Noua Metodologie de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior, prezentată de agenția care evaluează programele universitare, ARACIS: „Aduce o simplificare importantă a procedurilor”

0 vizualizări
Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com
„După 30 de ani în care s-au desfășurat procese de evaluare externă a calității în sistemul de învățământ superior din România, noua Metodologie de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior aduce o simplificare importantă a procedurilor”, transmite Agenția Română de Asigurarea a Calității în Învățământul Superior – ARACIS, într-un comunicat de presă. 
  • Metodologia care include Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizați în evaluarea externă a calității educației fost aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 962 din 8 august 2024.
  • Evaluarea este asigurată de Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau de către o altă agenție de profil, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul European pentru asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR).

În comunicatul său, ARACIS prezintă și comentează documentul și noutățile introduse. Agenția arată, între altele:

„Metodologia include și elemente de noutate, precum: 

  • procedura privind autorizarea de funcționare provizorie, respectiv acreditarea programelor din ciclul scurt, 
  • auditarea instituțiilor de învățământ superior, 
  • evaluarea instituțională simplificată, 
  • evaluarea externă a programelor de studii din cadrul formării continue, precum și a celor de educație permanentă. 

Includerea unor noi programe de studii universitare de masterat într-un domeniu de masterat acreditat se realizează în baza evaluării interne a calității, cu aprobarea Senatului universitar”. 

Redăm comunicatul integral al ARACIS:

„Agenția Română de Asigurarea a Calității în Învățământul Superior – ARACIS informează părțile interesate despre aprobarea Metodologiei de evaluare externă a calităţii educaţiei în învăţământul superior, prin Hotărârea Guvernului nr. 962 din 8 august 2024.

Metodologia include Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizați în evaluarea externă a calității educației

Actul normativ a fost elaborat în temeiul prevederilor Legii învățământului superior nr.199/2023, cu modificările și completările ulterioare, și în contextul abrogării prevederilor OUG nr. 75/2005 privind asigurarea calității educației.

Noua metodologie, elaborată de ARACIS, respectă Standardele și Liniile directoare privind asigurarea calității în Spațiul European al Învățământului superior (ESG).

Propunerea de Metodologie include rezultatele proiectului „Îmbunătățirea politicilor publice în învățământul superior și creșterea calității reglementărilor prin actualizarea standardelor de calitate QAFIN”, proiect în cadrul căruia a avut loc un amplu demers de consultare publică prin intermediul a cinci conferințe regionale desfășurate la Brașov, Cluj-Napoca, Iași, Timișoara și București, în perioada 2019 – 2020, la care au participat peste 250 de cadre didactice și studenți. Proiectul QAFIN a fost co-finanțat din Fondul Social European (FSE) prin Programul Operațional Capacitate Administrativă 2014 – 2020, și a fost implementat de ARACIS, între anii 2017-2021. Beneficiar al proiectului QAFIN a fost Ministerul Educației Naționale – Unitatea de Management al Proiectelor cu Finanțare Externă, iar ARACIS a avut calitatea de partener. Proiectul a fost implementat cu asistența tehnică a experților Băncii Mondiale.

Metodologia de evaluare externă a calității educației în învățământul superior este structurată în șase capitole, astfel: 

  1. Dispoziții generale – elaborare, scop, principii, domeniul de aplicare;
  2. Sistemul de asigurare a calității – în care este descrisă structura organizatorică a acestuia și anume: sistemul intern de asigurare a calității și sistemul de evaluare externă a calității. În cadrul fiecăruia dintre sisteme sunt prezentate părțile interesate, competențele și atribuțiile acestora privind asigurarea calității, obligațiile și răspunderea în domeniul asigurării calității;
  3. Standarde și indicatori de performanță – în care se evidențiază participarea părților interesate la elaborarea și aprobarea standardelor, precum și a ghidurilor privind standardele și indicatorii de performanță;
  4. Inițierea, organizarea și desfășurarea de activități de învățământ superior – ce descrie cum se pot organiza și desfășura activități de învățământ superior, de către cine și în ce condiții, precum și drepturile dobândite în urma evaluării externe – bază a legalității desfășurării de activități de învățământ superior;
  5. Acreditarea – ce include, ca regulă, două proceduri distincte:
    • Procedura de autorizare pentru funcționarea provizorie, care se aplică pentru programele din ciclul scurt și ciclul I de studii universitare, precum și în cazul domeniilor de studii universitare de masterat organizate pentru prima dată de către persoane juridice interesate în furnizarea de activități de învățământ superior. De asemenea, procedura de autorizare pentru funcționarea provizorie se aplică și instituțiilor de învățământ superior, care organizează pentru prima dată domenii de studii universitare de doctorat.
    • Procedura de acreditare care se aplică, ca regulă, pentru programele din ciclul scurt și ciclul I de studii universitare, pentru domeniile de studii de masterat și pentru domeniile de studii de doctorat, autorizate să funcționeze provizoriu, precum și pentru acreditarea instituțională a organizațiilor furnizoare de educație. Procedura de acreditare se aplică, prin excepție, domeniilor de studii universitare de masterat, domeniilor de studii universitare de doctorat, precum și pentru acreditarea programului pregătitor de limba română, și a programelor universitare și postuniversitare de formare psihopedagogică, inclusiv a programelor de studii postuniversitare și de educație permanentă, organizate de către instituții de învățământ superior.
    • Menținerea acreditării se realizează, prin procedura de evaluare externă periodică pentru programele de studii universitare și domeniile de studii universitare și postuniversitare, precum și prin auditare ori evaluare simplificată, realizate în anumite condiții, pentru acreditarea instituțională. 
    • Evaluarea intermediară, procedură în cadrul căreia se asigură, instituției de învățământ/organizației furnizoare de educație, suport în vederea asigurării calităţii, din partea ARACIS ori a agenției de asigurare a calității care a realizat procesul de evaluare externă.
    • Descrierea efectelor generate după caz, de îndeplinire sau de neîndeplinirea standardelor în procesele de evaluare externă a calității educației, derulate în cadrul procedurilor aferente acreditării și menținerii acreditării.
    • Descrierea efectelor generate de neîndeplinirea obligațiilor de evaluare externă, precum și descrierea procesului de adoptare a deciziilor în cadrul ARACIS.
    • Indicarea termenelor în care se pot face contestații și sesizări, precum și cui pot fi adresate.
  6. Dispoziții finale.

În baza metodologiei, evaluarea externă a calității este realizată de către Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Superior (ARACIS) sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate, înregistrată în Registrul European pentru asigurarea Calității în Învățământul Superior (EQAR). ARACIS este autoritate cu competenţă exclusivă în evaluarea externă a calităţii pentru dobândirea autorizaţiei de funcţionare provizorie în vederea organizării de activităţi de educaţie nivel universitar.

Metodologia include și alte elemente de noutate, precum: procedura privind autorizarea de funcționare provizorie, respectiv acreditarea programelor din ciclul scurt, auditarea instituțiilor de învățământ superior, evaluarea instituțională simplificată, evaluarea externă a programelor de studii din cadrul formării continue, precum și a celor de educație permanentă. Includerea unor noi programe de studii universitare de masterat într-un domeniu de masterat acreditat se realizează în baza evaluării interne a calității, cu aprobarea Senatului universitar. 

Astfel, după 30 de ani în care s-au desfășurat procese de evaluare externă a calității în sistemul de învățământ superior din România, noua Metodologie aduce o simplificare importantă a procedurilor, accentul fiind plasat pe evaluarea internă a calității și identificarea direcțiilor de îmbunătățire, în vederea sprijinirii instituțiilor de învățământ superior în atingerea obiectivelor strategice care decurg din misiunea asumată.

În anexa Metodologiei sunt prevăzute Criteriile, standardele și indicatorii de performanță utilizați în evaluarea externă a calității educației care fac referire la domeniile de evaluare externă – capacitatea instituțională, eficacitatea educațională și managementul calității, și criteriile stabilite prin Legea 199/2023 a învățământului superior, cu modificările și completările ulterioare. Noua Metodologie include un număr semnificativ redus de indicatori de performanță comparativ cu metodologia anterioară: pentru evaluarea instituțională avem 55 de indicatori, respectiv pentru evaluarea externă a programelor/domeniilor de studii universitare organizate în cadrul formării inițiale, formării continue sau de educație permanentă sunt 39 de indicatori. Prin ghidurile pe care ARACIS urmează să le dezvolte în perioada următoare se vor stabili indicatorii de performanță aplicabili pentru fiecare tip de program sau domeniu de studii universitare. 

În ceea ce privește modalitatea de adoptare a deciziilor, rapoartele de evaluare externă se publică integral pe site-ul ARACIS și în baze de date electronice administrate de structuri internaționale la care ARACIS a aderat, pentru asigurarea transparenței și în vederea informării beneficiarilor educației. Rezultatele evaluării pentru fiecare indicator de performanță sau de performanță de referință, după caz, se concretizează astfel: „îndeplinit”, „parțial îndeplinit” sau „neîndeplinit”. Deciziile de îndeplinire sau neîndeplinire a standardelor se adoptă în condiții clar stabilite prin Metodologie, în funcție de numărul de indicatori neîndepliniți sau parțial îndepliniți. 

Noua metodologie a fost publicată în Monitorul Oficial al României nr. 807 din 13 august 2024 și va intra în vigoare la 180 de zile de la această dată. Termenul limită pentru evaluarea externă a programelor de studii postuniversitare derulate de către instituțiile de învățământ superior este 01.06.2026.”

DOCUMENT Metodologia de evaluare externă a calităţii educaţiei în învățământul superior

Foto: © Alexsokolov | Dreamstime.com  / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și 
DOCUMENTE Metodologia de evaluare externă a calității educației în universități, cu standarde și indicatori de performanță – adoptată de guvern

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

OFICIAL Anul universitar 2021-2022 să înceapă cu prezența fizică a studenților este soluția majorității universităților – anunță Consiliul Național al Rectorilor, care cere Ministerului și reglementarea “blended learning” / Cîmpeanu anunță Hotărâre de Guvern cu o strategie integrată de prevenire a plagiatului

Majoritatea universităților și-a anunțat intenția de a începe cursurile, în toamnă, cu prezența fizică a studenților și profesorilor, anunță Consiliul Național al Rectorilor în concluziile lansate public după reuniunea de…
Vezi articolul
Zilele Educației Sexuale

Accesul în universități să se facă doar pe baza certificatului verde digital, solicită Consiliul Național al Rectorilor Guvernului și Parlamentului / Rectorii mai cer și creșterea finanțării pentru că s-au scumpit utilitățile

Consiliul Naţional al Rectorilor (CNR) solicită Guvernului și Parlamentului modificarea cadrului legislativ astfel încât accesul în spaţiul universitar să se facă pe baza certificatului verde digital, cu excepţia celor care…
Vezi articolul
Masteratul la distanță

Guvernul Orban vrea să reintroducă masteratul la distanță, în anul în care pilotează masteratul didactic pentru profesori / Plus: Toate prevederile pentru mediul universitar dintr-un nou proiect de OUG care modifică Legea educației

Guvernul Orban vrea să reintroducă masteratul la distanță, în contextul în care legea permite în prezent doar masterate cu frecvență și cu frecvență redusă. De remarcat că propunerea de a…
Vezi articolul
conducătorii de doctorate

Lista universităților care nu au introdus datele despre conducătorii de doctorate în registrul matricol unic, deși erau obligate să facă asta din 2016. Printre ele, Politehnica, Universitatea București, Medicina, Babeș-Bolyai, ASE, Academia de Poliție, Academia Română

Ministerul Educației a publicat lista celor 22 de universități care nu au introdus până acum datele despre conducătorii de doctorate pentru niciun doctorand în Registrul Matricol Unic, potrivit unui comunicat…
Vezi articolul

Andronescu anunță că în școli predau 85 de mii de profesori cu facultăți făcute „la distanță” și trebuie din nou aduși la formare: „Când înveți la distanță, înveți ușor departe de carte”

Cu prioritate, profesorii care au făcut cursuri la distanță, în universități, „trebuie să îi aducem într-un program de formare” a declarat Ecaterina Andronescu la o întâlnire cu inspectorii școlari din…
Vezi articolul