Nota 5, folosită până anul trecut ca prag orientativ pentru cele mai slabe rezultate în raportarea inspectoratelor școlare către Ministerul Educației după rezultatele simulării Evaluării Naționale, a devenit în acest an nota 7. Asta reiese din mai multe documente oficiale. Cele mai recente – adresa 26057/2024 a Ministerului Educației, în care se cere inspectoratelor să raporteze numărul de școli unde s-au înregistrat medii sub 7, pe disciplină la simulare, declarațiile Ligiei Deca în care ministra anunța planuri dedicate „de intervenție” pentru școlile în care media este sub acest prag și, mai nou, raportul privind rezultatele simulării de la Evaluarea Națională 2024 al ISMB.
De menționat, este pentru prima oară când Ministerul raportează rezultatele elevilor la nota 7 și nu nota 5, ca până în prezent. Școlile vor fi monitorizate, adică inspectate și controlate dacă au avut rezultate sub nota 7 la simularea din februarie a elevilor de clasa a VIII-a și dacă duc la îndeplinire planurile de intervenție propuse, reiese din raportul ISMB. În document se recomandă școlilor “ore de pregătire suplimentară, diferențiat, cu o atenţie deosebită direcționată către elevii care nu au obţinut nota 7”.
De precizat că la Evaluarea Națională nu există promovabilitate, fiind o evaluare a competențelor absolvenților a 9 ani de școală. Evaluarea Națională nu este condiția de intrare la liceu, elevii putând ajunge la liceu și fără acest examen, dar EN stabilește o ierarhie pentru repartizarea computerizată a elevilor la liceu, pe baza opțiunilor acestora.
Potrivit surselor Edupedu.ro, nota 7 pentru intervențiile remediale în școli ar fi fost decisă de Ministerul Educației în mod arbitrar, fără vreo explicație.
Amintim că Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat pentru Euronews România că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție, care va fi monitorizat prin procesul de inspecţie. Deca nu a fost nici întrebată și nici nu a spus din proprie inițiativă de ce acest prag și de ce nu altul. De ce o școală are nevoie de monitorizare din partea inspectoratului sub media 7 la simulare și de ce nu are nevoie de monitorizare o școală cu media 7,10?
Edupedu.ro a scris luni că raportul ISMB privind rezultatele simulării Evaluării Naționale arată că 294 de unități de învățământ cu nivel gimnazial vor fi “monitorizate pentru că au obținut performanțe scăzute la simularea Evaluării Naționale – unități de învățământ cu media notelor sub 7/probă de examen”, în perioada martie-iunie 2024, adică până la examenul din vară. Sunt 99 unități de învățământ pentru disciplina limba și literatura română, 193 unități de învățământ pentru disciplina matematică și 2 unități de învățământ pentru limba și literatura maternă germană.
În același raport se menționează la recomandări pentru școli pentru a îmbunătăți rezultatele elevilor: “după caz, organizarea orelor de pregătire suplimentară să se realizeze diferențiat, pe grupe de performanţă și pe tipuri de itemi, cu o atenţie deosebită direcționată către elevii care nu au obţinut nota 7.
O altă recomandare: “în cazul elevilor care au obținut note sub 7 la simulare, diriginţii, consilierii școlari şi cadrele didactice de specialitate să poarte discuţii individuale cu elevii și părinţii acestora, în scopul determinării unor atitudini pozitive faţă de responsabilităţile ce decurg pentru pregătirea Evaluării Naționale 2024”.
Raportul ISMB face referire la adresa Ministerului Educației nr. 26057, din 29 februarie 2024, vorbind despre criterii de performanță ale profesorilor.
Mai exact, în planul de acțiune anunțat de ISMB, sunt identificate ca și posibile vulnerabilități, “neadaptarea demersurilor didactice la specificul claselor și dezinteresul pentru atingerea nivelului minim al standardelor de performanţă”.
Potrivit surselor Edupedu.ro, aceste “standarde de performanţă” la care s-ar raporta profesorul ar reprezenta de fapt situațiile în care elevii nu au obținut nota 7 la cel puțin o materie la simularea Evaluării Naționale.
Adresa Ministerului Educației care face referiri la nota 7
Pe de altă parte, adresa Ministerului Educației nr. 26057, din 29 februarie 2024, obținută de Edupedu.ro, indică de asemenea această limită a mediei 7 la rezultatele simulării, în 3 puncte: Până la 6 martie ISMB trebuie să identifice școlile cu media notelor sub 7 /disciplină, să colecteze și să avizele planurile de intervenție ale școlilor în cauză și trimită Ministerului educației numărul de planuri de intervenție și al școlilor care au avut aceste rezultate.
“Nimeni nu ne-a explicat de ce tocmai această notă (n. red nota 7) putea fi oricare altă notă”, spune surse pentru Edupedu.ro. “Este prima oară când apare raportarea la media 7. Până acum ani de zile s-a vorbit de nota 5. Nu suntem la BAC să vorbim de o notă minimă de promovare, 6. La Evaluarea Națională și cu nota 4 ajunge copilul la liceu, dacă sunt locuri, dar am avut acest indicator dat de Minister”, mai spun sursele.
Potrivit adresei nr. 26057, Ministerul Educației va face o comparație a rezultatelor pe școli, până pe 15 iulie, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 și de la examenul din vară.
Informații de context
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție.
Rezultatele simulării probelor de la Evaluarea Națională, publicate vineri de Ministerul Educației, arată că peste 4 din 5 elevi de clasa a VIII-a (82,67%) nu au reușit să ia măcar nota 7 la proba scrisă la Matematică. În același timp, peste 90 de copii au obținut nota 10 la această disciplină.
La nivel de țară arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Un elev din cinci nu a rezolvat un exercițiu de clasa a II-a la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică. O analiză a rezultatelor după simularea Evaluării Naționale făcută de Bogdan Rațiu, profesor de limba română arată că “elevii înțeleg cuvintele, pot localiza informația, problema e la cunoștințe și la gândirea critică”, spunea profesorul.
Grupul profesorilor “de specialitate” pus de Ministerul Educației să analizeze lucrările de la simulare recomandă profesorilor de Matematică să rezolve mai multe probleme cu elevii.
La limba română, li se recomandă să realizeze hărți mentale cu elevii pentru a putea învăța mai ușor, să îi încurajeze să-și exprime punctul de vedere și să rezolve fiecare cerință în parte, chiar și parțial.
Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.
În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.
În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.
„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.
Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.
ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.
În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.
- Vezi ce arată raportul ISMB privind notele sub 7.