Fișele gratuite de Educație financiară sunt în primul rând un concept didactic pe înțelesul nostru, al profesorilor, spune profesoara de istorie Maria Rados, de la Liceul de Informatică „Grigore Moisil” din Iași, într-un scurt interviu pentru Edupedu.ro. Este cadru didactic cu o experiență de predare la toate clasele, de la a V-a până la a XII-a și a devenit de anul trecut creatoare de resurse de educație financiară pentru cadrele didactice.
Ce legătură are Istoria cu Educația financiară? Maria Rados spune că toate disciplinele se întrepătrund atunci când vine vorba despre crearea de competențe și că niciun cadru didactic nu poate sta în orizontul limitat al propriei discipline pentru că elevii formați vor aplica toate aceste competențe complexe în viață.
Cele 46 de fișe lansate recent prin proiectul Școala de Bani sunt făcute de cadre didactice pentru profesori. Este un prilej foarte bun de modernizare a predării pentru fiecare cadru didactic deschis către aplicabilitatea conceptelor învățate, folosind aceste resurse gratuite atât în predarea online, cât și în cea față în față. Materialele pot fi descărcate gratuit de către profesori, de pe platforma online Școala de Bani.
Adaptate pentru predarea digitală și pentru cea față în față, fișele de Educație financiară sunt instrumente moderne și aerisite, spune profesoara: „Nu spune profesorului „ia și fă un document”, „ia și fă fișa cutare”, materialele educaționale sunt gata create și profesorul trebuie doar să acceseze linkurile respective”.
Edupedu.ro: Ce sunt aceste fișe de Educație financiară pentru profesori, cum să le folosească la clasă?
Maria Rados: „În primul rând, un concept didactic care este pe înțelesul nostru, al profesorilor. Noi l-am adaptat, cu alte cuvinte am luat de la specialiști ceea ce prezenta limbajul tehnic și l-am adus în zona aceasta didactică, în așa fel încât colegii noștri, familiarizați cu un anumit parcurs metodic, să poată cu ușurință să se orienteze. Am zis că nu este cazul să mergem pe acele proiecte didactice clasice, pe care le-am învățat cu toții și care încă se mai învață și astăzi în facultate. Le-am reinventat puțin uitându-ne către Occident și către ceea ce fac profesorii în Uniunea Europeană. Adică sunt moderne, sunt aerisite, e ușor să identifici resursele, nu trebuie să stai cu pagini întregi de material ca să găsești ce trebuie. Ai linkuri care trimit către materiale gata create, cu alte cuvinte nu spune profesorului „ia și fă un document”, „ia și fă fișa cutare”, fișele sunt gata create și profesorul trebuie doar să acceseze linkurile respective. Sunt foarte adaptate pentru predare digitală. Plus niște pași concreți care îl conduc pe profesor către ce are de făcut, într-o manieră cât se poate de sistematizată. Timpul este important pentru toți, așa că nu ne pierdem în detalii, fiind ușor tuturor să le folosească”.
Model de Fișă pentru clasa a V-a la Istorie
Din ce știți dumneavoastră, în acest moment, există informații de Educație financiară inserate în alte discipline, în mod oficial, prin programă?
Maria Rados: „Nu, nu sunt competențe țintite pe această zonă. Oricum această preocupare pentru Educație financiară a început în urmă cu un an și ceva și probabil că o vom regăsi în planurile-cadru viitoare, dar rolul nostru a fost cu atât mai important încât am pornit de la clasa a V-a. Nu vă ascund că ar putea fi interesant să începem chiar de la clasa a IV-a și să atragem și învățătorii în realizarea de fișe, de ce nu? Deocamdată, punem aceste resurse la dispoziția colegilor noștri începând cu clasa a cincea”.
Edupedu.ro: Cum a pornit acest demers, ce legătură are istoria cu Educația financiară, de exemplu?
Maria Rados: „Istoria se intersectează cu româna, cu geografia, cu filosofia și abordarea nu este numai interdisciplinară, este chiar transdisciplinară. De aici au pornit discuțiile despre echipă, cu cine lucrăm – acesta a fost un moment pe care l-am surmontat destul repede pentru că sunt foarte mulți colegi entuziaști, cărora le place să iasă din zona asta de confort și să fie provocați cu situații inedite. Uite așa am ajuns la 21 de profesori, 9 discipline și un număr important de unități de învățământ din Iași.
Ne-au fost de ajutor specialiștii de la Școala de Bani, cu experiența lor în zona de comunicare, prin cursurile pe care le-au realizat, cu resursele create în vederea predării Educației financiare. Am beneficiat de o instruire extrem de rapidă, am intrat în temă, ne-am familiarizat rapid cu termenii, deoarece este important să folosești conceptele într-un mod corect și să le integrezi în activități coerente. De aici încolo, rolul cel mai important l-a avut organizarea lucrului în echipă: ne-am stabilit un mod de lucru unitar – receptivitatea a fost maximă din punctul ăsta de vedere și, bineînțeles, niște termene pe care le-am agreat cu toții. Am avut la dispoziție vacanța de vară pentru a lucra.
Dacă îți dorești să fii profesor, înseamnă că îți dorești să te dedici acestei profesii, trebuie să îți placă și să fii curios în primul rând tu, ca profesor, pentru că așa vor fi și elevii tăi.
Maria Rados, profesor
Fișele acestea s-au născut în pandemie, utilizând cele mai cunoscute platforme de comunicare/ colaborare de la momentul acesta. Sunt instrumente interactive care sunt și pe placul copiilor în momentul de față. Am plecat de la ideea că e posibil ca acest învățământ online să se prelungească, motiv pentru care am gândit materialele pentru predare în varianta mixtă. Ele sunt menite să fie aplicate în sala de clasă, față în față, dar sunt foarte ușor de aplicat și în online”.
Edupedu.ro: Cum explicați unui elev principiile de Educație financiară, principiile de folosire a banilor, de gestiune a lor, de economisire a lor?
Maria Rados: „Totul a plecat de la pușculiță. Pușculița pe care și noi, copii fiind, o aveam – noi când eram de vârsta lor economiseam pentru o jucărie și nu avem prea multe opțiuni atunci, pușculița noastră avea forma unui bibelou de porțelan. Pentru ei, astăzi lucrurile au devenit mult mai complexe și pușculița deja s-a transformat într-un card pe care îl au de la vârsta de 14 ani, într-o aplicație nouă de banking, pe care o au pe telefonul mobil. Sunt provocați de toate aceste cumpărături pe care le fac online și cred că cel mai important la această generație, și spun asta pentru că sunt și mămică de copil de clasa a VIII-a, ei deja trăiesc prezentul pregătind viitorul. Grija asta permanentă că ceea ce fac azi, pregătesc și pentru mâine. Or asta înseamnă pentru ei să aibă ocazia ca de la diferite discipline să învețe. De exemplu, îl însoțesc pe Caragiale și mă duc în Vizită la doamna Popescu și trebuie să cumpăr un cadou. Sau plec în excursie cu familia. În felul acesta, elevul trebuie să-și planifice un buget și să fie conștient ce cheltuieli implică acest lucru, de ce trebuie să țină cont. Noi, prin joacă, îi ajutăm să conștientizeze că aceste lucruri sunt extrem de importante, că induc un comportament responsabil în fond și că vor fi mai pregătiți, mult mai pregătiți atunci când vor termina liceul și vor fi puși în fața unor decizii importante”.
„Nu poți să te rezumi la a vedea conceptele de istorie așa cum erau ele acum 30-40 de ani. În fond, istoria e o bătrânică, comparativ cu timpurile noastre, dar și bătrânica asta trebuie să o facem sa fie un partener activ. Trebuie să fii alături de elevii zilei de astăzi, cei care nu prea au atâta răbdare să le livrezi pur și simplu informația. În momentul în care explici ceva, trebuie să ai în vedere și realitatea pe care elevul o știe și să-l provoci să cunoască mai mult de atât, să-și dorească el să descopere. Nu mai stăm astăzi să-i livrăm informațiile pentru că informațiile sunt la îndemână, acum îl provocăm să își dorească, să fie curios, într-un cuvânt trebuie să ne schimbăm puțin mai mult maniera de a aborda povestea asta frumoasă numită Educația.
Trebuie să creăm situații de învățare active deoarece elevul nu mai poate fi doar un receptor. Nu, elevul este partenerul profesorului și descoperă alături de el. Acum copiii au intuiție și descoperă mult mai repede decât noi, adulții, lumea tehnologiei. Poți să îi ceri ajutorul, să îl implici – mie mi se pare esențial acest lucru, mai ales că sunt profesor la un liceu de informatică. Dacă îți dorești să fii profesor, înseamnă că îți dorești să te dedici acestei profesii, să îți placă și să fii curios și tu, ca profesor, pentru că așa vor fi curioși și elevii tăi”.
Cum mă înscriu în platformă
Înscrierea este foarte simplă, oricine poate completa câteva câmpuri cerute de aplicație, cum ar fi nume, prenume și adresa de email. Conectarea poate fi realizată chiar cu ajutorul contului Facebook, sau a contului Google. Durează 15 secunde.