Noile-planuri cadru despre care ministra Educației, Ligia Deca, a anunțat luni seară că sunt în stadiul analizelor de impact sunt la finalul procesului de elaborare, unul „foarte amplu”, pentru că „ții legătura cu experții din domeniu, profesori (…), vorbești și cu ONG-urile, cu universitarul”, după cum explică secretarul de stat din Ministerul Educației Bogdan Cristescu.
Cristescu a declarat, întrebat de reporterul Edupedu.ro ce înseamnă mai exact analizele de impact, că acum, la finalul elaborării planurilor-cadru Ministerul Educației bifează pe listă dacă a comunicat cu „experți, profesori, practicieni la clasă”, organizații non-guvernamentale și universități.
Precizările au fost făcute la lansarea raportului OCDE Education at a Glance 2024 de la Universitatea din București, unde Bogdan Cristescu a înlocuit-o pe ministra Ligia Deca aflată în vizită la Oradea.
Secretarul de stat, în funcție din 2022, fost director de Curriculum, Evaluări și Examene în Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), a mai menționat și de verificări pe baza legii: „este absolut normal ca atunci când ai un concept de planuri-cadru conturat să iei înapoi ca un checklist și să vezi: «am îndeplinit asta, am adresat această parte din lege, am adresat această parte din formarea inițială, avem măsuri care să ne asigure asta»?”.
Redăm declarațiile integral pe acest subiect:
„Reporter Edupedu.ro: Doamna ministru Deca a spus aseară că planurile-cadru pentru liceu întârzie probabil până la sfârșitul anului, din nou, motivând prin analize de impact care s-ar face în prezent. Puteți să ne spuneți, vă rog, ce înseamnă aceste analize de impact și de ce se fac analize de impact pe planul-cadru, la finalul procesului de elaborare a planurilor-cadru?
Bogdan Cristescu: (…) Procesul de elaborare a planurilor-cadru este un proces foarte, foarte amplu, unde sigur ții legătura și cu experții din domeniu. Ții legătura și cu… – când spun experții în domeniu mă refer la experți, profesori, practicieni la clasă, bineînțeles, îți pui și problema integrării lucrurilor în strategia națională, vorbești și cu ONG-urile, vorbești și cu universitarul.
Iar ceea ce ați întrebat dumneavoastră, poate nu am înțeles eu foarte bine întrebarea, dar este absolut normal ca atunci când ai un concept de planuri-cadru conturat să iei înapoi ca un checklist și să vezi: «am îndeplinit asta, am adresat această parte din lege, am adresat această parte din formarea inițială, avem măsuri care să ne asigure asta»?
Este un asemenea proces, este absolut normal, iar declarațiile doamnei ministru, deci, așa cum ați văzut și așa cum v-am spus de fiecare dată, așa cum este și normal la nivelul ministerului Educației. Toate aceste lucruri sunt luate în considerare și mi se pare absolut normal, pentru că încercăm să avem un checklist exhaustiv.
La nivelul ministerului suntem o echipă și de fiecare dată când decizia este «a comunicat doamna ministru», doamna ministru a comunicat toate lucrurile. Vă referiți la emisiunea de aseară de la Digi? Am comunicat aceste lucruri, dacă sunt aspecte pe care le doriți în continuare, sigur, ne adresați aceste întrebări și vă răspundem cu în scris la ele cu drag”.
- Context. Numărul de ore și posturi de profesori care vor fi tăiate sau adăugate în școli pe noile planuri-cadru sunt în analiza ministerului Educației, spune ministra Ligia Deca. Oficialul anunță că noile scheme care prevăd numărul de ore pe săptămână la fiecare disciplină, în special cele în pregătire pentru clasa a IX-a din septembrie 2025, sunt în ultima etapă de lucru.
- Ministra Ligia Deca, care a amânat în iulie pentru luna septembrie publicarea în dezbatere a planurilor-cadru, cele actuale de liceu fiind nereformate din anii 2000, și care recent a ezitat să dea un termen pentru acestea, spune acum că până la finalul anului calendaristic „trebuie să avem planurile-cadru”. Declarațiile au fost făcute luni seară, în prima zi de cursuri din acest an școlar, la Digi24.
- „Acolo este o datorie istorică, dacă vreți”, a spus Deca despre reforma curriculară la liceu, întrebată de Cosmin Prelipceanu când vor apărea modificări la programele școlare. Ministra a continuat: „Adică acest ciclu nu a avut planuri-cadru noi. Suntem într-o fază finală cu acestea, lucrăm la niște analize de impact, să vedem pe filozofia pe care o avem, de exemplu – trebuie să avem același trunchi comun, indiferent de filieră, ca să putem garanta accesul la învățământ superior”. Mai multe detalii, aici.