Noțiunea de „școală bună”, „de top” nu ar trebui să existe în cadrul învățâmântului de stat care presupune să ofere șanse egale tuturor elevilor, potrivit unei postări a Federației părinților și aparținătorilor legali din România (Fepal), în contextul în care săptămâna viitoare încep înscrierile la clasa pregătitoare.
Reprezentanții părinților sunt de părere că unii vor recurge „la o serie de artificii pentru a-și înscrie copiii la școlile renumite”. Organizația spune că vor apărea consecințe cu impact negativ asupra copiilor, printre care și programul în 3 schimburi: „la multe dintre școlile aglomerate, clasele pregătitoare și chiar clasele de a-I-a învață în intervalul orar 11:00 – 15:00, gimnaziul termină și la ora 20:00”.
Alte consecințe se referă la reducerea orelor de curs și lipsa laboratoarelor, conform Fepal: „orele de curs sunt reduse ajungând chiar și la 35 de minute”, „școlile în cauză nu mai au laboratoare pentru că au fost transformate în săli de clasă. Nu se mai predă nimic practic, ceea ce va afecta mult predarea și înțelegerea unor discipline mai ales în gimnaziu”.
Pe de altă parte, Federația părinților și aparținătorilor legali scrie și despre avantajele școlilor unde se învață într-un singur schimb:
- „va mânca la ore adecvate și va servi toate mesele pe parcursul unei zile;
- chiar și la clasele mari va fi la maxim 15:00 acasă;
- la gimnaziu va avea timp să iasă în timpul săptămânii în aer liber, va putea practica sporturi, va putea merge la alte activități extrașcolare;
- școala se va putea înscrie în program tip “Școală după Școală” și vor putea servi inclusiv o masă caldă la școală”.
Articolul 11 din Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) stabilește următoarele în privința duratei orelor de curs:
”(3) Învățământul primar funcționează, de regulă, în programul de dimineață. Pentru unitățile de învățământ care funcționează în cel puțin două schimburi, programul este stabilit de consiliul de administrație al unității de învățământ.
(4) Cursurile pentru elevii din clasa pregătitoare și din clasele I și a II-a nu vor începe înainte de ora 8,00 și nu se vor termina mai târziu de ora 14,00.
(5) În învățământul primar, ora de curs este de 45 de minute, cu o pauză de 15 minute după fiecare oră și o pauză de 20 de minute după cea de-a doua oră de curs. La clasa pregătitoare și la clasa I, activitățile de predare-învățare-evaluare acoperă 30-35 de minute, restul de timp fiind destinat activităților liber alese, recreative.
(6) În situațiile în care clasele din învățământul primar funcționează împreună cu alte clase din nivelurile superioare de învățământ, ora de curs este de 50 de minute, iar în ultimele cinci minute se organizează activități de tip recreativ.
(7) Pentru clasele din învățământul gimnazial, liceal, profesional și din învățământul postliceal, ora de curs este de 50 de minute, cu o pauză de 10 minute după fiecare oră; după a treia oră de curs se poate stabili o pauză de 15-20 de minute.”
La alin. (8) de la articolul amintit anterior este menționat că „în situații speciale, cum ar fi epidemii, intemperii, calamități, alte situații excepționale, pe o perioadă determinată, durata orelor de curs și a pauzelor poate fi modificată, la propunerea motivată a directorului, în baza hotărârii consiliului de administrație al unității de învățământ, cu informarea inspectoratului școlar”.
Amintim că Edupedu.ro a scris că înscrierile la clasa pregătitoare încep pe 11 aprilie 2022 și țin până la data de 10 mai, potrivit calendarului. În perioada menționată anterior, părinții vor completa cererea-tip, online sau la unitatea de învățământ la care solicită înscrierea copiilor.
Citește și:
OFICIAL Clasa pregătitoare 2022 – Procedura de înscriere, etapele și documentele necesare, publicate în Monitorul Oficial
OFICIAL Înscrierile la clasa pregătitoare încep pe 11 aprilie
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.
2 comments
Din pacate sau din fericire, egalitarismul comunist si cel din formula revolutionara “Libertate-Egalitate-Fraternitate” (initiata in tara Cartei drepturilor omului) exista doar TEORETIC – in formulari demagogice si ipocrite in lipsa interesului/ competentelor/ preocuparilor pragmatice – si nicidecum pe plan PRACTIC!….Asa se explica proliferarea tezelor egalitariste (promovate prin propaganda, publicitate, dezinformari, etc.) dar care nu-si gasesc si nu-si pot gasi nicaieri aplicatii reale/ credibile si de durata…
Explicatia este simpla pentru cine are o oarecare cultura manageriala, tehnica, economica: orice PROCES (tehnologic, managerial, social, economic, etc.) are – prin natura sa – o anumita VARIABILITATE GLOBALA determinata de variabilitatea inerenta a componentelor sale… In consecinta, nu putem avea doar scoli/ universitati DE TOP (asa cum de fapt pretind asociatiile parintilor printr-o formulare revendicatoare-acuzatoare dar de fapt irealizabila) dar putem avea atat un model/ referential/ standard privind caracteristicile scolii/ universitatii DE TOP – catre care sa poata tinde orice scoala/ universitate – cat si evaluari multicriteriale oneste ale acestora astfel incat sa rezulte scoli/ universitati foarte bune (de top), bune, acceptabile, inacceptabile, etc. Legile pietei libere, daca pot fi aplicate nedistorsionat, ar actiona in consecinta pentru a elimina de pe piata, chiar in mod automat, pe cele inacceptabile…
De fapt problema noastra este sa dorim, sa putem si sa stim CONSENSUALIZA – ca parinti, elevi, profesori – ce ar insemna o scoala/ universitate DE TOP!!!! “Standardele” impuse – datorita OG 75-2005 de ARACIP si ARACIS – din birouri si fara consultarea partenerilor de interese (elevi, studenti, angajatori, parinti, profesori) fac imposibila aceasta consensualizare de 17 ani, orientand discutia pe piste false, ceea ce este contraproductiv pentru toti cei implicati… Pana cand doamnelor si domnilor?
Din pacate sau din fericire, egalitarismul comunist si cel din formula revolutionara “Libertate-Egalitate-Fraternitate” (initiata in tara Cartei drepturilor omului) exista doar TEORETIC – in formulari demagogice si ipocrite in lipsa interesului/ competentelor/ preocuparilor pragmatice – si nicidecum pe plan PRACTIC!….Asa se explica proliferarea tezelor egalitariste (promovate prin propaganda, publicitate, dezinformari, etc.) dar care nu-si gasesc si nu-si pot gasi nicaieri aplicatii reale/ credibile si de durata… Explicatia este simpla pentru cine are o oarecare cultura manageriala, tehnica, economica: orice PROCES (tehnologic, managerial, social, economic, etc.) are – prin natura sa – o anumita VARIABILITATE GLOBALA determinata de variabilitatea inerenta a componentelor sale… In consecinta, nu putem avea doar scoli/ universitati DE TOP (asa cum de fapt pretind asociatiile parintilor printr-o formulare revendicatoare-acuzatoare dar de fapt irealizabila) dar putem avea atat un model/ referential/ standard privind caracteristicile scolii/ universitatii DE TOP – catre care sa poata tinde orice scoala/ universitate – cat si evaluari multicriteriale oneste ale acestora astfel incat sa rezulte scoli/ universitati foarte bune (de top), bune, acceptabile, inacceptabile, etc. Legile pietei libere, daca pot fi aplicate nedistorsionat, ar actiona in consecinta pentru a elimina de pe piata, chiar in mod automat, pe cele inacceptabile… De fapt problema noastra este sa dorim, sa putem si sa stim CONSENSUALIZA – ca parinti, elevi, profesori – ce ar insemna o scoala/ universitate DE TOP!!!! “Standardele” impuse – datorita OG 75-2005 de ARACIP si ARACIS – din birouri si fara consultarea partenerilor de interese (elevi, studenti, angajatori, parinti, profesori) fac imposibila aceasta consensualizare de 17 ani, orientand discutia pe piste false, ceea ce este contraproductiv pentru toti cei implicati… Pana cand doamnelor si domnilor?