Noile planuri-cadru pentru liceu nu o să mărească durata anului școlar, spune ministrul Educației / Va crește ponderea componentei de specialitate, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii – Daniel David

0 vizualizări
Foto: Silviu Matei / Agerpres Foto
Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, la Digi24, referitor la noile planuri-cadru pentru liceu, că „trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de cultură generală și competențe de bază”. Aceasta a mai spus că „va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii.”

Daniel David a menționat că reforma pentru liceu se face, în primul rând, pentru elevi: „Sigur că este importantă și pentru părinți, și pentru profesori, și pentru sindicate, și pentru autoritățile locale, dar toți va trebui să ne orientăm astfel încât beneficiarul principal să fie elevul”:

„Noi trebuie să începem această reformă de curriculum la nivelul liceului și voi pune în dezbatere publică planurile-cadru. Mesajul meu este acesta: toți actorii din sistem să ne amintim că această reformă pentru liceu se face, în primul rând, pentru elevi. Sigur că este importantă și pentru părinți, și pentru profesori, și pentru sindicate, și pentru autoritățile locale, dar toți va trebui să ne orientăm astfel încât beneficiarul principal să fie elevul și, în același timp, cu adevărat, vreau să fac pe aceste planuri-cadru o dezbatere publică și una națională. (…)”, a precizat acesta.

Moderator: Rămâne subiectul reducerii materiei?

Daniel David:Rămâne subiectul reducerii materiei, dar nu uitați că, în același timp, noi avem printre cele mai puține săptămâni de școală, adică e foarte greu să ai și puține materii, și puține săptămâni de școală, și să vrei să și acoperi conținut relevant pentru diverse aspecte sociale. (…) Eu cred că propunerea va fi una rezonabilă. Nu vreau să intru în detalii, repet, încă mai am de finisat unele lucruri …”

Moderator: E posibil să se mărească durata anului școlar?

Daniel David: „Nu, dar nu vă mai dau alte răspunsuri. O să vedeți la sfârșitul lunii. Nu mai este mult timp. La sfârșitul lunii ianuarie vreau să le pun în dezbatere publică, dar încă discutăm despre diverse variante. Ce vreau să vă spun totuși, dacă văd că vreți să …”

Moderator: Avem nevoie. Trebuie să știm.

Daniel David: „Numai că încă nu sunt eu hotărât care e varianta finală pe care am să o pun în dezbatere publică. (…) Încă nu știu eu varianta finală, dar ce știu sigur este că trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de cultură generală și competențe de bază. Va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii, care vizează interesele lui personale.

Iar acolo, eu, și ca psiholog, am această atitudine că trebuie să ne amintim cine sunt acești liceeni. Sunt tineri care intră în faza de adolescență și au două-trei mari nevoi, printre care căutarea identității. Și atunci, acolo la consiliere-orientare, avem nevoie să-i ajutăm cu autocunoașterea și dezvoltarea personală. Sunt dispuși să încerce lucruri riscante și trebuie să prevenim lucrul ăsta cu abordări legate de stil de viață sănătos, care să prevină și să blocheze lucrurile grave pe care le vedem în acest moment: consumul de droguri, fumatul, alcoolul, mâncatul nesănătos. Iată câteva idei generale și mă opresc.”

Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:

Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis.  Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.

Citește și:
Noile planuri-cadru pentru liceu vor fi implementate din 2026, anunță ministrul Daniel David: Le discut cu experți, inclusiv din străinătate, aș vrea ca după lansarea lor în consultare să avem patru mari dezbateri / Urmează să lucrăm la programe, trebuie începute programele de training pentru profesori și regândite manualele
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, despre noile planuri-cadru pentru liceu: Voi avea contribuții care să corespundă unei viziuni pe care o am și eu, până le pun în dezbatere
Daniel David: Planurile-cadru pentru liceu le voi pune în dezbatere în ianuarie și vom avea și o dezbatere națională. Nu sunt pentru a introduce materii noi peste materii noi, mi se pare o greșeală / Problema noastră majoră ține de faptul că nu știm să predăm bine conținuturile pe care le-am stabilit și manualele nu sunt destul de prietenoase

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Educația să primească 3 miliarde de euro – 10% din Planul Național de Redresare și Reziliență, cere Federația părinților într-o scrisoare adresată premierului Cîțu / Alocarea a 3% sau 6% “e insuficientă pentru necesitățile educației”

Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP) îi solicită premierului Florin Cîțu, într-o scrisoare deschisă, să aloce educației 10% din suma totală de 30,5 miliarde euro din…
Vezi articolul

Procedura de adaptare a examenelor pentru elevii cu tulburări de auz, văz, învățare și din spectrul autist a fost aprobată de minister

Ministerul Educației anunță că a aprobat procedura cerută de asociațiile pentru dreturile copiilor, prin care sunt asigurate la examenele naționale condițiile adaptate pentru elevii cu deficiențe de vedere/deficienţe de auz/tulburare de spectru…
Vezi articolul