei de a treia situatii care anuleaza situatiile 1 si 2. ?

    >> oferirea de suport / sprijin educațional
    Probabil Deca von Luxembourg stie care e diferenta intre suport si sprijin, ca are doctorat.

    >> (2) Activitatea profesorului itinerant şi de sprijin
    Art. 25 (2) e scris de un habarnist. Trec peste (1) care este o prostie pentru care nu imi mai pierd timpul sa o comentez.

    >> (3) Cel puţin jumătate din timpul alocat normei didactice
    Pana acum se facea la fel. Adica pana cand profesorii de sprijin au ajuns sa aiba 30 de copii si mai mult.

    >> Cel puţin jumătate din timpul alocat normei didactice se desfăşoară în grupă/clasă, în timpul activităţilor/lecţiilor de predare-învăţare
    Asta este o mega-prostie. Se intelege ca e mai importanta asistenta la ore decat lucrul in cabinet. Asa o fi, cabinete nu prea exista si activitatea la cabinet costa bani. In clasa e cel mai prost, dar e gratis.

    Nu stiu daca mai are rost sa comentez in continuare. Actul normativ este prost, anacronic, nerealist. Nu poate fi mai bun decat conducerea ME.
    Este clar ca nu a lucrat la acest act normatic niciun consilier, logoped sau profesor de sprijin. Este fabricat de politruci habarnisti.

    Principalul castig al copiilor cu CES este un teanc de hartii mai mare. Asta este realizarea imparatului si a reformistei Deca :)).

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Noi condiții de angajare în UE

“O perspectivă europeană mai largă” inclusă în curriculum și cel puțin două limbi europene învățate până la finalul liceului – printre cererile membrilor Parlamentului European către Comisie și statele membre, în vederea Spațiului European pentru Educație

Acum un an, în plină criză pandemică ce punea o presiune fără precedent asupra educației, Comisia Europeană contura planurile înființării unui Spațiu European al Educației, un cadru de cooperare care…
Vezi articolul