Noile planuri-cadru pentru liceu: Trunchiul comun va avea 65% din ore în clasele a IX-a și a X-a, 35% în clasele XI-a și a XII-a / Curriculumul de specialitate crește la 45% din ore în ultimii doi ani de liceu – ministrul Daniel David

6.051 de vizualizări
Prezentarea filosofiei noilor planuri-cadru pentru liceu / Foto: Edupedu.ro
Componenta trunchiului comun, respectiv cea ca curriculumului de specialitate, la nivel de liceu, vor cunoaște variații în funcție de anii de studiu, a anunțat ministrul Daniel David într-o prezentare a noilor planuri cadru, susținută joi la ministerul Educației și Cercetării. La clasele a XI-a și a X-a, trunchiul comun va avea 65%, iar curriculumul de specialitate – 25%, urmând ca în ultimii doi ani trunchiul comun să ajungă la 35%, iar curriculumul de specialitate – la 45%, potrivit preezentării susținute de ministru. Acestea vor fi completate prin componenta la decizia școlii.

Principalele declarații ale ministrului Educației și Cercetării, Daniel David, în conferința de presă de prezentare a noilor planuri-cadru de liceu – joi, 30 ianuarie:

  • Trebuie să înțelegem că este o problemă extrem de importantă, pentru că fundamentul de acum al planurilor-cadru a fost pus în urmă cu 20 de ani. Lumea s-a schimbat, nu mai putem merge cu ce avem în acest moment.
  • Când vorbim de consultarea publică, trebuie să avem în minte faptul că aceste planuri-cadru sunt în primul rând pentru elevi. Scopul este ca cele opt competențe cheie să fie cu adevărat competențe. Evident că, în acest proces, contează foarte mult profesorii.
  • Părinții trebuie să aibă un cuvânt de spus, să co-participe, păstrându-și rolul.
  • Am pornit de la planurile cadru care au fost gândite în 2023. Le-am analizat, în mare parte lucrurile mi s-au părut în regulă. Vom lua dezbaterea publică la modul serios. Proiectele de planuri-cadru vor fi afișate mâine după ora 18:00. Vom avea dezbateri în cele patru mari centre academice, la anunțăm, dar și o dezbatere online.
  • La sfârșitul lunii mai vrem să începem lucrul la programele școlare.
  • Am această idee de a gândi discipline și materii care să fie cu adevărat ghidate pe competențe, sub sancțiuni etice importante. Fără ingerințe politice.
  • Am insistat pe o regândire a curriculumului la dispoziția elevului din oferta școlii. În această zonă au mai pătruns lucruri la limita pseudoștiinței.
  • Mă deranjează că începem să impunem materii la nivel de lege, în condițiile în care sigur că poți să discuți în spațiul public că unele conținuturi nu sunt, dar nici să nu ne trezim că prin lege și prin vot hotărâm ce materii mai punem. Dacă am lua toate temele și modulele și le-am transforma în discipline cum doresc cei care au promovat legile, nu avem atâtea ore într-o zi câte discipline au elevii la școală. Toate aceste teme devin unități de învățare punctate cu acest nume în alte discipline.
  • Nu trebuie să uităm cu cine facem educație la nivel de liceu. Lucrăm cu adolescenții, ei își pun problema despre ce întâmplă cu ei în lume, au probleme.
  • Am ținut să forțăm puțin limitele în sensul bun, în sensul că aș vrea să avem mai mulți specialiști din societate în școală, sub coordonarea profesorilor din școală, pe anumite teme, de exemplu educație juridică sau educație rutieră. Trebuie să deschidem școala spre acești specialiști.
  • Ideea este că vom avea un trunchi comun pentru toate filierele, și pentru cea teoretică, și pentru cea tehnică, și pentru cea vocațională. Ponderea acestui trunchi comun în mod inevitabil se schimbă, în sensul că, dacă pornim în medie, desigur, cu o pondere în clasa a IX-a și a X-a de aproximativ 65%, în clasele a XI-a și a XII-a ajungem la 35%.
  • Avem după aceea un curriculum de specialitate, care în general are o pondere de 35%, o pondere evident mai mică în clasa a IX-a și a X-a, de aproximativ 25%, și crește în clasa a XI-a și a XII-a până la 45%.
  • Și iarăși foarte important: avem două forme ale acestui curriculum de specialitate în general. Și anume, o componentă fixă care va fi dată prin planurile-cadru pe diverse specializări și o componentă mobilă în care vom avea un portofoliu de ore la dispoziția școlii. Și o școală poate să spună că în aceeași specializare, dacă nu știu, are un profesor foarte bun de biologie sau accesul lor este pe zona de biologie, din acele ore să ducă o oră sau două spre o anumită disciplină sau anumite discipline, astfel încât să accentueze, dacă vreți, elementul de specializare în funcție de oferta sau în funcție mai degrabă de interesul pe care îl are elevul și școala.

4 comments
  1. Domnul ministru spuneaca ca elevii vor urma profesorul, adică acel curriculum la decizia scolii/elevului va fi organizat pe grupe din nr. total de elevi și nu pe clase cum este în prezent. Ca vrea curricula organizata ca în SUA, uitând ca școlile românești nu sunt dotate și organizate ca în SUA. ca sa fie viabila propunerea elevul urmează profesorul, ar trebui sa se învețe intr-un singur schimb, de dimineață, fiecare profesor sa aibă o sala a lui, astfel elevii grupandu-se ușor în funcție de opțiunile curriculare care nu sunt în trunchiul comun. alte avantaje: posibilitatea de a lua masa la școală în condiții decente (cu o ora pauza pt masa de pranz), posibilitatea de a face real activități extrașcolare, ca elevii sa își urmeze pasiunile în spațiul scolar, deoarece după amiaza nu s-ar desfășura cursuri. schimbările ar trebui sa înceapă de la construirea de școli moderne, reabilitarea celor vechi, și apoi modificata curricula.

  2. “…idee de a gândi discipline și materii care să fie cu adevărat ghidate pe competențe, sub sancțiuni etice importante”…m-aș bucura să văd atâta seriozitate!

  3. În afară de colegiile naționale pe unde mai există și centre de pregătire pentru diverse concursuri naționale și internaționale, NU EXISTĂ ”interese” ale elevilor pentru o disciplină sau alta. Dacă școala pune în program 12 ore de biologie, fac 12 ore de biologie pentru că așa vrea școala, nu pentru că așa vrea elevul.

    Și ”filosofia” asta a procentelor puse din pix pentru că așa vrea cineva de prin minister e o tâmpenie majoră. Ce vor să scoată din liceu, mai exact? Ce pregătim și pentru ce? Dacă e vorba de pregătire pentru piața muncii, faceți oameni buni școli profesionale pentru meserii care nu dispar în zece ani de-acum, nu-i trimiteți pe toți la liceu ca să nimic.

    Dacă ceri ca în jumătate din ultimii doi ani de liceu elevii din domeniul tehnic să facă doar materii de specialitate (în CE parte a industriei, în afară de auto, și acolo apar deja probleme pe termen foarte scurt, mai avem nevoie de tehnicieni?! Că e zero sau aproape zero industrie!), practic îi condamni să nu mai urmeze niciodată o facultate, chiar dacă majoritatea elevilor din liceele tehnologice ajung acolo din două mari motive:

    – NU există alte specializări în localitatea lor sau în apropiere, sau nu-și permit să meargă la liceele teoretice, deși și-ar dori; sunt prea departe, inaccesibile familiei.
    – nu au notă suficient de mare la EN și atunci aleg ce rămâne. Nu-și doresc domeniul în care au ajuns, nu vor să profeseze în meseria pentru care se formează, vin la liceu ca să studieze ceva de cultură generală, să ia bacalaureatul și să meargă în cu totul altă direcție (în general la MAI, unde nu contează ce specialitate au, că se dă concurs de admitere).

    Cu alte cuvinte, d-le ministru, condamnați jumătate din copiii țării să devină tehnicieni în nimic, să aibă locuri de muncă necalificate și cu venituri pe perioada vieții mult mai mici decât cei care au posibilitatea să urmeze o facultate conform dorințelor și priceperilor lor.

  4. Conferință de presă ca să prezinte planurile cadru pe care le publică mâine după ora 18.

    Mare sict ir la ăștia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Articol realizat în cadrul proiectului MINT, dezvoltat de Fundația Terre des Hommes România

Ghidul unui copil nou venit în România, program care poate fi folosit și de profesori. Cum au ajuns câțiva tineri români să fie mentori pentru copii imigranți – interviu cu Rodica Novac, project manager Terre des hommes Romania

Ce i-ați spune despre țara voastră unui copil care acum ajunge în România pentru prima dată? Unele dintre cele mai importante nevoi ale copiilor imigranți sunt acelea de a se…
Vezi articolul

Victor Costache: Întreaga conducere a Ministerului Sănătății și majoritatea populației României susțin vaccinarea. Legea vaccinării este de o importanță vitală

Ministrul Sănătății, Victor Costache, a declarat, miercuri, la audierile în comisiile parlamentare, că întreaga conducere a Ministerului Sănătății și majoritatea populației României susțin vaccinarea, iar legea vaccinării este „vitală”, promovează…
Vezi articolul