Notele finale a cel puțin 4 elevi din București au fost modificate, pe șest, fără nicio explicație publică, de către Ministerul Educației, după vizualizarea lucrărilor. Trei în creștere, una în scădere / Instituția încalcă propria legislație care prevede că nota finală „nu mai poate fi modificată”

2.978 de vizualizări
Foto: © Bignai | Dreamstime.com
Mediile de admitere la liceu 2024 a patru elevi din București au fost modificate fără nicio explicație de către Ministerul Educației. Trei dintre ei au medii de admitere mai mari, față de mediile finale de la Evaluarea Națională, fii nd modificate după perioada de vizualizare a lucrărilor. Cazurile au fost semnalate de către un cititor Edupedu.ro pe adresa redacției. De exemplu, în cazul unui elev care a făcut contestație la proba de limba română, nota i-a fost crescută de la 8.35 la 8.45, însă pe site-ul de admitere elevul are nota 9.30 la Limba Română. Astfel ca a ajuns de la 8.67, media Evaluare Națională 8.67, la o medie de admitere de 9.10.

Pe ce bază a modificat Ministerul notele și mediile elevilor? Exista o procedură care să permită modificarea notelor finale? 

Cum se calculează noua notă după contestație, potrivit ordinului de ministru privind organizarea și desfășurarea Evaluării Naționale pentru anul școlar 2023-2024:

Articolul 11 – „(1) În procesul de evaluare inițială a lucrărilor scrise și de rezolvare a contestațiilor, după validarea finalizării evaluării de către cei doi profesori evaluatori, în cazul în care diferența dintre notele celor doi evaluatori este mai mică sau egală cu 1 punct, este calculată nota finală, ca medie aritmetică având două zecimale a notelor acordate de evaluatori, fără rotunjire, fiind înregistrată în catalogul evaluării naționale.

(2) În cazul în care diferența între notele acordate de cei doi profesori evaluatori este mai mare de 1 punct, lucrarea va fi recorectată de alți doi profesori evaluatori. După validarea finalizării evaluării, nota finală este calculată luând în considerare cele 4 (patru) note. După eliminarea celor două note/valori extreme, nota finală se calculează ca medie aritmetică având două zecimale, fără rotunjire, a celor două note/valori centrale. Media rezultată reprezintă nota finală și este înregistrată în catalogul evaluării naționale.

(3) În cadrul etapei de soluționare a contestațiilor, după încheierea evaluării lucrărilor, notele acordate după reevaluare sunt comparate cu cele acordate în etapa de evaluare inițială. În situația în care se constată o diferență de notare mai mare de 1 punct, în plus sau în minus, între nota de la evaluarea inițială și cea de la contestații, lucrarea este reevaluată de alți doi profesori evaluatori. Reevaluarea se face respectând cu strictețe baremul de evaluare și notare și toate procedurile de evaluare. Nota acordată de cea de-a doua comisie de contestații este nota finală obținută de candidat.

(4) Nota obținută în etapa de soluționare a contestaților este nota definitivă, indiferent de punctajul obținut, în plus sau în minus, față de nota acordată în etapa de evaluare inițială a lucrării. Această notă nu mai poate fi modificată și reprezintă nota obținută de candidat la proba respectivă.”

Cei trei elevi au apărut cu media de admitere mărită și note modificate, după ce a trecut perioada de contestații, iar notele obținute după contestație ar fi trebuit să fie cele finale. 

Notele au fost modificate după de au putut fi vizualizate lucrările, deși în procedura de vizualizare a pucrărilor disponibilă pentru toți participanții, se precizează clar că nu se mai poate cere nicio intervenție asupra lucrării și nici reevaluarea acesteia. Cu toate acestea, Ministerul Educației face pe șest următoarele modificări în platforma de evaluare, pentru următoarele coduri de candidat:

Cod – B9992853 – Școala Gimnazială „Mircea Sântimbreanu” București

Nota limba română – 8.35

Contestatie limba română – 8.45 – nota finală

Nota română – 9.30

Nota matematica – 8.90

Media Evaluare Națională – 8.67

Nota română – 9.30 – notă schimbată pe șest de Ministerul Educației

Nota matematică – 8.90

Media de admitere  – 9.10

Cod – B10980104 – Școala Gimnazială „Alexandru Odobescu” București

Nota limba romana  – 9.40

Contestatie limba romana – 9.30

Nota matematica – 7.90

Contestatie matematica – 8.05 – nota finală

Media Evaluarea Națională – 8.67

Media de admitere  – 9.20

Nota română – 9.30

Nota matematică – 9.10 – nota schimbată pe șest de Ministerul Educației

Cod B9656717 – Școala Gimnazială Nr 189 București

Nota limba romana  – 8.40

Contestatie limba romana – 8.35

Nota matematica – 5.20

Contestatie matematica – 5.05 – nota finală

Media Evaluare Nationala – 6.70

Media de admitere  – 7.70

Nota romana 8.35

Nota matematică  7.05 – nota modificată pe șest de Ministerul Educației

Cod B11198139 – Școala Gimnazială Nr. 179

Nota română – 9.85 – nota nu a fost contestată

Nota matematică – 9.00 – nota nu a fost contestată

Media Evaluare Națională – 9.42

Media la admitere 8,90

Nota română – 8.80 – modificată pe șest de Ministerul Educației

Nota matematica – 9.00

În mod paradoxal, elevul căruia într-un final i s-a scazut media de admitere nici nu a depus contestație.

În comunicatul dat de Ministerul Educației după anunțarea rezultatelor de la contestații, instituția precizează că „în cazul a 5 lucrări (patru la limba română și una la matematică) au fost identificate erori umane la încărcarea acestora, iar în etapa de contestații lucrările au fost reîncărcate și evaluate. Acestea sunt situațiile în care diferența între nota inițială și nota obținută la contestații este mai mare de 2 puncte. Menționăm că aceste diferențe nu sunt cauzate de erori în procesul de evaluare. Cele cinci rezultate nu sunt incluse în graficele ce conțin detalierea diferențelor dintre evaluarea inițială și evaluarea în urma contestațiilor”.

Dar nu este vorba despre cazurile de mai sus, unde note finale, definitive, așa cum sunt ele definite de ordinul de ministru pentru organizarea Evaluării Naționale, au fost modificate fără nicio explicație publică și fără să existe o procedură sau o bază legală pentru schimbarea lor, lucru care pune în discuție integritatea întregului proces gestionat de Ministerul Educației.

În acest context, Edupedu.ro a solicitat Ministerului Educației răspuns la toate aceste întrebări, cu explicații pentru fiecare caz în parte. Următoarele lucruri trebuie lămurile public de instituție:

Dacă sunt posibile modificări de note și doar 4 au fost identificate în București, câte sunt în țară?

Cine sunt beneficiarii acestor modificări, majoritatea fiind creșteri de note?

Cine a aprobat aceste creșteri/scăderi de note și în baza cărui act normativ?

Dacă se poate modifica nota după vizualizarea lucrărilor, de ce procedura aceasta este disponibilă doar pentru unii și nu pentru toți elevii?

Foto: © Bignai | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Domnica Petrovai

Psihologul Domnica Petrovai, coordonatoarea Strategiei Naționale de Sănătate Mintală a Copilului și Adolescentului: Școala românească să le asigure copiilor masă caldă hrănitoare, mișcare și nevoia de a avea conversații despre cum să se protejeze în fața problemelor din online

Depresia în rândul adolescentelor s-a dublat din anii 80 până acum și aceasta este singura categorie de vârstă unde incidența a crescut constant. Iar datele Organizației Mondiale a Sănătății spun…
Vezi articolul

INTERVIU Profesorul de Istorie Bogdan Murgescu, despre atrocitățile comise de ruși în Ucraina: „Avem de a face cu excese și crime ordonate direct, făcând parte dintr-un plan clar de terorizare și de forțare la refugiere a populației ucrainene. În prezent n-aș crede că mai există o armată cu o asemenea reputație în Europa”

Crimele teribile comise de armata rusă în Bucha, Mariupol, Irpin împotriva civililor nevinovați par imagini rupte din Al Doilea Război Mondial. Oameni executați cu mâinile legate la spate, gropi comune,…
Vezi articolul

Cum presează fondatorii unei universități private, fără studenți noi și monitorizată special, pentru introducerea în legea educației Deca a unei metode neconstituționale de a căpăta mai ușor întreg patrimoniul instituției

Proiectul legii învățământului superior propus de ministrul Ligia Deca și adoptat deja de Camera Deputaților preia din actuala lege a educației prevederile referitoare la patrimoniul universităților particulare. Dar, după amendamente,…
Vezi articolul