Noile norme pentru asigurarea asistenței medicale a copiilor din creșe și grădinițe și a elevilor au fost publicate. Profesorii au ca atribuții să prevină fumatul, consumul de alcool și droguri și să discute cu părinții „să accepte imunizările”

4.102 vizualizări
Foto: 134298086 © Oksun70 | Dreamstime.com
Anul acesta, în metodologia privind asigurarea asistenței medicale a copiilor și a elevilor apar și normele pentru antepreșcolari, adică pentru cei care frecventează creșa, care până acum nu se regăseau în document. Printre atribuțiile educatorului puericultor / învățătorului și dirigintelui se află și “facilitarea dialogului cu părinții astfel încât să accepte desfăşurarea imunizărilor, în interesul superior al copilului” dar și desfășurarea programelor de educație pentru sănătate ce includ și prevenirea fumatului, a consumului de alcool, de droguri (inclusiv noile substanţe psihoactive).

Metodologia privind asigurarea asistenței medicale a copiilor din creșe și grădinițe și a elevilor a fost actualizată, după ce majoritatea creșelor au trecut în subordinea Ministerului Educației.

Printre atribuțiile educatorului/ puericultorului/ învățătorului sau dirigintelui sunt și activități care țin de partea medicală, dar și de promovare a unui stil de viață sănătos.

Astfel, cadrul didactic trebuie să ajute și la “facilitarea dialogului cu părinții astfel încât să accepte desfăşurarea imunizărilor, în interesul superior al copilului” dar și la desfășurarea programelor de educație pentru sănătate ce includ și prevenirea fumatului, a consumului de alcool, de droguri (inclusiv noile substanţe psihoactive).

Atribuțiile educatorului / puericultorului / învățătorului sau dirigintelui

  • Implementează în grupa/clasa de care răspunde, programele guvernamentale de nutriţie.
  • Informează copiii şi părinţii despre importanţa şi beneficiile imunizării.
  • Asigură interfaţa cu părinţii, astfel încât aceştia să faciliteze, respectiv, să accepte desfăşurarea imunizărilor, în interesul superior al copilului.
  • Sprijină personalul medical în efectuarea triajului epidemiologic şi îndeplineşte măsurile propuse de acesta.
  • Sprijină personalul medical în evaluarea stării de sănătate a copiilor, elevilor şi îndeplineşte măsurile propuse de acesta.
  • Aduce la cunoştinţa personalului medical cazurile de copii cu boli cronice din grupă/clasă de care a luat cunoştinţă, mediind obţinerea de documentaţie medicale de la părinţii acestora.
  • Informează operativ personalul medical al unităţii de învăţământ în situaţii de necesitate de ajutor medical şi oferă, în caz de nevoie, ajutor personalului medical în rezolvarea situaţiei.
  • Apelează Serviciul unic de urgenţă – 112 în situaţii de urgenţe medicale, la nevoie.
  • Informează operativ părinţii/reprezentanţii legali ai copiilor în situaţii de necesitate de ajutor medical.
  • Asigură comunicarea eficientă a cabinetelor medicale şi stomatologice şcolare cu părinţii, în caz de accidente sau afecţiuni ale antepreșcolarilor, preşcolarilor şi elevilor minori.

Servicii de promovare a unui stil de viaţă sănătos

a) Iniţiază şi desfăşoară cu clasa/grupa activităţi de educaţie pentru sănătate în cel puţin următoarele domenii:
(i) nutriţie sănătoasă şi prevenirea obezităţii;
(ii) activitate fizică;
(iii) prevenirea fumatului, a consumului de alcool, de droguri (inclusiv noile substanţe psihoactive);
(iv) viaţa de familie, inclusiv infecţii cu transmitere sexuală;
(v) prevenirea accidentelor rutiere;
(vi) pregătirea pentru acţiuni în caz de dezastre;
(vii) instruirea elevilor din cadrul cercurilor “Sanitarii pricepuţi”;
(viii) orice alte teme privind stilul de viaţă sănătos;
(ix) prevenirea bolilor transmisibile, inclusiv prin imunizare.
b) Iniţiază lecţiile de educaţie pentru sănătate antepreșcolarilor, preşcolarilor şi elevilor.
c) Organizează lectorate cu părinţii pe teme privind stilul de viaţă sănătos.
d) Urmăreşte crearea/consolidarea comportamentelor sanogene în rândul antepreșcolarilor, preşcolarilor/elevilor.
e) Supervizează deprinderile de educaţie pentru sănătate, în general şi pe cele de bază sanogene în rândul antepreșcolarilor/preşcolarilor/elevilor (spălatul mâinilor etc.).
f) Controlează prin sondaj igiena individuală şi aduce la cunoştinţa familiei/reprezentanţilor legali rezultatele.

Atribuții ale personalul didactic auxiliar
Atribuțiile personalului nedidactic
Atribuții ale inspectoratelor județene școlare / municipiului București
Atribuții ale conducerii unității de învățământ

Potrivit metodologiei, la creșe și grădinițe au fost scoase din etapele examinărilor medicale periodice și de bilanț ale stării de sănătate:

  • examinarea periodică în cadrul dispensarizării afecțiunilor orodentare; (n. red. gingivită, paradontoză sau înnegrirea dinților
  • examinarea medicală în situații de risc epidemiologic.

De asemenea, față de anul trecut, au fost scoase din examinările de bilant anuale: depistarea tulburărilor de vedere, a tulburărilor de auz și a întârzierilor în dezvoltarea neuropsihică la preșcolari. Au fost eliminate 3 litere din articolul 11.

Informații de context

La începutul anului, în februarie 2023, Ministerul Educației solicita școlilor numărul cabinetelor medicale și stomatologice din unitățile de învățământ, potrivit unei informări primite de inspectoratele școlare. De asemenea, ministerul mai cerea și numărul medicilor și cel al asistenților medicali care își desfășoară activitatea în aceste cabinete medicale.

Deocamdată nu există date actualizate făcute publice.

Potrivit Institutului Național de Statistică, în 2021, erau în total 2.031 de cabinete medicale școlare. Dintre acestea, 2.009 se aflau în mediul urban, iar 22 în mediul rural.

Metodologia privind asigurarea asistenței medicale a copiilor din creșe și grădinițe și a elevilor
Citește și:
Ministerul Educației cere școlilor numărul cabinetelor medicale și stomatologice din unitățile de învățământ – document

7 comments
  1. Sindicatele trebuie sa intervina de urgenta!

    Majoritatea atributiilor aferente cadrelor didactice trebuie sa dispara din aceste documente. Nu e de competenta cadrului didactic sa SUPERVIZEZE SPALATUL MAINILOR /vezi litera e)/.

    Apropos, cand sunt alegeri la sindicatele-astea ale noastre, ca parca dau semne ca Nistor si Hancescu vor sa doarma inca 18 ani … si apoi sa mai faca o greva.
    Se pare ca nici Nistor nici Hancescu nu au inteles ca trebuie sa aiba un rol activ zi de zi de zi si ceas de ceas. Chiar cred ca e vremea sa-i schimbam.

  2. 1) Invatatorul/educatorul/dirigintele are deja o programa, nu trebuie sa mai primeasca o mie de sarcini in plus pe aceiasi bani; 2) Care isi va asuma sa indemne la vaccinare cand parintii si profesorii sunt 80 la suta antivaccinisti? La noi la scoala am stat in online pana ni s-a acrit din cauza colegilor cretinizati de Sosoaca. Sa fim seriosi! Nimeni nu va cere nimic, ca te temi ca-ti da in cap taticul unuia de etnie daca-l pui sa se intepe. Ca ii bagi 5 g in creieri si parabolu’ sub piele.

  3. Profesorul nu e medic…nu are pregatire de specialitate sa convinga pe cineva sa se vaccineze…
    Alta aberatie trecuta ca lege…
    Asteptam cu interes si emotie deloc placuta data de 15 septembrie pentru alte idei:)

  4. Cum se face că o decizie pentru asistența medicală din școli aruncă noi responsabilități cadrelor didactice?
    Ne învățăm elevii despre alimentația sănătoasă, igiena corpului, a clasei și a locuinței, despre reguli de socializare, morale și etice, reguli rutiere, educație financiară, ecologică, socială, despre tradiții, cultură, despre siguranța la școală, acasă, pe stradă și în mediul online.
    Întrebare: când ne lăsați să-i învățăm și scrisul, cititul, socotitul? Când mai putem să-i învățăm istorie, geografie, științe, când îi învățăm cum să raționeze, cum să-și exprime dorințele, opiniile, să creeze, să-și imagineze ceva, orice?
    Aruncați pe umerii cadrelor didactice toate problemele societății, le denigrați prin toate mijloacele și doriți să poată influența în vreo măsură familiile elevilor și deciziile acestora în privința copiilor lor? Proastă politică duceți!

  5. Adică… să luptăm cu anti-vaxxerii, să încercăm să lămurim elevii că nu e bine să fumeze (când părintele trage la greu din mahorcă chiar alături de ei), să nu se drogheze… (suntem polițiști de la antidrog mai nou), să ținem lecții despre viața sexuală sănătoasă și prevenția BTS… A, și să ne apucăm să transmitem tot felul de informații medicale private cui vrea ministerul, de parcă medicii nu le-ar cunoaște deja (în era GDPR).

    Mai puneți mă, că nu e destul. Hai să devenim și microbiologi, eventual distribuitori de medicamente compensate, ceva, de ce să ne oprim aici?

    Cred că ideea e să ne săturăm de dirigenție – păi luați-vi-o și băgați-vi-o undeva. Nu e cauză de BTS.

    1. CORECT, toate cele de mai sus. Si ce educatia sufletului sa-i faca profesorul unui elev fumator pentru care insasi mama a venit la scoala si a batut cu pumnul in masa conducerii sa-l lase do’m’le in pace sa fumeze in pauze, ca ea (mama) stie ca plodul fumeaza si ii da voie si acasa sa fumeze. Joac-o pe-asta ministerule!
      ” Nu mai pot de dragul ” parintilor care si-au invatat copiii sa-si asume faptele dupa la 14-15 ani, ca nu mai “e vremurilii alea” si cum a calcat pe bec puisorul, hop sa-nfatiseaza mama/ tata la scoala. Pai unde e responsabilitatea aia de vremuri noi,” scumpi” parinti scoliti pe feisbuc, amatori de “mireasa pentru ma-sa” si spart seminte pe bancute ? Daca i-ati educat sa-si asume, veniti la scoala, ascultati ce a facut si cum a incalcat regulamentul si spuneti-i inca o data sa isi asume, nu va mai balacariti si puneti poalele in cap de atata “educatie emancipata” ce aveti in punga cu seminte. Fi-mi-ar sila!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara Liliana Panaite despre cum poate fi predată în mod interactiv disciplina Educație pentru cetățenie democratică: Elevii vor avea de făcut, până la sfârșitul anului, un dicționar numit Dicționar pentru Democrație

Elevii pot învăța la disciplina Educație pentru cetățenie democratică prin exerciții de gândire și sarcini de lucru, a explicat Liliana Panaite, profesoară de Istorie și Educație socială de la Școala…
Vezi articolul