Norma didactică să fie redusă cu 2 ore pentru profesorii care fac parte din comisiile din școli, propune liderul sindical Simion Hăncescu

33.450 de vizualizări
Foto: © Racorn | Dreamstime.com
Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a anunțat la emisiunea Educația la putere de la TVR 2 că va propune ca profesorii care fac parte din comisiile din școli să aibă norma didactică redusă cu 2 ore. „Deci sunt soluții, Ministerul să aleagă, dar e adevărat că trebuie să dai nişte bani în plus”, a spus acesta.

„Dacă tot sunt comisiile, mai avem o soluţie pe care o vom propune Ministerului, dacă ţine neapărat la aceste comisii. Un profesor să se ocupe de o comisie, dar să aibă norma didactică redusă. Îi reduci 2 ore de predare. Este plătit pentru treaba asta. Deci sunt soluții, Ministerul să aleagă, dar e adevărat că trebuie să dai nişte bani în plus”, a precizat Simion Hăncescu.

Moderatoare: Da, să recunoască acest aport suplimentar de timp, de efort intelectual din partea dascălilor.

Simion Hăncescu: Dacă e să spunem o mare nemulţumire şi am primit foarte multe sesizări şi rugăminţi din partea profesorilor: acum se ocupă de bursele sociale. Este o nebunie efectiv. Practic, dirigintele şi învăţătorul trebuie să facă dosare pentru fiecare copil, să ceară dovezi că acea familie are un anumit venit. Și ce să vezi? Am exemple clare când la asemenea burse s-a greşit cu 1 leu sau 2. Da, şi acum a venit Curtea de Conturi şi impută din ultimii ani bani. Cine plătește?

Moderatoare: Cui i-a făcut dosarul sau cui impută?

Simion Hăncescu: Până la urmă, nu e exclus să ne trezim că dirigintele sau învățătorul care a făcut dosarul e vinovat, că n-a verificat cum trebuie. Ori noi credem că acest lucru trebuie făcut de altcineva. Administraţia locală are mult mai uşor de verificat aceste documente.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că bursele sunt cea mai mare problemă pentru cadrele didactice, la început de an școlar.

Potrivit ROFUIP 2024, la nivelul fiecărei unități de învățământ funcționează comisii cu caracter permanent:

1) comisia pentru curriculum;

2) comisia de evaluare și asigurare a calității;

3) comisia de securitate și sănătate în muncă și pentru situații de urgență;

4) comisia pentru controlul managerial intern, numai pentru unitățile de învățământ de stat;

5) comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar și promovarea interculturalității;

6) comisia pentru formare și dezvoltare în cariera didactică.

Mai sunt și alte comisii cu caracter temporar, care își desfășoară activitatea doar în anumite perioade ale anului școlar.

De asemenea, mai sunt comisiile cu caracter ocazional care sunt înființate ori de câte ori se impune constituirea unei astfel de comisii, pentru rezolvarea unor probleme specifice apărute la nivelul unității de învățământ.

Despre reducerea normei didactice

Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime de peste 15 ani și grad didactic I, prevăzută în Legea învățământului preuniversitar, a fost amânată de Guvern până la începutul anului școlar 2025-2026.

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, prevederi despre reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime de peste 15 ani și grad didactic I:

„Norma didactică de predare-învățare-evaluare prevăzută la alin. (4) lit. d), f) și h) pentru personalul didactic de predare și de instruire practică cu o vechime în învățământ de peste 15 ani și cu gradul didactic I se poate reduce cu două ore săptămânal, la cerere, fără diminuarea salariului”, conform art. 207 alin (11).

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – captură legislatie.just
Informații de context

Ministra Educației, Ligia Deca, insistă că soluția pentru birocrația din școli este suplimentarea posturilor pentru personalul didactic auxiliar și administrativ, care să îi ajute pe profesori și pe directori să întocmească același număr mare de documente, potrivit declarațiilor date miercuri, la TVR Info.

Pe 18 octombrie, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, că „nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală”, „este iluzoriu”.

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a spus, referitor la activitatea profesorilor, că „nu mai contează cât de bun ești în fața elevilor, contează cât de multe hârtii poți să aduni pentru a obține ceva în plus la salariu”.

Președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” (FSE-SH) lansează un apel puternic privind debirocratizarea meseriei de profesor. „Categoric vom face tot ceea ce depinde de noi și le transmitem colegilor noștri că vom susține ca și federații sindicale din învățământul preuniversitar ca actul educațional să fie debirocratizat”, a spus Marius Nistor miercuri, la Prima News.

Profesorii nu sunt nici juriști, nici avocați, dar trebuie să semneze pentru dosare de burse și tichete sociale, lucruri la care nici nu se gândeau când s-au hotărât să lucreze în școală – este apelul unui profesor la autorități să debirocratizeze munca cadrelor didactice.

O directoare de școală a trimis adresa redactie@edupedu.ro o propunere ce vizează „nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii”:

„Ceea ce se vede foarte clar, din punctul meu de vedere, este nevoia unui post în plus in cadrul direcțiunii. Se pare ca acest Minister, care trimite aceste directive, are nevoie sa realizeze că un post în plus (= niște bani în plus alocați către educație…) ar ajuta procesul de predare și implicit întreg procesul educațional. O funcție intermediară între director, secretară și profesori, o funcție care să nu fie făcută de profesori în plus, deoarece secretarele sunt deja peste cap de hârtii”, se arată în propunerea cadrului didactic.

Amintim apelul lansat la începutul anului școlar de către cercetătoarea Thea Ionescu, coordonatoarea grupului Cogniţie Ancorată din Laboratorul de Psihologia Dezvoltării al Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. „Pe umerii profesorilor este un pic prea mult. Nu poate același om să se pregătească și pentru clasă, să organizeze și Săptămâna Verde, și Școala Altfel, să fie și diriginte, să gestioneze și integrarea copiilor cu nevoi speciale în clasă, să facă întruna tabele și să predea pasionat”, a declarat aceasta, într-un amplu interviu acordat Edupedu.ro despre modul în care învață copiii și condițiile de lucru ale profesorilor de astăzi.

  • Vom publica articole detaliate cu toate tipurile de hârtii și documente care încarcă nefiresc și nepermis activitatea cadrului didactic. Facem un apel către cadrele didactice să ne scrie pe adresa redactie@edupedu.ro și în comentarii, mai jos, care sunt documentele și procedurile pe care le consideră inutile și fără de care ar funcționa mult mai bine ca profesori.

Foto: © Racorn | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Dacă aș fi ministrul Educației, aş anula tot ce înseamnă hârtii la nivel de şcoală, spune președintele FSLI Simion Hăncescu: Astăzi, dacă vine un inspector să verifice o unitate de învăţământ, cere acele bibliorafturi, în loc să meargă la sala de clasă şi să vadă exact care e nivelul de pregătire al elevilor
Ligia Deca despre birocrația din școli: Încercăm să simplificăm și să digitalizăm procesul de acordare a burselor. E adevărat că școlile au nevoie de mai mult personal de suport, de aceea am crescut numărul de posturi cu 7.800
Secretarul de stat Sorin Ion: Nu o să putem renunța de tot la documente într-o școală. Este iluzoriu
Bursele școlare, „o adevărată nebunie” pentru profesori, la început de an școlar, spune liderul sindical Marius Nistor: Colegii noștri sunt exasperați
Reducerea normei didactice pentru profesorii cu vechime de peste 15 ani și grad didactic I, amânată de Guvern pentru anul școlar 2025-2026 – proiect 

31 comments
  1. Pentru noi secretarii de scoli,nu se zbate nimeni cu nimic, suntem normati pe numărul de copii,facem toată munca,nu avem weekend, nu avem concediu , tot ce intra in unitate,este redirectionat spre noi,nu vi se pare normal fiecare unitate cu personalitate juridica, sa aibe o norma de secretar și una de contabil,sa beneficiem și noi de sporul de neuropsihic și sporul de zona rural,acolo unde este cazul? Sunt unități unde se vacanteaza postul de secretar și nu vrea nimeni sa l ocupe sau dacă se întâmplă să vină cineva care nu stie ce presupune acest post,când vede realitatea, da bir cu fugiții. Asta sa prezentați domnilor lideri de sindicat,incercati sa faceti auzite si problemele noastre!!!!

  2. Forte fain. Atunci de la anu colegul x v-a fii in comisii. Mai ales daca acele 2 ore vor fi platite. Sunt uni colegii care la inceputul anului scolar adun multe ore, plata cu ora, dirigentie, opcionális, sansa doua, Pnras, mai tarziu nu au timp de nici o acctivitate sau comisii, motiv ” eu am ore multe”. Mai mult de pe la ora 12, 13 depinde de anotimp si razele solare orele sunt tinute in curte, principala competenta fiind ” joaca libera” motiv fiind:”copiii sunt obositii, au prea multe ore . E primul care merge dupla fluturas. Deci o noua lege cu care tot nu se rezolva inagalitatile din anumite
    “imperii scolare”.

  3. Într-o școală mică, domnule Hăncescu, toate cadrele didactice sunt în comisii pentru că altfel nu are cine sa le facă. Cum rămâne cu învățătorii care sunt în comisii? Lor cum le reduceți norma?

  4. Mai ales, învățătorilor și educatoarelor să li se reducă. Cum se poate asta d-le lider de sindicat? Știți ce presupune activitatea unei comisii, dar a unui învățător, educatoare? Nu mai aberați! Acum se fac la hârtii fără rost, astfel încât mai avem un pic și facem proces verbal la proces verbal. Lăsați profesorii, învățătorii, educatoarele să își pregătească temeinic lecțiile pentru a doua zi. Nu-i mai împovărați cu atâtea comitete și comiții.

  5. Scoateți birocrația sau plătiți corespunzător munca suplimentară funcționărească ,nu scoateți profesorul de la ceea ce trebuie să facă anume sa predea!

    Aberații sindicale, fente de 2 bani specifice ultimilor 35 de ani.

  6. pt burse primaria sa aloce asistenti sociali nu e treaba profesorilor bursele iar pt comisii fie se angajeaza personal specializat pe domenii ori se specializeaza profesori prin cursuri dar platiti pentru asta corect scazuta norma de predare 2 ore ca varianta , este necesar sa se tripleze numarul de femei de serviciu de paznici de pedagogi ( in majoritatea unitatilor nici nu mai exista pedagogi bibliotecari laboranți ) si dc sa faca profesoru de serviciu pe scoala cand elevul de serviciu a fost desfintat profesorul e extraterestru si are 1000 de capabilitati sa fie angajate persoane cu statut specific de paza supraveghere asigurarea ordinii

  7. As vrea sa stiu si eu in care scoala profesorii se ocupă de burse si tichete! Da, in ziua metodica stau acasa si scriu in condica”intocmit dosare rechizite si burse”. Cu asta contribuie! Cei care sunt in comisie, intr o ora-doua au terminat de semnat procesele verbale! Dosarele le primesc completate si verificate de la secretariat! Pentru ca acolo se depun!

    1. Vă pot spune eu vreo 10 școli.
      Da, se depun la secretariat dar nu se analizează si nu se manageriază acolo ci in comisie.

    2. “As vrea sa stiu si eu in care scoala profesorii se ocupă de burse si tichete.” – în toate școlile! Dosarele vin la diriginți, ei le verifică, apoi ajung la secretariat. Chiar nu știți cum stau lucrurile. Dosarele pentru burse sunt un adevărat coșmar. Eu, și sigur mulți alții, completez nenumărate cereri și declarații și calculez venituri pentru mulții părinți care nu știu cum să procedeze. Unii nici nu știu să scrie și să citească cum trebuie.
      De unde ați scos ziua metodică? Nu există așa ceva.

    3. In ce județ mai există ziua metodică?

      Știți câte ore de ,, consultanță ” se pierd cu părinții care nu reușesc să întocmească singuri aceste dosare?
      Unii dintre ei nici cererile nu le pot completa corespunzător.
      Pe cine credeți că sună când nu înțeleg legat de burse, navetă, tichete, bani de liceu, rechizite si alte beneficii sociale?
      Pe diriginte.

      Iar pt cei care vor sări să amintească că dirigintele e plătit sa-i citească fișa postului unde nu sunt prevăzute aceste act. in atribuțiile sale efective.

  8. E ceva de speriat ! Fac parte din vreo 6 comisii printre care cea de curriculum, de asigurare a calității, pentru formare în cariera didactică, de violenta……Simt ca nu mai pot sa fac fata cu dosarele de bursa, cu toate comisiile, cu atributiile celor două dirigentii, cu pregătirea orelor, testelor initiale/ curente, cu câte și mai câte. Oare d-na ministru ar putea face fata? As vrea sa facem schimb pentru o zi , sa vadă și dânsa cum a ,, debirocratizat ” învățământul. Ideea este ca cei din minister sunt rupți se realitate și anomaliile pe care le visează noaptea, le pun în aplicare ziua. Treziti-va și gânditi ! Profesorii nu sunt robotii vostri !

    1. Bună ziua. La câte vacanțe și zile libere aveți, plus că sunt profesori care nu stau 8 ore la catedră, asta pune capac. Întrebați militarii care au de recuperat câte 40-80 de zile în urma misiunilor, aplicațiilor, serviciilor care depășesc 25 de ore executate în zile de sâmbete/duminici /sărbători legale. 😠Inforvati vă începând cu unitățile militare din Brăila și până la Statul Major al Apărării. Și comparați și salariile d-voastră cu soldele.

  9. șefii de catedră de asemenea nu sunt plătiți suplimentar pt munca depusă.Sa nu spuneți că acei șefi de catedră au la rândul lor un singur coordonator care răspunde de comisia de curriculum

  10. Cum ar fi și fără aceste ” hartii” inutile…Cat despre reducerea normei didactice, când se va aplica și educatoarelor? Sau nu facem și noi parte din sistem? Totuși avem 25 de ore ( profesorii-18, invatatorii-16). Despre aceasta inechitate, reprezentanții sindicali nu spun nimic? Sau ca lucram la grupe combinate și nu suntem plătite pentru simultan…???

  11. pentru consilierii școlari n ati fost în stare să opriți abuzul …ei,deși profesori cu peste 25 de ani vechime și gradul 1, NU au reducere de norma de anul acesta….mulțumim,sindicat!!! mulțumim,minister!!

  12. Ce gluma bună ca răspunde altcineva, decât directorul care semnează statele de plată!
    De toate răspunde directorul, chiar dacă nu este de vină! El trebuie sa știe de toate! Este un “geniu”!

  13. Cei care muncesc in comisii nu au nevoie de reducere de norma, ci de bani.
    Reintroducerea celor 2% si interzicera directorilor sa-si umfle veniturile cu cei 2%.

  14. Alta acum! De unde le mai scot?
    Mai bine să se taie 2 ore din normă de la cei care fac pregătiri suplimentare gratuite pentru examenele terminale (EN și bac)/olimpiade. Acolo muncă! Mă rog, unde se face.

  15. Să se taie câte două ore pentru fiecare comisie, și rămân la -4 ore!

    Prefer să fac cele 2 ore și să nu mă mai numească în nicio comisie, și dacă întrebați orice profesor, veți primi exact acest răspuns de la toți!

  16. Sunt multe probleme în sistemul de învățământ. Mă opresc la trei:
    – cea legată de implicarea cadrelor didactice în viața școlii. Ar trebui să existe un sistem de salarizare diferențiată dat fiind faptul că anumite cadre didactice își fac cele 3 sau 4 pe zi apoi ,,fug” acasă.
    – cea legată de plata și degrevarea de ore a coordonatorului pentru proiecte și programe școlare și extrașcolare. De când s-a creat această funcție se face voluntariat la greu.
    – cea legată de degrevarea cadrelor didactice care coordonează proiecte educaționale (europene).

    1. Profesorii care se ocupă de proiecte europene nu o fac (numai) de dragul prestigiului școlii, ci pentru că le intră ceva euro în conturi și mai văd și țări străine. În plus,
      iau gradații de merit pe baza hârtiilor obținute din aceste proiecte. Lipsesc de la școală multe săptămâni (fără să li se asigure suplinire de către profesori de aceeași specialitate), ce nevoie mai au de micșorarea normei didactice?

    2. Stimabile, cine s-a bagat in asa ceva deja este rasplatit sub forma de salariu de merit si punctaj baban in etapele de mobilitate. Iar ceilalti nu “fug” acasa. Si in niciun caz dupa 3 ore cum sustii ‘neata. De parca n-ai sti ca orice profesor are minim 18 ore si orarul “intins” mai ceva ca elasticul de la chiloti cu o multime de ferestre de pleaca din scoala ca si cei cu 26 de ore platiti si la plata cu ora. Care si acestia si-au asumat asta. Profesorul fara comisii nu fuge acasa sa huzureasca. Fuge sa-si pregateasca materia pe care o preda si sa faca profesia pentru care este angajat. Ca nu m-am titularizat in invatamant ca sa multumesc nu stiu ce director stapan de sclavi calculand corn si lapte sau facand pe cainele de urma sau printat foi si altele. Asta este o optiune personala care de obicei apartine acolitilor directorilor. Cei care primesc ore cu ghiotura, care primesc vreo catedra ascunsa in scoala sau care se plimba prin proiecte. De cate ori s-a intamplat asta, noi, ceilalti, o mana de oameni, a trebuit sa sustinem orele acestora si sa gestionam situatii limita ce au decurs din absenta lor. Despre asta nu vorbeste nimeni? De cate ori nu am stat noi cu elevii cand s-a intrunit vreo comisie de-a lor sau cand au fost membri prin examinari si alte concursuri sau olimpiade…Nici despre asta nu se vorbeste? Dar cand se fac activitati coordonate de ei si noi tre’sa tinem in frau o scoala intreaga de rebeli? Sau cand sunt plecati pe la ISJ cu diverse dari de seama sau depuneri de documente? Cine credeti ca ii suplineste? Tot “fugarii”, nu? Tin sa va amintesc ca fugarii raman cu propriile lectii nepredate, iar culegatorii de hartii fac puncte. Hai sa mai fim si drepti. Ca nu esti in 7 comisii ca nu vrei. Nu sta nimeni cu un pistol la tampla. Ar fi chiar culmea sa fii obligat la comisii. Inca nu suntem in Coreea de Nord. Drept urmare, in comisii sunt oameni care ACCEPTA. Prin ce metoda de recompensare sau constrangere doar ei stiu. Mai mult sau mai putin din pozitia de ghiocel si de sclav .Dar ACCEPTA prin acord consimtit. Si sunt recompensati. Astfel de colegi de-ai mei au ditai salariul de merit. Hai sa nu-i mai plangem pe culegatorii de puncte si hartii si sa-i stigmatizam pe cei care isi fac pana la urma profesia pentru care au fost angajati, pentru care au trecut examene, stres si emotii. In acceptiunea ta acestia sunt “ciorditorii” invatamantului si rusinea scolii. Cand de fapt, ei sunt de multe ori calul de bataie al culegatorilor de puncte care lipsesc sau se plimba ca vezi Doamne ei sunt in comisii. Dati Cezarului ce este al Cezarului! Nu toti profesorii vrem sau avem veleitati de lideri sau de contabili sau economisti, ori sanatatea necesara, ori timpul sau disponibilitatea sufleteasca sa facem asa ceva. Tu crezi ca cel cu 2-3 copii acasa sau cu probleme sau rate la banci are ca prima prioritate comisii? Ala nu stie cum sa se imparta sa faca bani in plus sau sa-i stranga pentru familie, doctori sau o paine la copii. Nu sa va calculeze voua, directorilor si secretarelor ori contabilelor cornul si laptele si sa va gestioneze nspe comisii neplatite. Scoala nu este hub contabil si IT. Scoala nu este DGASPC. Scoala nu este Protectia Sociala a primariilor, scoala nu este birou juridic sau notarial si nici birou de scrieri de proiecte(care se fac pe bani grei). Scoala nu este training de: politisti, medici, paznici, caini de urma, brigada antidrog etc. Scoala tre’ sa ramana scoala si fie ca recunosti sau nu, FIX “fugarii” de comisii sunt cei care fac ce trebuie de fapt sa faca un profesor: adica se PREZINTA la ore, NU LIPSESC si-si fac treaba cum trebuie, nu intre doua comisii si alergand printre hartii Ne scuzati ca avem tupeul si nesimtirea sa fim DOAR profesori. De asta merge prost tara asta: din cauza unora ca tine care cred ca pentru a avea calitate intr-un domeniu trebuie sa fii prost si supus conducerii si partidului si sa-i faci treaba ca sa dea bine mai departe pentru postul caldut de sub cwr.

      1. Felicitări! Aveți dreptate, așa e! Culegătorii de hârtii, de puncte, de adeverințe reușesc pe spinarea celor care țin orele în școală! Am avut o minunată colegă, șefă în toate comisiile care aduc punctaje( nu toate se punctează)! Își pusese clasa în fața unei anexe, acolo avea ea un dulap, un laptop la care lucra “la comisii”. Era spațiul ei. Ea le dădea de lucru elevilor și apoi se ducea în anexa aceasta și lucra “din greu”! Ușile erau deschise, astfel încât să-i vadă, să nu facă gălagie! Directorii știau, o dădeau exemplu! Zilnic, ani la rând! Nu făcea nimic acasă și după ore, făcea în timpul programului. La pretransfer a avut cel mai mare punctaj!

        1. Susțin opinia. Aberații, da.
          Dar….. ministerul plătește liderii sindicali ca pe un profesor plin, le oferă avantajele poziției de lider, iar profesorii se așteaptă ca aceștia să le fie loiali oamenilor din organizație și nu generosului angajator? Asta la nivelul școlii.
          Să nu mai vorbim despre marii lideri.
          Cum puteți crede că serviciile liderilor nu sunt pentru plătitor? Nu pe statul de plată se reține contribuția de sindicalist, pentru apărarea intereselor tale? Apropo, chiar dacă nu ai fi sindicalist contribuția tot ar fi reținută, pentru că ministerul ți-ar apăra interesele.

    3. – Viața școlii nu mai este compusă din activități de tip curricular prevăzute în norma didactică de predare, ( minim 18 ore) și activități extracurriculare (22 de ore)?
      Degrevarea nu ar trebui făcută doar din cele 22 de ore nicidecum din norma de predare de 18 ore?
      Sau cele 22 de ore sunt opționale pentru că în multe școli se lucrează în ture iar elevii nu beneficiază de activități extracurriculare școlare ( cum ar fi activitățile remediale sau de performanță, dezvoltare personală și multe altele) ? Veți spune, probabil, că există activitățile din afara școlii…..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 112.000 de persoane din învățământ programate pentru vaccinare, peste 19.000 vaccinate până la această oră, anunță ministrul Cîmpeanu / Valeriu Gheorghiță: Avem un nivel de vaccinare de 3,27% din numărul populației

Un număr de 112.685 de persoane angajate în sistemul de învățământ sunt în acest moment programate pentru vaccinare, a anunțat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu vineri, la debutul unui webinar pe…
Vezi articolul

Dezbatere Edupedu.ro – UiPath Foundation - Brio.ro

VIDEO Ligia Deca: Ceea ce putem face de anul viitor este ca în cadrul materiilor deja existente să folosim resurse digitale și să investim în formarea profesorilor

De anul viitor, profesorii ar putea începe să folosească resurse digitale în predarea materiilor deja existente ca parte a procedurii de digitalizare a educației, iar pentru acest lucru autoritățile trebuie…
Vezi articolul