Noul 5 e nota 7 în strategia Ministerului Educației de a controla școlile după simularea Evaluării Naționale

18.382 de vizualizări
Photo 272215075 © Sergejsolomatin | Dreamstime.com
Nota 5, folosită până anul trecut ca prag orientativ pentru cele mai slabe rezultate în raportarea inspectoratelor școlare către Ministerul Educației după rezultatele simulării Evaluării Naționale, a devenit în acest an nota 7. Asta reiese din mai multe documente oficiale. Cele mai recente – adresa 26057/2024 a Ministerului Educației, în care se cere inspectoratelor să raporteze numărul de școli unde s-au înregistrat medii sub 7, pe disciplină la simulare, declarațiile Ligiei Deca în care ministra anunța planuri dedicate „de intervenție” pentru școlile în care media este sub acest prag și, mai nou, raportul privind rezultatele simulării de la Evaluarea Națională 2024 al ISMB.

De menționat, este pentru prima oară când Ministerul raportează rezultatele elevilor la nota 7 și nu nota 5, ca până în prezent. Școlile vor fi monitorizate, adică inspectate și controlate dacă au avut rezultate sub nota 7 la simularea din februarie a elevilor de clasa a VIII-a și dacă duc la îndeplinire planurile de intervenție propuse, reiese din raportul ISMB. În document se recomandă școlilor “ore de pregătire suplimentară, diferențiat, cu o atenţie deosebită direcționată către elevii care nu au obţinut nota 7”.

De precizat că la Evaluarea Națională nu există promovabilitate, fiind o evaluare a competențelor absolvenților a 9 ani de școală. Evaluarea Națională nu este condiția de intrare la liceu, elevii putând ajunge la liceu și fără acest examen, dar EN stabilește o ierarhie pentru repartizarea computerizată a elevilor la liceu, pe baza opțiunilor acestora.

Potrivit surselor Edupedu.ro, nota 7 pentru intervențiile remediale în școli ar fi fost decisă de Ministerul Educației în mod arbitrar, fără vreo explicație.

Amintim că Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat pentru Euronews România că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție, care va fi monitorizat prin procesul de inspecţie. Deca nu a fost nici întrebată și nici nu a spus din proprie inițiativă de ce acest prag și de ce nu altul. De ce o școală are nevoie de monitorizare din partea inspectoratului sub media 7 la simulare și de ce nu are nevoie de monitorizare o școală cu media 7,10?

Edupedu.ro a scris luni că raportul ISMB privind rezultatele simulării Evaluării Naționale arată că 294 de unități de învățământ cu nivel gimnazial vor fi “monitorizate pentru că au obținut performanțe scăzute la simularea Evaluării Naționale – unități de învățământ cu media notelor sub 7/probă de examen”, în perioada martie-iunie 2024, adică până la examenul din vară. Sunt 99 unități de învățământ pentru disciplina limba și literatura română, 193 unități de învățământ pentru disciplina matematică și 2 unități de învățământ pentru limba și literatura maternă germană.

În același raport se menționează la recomandări pentru școli pentru a îmbunătăți rezultatele elevilor: “după caz, organizarea orelor de pregătire suplimentară să se realizeze diferențiat, pe grupe de performanţă și pe tipuri de itemi, cu o atenţie deosebită direcționată către elevii care nu au obţinut nota 7.

O altă recomandare: “în cazul elevilor care au obținut note sub 7 la simulare, diriginţii, consilierii școlari şi cadrele didactice de specialitate să poarte discuţii individuale cu elevii și părinţii acestora, în scopul determinării unor atitudini pozitive faţă de responsabilităţile ce decurg pentru pregătirea Evaluării Naționale 2024”.

Raportul ISMB face referire la adresa Ministerului Educației nr. 26057, din 29 februarie 2024, vorbind despre criterii de performanță ale profesorilor.

Mai exact, în planul de acțiune anunțat de ISMB, sunt identificate ca și posibile vulnerabilități, “neadaptarea demersurilor didactice la specificul claselor și dezinteresul pentru atingerea nivelului minim al standardelor de performanţă”.

Potrivit surselor Edupedu.ro, aceste “standarde de performanţă” la care s-ar raporta profesorul ar reprezenta de fapt situațiile în care elevii nu au obținut nota 7 la cel puțin o materie la simularea Evaluării Naționale.

Adresa Ministerului Educației care face referiri la nota 7

Pe de altă parte, adresa Ministerului Educației nr. 26057, din 29 februarie 2024, obținută de Edupedu.ro, indică de asemenea această limită a mediei 7 la rezultatele simulării, în 3 puncte: Până la 6 martie ISMB trebuie să identifice școlile cu media notelor sub 7 /disciplină, să colecteze și să avizele planurile de intervenție ale școlilor în cauză și trimită Ministerului educației numărul de planuri de intervenție și al școlilor care au avut aceste rezultate.

“Nimeni nu ne-a explicat de ce tocmai această notă (n. red nota 7) putea fi oricare altă notă”, spune surse pentru Edupedu.ro. “Este prima oară când apare raportarea la media 7. Până acum ani de zile s-a vorbit de nota 5. Nu suntem la BAC să vorbim de o notă minimă de promovare, 6. La Evaluarea Națională și cu nota 4 ajunge copilul la liceu, dacă sunt locuri, dar am avut acest indicator dat de Minister”, mai spun sursele.

Potrivit adresei nr. 26057, Ministerul Educației va face o comparație a rezultatelor pe școli, până pe 15 iulie, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 și de la examenul din vară

Informații de context

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat pentru Euronews România, că școlile cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale 2024 vor avea un plan dedicat de intervenție.

Rezultatele simulării probelor de la Evaluarea Națională, publicate vineri de Ministerul Educației, arată că peste 4 din 5 elevi de clasa a VIII-a (82,67%) nu au reușit să ia măcar nota 7 la proba scrisă la Matematică. În același timp, peste 90 de copii au obținut nota 10 la această disciplină.

La nivel de țară arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.

Un elev din cinci nu a rezolvat un exercițiu de clasa a II-a la simularea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a, la Matematică.

Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrieMinisterul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.

La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică. O analiză a rezultatelor după simularea Evaluării Naționale făcută de Bogdan Rațiu, profesor de limba română arată că “elevii înțeleg cuvintele, pot localiza informația, problema e la cunoștințe și la gândirea critică”, spunea profesorul.

Grupul profesorilor “de specialitate” pus de Ministerul Educației să analizeze lucrările de la simulare recomandă profesorilor de Matematică să rezolve mai multe probleme cu elevii.

La limba română, li se recomandă să realizeze hărți mentale cu elevii pentru a putea învăța mai ușor, să îi încurajeze să-și exprime punctul de vedere și să rezolve fiecare cerință în parte, chiar și parțial.

Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.

În Iași, patru din cinci elevi din mediul rural din Iași au luat note sub 5 la simularea Evaluării Naționale 2024, la Matematică. Luciana Antoci, șefa ISJ a spus pentru Edupedu.ro: Mergem deja în școli țintit pentru a vedea ce se întâmplă acolo unde rezultatele sunt îngrijorătoare. Patru luni înseamnă suficient cât să putem schimba semnificativ aceste date.

În plus, perioada 26 februarie – 15 martie au loc inspecții tematice în școlile din județul Iași, ca urmare a rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Evaluarea activităţii cadrelor didactice prin asistențe la orele de curs, organizarea și desfăşurarea unui program adaptat și intensiv de învățare remedială, cu frecvență săptămânală, pentru elevii claselor a VIII-a, sunt printre aspectele vizate.

„Dacă scoatem şi zona metropolitană din mediul rural, ajungem la aproape 90% de elevi cu note sub 5. Vorbim de un colaps în sistemul educaţional şi, deşi au fost bani, decalajul s-a accentuat”, a declarat pentru Ziarul de Iași profesoara Mihaela Popa, fost secretar de stat responsabil cu fondurile europene în Ministerul Educației pentru 5 luni, în perioada 2020-2021, astăzi profesor de matematică la Colegiul „Vasile Alecsandri” din Iaşi.

Profesorul Cătălin Ciupală a mai remarcat faptul că foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor”, ceea ce arată „atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero”.

ISJ Neamț a anunțat comisii din inspectori școlari, profesori metodiști pentru Matematică și Română, activarea psihologilor din școli pentru “stimularea motivației pentru învățare”, printre măsurile “imediate”.

În Ilfov, aproape 60% dintre elevii de clasa a VIII-a nu au luat nota 5 la proba de matematică la simularea Evaluării Naționale 2024, iar Inspectoratul școlar promite un plan de măsuri după ce va identifica “greșelile tipice și gradul de reușită pe fiecare item”.

Citește și:
Rezultate simulare Evaluare Națională 2024. Peste 135.000 de elevi de clasa a VIII-a nu au obținut nota 7 la Matematică
Ministerul Educației, temă pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a, după simulare: „Calibrarea variantelor de subiecte să fie îmbunătățită”, astfel încât să crească relevanța acestei evaluări naționale / Sorin Ion, după simularea la Matematică: Subiectele sunt „așa cum trebuie să fie niște subiecte la un examen național”
Ministerul Educației va face o comparație a rezultatelor pe școli, până pe 15 iulie, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 și de la examenul din vară – document
Ministerul Educației impune școlilor să organizeze, până pe 22 martie, întâlniri cu părinții în privința rezultatelor de la simularea pentru Evaluarea Națională 2024 – document
Profesorul Cătălin Ciupală: Foarte mulți copii nu au făcut nimic la subiectul III, la simularea pentru Evaluarea Națională – Matematică, unde „se puteau lua 50 de sutimi destul de ușor” / „Atitudinea copilului față de a rezolva probleme este aproape zero… Gândiți-vă când vor fi adulți, cu non-combat”
Ligia Deca: Vom solicita ca fiecare școală cu o medie a rezultatelor sub 7 la simularea Evaluării Naționale să aibă un plan dedicat de intervenţie. Planul de intervenție va fi monitorizat prin inspecții, potrivit ministrului Educației

9 comments
  1. Unde este responsabilitatea ministerului și a IȘJ-urilor? Nu știu decât să dea în cap profesorilor. Nu se amintește de cei 2 ani de pandemie, de fragmentarea anului școlar, de introducerea celor 2 săptămâni de “tăiat frunză la câini”, de eliminarea tezelor, de aglomerarea materiei și de învățământul simultan la clasele V-VIII din mediul rural.
    Să ne explice doamna Ministru cum poți recupera ceea ce s-a pierdut în anii anteriori într-o oră de pregătire suplimentară pe săptămână. Cum poți motiva un elev să învețe atunci când mass-media promovează tot felul de indivizi care câștigă bani fără carte și fără muncă. Atâta timp cât vom avea la conducere personaje care nu prea au învățat la timp sau au dat examene la 40 de ani, nu se va corecta nimic, iar profesorii vor lua bobârnace pentru că nu “performează”, că doar ni s-au mărit salariile. Zic și eu.

    1. Domnilor profesori asa cum iesiti in strada pentru salarii marite iesiti si pentru tot ce ati enumerat ca e putred in sistemul de invatamant.Va convin si vacantele multe si platite,lipsa tezelor ca nu mai corectati toate prostiile elevilor vostri,comasarea elevilor la sat ca aveti catedra in loc sa se desfiinteze scoala ca tot ciobani fara carte termina.Cat ii priveste pe aia care nu au carte,dar au ajuns in functii de conducere tot voi i ati trecut clasa in loc sa dati de pamant cu ei ,sa i lasati corijenti.

  2. …si iata cum apar, fara intarziere, rezultatele unor masuri ca:
    – desfiintarea tezelor,
    – “renuntarea” la teme,
    – sporirea “drepturilor” si puterii (autoritatii) elevilor si parintilor in scoli si in chestiunile invatamantului (in detrimentul autoritatii si chiar demnitatii profesorilor si ale scolii),
    – acordarea de burse oricui, mai ales celor cu note sub 5 (ca semn de inalta apreciere si pt incurajare ca sa continue astfel, nu-i asa?!)
    etc
    Oare cand vor vedea si vor recunoaste autoritatile ca toate masurile enumerate mai sus, ca si desfiintarea examenelor de liceu si facultate… nu pot aduce performante mai bune, ci doar ceea ce vedem in prezent!!?

    Mai desfiintati si BAC-ul??
    Chiar nu se intelege (inca) nimic acolo, in ME, chiar se doreste o societate redusa mintal, care sa manance ieftin, sa dea vot si taxe??! O astfel de societate, lipsita de intelect, traind la limita precaritatii cultural-educationale si hranindu-se cu paine (cat o mai fi!) si circ (tot mai mult si mai slab calitativ!) pana la urma, le va exploda in fata chiar artizanilor sai.

  3. Rușine, dna ministru! Cu astfel de elevi nu vom mai avea cadre didactice, medici, ingineri! Rusineeee! Reintroduceți evaluarile care dovedesc atât transparenta în notarea cât și evoluție sau regres! Reveniți-va pt ca vom dispărea ca nație care a dat lumii atâtia pionieri în mte domenii!

  4. La a 8-a avem foarte puțini elevi cu medii peste 7 (școală cu număr mic de elevi în clasa a 8-a, rural). Majoritatea sunt de 5 sau 6.

    Poate ne spune Deca cum le injectăm neuroni, materia pierdută în clasele a 5-a și a 6-a când eram online iar Anisie ne obliga să-i trecem clasa indiferent de medie, și eventual niște responsabilitate, ca să-i aducem pe toți la 7, când toți știu că intră la liceul din apropiere și cu 2 (și mai iau și bursă de merit, mai nou.)

    Ia să vedem ce le mai coace mintea.

  5. Si la cei care au luat peste 5,6 e meritul profesorului dar nu cel de la clasa ci al celui din particular, pe care il platesc parintii.

    1. Stii tu asta? Eu am elev cu 9,80 la EN. Parintii sunt oameni modesti de la tara. Copilul nu face pregatire. Dar e mereu cu pixul in mana, citeste, nu are telefon si isi invata lectiile si-si face temele. Avem si copii de 8 si de 9. Nici gand de meditatii. Nici nu ar avea bani de asa ceva. Doar parinti implicati si copii seriosi. Faza cu meditatia e un “cuc” scos ca paduchele-n frunte de cei care au avut interes sa manipuleze populatia.

  6. CRETINII pământului cretinii pământului care-și dau cu stângu-n dreptu’ , prăpădiții pământului care faceți umbră degeaba … nici cuvinte nu mai sînt in DEX ca să măsoare impostura submediocritatea si incompetența amărâților ăstora din ministerul ăsta nenorocit … Incredibil CE MĂSURI idioate penibile și fără niciun folos real, incredibil câtă incapacitate si câtă centralizare !!!!!! Ăștia nu au mai ieșit din ev mediu realmente sunt anacronici și de o stupizenie halucinantă… NU sînt cuvinte nu mai sînt…

  7. A fost aleasa nota 7 pentru ca asa a vrut vreun politruc, dna. doctor, imparatul sau George of the Jungle.

    Daca nu exista teste standardizate nu se poate calcula un scor de trecere, adica nota si/sau scorul la care se trage linia.

    Planul ala e o bascalie facuta de politruci. O campanie electorala ieftina, sa nu se spuna ca nu fac ceva.

    Fara test standardizat nu se cunoaste situatia actuala, nu se poate stabili un obiectiv si nu se poate verifica daca obiectivul a fost atins, de ce a fost atins sau de ce nu a fost atins.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, reacție la declarația lui Orban: Educația nu este „cârciuma” sistemului bugetar. Deschiderea noului an școlar, sub semnul întrebării dacă nu vor fi majorate salariile

Educația nu este „cârciuma” sistemului bugetar și „intenția de a nu se acorda majorarea salarială începând cu data de 1 septembrie 2020 va fi o greșeală enormă, iar consecințele pot…
Vezi articolul

Achizițiile pe programul de dotare a școlilor, estimat la aproape un miliard de euro, sunt blocate de aproape două luni. Ministerul Fondurilor Europene nu a făcut nici acum normele de aplicare, iar Manualul beneficiarului nu poate fi elaborat fără acestea

Școlile și primăriile nu pot face nicio achiziție din programul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților de învățământ preuniversitar și a unităților conexe”, finanțat prin PNRR,…
Vezi articolul

Colegiile care au “explodat” în prima zi de școală și pe care Legea Cîmpeanu vrea să le facă stat în stat: Gheorghe Lazăr, a cărei directoare relativizează extremismul după ce l-a lăsat pe urmașul lui Zelea Codreanu, George Simion, să le vorbească elevilor / Sfântul Sava, cu directoare certată de ministru ca la controalele ANPC

Colegiile pe care Legea educației propusă de Sorin Cîmpeanu vrea oficial să le transforme în adevărate instituții stat în stat explodează în fața politicienilor, înainte ca legea să fi fost…
Vezi articolul