Câțiva elevi de la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” Timișoara au fost sancționați de conducerea școlii cu mustrarea scrisă și scăderea notei la purtare la 7, după ce au răspândit un clip cu un coleg pe rețelele de socializare fără consimțământul acestuia, a transmis Inspectoratul Școlar Timiș, vineri, 5 aprilie. Incidentul s-a întâmplat în toaleta școlii în data de 18 martie. Părinții elevului i-au spus dirigintei ce s-a întâmplat. Unii colegi sunt cercetați disciplinar și toți vor primi consiliere psihologică, lecții speciale privind siguranța online, a decis conducerea școlii, potrivit ISJ Timiș.
- O să implementăm în scurt timp „butonul roșu” în școli și universități, spune ministrul Educației: o adresă de email unde se pot trimite sesizări anonime despre consum de droguri, violență, diverse probleme de etică, către responsabilul care se ocupă de situația reclamată
Un elevul de la Liceul Teoretic „Grigore Moisil” Timișoara a fost filmat de două ori fără acordul său și jignit de colegi, a transmis Inspectoratul Școlar Județean Timiș într-un comunicat de presă transmis vineri. Primul incident s-a petrecut când elevul se afla acasă, iar al doilea, trei zile mai târziu, pe 18 martie 2025, doi elevi din clase superioare, care au intrat în posesia materialului video, l-ar fi constrâns pe elev să repete gestul într-un grup sanitar din incinta școlii, „sub promisiunea ștergerii înregistrării”.
„Elevul a cedat și a fost, din nou, umilit și înregistrat fără voia sa. În cele din urmă, victima a ales să informeze părinții, care au alertat de urgență profesorul diriginte al elevului”, transmite ISJ Timiș.
Elevii implicați au fost sancționați de conducerea școlii cu mustrare scrisă și scăderea notei la purtare la 7, mai transmite ISJ Timiș, care nu precizează însă despre câți elevi este vorba.
Elevii mai mari sunt cercetați disciplinar.
Potrivit regulamentului Liceului Teoretic Grigore Moisil din Timișoara, care prevede explicit norme privind combaterea cyberbullyingului, și situații în care elevilor le este interzis să filme și să distribuie video considerate jignitoare fără acordul elevului, se poate sancționa cu scăderea notei la purtare până la 5 puncte. Vezi mai jos în articol regulementul.
Măsurile luate de conducerea Liceului:
- Colegii de clasă ai victimei au fost sancționați de către profesorul diriginte cu mustrare scrisă și scăderea notei la purtare la 7;
- Elevii care au acționat în mod direct asupra victimei în incinta școlii, procedura de cercetare disciplinară este în desfășurare, urmând ca, în funcție de rezultatele acesteia, să fie aplicate măsurile disciplinare adecvate.
De asemenea, la nivelul unității de învățământ s-au propus și vor fi implementate o serie de măsuri educative și preventive, între care:
- Lecții speciale privind siguranța online, riscurile expunerii în mediul digital și responsabilitatea în utilizarea tehnologiei;
- Întâlniri cu reprezentanți ai Poliției, pentru conștientizarea riscurilor și consecințelor comportamentelor deviante;
- Sesiuni de informare susținute de specialiști privind viața intimă și sănătatea emoțională;
- Consiliere psihologică pentru toți elevii implicați, cu prioritate pentru elevul victimă;
- Intervenții educaționale ale consilierului școlar, axate pe prevenirea hărțuirii, presiunii de grup și a comportamentelor abuzive.
„Inspectoratul Școlar Județean Timiș își exprimă public regretul profund față de această situație cu un puternic impact emoțional și comportamental, atât asupra elevului afectat direct, cât și asupra întregii comunități școlare. Este un incident inacceptabil care contravine profund principiilor fundamentale ale educației și ale unui mediu școlar bazat pe respect, siguranță și demnitate.
În urma acestei sesizări, au fost informate de îndată atât conducerea unității de învățământ, cât și Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și pentru promovarea interculturalității.
Inspectoratul Școlar Județean Timiș va monitoriza îndeaproape întreaga situație, asigurându-se că toate măsurile necesare vor fi implementate cu promptitudine și responsabilitate, și reafirmă angajamentul său ferm pentru construirea și menținerea unui mediu școlar sigur, incluziv și echitabil, în care demnitatea fiecărui elev să fie respectată fără excepție”, spune șefa ISJ Timiș, Aura Danielescu.
De asemenea, poliția face verificări în acest caz și a luat legătura cu polițiștii din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate din Timișoara pentru a se clarifica întreaga situație de fapt și dispunerea măsurilor legale ce se impun, a transmis Inspectoratul de Poliție Județean Timiș, potrivit presei locale.
Ce prevede regulamentul Liceului Grigore Moisil din Timișoara
După modificarea ROFUIP 2024, școlile au putut adapta regulamentele de ordine interioară după cum au considerat necesar, raportat la colectivul de elevi.
Regulamentul Liceului Grigore Moisil din Timișoara, postat pe site-ul instituției, prevede și norme pentru combaterea cyberbullyingului, iar elevii care comit abateri disciplinare în perimetrul unității de învățământ vor fi sancționați.
Sancțiunile prevăzute sunt cele din Statutul elevului 2024.
„Liceul Teoretic “Grigore Moisil” Timișoara are ca scop prevenirea și combaterea violenţei psihologice – bullying și cyberbullying – în mediul educaţional, prin intervenţie multidisciplinară în situaţiile de bullying și cyberbullying. Familia şi cadrele didactice contribuie la integrarea copilului-victimă, martor şi a copilului care manifestă un comportament agresiv în unitatea de învăţământ, respectând, în toate intervenţiile, interesul superior al copilului. În vederea îndeplinirii obiectivului ”Școală cu toleranță zero la violență” se va realiza evaluarea, monitorizarea şi îmbunătăţirea calităţii climatului şcolar pe niveluri de învăţământ, conform Planului de acțiune antibullying”, potrivit art. 208 din Regulament.
Violența școlară este definită în regulamentul Liceului și sunt menționate sancțiunile în funcție de gravitatea situației.
„Violenţa în şcoală cuprinde orice formă de manifestare a unor comportamente, precum:
violenţă verbală şi psihologică (poreclire, tachinare, ameninţare, înjurături, hărţuire,
etc.); violenţă fizică; manifestări obscene; bullying; comportamente care intră sub
incidenţa legii (viol, consum/comercializare de băuturi alcoolice, ţigări, droguri,
etnobotanice, furt); ofensă adusă statului/statutului/autorităţii cadrului didactic;
alte tipuri de comportament deviant în relaţie cu şcoala”.
În plus, apare explicit in regulamentul școlii interdicția de a distribuit materiale video cu colegi fără consimțământul lor.
„Li se interzice elevilor filmarea, înregistrarea, fotografierea sau preluarea oricăror imagini, înregistrări audio-video, copii după documente, capturi de ecran, realizate în timpul activităților școlare / extrașcolare sau adiacente acestora, precum și publicarea/distribuirea acestora, inclusiv în mediul online, pe grupuri de WhatsApp sau alte medii virtuale de comunicare în lipsa acordului expres al persoanelor implicate”, potrivit regulamentului.
Sancțiunile prevăzute în aceste situații sunt:
-Mustrare scrisă, sancţiune care poate fi însoţită de scăderea notei la purtare cu 2, până la 6 puncte (calificativul “Bine” /”Suficient” /”Insuficient”).
-informarea Biroului Poliție Școlară
– În funcţie de gravitatea faptei şi în urma discuţiilor și analizelor din Consiliul clasei /
Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în
mediul școlar și promovarea interculturalității / Consiliul profesoral, se aplică sancţiuni în
conformitate cu art. 17-27 din Statutul Elevului. Aici prevederile
„Li se interzice elevilor postarea / distribuirea pe internet a unor comentarii jignitoare, discriminatorii, denigratoare și/sau acuze care să lezeze personalitatea şi demnitatea personalului didactic, didactic auxiliar şi administrativ sau a colegilor, precum și modificarea aplicațiilor și / sau parolelor de pe dispozitivele electronice din unitatea de învățământ”, potrivit regulamentului Liceului.
Sancțiunile sunt:
-mustrare scrisă, sancţiune care poate fi însoţită de scăderea notei la purtare cu 2, până la 5 puncte (calificativul “Bine” /”Suficient”/”Insuficient”).
În funcţie de gravitatea faptei şi în urma discuţiilor și analizelor din Consiliul clasei / Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității / Consiliul profesoral, se aplică sancţiuni în

De precizat, elevilor li se interzice și accesul cu telefoane în timpul orelor, fără acordul
cadrului didactic, potrivit regulamentului. Nu se menționează însă dacă elevii au voie cu ele în pauză.
Ce prevede ROFUIP 2024
Art.16 din Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar
(1) Elevii din sistemul de învățământ de stat, particular și confesional autorizat/acreditat care săvârșesc în mediul școlar abateri disciplinare, respectiv fapte prin care se încalcă dispozițiile legale în vigoare, inclusiv regulamentele școlare, vor fi sancționați în funcție de gravitatea acestora conform prevederilor prezentului statut.
(2) Pentru a fi sancționați, elevii trebuie să comită abaterile disciplinare în spațiul unității de învățământ preuniversitar, în cadrul activităților școlare, sau, în cazul celor extrașcolare organizate de cadre didactice, în afara perimetrului unității de învățământ, sau în cadrul activităților școlare sau extrașcolare desfășurate în mediul online.
(3) Elevii au dreptul la apărare, conform legii.
(4) Sancțiunile ce pot fi aplicate elevilor, în funcție de gravitatea faptei, sunt:
a) observație individuală;
b) mustrare scrisă;
c) retragerea temporară sau pe durata întregului an școlar a burselor de care beneficiază elevul;
d) mutarea disciplinară la o clasă paralelă din aceeași unitate de învățământ;
e) suspendarea elevului pe o durată limitată de timp, conform legii;
f) preavizul de exmatriculare;
g) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în aceeași unitate de învățământ, conform legii;
h) exmatricularea cu drept de reînscriere în anul școlar următor în altă unitate de învățământ, conform legii;
i) exmatricularea fără drept de reînscriere, pentru elevii din învățământul postliceal.
(5) Toate sancțiunile aplicate se comunică individual, în scris, atât elevilor, cât și părinților/reprezentanților legali. Sancțiunea se aplică din momentul comunicării acesteia sau ulterior, după caz.
(6) Sancționarea elevilor sub forma mustrării în fața colectivului clasei sau al școlii este interzisă în orice context.
(7) Violența fizică, verbală sau/și sub orice altă formă, precum și agresiunea se sancționează conform dispozițiilor legale în vigoare.
(8) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. d)-h) nu se pot aplica în învățământul primar.
(9) Sancțiunile prevăzute la alin. (4) lit. f)-h) se pot aplica în învățământul obligatoriu numai în situații foarte grave, când prezența elevului în școală pune în pericol siguranța elevilor sau a personalului din școală, afectând dreptul la educație, respectiv la muncă.
(10) Elevii care sunt sancționați conform prevederilor alin. (4) lit. e)-h) beneficiază de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, precum și de activități remediale.
(11) Activitățile remediale se desfășoară în timpul orarului școlar în care ar fi trebuit să aibă loc cursurile, conform metodologiei de organizare a programului „Învățare remedială“.
(12) În situația în care elevii nu participă la activitățile de sprijin organizate la nivelul unității de învățământ, profesorul diriginte informează, în scris, părinții/reprezentanții legali în acest sens.
(13) În situația în care elevii și/sau părinții/reprezentanții legali refuză în mod repetat participarea la ședințele de consiliere școlară și/sau de intervenție psihologică și psihoterapeutică și/sau alte măsuri de sprijin, directorul sesizează situația reprezentanților serviciilor publice de asistență socială/direcțiilor de asistență socială/direcțiilor generale de asistență socială și protecția copilului (SPAS/DAS/DGASPC). Directorul are obligația să solicite serviciilor publice de asistență socială raportul de vizită la domiciliu și/sau rezultatele anchetei sociale.
Informații de context
Din anul școlar 2024-2025 școlile sunt obligate să înființeze o comisie permanentă pentru prevenirea şi combaterea violenţei, potrivit legii educației nr. 198/2023.
În prima săptămâna de cursuri a anului școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ au stabilit componența Comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei, a faptelor de corupţie şi discriminării în mediul şcolar şi promovarea interculturalității, CPEV, și un grup de acțiune cu același scop, de prevenire și combatere a violenței, conform Planului Național de combatere a violenței școlare. Vezi aici atribuțiile și componența comisiei.
Atribuțiile comisiei pentru prevenirea şi combaterea violenţei sunt stabilite în ROFUIP 2024. CPEV a preluat atribuțiile grupurilor de acțiune antibullying, conform procedurii de management a cazurilor de violență.
Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității analizează abaterile disciplinare ale beneficiarilor primari care săvârșesc abateri și propune sancțiunile disciplinare aplicate acestora, potrivit prevederilor statutului elevului, prezentului regulament și ale regulamentului de organizare și funcționare a unității de învățământ.
Planul național de combatere a violenței școlare include măsuri pentru prevenirea violenței școlare, formarea profesorilor și responsabilitățile școlilor și inspectoratelor.
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că în scurt timp instituția pe care o conduce va implementa în școli și universități un „buton roșu”, adică o adresă de email unde se pot trimite sesizări anonime despre consum de droguri, violență, diverse probleme de etică, către responsabilul care se ocupă de situația reclamată. În cazul școlilor ar urma să fie responsabilul din comisia pentru combaterea consumului de droguri și prevenirea violențelor.
Legat de interzicerea telefoanelor în pauze, fostul secretar de stat Florian Lixandru a avut declarații contradictorii: Conform statutului elevului au voie cu telefonul în pauze dar oficialul spunea că elevii n-au voie să folosească telefoanele nici pe timpul pauzelor.
Foto: © Marmogar | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
8 comments
Trebuia nota 2 la purtare sau exmatriculare.Nu e normal ce au făcut ei și ar trebui sa răspundă mai ales ca au recidivat.Nu e prima abatere.Sunt destul de mari sa își dea seama ce fac și se pare ca este premeditat și deja se profilează aici un tipar de comportament.Au nevoie de mai mult decât de consiliere.Tinerii sunt psihopați sau cel puțin liderul lor,pentru ca întotdeauna este unul,și și-au găsit un hobby:sa îi chinuiască și umilească pe colegii vulnerabili,asa cum își aleg toți psihopații victimele.Indiferent copii cui sunt comportamentul lor deviant este un mare semnal de alarmă.
Părinții victimei ar trebui să se ducă la poliție și sa ii dea în judecata ,sa ceara despăgubiri mai ales ca au și dovada chiar de la ei.
Problema este că nu se vor opri dacă nu se iau masuri serioase.Si acum trebuie luate ,mai târziu va fi prea târziu.
Sunt mult prea scazute consecintele pentru aceste comportamente delirante. Adultii care relationeaza cu acesti copii realizeaza ca astfel de evenimente sunt traumatice pentru victime? Si pot cauza efecte imprevizibile pe un termen nedeterminat? Degeaba sunt trimisi agresorii la consiliere, daca ei nu doresc sa faca niciun efort sa se schimbe. Trebuie si parintii lor sa fie la fel de constienti de actele lor, pt care raspund. In astfel de situatii, e des intalnita respingerea, diminuarea, negarea, minimizarea situatiei prin care trec victimele, cat si presionarea lor sa cedeze tot ele, cand agresorii au fost rusinati si pedepsiti. Profesorii asemenea sper ca au/iau o atitudine ferma si care condamna astfel de fapte, si nu condamna victima sau pune copiii pe unii impotriva celorlalti.
dacă are 4 medii de 10 și cu 7 deja este la 9.40. prostii.
la ceilalți 45/5 =9. mare revoluție.
Doamna directoare nu a anuntat ISJ Timis, acestia afland de incident atunci cand au fost sunati de presa, la mai bune de doua saptamani de la incidente.
Nu a anuntat Politia, desi erau implicati minori in materiale cu caracter pornografic care circulau prin scoala.
Cu tot acest scandal generat de un parinte care a facut publice aceste detalii, elevul agresat va veni in continuare la scoala cu cei 3 agresori, zi de zi, pentru ca nu a fost nici macar luata in calcul varianta mutarii lor la clase paralele. Cei trei sunt protejati de 2 ani de zile, fiind protagonistii unor incidente repetate, fiecare incident fiind facut uitat odata cu aparitia urmatorului.
Dar politia ce face? In general, nu doar in cazul asta… E un mare vid de autoritate in tara asta. Politia locala din Timisoara sta toata ziua prin jurul scolilor si da amenzi. Atat. Nu vine niciun politist sa vada ce se fumeaza la coltul scolilor, sa vada cum se imping copiii in pauze si cum isi vorbesc. Profesorii, la modul real, nu mai fac fata. Copiii sunt extrem de agresivi, chiar de la varste fragede. Cu butonul rosu de la minister nu se va schimba nimic.
Dar unde sunt parintii in toata povestea asta? Inteleg din articol ca prima filmare s-a facut acasa la copilul abuzat (?!), deci sanctiunea cu nota 7 la purtare nici nu ar fi trebuit sa o dea scoala ci parintii sa mearga direct la politie si sa faca plangere contra abuzatorului. Da, cei care l-au agresat ulterior la scoala trebuie sa fie pedepsiti, dar maxima pedeapsa pe care o poate da scoala este exmatricularea.
Dincolo de toate, sa fim constienti ca vine din spate o generatie dezechilibrata emotional iar internetul le-a luat multora mintile.
Anna are perfecta dreptate , trebuie sanctiuni mult mai dure
doar atât? exmatriculați,absente consemnate și medie scăzută sub 7…și apoi ne mirăm de bullying….le toleram mizeriile și apoi ii trimitem le consilierul școlar care ce sa vezi?! nu e magician ….