Noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să „rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii – apelul profesorului Viforel Dorobanțu pentru schimbarea Evaluării Naționale de la clasa a VIII-a

27.329 de vizualizări
Foto: AVE
Viforel Dorobanțu, profesor de TIC și director al Școlii Gimnaziale Nr 1 din Curcani, județul Călărași, face un apel către colegii săi profesori în privința schimbării actualului sistem de evaluare a elevilor de clasa a VIII-a din România. Acesta subliniază necesitatea urgentă de reformare a Evaluării Naționale, pe care o consideră depășită și ineficientă în forma actuală.

„Nu doresc să fiu patetic! Nu mă plâng! Dar… A mai trecut încă un an în care nu am „rupt pisica în două”! Din păcate, încă o generație de copii, din mediul urban sau rural, va fi nevoită să treacă prin acest examen cu o încărcătură emoțională imensă! Iar suntem prizonierii cutumei potrivit căreia „elevii buni se duc la clase de liceu și cei mai puțini buni se duc la „profesională!””, a scris Dorobanțu într-un mesaj pe Facebook, înaintea primei probe de la Limba și literatura română scris, din cadrul Evaluării Naționale de la finalul clasei a VIII-a. În acest an sunt așteptați să participe la probele scrise peste 160.400 de elevi.

Profesorul subliniază că actualul sistem de evaluare pune o presiune uriașă pe copii și părinți, obligându-i să ia decizii importante pe baza unor examene care nu reflectă întotdeauna adevăratul potențial al elevilor. „Îi cerem unui meseriaș să ne arate notele de la EN sau BAC? Da, știu, poate părea simplista abordarea, neîmpănată de principii pedagogice! Mi-o asum!” a spus el, evidențiind faptul că sistemul actual nu este neapărat cel mai eficient mod de a evalua capacitățile și competențele elevilor.

Viforel Dorobanțu propune înlocuirea actualului examen de Evaluare Națională cu un model similar celui folosit la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VI-a, care să includă mai multe probe de examen: comunicare (limba română, limba străină), matematică și științe (fizică, chimie, biologie). Acest nou format ar reduce presiunea asupra copiilor, care în prezent trebuie să performeze doar la matematică și limba română într-o perioadă extrem de scurtă, spune profesorul.

„Ministerul Educației face trimiteri timide către documente OCDE, pentru a obișnui profesorii și directorii cu viitoare modificări! După părerea mea, gata! Este momentul să nu mai pierdem timpul și să ne apucăm să aducem educația din România în anul 2024! Cu sau fără voia profesorilor și a directorilor!”, a afirmat Dorobanțu, insistând asupra urgenței modernizării sistemului de evaluare.

Dorobanțu a abordat și realitatea dură a rezultatelor slabe la Evaluarea Națională. El estimează că la Școala Gimnazială Nr 1 din Curcani, pe care o conduce, doar 40% dintre elevi vor obține note peste 5. Aceasta este o altă problemă a sistemului, unde elevii cu medii mai mici de 5 pot ocupa totuși locuri în clase de liceu, ceea ce el consideră a fi o „minciună”.

„Complicată educația asta! Baftă tuturor elevilor! Succes tuturor celor implicați în organizarea acestui examen!”, a încheiat el, adăugând că este recunoscător pentru introducerea evaluării digitalizate a lucrărilor, lucur pe care-l consideră un pas spre modernizarea sistemului educațional.

Redăm mesajul publicat de Viforel Dorobanțu, cu acordul autorului:

„Nu doresc să fiu patetic! Nu mă plâng! Dar… A mai trecut încă un an în care nu am “rupt pisica în două”! Din păcate, încă o generație de copii, din mediul urban sau rural, va fi nevoită să treacă prin acest examen cu o încărcătură emoțională imensă! Iar suntem prizonierii cutumei potrivit căreia “elevii buni se duc la clase de liceu și cei mai puțini buni se duc la “profesională!”

Revin cu o imagine în care un “meseriaș” vine în casa dumneavoastră să monteze un senzor de gaz! Îi cerem să ne arate notele de la EN sau BAC? Da, știu, poate părea simplistă abordarea, neîmpănată de principii pedagogice! Mi-o asum!

Poate ne sunt relevate aceste principii de cei care spun că abordez simplist problema!
După părerea mea, felul în care copiii și părinții sunt împovărați cu o “pseudo încredere” că știu cum să aleagă acum o traiectorie pentru copil, este o “minciună”!

În opinia mea, noi, cei din sistemul de educație, ar trebui să “rupem pisica în două” și să schimbăm acest tip de examen, înlocuindu-l cu o evaluare similară cu cea din clasa a VI-a, cu mai multe probe de examen – comunicare (limba română, limba străină), matematică și științe (fizică, chimie, biologie), fără să mai punem o presiune imposibilă pe copii care, în aceste două zile de examen, trebuie să performeze DOAR la matematică și limba română!
Ministerul Educației – România face trimiteri timide către documente OCDE, pentru a obișnui profesorii și directorii cu viitoare modificări!

După părerea mea, gata! Este momentul să nu mai pierdem timpul și să ne apucăm să aducem educația din România în anul 2024! Cu sau fără voia profesorilor și a directorilor!
Un examen stabilit în 1995 este sita pe care o folosim în 2024 pentru a direcționa copiii! Ceva nu este în regulă!

În privința rezultatelor școlii din Curcani, nu estimez un procent mai mare de 40% al notelor peste 5! O altă “minciună”! Pentru că un elev care obține o medie mai mică decât 5 poate ocupa un loc într-o clasă de liceu! Complicată educația asta!

Baftă tuturor elevilor!
Succes tuturor celor implicați în organizarea acestui examen!

P.S. Doamne ajută că există evaluare digitalizată a lucrărilor! Măcar din punctul ăsta de vedere suntem și noi în sec XXI!”

Citește și:


27 comments
  1. Eram curios si eu sa vad ce rezultate are acest domn atat de laudat care isi sa cu parerea despre orice, așa că am intrat pe pagina cu rezultatele de la Evaluarea Nationala si la scola dânsului la Curcani este dezastru, din 38 de elevi doar 7 au reusit sa i-a note peste 5 cea mai mare fiind 7 si ceva. În loc sa stea pe la televizor si pe facebook toata ziua mai bine si-ar face treaba de director la scoala. Scoala Pilot cu care se lauda toata ziua e un eșec total.

  2. Sunt “traumatizați, stresați, agresați psihic și emoțional, presurizați” etc, pentru că așa este trendul (nimic fara părerea psihologului și drepturile copilului, care obligații NU are).

    Sunt setați că NU e nevoie să învețe, că se stresează(învățătura e corvoada, abuz), nici legi și reguli nu trebuie sa respecte, că au DOAR drepturi, iar școala e un club de socializare, iar promovarea este obligatorie (cum susțin inspectorii școlari generali, sfidând legea, lăsând la liber și fără limită abuzul inspectorilor de sector și directorilor asupra profesorului), ca să “dea bine școala”, cu note umflate cu 4-5 puncte și analfabeți funcțional, care nu citesc cursiv, nu înțeleg ce citesc, nu deschid carte, nici caiet, teme nu fac, că ii stresează, nici ore nu se fac in multe școli, dar au pretenții la note. Este o politică de analfabetizare și îndobitocire generală Ce vor face cu notele, când ei nu știu NIMIC? Este valabil și pentru învățământul academic. O batjocură. Minciună și fals. Cui folosește? Vor diplome fără muncă si competență, care constituie fals și înșelăciune. Pentru a face liceu și învățământ superior, sunt necesare abilități intelectuale pe care le au doar 3%. Restul sunt pentru decor și pentru statistici.
    Asta se întâmplă pentru că oamenii accepta aberațiile impuse de minister, unde sunt tot unii care au luat diplome in acest fel. De aceea li se și pare normal sa nu ia măsuri când la simulări au promovat sub 50%. Aceasta e normalitatea lor, pentru că, neavând cunoaștere, nu au nici competență, dar fiecare ține cu dinții de scaun, pentru că și rușinea lipsește, și conștiința, și simțul răspunderii.

  3. Să se scoată toate examenele! Să rămână numai instagram și tik tok! E grav, altfel! Bunăoară, Viforel nici acum nu a depășit trauma acestui ,,mare” examen al puștimii!😂

    1. Poate este mai bine sa se reintroducă examenul de intrare la liceu.Cine este performant poate merge unde vrea. Celorlalți să li se ofere locuri in licee cu specialități. Sau poate întreg sistemul să fie înlocuit cu ceva ce nu durează atât de mult și are o eficienta practica mai ridicată.

  4. Nu vă mai bateți joc de copiii noștri ! Copiii noștri au depresie ! Copiii noștri iau anxiar și cipralex înainte de bac. Copiii noștri nu mai pot dormi din cauza oboselii datorate temelor exagerat de multe, a pregătirilor, a stresului ! Vom avea o țară de bolnavi psihic ! Luați măsuri ! Ne-ați îmbolnăvit copiii !

    1. Oameni buni, nimeni nu va obliga sa invatati!!! Copiii pot ramane analfabeti, sa nu cumva capete anxitate si depresie! Pot sa ramana la nivelul de Tik-Tok sau alte retele unde nivelul de agramare este la cote infioratoare. Un examen de capacitate la doua materii este o chestiune de bun simt pentru a sti sa scrie si sa vorbeasca corect in limba materna. Da, exista in alte tari sisteme de invatamant mai bine puse la punct, nimic de comentat, de unde slava Domnului, putem sa ne inspiram. Ori, un copil care si-a dat interesul in toti anii de scoala indiferent cu ce suport, poate obtine o nota onorabila la aceste examene/teste.

  5. asta e bivolul satului ca să nu-i spun mai rău. baaah, handibele, inteleg ca tara ne vrea prosti însă nu mere , mai suntem s8 care gândim, fără teme acasă, fără examene de evaluare. fără scoala într un final o sa se ajungă. .. creti’ dă ți doua palme c ai făcut niște afirmații demne de paru din capul tău. .

  6. Hai să lăsăm poveştile acestea! Pe noi nu ne- a mai presat nimeni şi nimic prin anii 80, 90 când programele erau mai îmcărcate!

    1. Sunt “traumatizați, stresați, agresați psihic și emoțional, presurizați” etc, pentru că așa este trendul (nimic fara părerea psihologului și drepturile copilului, care obligații NU are).

      Sunt setați că NU e nevoie să învețe, că se stresează(învățătura e corvoada, abuz), nici legi și reguli nu trebuie sa respecte, că au DOAR drepturi, iar școala e un club de socializare, iar promovarea este obligatorie (cum susțin inspectorii școlari generali, sfidând legea, lăsând la liber și fără limită abuzul inspectorilor de sector și directorilor asupra profesorului), ca să “dea bine școala”, cu note umflate cu 4-5 puncte și analfabeți funcțional, care nu citesc cursiv, nu înțeleg ce citesc, nu deschid carte, nici caiet, teme nu fac, că ii stresează, nici ore nu se fac in multe școli, dar au pretenții la note. Este o politică de analfabetizare și îndobitocire generală Ce vor face cu notele, când ei nu știu NIMIC? Este valabil și pentru învățământul academic. O batjocură. Minciună și fals. Cui folosește? Vor diplome fără muncă si competență, care constituie fals și înșelăciune. Pentru a face liceu și învățământ superior, sunt necesare abilități intelectuale pe care le au doar 3%. Restul sunt pentru decor și pentru statistici.
      Asta se întâmplă pentru că oamenii accepta aberațiile impuse de minister, unde sunt tot unii care au luat diplome in acest fel. De aceea li se și pare normal sa nu ia măsuri când la simulări au promovat sub 50%. Aceasta e normalitatea lor, pentru că, neavând cunoaștere, nu au nici competență, dar fiecare ține cu dinții de scaun, pentru că și rușinea lipsește, și conștiința, și simțul răspunderii.

  7. Si cand ajung cu serviciul lor si pune patronul presiune pe ei, atunci ce se mai intampla ori credeti ca vor fi cocolositi toata viata? Sunt destul de mari astfel incat sa treaca printr-un astfel de examen. Pe niciunde nu este lapte si miere daca nu ai sustinere politica sau banii lu’ mamica si taticu’.

  8. Sa inkidem scolile, sunt inutile. Vor disparea generatii de genii, atat parinti, cat si copii, dar merita.

  9. Cred că domnul profesor se referea la examenul de titularizare, pe care trebuie să îl dai la infinit chiar dacă iei note peste 8 (opt)!!!😜

  10. Iar e scos la rampa Viforel. Absolvent de fizica la Măgurele dar profesor de TIC care da indicații prețioase despre examenele la Matematica și Romana. Caragiale ar fi invidios. Poate îl întreabă cineva dacă știe pe cineva care venea cu servite la majoritatea examenelor în timpul facultății… Un om care a urât examenele toată viata lui acum da lecții despre cum ar trebui sa fie aceste examene… Eterna reforma a învățământului romanesc. Din rău în mai rău…. Ajung la fiecare schimbare de ministru sa îl regret pe cel de dinainte,… Și asta nu pentru ca ar fi fost bun… Mi-e groaza de momentul în care o voi regreta pe Deca…

  11. iar vorbește acest director cu elevi supuși la experimente și eșecuri la examene? mai lăsați poveștile și intervievați profesori și directori cu rezultate adevărate!

  12. Domnu’ Viforel, după ce că i-am cocoloșit atâția ani, le-am dat burse, doar-doar i-o mai atrage școala, după ce că sistemul de ” cernere a valorilor” s-a diminuat până aproape de dispariție, dumitale ți se pare că ar trebui să se anuleze acest examen de capacitate? Acum ceva timp loazele de elevi voiau să nu se mai dea BAC-ul! Chiar ați înnebunit, sunteți duși cu capul? Ce scoatem din copiii ăștia? Niște fire de iarbă care se frâng la cea mai mică adiere de vânt, niște ” neînțărcați”???
    Hai, dom’le, pleacă de aici cu prostiile tale, auzi la tine ce spui, Viforele?

  13. Ar trebui puse presiuni serioase pe guvern să schimbe porcăria aia de titularizare.
    Nu vei preda la clasă 90% din ce înveți pentru examenul, pardon, concurusul, ăla pe care trebuie să-l dai în fiecare an chiar dacă la disciplina ta nu a mai fost un post titularizabli de mai bine de 15 ani…
    Așa arată bătaia de joc.

  14. “mai multe probe de examen – comunicare (limba română, limba străină), matematică și științe (fizică, chimie, biologie)” – nu pare mai simplu decât este acum, ba chiar mai complicat. Poate ideea este să nu mai existe note, ci același sistem de apreciere ca pentru acele evaluări de la clasele a II-a, a IV-a, a VI -a. Dar cum se mai face repartizarea la liceu? În continuare elevii buni vor viza liceele de top. Vor fi doritori mulți și locuri puține. Cum îi triezi? Dacă sunt triați pe baza rezultatelor la acea testare, presiunea este aceeași.
    Ar fi mai normală o verificare a mai multor domenii, dar nu văd cum am putea face admiterea la liceu altfel decât printr-o ierarhizare în funcție de rezultatele la examen/testare.
    Stresul cel mare este al copiilor care vor anumite licee, unde se intră cu medii foarte mari. Ceilalți nu au niciun stres, din moment ce nici 5 nu sunt nevoiți să ia.

    1. Atunci, BRUSC, toate materiile ar deveni importante.
      Din punctul meu de vedere, examenul ar trebui să includă TOT.
      Limbă și cuminucare (română și 2 limbi străine), Matematică și științe(matematică, fizică, chimie și biologie), Arte și tehnologii (TIC, educație tehnologică, muzică și desen), Educație fizică și științe sociale (sport, religie – partea de cultură generală ex – Evul mediu și cum a influențat religia viața socială, educațiile civică, economică etc., geografie și istorie)
      Și ia să vezi tu cum ar învăța copiii și nu ar mai fi materiile utile sau inutile.
      Ah, da, și dacă ai vre-o notă sub 5 la revedere promovarea examenului. Mai bagă o fisă. Ce e aia să intri cu media 1 în clasa a 9-a și să mai ai și bursă….
      Sistemul actual de învățământ este definiția bătăii de joc,

  15. O întrebare pentru ono domnul director – cât va avea de corectat, cu ochii beliți în monitor, la examanele de clasa a VIII-a sau a XII-a?
    Știe ce înseamnă să stai 8-9 ore cu ochii în ecran, descifrând scrisul de toate felurile al elevilor?
    Aș paria că nu.
    Iar în privința formatului examenelor de final de ciclu școlar, i-aș recomanda cartea lui Mircea Platon – “Deșcolarizarea României”, ca să mai citească și altceva decât documentele emanate de la minister.

  16. Cât timp EN este și examen de admitere în liceu (deci există concurență în baza mediilor obținute), domnul ăsta care e profesor de TIC și director aberează cu grație.

  17. Sa nu uitam ca pisica e la domnul profesor in batatura si se pare ca nu se prea descurca cu ea conform rezultatelor elevilor lui. Mai bine ar pune mana sa-si faca treaba ca se pare ca e mai preocupat de carnetul de note decat de valori!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un nou Îndreptar ortografic, ortoepic și de punctuație, pregătit de Institutul de Lingvistică al Academiei Române, după 29 de ani de la predecenta ediție / Adina Dragomirescu, director: Vrem să creăm un instrument pentru școală

Institutul de Lingvistică al Academiei Române „Iorgu Iordan – Al. Rosetti” va revizui anul acesta Îndreptarul ortografic, ortoepic și de puncțuație al limbii române, potrivit anunțului făcut de directoarea Institutului, Adina Dragomirescu, la Radio…
Vezi articolul