Noi, profesorii, să punem în valoare talentul și să cultivăm o abordare creativă și proactivă în școală, pentru că, indiferent dacă are loc fizic sau online, educația nu-și pierde sensul sau scopul, spune Silvia Constantin, directoarea Liceului Tehnologic din Băicoi, Prahova (P)

2.602 vizualizări
Foto: Silvia Constantin / Arhiva personală
În urma unei alerte înscrise pe HartaEdu, Liceul Tehnologic „Constantin Cantacuzino”, Băicoi, județul Prahova, împreună cu structurile asociate, a primit nu doar un catalog digital, ci acces la întreaga platformă de management educațional Adservio.

Directoarea Silvia Constantin spune că „cel mai dificil a fost să adaptăm procesul instructiv – educativ la acest context pandemic impredictibil. Cu toții am fost bulversați: profesorii nu aveau dezvoltate competențe digitale la nivelul care se impunea, elevii nu aveau instrumentele digitale sau resursele necesare unui învățământ online. Pentru menținerea legăturii cu familia se impunea asigurarea transparenței și informării directe și constante cu privire la monitorizarea frecvenței și notării ritmice. Catalogul digital era soluția”.

În decembrie 2021, 45 de copii din Băicoi primeau în dar de Crăciun un autobuz școlar, ca transportul să nu mai fie o problemă pentru familiile lor. Din ianuarie 2022, peste 1.000 de elevi trimit teme, colaborează și își monitorizează situația școlară cu ajutorul unei platforme digitale.

Silvia Constantin știe ce își dorește pentru elevii și echipa ei. Este directoarea Liceul Tehnologic „Constantin Cantacuzino” și a celor 3 școli structuri adiacente. 

Cum reușește să coordoneze eficient activitatea celor peste 1000 de elevi și 75 de profesori?

A avea o cultură organizațională puternică este la fel de important pentru școli ca pentru mediul de business. “Cultura este modul în care organizațiile „fac lucrurile” sau „suntem ceea ce facem în mod repetat”, citează din literatura de specialitate doamna director. 

Într-o societate a cunoaşterii, competitivă şi dinamică, viziunea școlii pe care o reprezintă este de a susţine o educaţie în schimbare, orientată spre valori democratice şi umaniste. Astfel, fiecare copil, tânăr şi cadru didactic are șansa să atingă propria excelenţă într-un mediu stimulativ, pentru a deveni un cetăţean european activ.

Identitatea Liceului Tehnologic „Constantin Cantacuzino” Băicoi s-a cristalizat în jurul următoarelor valori: dezvoltarea elevilor, integritate, colaborare, onestitate, rigurozitate și seriozitate. Acestea vor avea drept consecință împlinirea profesională și o deschidere manifestată în diverse domenii. “Implicarea profesorilor în programul național ‘Școala După Școală’ al cărui scop este prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, creșterea performanțelor școlare, învățarea remedială sunt exemple prin care valorile ce ne definesc sunt ‘trăite'”.

Instituția și-a ales ca misiune să educe elevii în spiritul respectării drepturilor omului și libertății fundamentale a acestuia, al demnității și toleranței, al schimbului liber de opinii, prin implicarea în activități de voluntariat sau parteneriate cu diverse instituții sau O.N.G-uri. 

„Fiecare acțiune sau activitatea desfășurată ne conduce tot mai aproape de realizarea acestei misiuni”, mai spune doamna Constantin.

Gestionarea provocărilor

„Anul școlar 2020 – 2021 a fost o provocare de la început până la final și continuă și în acest an școlar.

Cel mai dificil a fost să adaptăm procesul instructiv – educativ la acest context pandemic impredictibil. Cu toții am fost bulversați: profesorii nu aveau dezvoltate competențe digitale la nivelul care se impunea, elevii nu aveau instrumentele digitale sau resursele necesare unui învățământ online. Treptat, am participat la cursuri de perfecționare în cadrul cărora am reușit să învățăm cum să folosim diverse aplicații sau platforme de învățare, iar cu sprijinul autorităților locale am obținut fonduri pentru achiziționarea de echipamente IT necesare asigurării unui act educațional de calitate în online.

O altă provocare a constat în menținerea legăturii cu familia. Se impunea asigurarea transparenței și informării directe și constante cu privire la monitorizarea frecvenței și notării ritmice. Catalogul digital era soluția”.

În urma unei alerte înscrise pe HartaEdu, liceul, alături de structurile asociate, a primit nu doar un catalog digital, ci acces la întreaga platformă de management educațional Adservio.

„Ne-am dat seama de motivația lor din prima interacțiune cu echipa școlii. Am apreciat dorința lor de a învăța să folosească un instrument nou, pentru a le oferi elevilor un context de învățare adaptat unui stil de învățare digital. Ne-a plăcut faptul că nu se mulțumesc cu puțin și că sunt determinați să fie din ce în ce mai buni. Decizia a fost clară, iar astfel, liceul a primit o sponsorizare în cadrul proiectului de educație digitală pentru școlile din medii vulnerabile, finanțat cu sprijinul partenerului nostru Școala de bani – BCR”, spune Anamaria Boghean, Business Communications Officer la Adservio.

Digitalizarea proceselor educaționale și de management nu mai este doar un deziderat, ci o necesitate.

Managementul schimbării

Despre modul în care a gestionat transformarea digitală, doamna director precizează că nimic nu este imposibil acolo unde există determinare și profesionalism.

„Este foarte important să știi cum să gestionezi timpul sau anumite situații, sistemul digitalizat oferă această alternativă: elevii sunt implicați direct și stimulați continuu prin utilizarea unor metode de învățare inovative, iar la nivel de management activitatea diverselor comisii se poate desfășura doar la un ‘click distanță’.

Elevii au conturi și pe platforma de activități remediale Naradix, iar în cadrul lecțiilor, colegii mei folosesc diverse aplicații: LearningApps, Padlet, Kahoot, Jamboard etc.

Schimbarea continuă a sistemului de învățământ, tendința către un model european și necesitatea digitalizării au venit ca un bumerang asupra noastră, a tuturor, dar nimic nu este imposibil acolo unde există determinare și profesionalism.”

Învățăm, ne adaptăm și  continuăm să ne îndeplinim misiunea de a  modela suflete și a da aripi copiilor de azi – adulții de mâine.

Viziune pentru 2022

Doamna Silvia Constantin are o viziune clară pentru 2022, iar prioritățile echipei sunt:

Dezvoltarea curriculară: Dezvoltarea utilizării sistemului informaţional în activitatea instructiv-educativă și  particularizarea curriculumului la cerinţele învăţării activ – paticipative centrate pe elev.

Dezvoltarea bazei materiale şi atragerea de resurse financiare: Modernizarea spaţiilor şcolare şi a spaţiilor auxiliare precum și îmbunătăţirea dotării spaţiilor şcolare cu mijloace de învăţământ şi echipamente, în corelaţie cu cerinţele standardelor de calitate

Dezvoltarea resurselor umane: Asigurarea accesului cadrelor didactice la tehnologia modernă, dar și formarea acestora pentru aplicarea metodelor interactive şi a centrării activităţii pe elev.

„Pentru 2022 îmi doresc ca sistemul educațional să depășească acest blocaj în care se găsește la momentul actual. Mai mult decât atât, îmi doresc ca noi, profesorii să  punem în valoare talentul și să cultivăm o abordare creativă și proactivă în școală, pentru că fizic sau online educația nu-și pierde sensul sau scopul. Important este să nu uităm că ‘suntem ceea ce facem în mod repetat’.”

__________

Unitățile de învățământ care își doresc aceleași experiențe digitale prin platforma Adservio pot profita de o promoție specială, până pe 31 ianuarie 2022. Solicită o ofertă personalizată pentru școala ta, iar primele 2 luni vor fi gratuite! Mai multe detalii aici.


3 comments
  1. >> suntem ceea ce facem în mod repetat
    Definitia asta se potriveste la kung fu :)). Omul este mai ceva mai complex, huh …

  2. Dacă nu vom peria programa, limbajul și chiar modul în care se învață (sau se memorează) în momentul de față, pericolul de a mări analfabetismul funcțional este foarte mare. Îmi amintesc de acele lungi comentarii literare, de culegerile care nu aveau o unificare, un numitor comun. Fiecare culegere propunea o nouă schemă, mai mult sau mai puțin diferită de alta. Ca să ajungi la un numitor comun ți-ar fi trebuit ani de zile să fișezi și să purici toate acele comentarii. Ani de zile să ajungi la o schemă clară, VIZUALĂ (cum fac sistemele avansate de educație). Îmi amintesc de disperarea și descurajarea acelor păduri de cuvinte… groaznic!

  3. Arătați-mi elevul acela care, la cel puțin doi ani după bac, mai poate comenta o operă literară! Și nu e greu să ne întrebăm prietenii sau colegii. Din păcate învățământul românesc este atât de alambicat, încât informația e deversată imediat ce nu mai este necesară. Lucru care nu se întâmplă în afară, unde totul se bazează pe scheme simple, standardizate, care se memorează fără probleme. La noi trudește și elevul, și profesorul, și părintele, dar și meditatorul, și tot zboară informația ca pasărea cerului!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Paradoxul România: elevii au printre cele mai încărcate orare cu Matematică în primii 9 ani de școală și printre cele mai slabe rezultate – raport OCDE / Instruirea intensivă la clasă nu înseamnă automat și rezultate bune, atrage atenția organizația care coordonează testările PISA

Deși elevii din România au peste 1.200 de ore de Matematică pe parcursul claselor P-VIII, performanța lor este una dintre cele mai reduse din Europa și nu numai atunci când…
Vezi articolul

Ce activități de vară potrivite să aleagă părinții pentru copii? Geta Costescu, psiholog: Părinții ar trebui să țină seama de ce vor copiii / Degeaba este copilul meu de 10 la matematică și la română, dacă el în toamnă nu este capabil să deschidă gura în raport cu colegii lui sau atunci când profesorul îi pune o întrebare

Copiii și părinții să aleagă împreună activitățile din programul de vară, după disponibilități și nevoi, în ordinea priorităților, încât la toamnă să fie pregătiți emoțional pentru un nou an școlar,…
Vezi articolul

Mi se pare criminal că nu abordăm direct reducerea analfabetismului funcțional, care duce la abandon școlar. Copilul care se simte prost va face tot ce poate să nu se ducă la școală – Liliana Romaniuc, Asociația Română de Literație

Copiilor nu le place școala. Este o caracteristică a acestui timp și, “dacă am dori să le placă școala, ar trebui să facem niște transformări în modul în care le…
Vezi articolul

Serie de evenimente susținută de APRIL

VIDEO Programul pentru școli al României trebuie îmbunătățit. Legislația să fie mult simplificată, să poată fi cu mai multă ușurință citită de către toată lumea, spune Ionel Moatăr – ISJ Caraș / Atâta timp cât va exista acest „preț cel mai mic”, s-ar putea să nu avem și calitatea cea mai bună – Cornelia Micicoi, CJ Timiș

Programul „Laptele și cornul”, cunoscut acum sub denumirea de Programul pentru școli al României, implementat încă din 2002, a jucat un rol crucial în alimentația zilnică a elevilor români. După…
Vezi articolul