Noul ministru al Educației, Daniel David, a declarat, la Digi24, referitor la noile planuri-cadru pentru liceu, că „trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de cultură generală și competențe de bază”. Aceasta a mai spus că „va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii.”
Daniel David a menționat că reforma pentru liceu se face, în primul rând, pentru elevi: „Sigur că este importantă și pentru părinți, și pentru profesori, și pentru sindicate, și pentru autoritățile locale, dar toți va trebui să ne orientăm astfel încât beneficiarul principal să fie elevul”:
„Noi trebuie să începem această reformă de curriculum la nivelul liceului și voi pune în dezbatere publică planurile-cadru. Mesajul meu este acesta: toți actorii din sistem să ne amintim că această reformă pentru liceu se face, în primul rând, pentru elevi. Sigur că este importantă și pentru părinți, și pentru profesori, și pentru sindicate, și pentru autoritățile locale, dar toți va trebui să ne orientăm astfel încât beneficiarul principal să fie elevul și, în același timp, cu adevărat, vreau să fac pe aceste planuri-cadru o dezbatere publică și una națională. (…)”, a precizat acesta.
Moderator: Rămâne subiectul reducerii materiei?
Daniel David: „Rămâne subiectul reducerii materiei, dar nu uitați că, în același timp, noi avem printre cele mai puține săptămâni de școală, adică e foarte greu să ai și puține materii, și puține săptămâni de școală, și să vrei să și acoperi conținut relevant pentru diverse aspecte sociale. (…) Eu cred că propunerea va fi una rezonabilă. Nu vreau să intru în detalii, repet, încă mai am de finisat unele lucruri …”
Moderator: E posibil să se mărească durata anului școlar?
Daniel David: „Nu, dar nu vă mai dau alte răspunsuri. O să vedeți la sfârșitul lunii. Nu mai este mult timp. La sfârșitul lunii ianuarie vreau să le pun în dezbatere publică, dar încă discutăm despre diverse variante. Ce vreau să vă spun totuși, dacă văd că vreți să …”
Moderator: Avem nevoie. Trebuie să știm.
Daniel David: „Numai că încă nu sunt eu hotărât care e varianta finală pe care am să o pun în dezbatere publică. (…) Încă nu știu eu varianta finală, dar ce știu sigur este că trunchiul comun va fi mult mai bine gândit pentru a acoperi acea parte de cultură generală și competențe de bază. Va crește ponderea componentei de specialitate, foarte importantă, mai ales în clasele mari, clasele a XI-a și a XII-a, și va crește componenta care ține de alegerea pe care o poate face elevul din oferta școlii, care vizează interesele lui personale.
Iar acolo, eu, și ca psiholog, am această atitudine că trebuie să ne amintim cine sunt acești liceeni. Sunt tineri care intră în faza de adolescență și au două-trei mari nevoi, printre care căutarea identității. Și atunci, acolo la consiliere-orientare, avem nevoie să-i ajutăm cu autocunoașterea și dezvoltarea personală. Sunt dispuși să încerce lucruri riscante și trebuie să prevenim lucrul ăsta cu abordări legate de stil de viață sănătos, care să prevină și să blocheze lucrurile grave pe care le vedem în acest moment: consumul de droguri, fumatul, alcoolul, mâncatul nesănătos. Iată câteva idei generale și mă opresc.”
Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:
Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
Amintim că elevii care au început clasa a VIII-a pe 9 septembrie 2024 ar fi trebuit să învețe la liceu după programe școlare noi și să dea un Bacalaureat cu cel puțin 5 examene scrise și 4 de competențe, potrivit Legii Deca-Iohannis. Or, la nivel de liceu, lansarea noilor planuri-cadru a fost amânată în mod repetat pe parcursul ultimului an, sub diverse pretexte, în condițiile valului de alegeri programate în 2024 – locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale, o ultimă țintă propusă pentru punerea lor în consultare fiind ianuarie 2025.