Noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul școlar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România” – scrisoare deschisă către Prim-Ministrul Marcel Ciolacu

0 vizualizări
Foto: © Aaron Amat | Dreamstime.com
Noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul scolar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România. Din punct de vedere al venitului, nu există diferențe dintre familia monoparentală și familia copilului orfan de unul dintre părinți. Nu înțeleg cum poate Ministerul Educației justifica diferențele, având în vedere că nevoia socială este aceeași, iar beneficiarul este copilul”, susține o mamă singură, într-o scrisoare deschisă către Prim-Ministrul României, Marcel Ciolacu, transmisă și redacției Edupedu.ro. 

Un părinte semnalează că noile prevederi legate de bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale din anul scolar 2024-2025 au ca efect „o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România”. Într-o scrisoare deschisă către Prim-Ministrul României, Marcel Ciolacu.

Părintele spune că va aduce în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării tocmai acest criteriu discriminatoriu.

„Numărul familiilor monoparentale nu este unul foarte mare în România, astfel încât noile prevederi nu au capacitatea să genereze o economie bugetară, însă sunt de natură să aibă ca efect o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România”, susține părintele.

  • În anul școlar 2023-2024, bursele sociale pentru elevii din familii monoparentale nu au fost condiționate de venit, deși în proiectul inițial al metodologiei de acordare a buselor Ministerul Educației condiționa de venit bursa socială pentru elevii cu un părinte decedat și bursa socială pentru elevii din familii monoparentale.

Redăm integral scrisoare deschisă:

„Către: GUVERNUL ROMÂNIEI
În atenția: Domnului Marcel Ciolacu, Prim-Ministru al României

Domnule Prim-Ministru,

Mă numesc Daniela Tarnovschi, sunt mamă singură a unei adolescente de 14 ani. Am adoptat-o ca părinte singur atunci când fiica mea avea vârsta de 6 ani, deci suntem de 8 ani împreună.

Anul școlar anterior (2023-2024), m-am bucurat de existența bursei sociale acordate familiilor monoparentale, indiferent de venitul pe membru de familie. Recunosc, lucrez cât de mult pot ca să îi asigur copilului tot ce are nevoie, inclusiv psihoterapie pentru rezolvarea traumelor suferite în sistemul de protecție al copilului, dar tot îmi este greu. Bursa socială acordată a fost un sprijin și copilul s-a bucurat de ea.

Am citit în Monitorul Oficial al României, Partea I, Nr. 677/15.VII.2024, Ordinul Ministerului Educației privind aprobarea Metodologiei-cadru de acordare a burselor ale cărei prevederi se vor aplica pentru anul școlar 2024-2025. Conform Metodologiei din data de 11.07.2024, capitolul IV, articolul 10, litera d, în anul școlar care urmează vor beneficia de bursă socială doar elevii ”care provin din familii monoparentale, care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de un salariu minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii”.

Am citit însă toată Metodologia cadru și am găsit că, tot la capitolul IV, articolul 10, litera c, se face referire la faptul că elevii cu unul sau ambii părinți decedați beneficiază de bursă socială ”fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie”.

Vreau să vă aduc în atenție faptul că, din punct de vedere al venitului, nu există diferențe dintre familia monoparentală și familia copilului orfan de unul dintre părinți. Nu înțeleg cum poate Ministerul Educației justifica diferențele dintre cele două tipuri de familii având în vedere că nevoia socială este aceeași, iar beneficiarul este copilul. Voi aduce în atenția Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării tocmai acest criteriu discriminatoriu.

Numărul familiilor monoparentale nu este unul foarte mare în România, iar cel al familiilor cum este a mea este și foarte mic, astfel încât noile prevederi nu au capacitatea să genereze o economie bugetară, însă sunt de natură să aibă ca efect o nouă discriminare pe care o face Ministerul Educației între copiii din România.” 

Ce prevede Metodologia cadru de acordare a burselor școlare 2024-2025 (OME 5.518)

Art. 10. — (1) Bursa socială se acordă elevilor din învățământul preuniversitar de stat, înscriși la cursurile cu frecvență, inclusiv celor școlarizați la domiciliu sau care urmează cursurile în școala de spital, care se încadrează în cel puțin una dintre următoarele situații:

a) elevi proveniți din familii care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net
pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;

b) elevi cu vârsta de până la 30 de ani, neangajați pe piața muncii și înscriși în formele de învățământ cu frecvență redusă sau în programele educaționale de tip „A doua șansă”, a căror familie realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitului pe venit, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de 50% din salariul minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii;

c) elevi cu unul sau ambii părinți decedați și elevi asupra cărora a fost instituită o măsură de protecție specială, respectiv plasamentul/plasamentul de urgență, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;

d) elevi care provin din familii monoparentale, care realizează un venit mediu net lunar pe membru de familie, supus impozitării, pe ultimele 12 luni anterioare cererii, mai mic de un salariu minim net pe economie; se va lua în calcul salariul minim net pe economie în vigoare la data depunerii cererii.

e) elevi care au deficiențe/afectări funcționale produse de boli, tulburări sau afecțiuni ale structurilor și funcțiilor organismului, încadrate conform criteriilor din anexa nr. 1 la
Ordinul ministrului sănătății și al ministrului muncii, familiei, protecției sociale și persoanelor vârstnice nr. 1.306/1.883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a
copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, cu modificările și completările ulterioare, și structurate tipologic conform aceluiași act normativ, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe membru de familie;

f) elevi cu afecțiuni oncologice și/sau cronice școlarizați, pentru o perioadă mai mare de 4 săptămâni, în cadrul „Școlii din Spital” sau la domiciliu, fără a se lua în considerare nivelul
venitului mediu pe membru de familie;

g) elevi care revin după școlarizarea din cadrul „Școlii din Spital” în unitatea de învățământ la care au fost înmatriculați anterior, fără a se lua în considerare nivelul venitului mediu pe
membru de familie;

h) elevi proveniți din familii care beneficiază de venit minim de incluziune conform Legii nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările și completările ulterioare, în baza deciziei de stabilire a dreptului la ajutor de incluziune a familiei elevului”.

Foto: © Aaron Amat | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Criterii și documente necesare pentru burse sociale în anul școlar 2024-2025. Prevederi noi: Bursele pentru elevii din familii monoparentale sunt condiționate de venit, școlile nu trebuie să ceară acte legalizate la notar

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ciprian Mihali, conferențiar universitar la UBB Cluj, despre plagiatul ministrului Cîmpeanu, în debutul anului universitar: Trebuie să mergem de luni în fața studenților noștri, umili și rușinați de ministrul nostru, și să le spunem să fie integri, să fie cinstiți, să nu copieze

“Tot mai jos, tot mai rușinos: Imaginea universității românești este din nou terfelită. Iar noi, ceilalți, trebuie să mergem de luni în fața studenților noștri, umili și rușinați de ministrul…
Vezi articolul

Replica Ligiei Deca față de oprirea protestului studenților în 2005, la prima negociere cu Guvernul care a făcut doar promisiuni: Mi-am păstrat angajamentul pentru Educație și lupta pentru investiția în Educație

Ministrul Educației, Ligia Deca, a declarat la Digi24 că, în 2005, dialogul cu guvernul „a dat roade”, revendicările fiind „onorate de către partea guvernamentală.” Declarația vine după ce Edupedu.ro a…
Vezi articolul

Marian Preda și Cristian Preda – candidați oficiali în alegerile pentru funcția de rector la Universitatea din București, programate pentru 6 decembrie. O a treia candidatură a fost invalidată

Cei doi reprezentanți ai Universității din București care și-au anunțat candidatura la funcția de rector pentru următorii cinci ani, rectorul în exercițiu Marian Preda și decanul Facultății de Științe Politice,…
Vezi articolul