Noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să „rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii – apelul profesorului Viforel Dorobanțu pentru schimbarea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a

Foto: AVE

Viforel Dorobanțu, profesor de TIC și director al Școlii Gimnaziale Nr 1 din Curcani, județul Călărași, face un apel către colegii săi profesori în privința schimbării actualului sistem de evaluare a elevilor de clasa a VIII-a din România. Acesta subliniază necesitatea urgentă de reformare a Evaluării Naționale, pe care o consideră depășită și ineficientă în forma actuală.

„Nu doresc să fiu patetic! Nu mă plâng! Dar… A mai trecut încă un an în care nu am „rupt pisica în două”! Din păcate, încă o generație de copii, din mediul urban sau rural, va fi nevoită să treacă prin acest examen cu o încărcătură emoțională imensă! Iar suntem prizonierii cutumei potrivit căreia „elevii buni se duc la clase de liceu și cei mai puțini buni se duc la „profesională!””, a scris Dorobanțu într-un mesaj pe Facebook, înaintea primei probe de la Limba și literatura română scris, din cadrul Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. În acest an sunt așteptați să participe la probele scrise peste 160.400 de elevi.

Profesorul subliniază că actualul sistem de evaluare pune o presiune uriașă pe copii și părinți, obligându-i să ia decizii importante pe baza unor examene care nu reflectă întotdeauna adevăratul potențial al elevilor. „Îi cerem unui meseriaș să ne arate notele de la EN sau BAC? Da, știu, poate părea simplista abordarea, neîmpănată de principii pedagogice! Mi-o asum!” a spus el, evidențiind faptul că sistemul actual nu este neapărat cel mai eficient mod de a evalua capacitățile și competențele elevilor.

Viforel Dorobanțu propune înlocuirea actualului examen de Evaluare Națională cu un model similar celui folosit la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a, care să includă mai multe probe de examen: comunicare (limba română, limba străină), matematică și științe (fizică, chimie, biologie). Acest nou format ar reduce presiunea asupra copiilor, care în prezent trebuie să performeze doar la matematică și limba română într-o perioadă extrem de scurtă, spune profesorul.

„Ministerul Educației face trimiteri timide către documente OCDE, pentru a obișnui profesorii și directorii cu viitoare modificări! După părerea mea, gata! Este momentul să nu mai pierdem timpul și să ne apucăm să aducem educația din România în anul 2024! Cu sau fără voia profesorilor și a directorilor!”, a afirmat Dorobanțu, insistând asupra urgenței modernizării sistemului de evaluare.

Dorobanțu a abordat și realitatea dură a rezultatelor slabe la Evaluarea Națională. El estimează că la Școala Gimnazială Nr 1 din Curcani, pe care o conduce, doar 40% dintre elevi vor obține note peste 5. Aceasta este o altă problemă a sistemului, unde elevii cu medii mai mici de 5 pot ocupa totuși locuri în clase de liceu, ceea ce el consideră a fi o „minciună”.

„Complicată educația asta! Baftă tuturor elevilor! Succes tuturor celor implicați în organizarea acestui examen!”, a încheiat el, adăugând că este recunoscător pentru introducerea evaluării digitalizate a lucrărilor, lucur pe care-l consideră un pas spre modernizarea sistemului educațional.

Redăm mesajul publicat de Viforel Dorobanțu, cu acordul autorului:

„Nu doresc să fiu patetic! Nu mă plâng! Dar… A mai trecut încă un an în care nu am “rupt pisica în două”! Din păcate, încă o generație de copii, din mediul urban sau rural, va fi nevoită să treacă prin acest examen cu o încărcătură emoțională imensă! Iar suntem prizonierii cutumei potrivit căreia “elevii buni se duc la clase de liceu și cei mai puțini buni se duc la “profesională!”

Revin cu o imagine în care un “meseriaș” vine în casa dumneavoastră să monteze un senzor de gaz! Îi cerem să ne arate notele de la EN sau BAC? Da, știu, poate părea simplistă abordarea, neîmpănată de principii pedagogice! Mi-o asum!

Poate ne sunt relevate aceste principii de cei care spun că abordez simplist problema!
După părerea mea, felul în care copiii și părinții sunt împovărați cu o “pseudo încredere” că știu cum să aleagă acum o traiectorie pentru copil, este o “minciună”!

În opinia mea, noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să “rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, cu mai multe probe de examen – comunicare (limba română, limba străină), matematică și științe (fizică, chimie, biologie), fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii care, în aceste două zile de examen, trebuie să performeze DOAR la matematică și limba română!
Ministerul Educației – România face trimiteri timide către documente OCDE, pentru a obișnui profesorii și directorii cu viitoare modificări!

După părerea mea, gata! Este momentul să nu mai pierdem timpul și să ne apucăm să aducem educația din România în anul 2024! Cu sau fără voia profesorilor și a directorilor!
Un examen stabilit în 1995 este sita pe care o folosim în 2024 pentru a direcționa copiii! Ceva nu este în regulă!

În privința rezultatelor școlii din Curcani, nu estimez un procent mai mare de 40% al notelor peste 5! O altă “minciună”! Pentru că un elev care obține o medie mai mică decât 5 poate ocupa un loc într-o clasă de liceu! Complicată educația asta!

Baftă tuturor elevilor!
Succes tuturor celor implicați în organizarea acestui examen!

P.S. Doamne ajută că există evaluare digitalizată a lucrărilor! Măcar din punctul ăsta de vedere suntem și noi în sec XXI!”

Citește și:

Exit mobile version