Noi, ca societate, nu valorizăm învățarea și cunoștințele. Noi valorizăm vacanța, spune profesorul Cătălin Ciupală / Dacă un profesor își dorește să fie eficient, atunci chiar trebuie să se autoperfecționeze, potrivit acestuia

9.991 de vizualizări
Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com
„Noi nu punem valoare pe învățare. Noi, ca societate, nu valorizăm învățarea și cunoștințele. Dacă ne uităm în jurul nostru, foarte ușor remarcăm acest lucru: de la oamenii pe care îi vedem scoși în față de media, până la clasa politică”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Cătălin Ciupală. Cătălin Ciupală predă matematica la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov.

Acesta a mai spus că „o societate care nu valorizează învățarea are și vacanțe multe. Noi valorizăm vacanța, noi valorizăm, de multe ori, lenea.”

Edupedu.ro: Au profesorii trei luni de vacanță?

Cătălin Ciupală: „În principiu, nu sunt trei luni de vacanță. Practic, nu am acele trei luni de vacanță, pentru că eu, personal, învăț și citesc mult pentru școală. Da, sunt lucruri pe care le punem în categoria de autoperfecționare. Ori un profesor, dacă este și își dorește să fie un profesor eficient, atunci chiar trebuie să se autoperfecționeze și să se pună la punct cu toate noutățile care apar. (…)

Un profesor ar trebui să citească foarte mult și să se documenteze. Faptul că noi avem vacanță atât de lungă este un lucru care ne ajută pentru a ne pregăti mental și a ne relaxa pentru anul școlar, pentru că consumul intelectual în timpul școlii este imens. (…). Eu am avut oameni care nu au rezistat. (…)

În timpul unei orei, nu ai timp de pauză. Noi, ca oameni, avem pauzele noastre mici în care ne zboară mintea, dar tu la școală n-ai voie să ai pauze dese, pentru că, dacă ai pauze de tipul acesta, poate fi destul de neplăcut. Pur și simplu spui prostii. Dacă ești un om care lucrează la birou, poți să ai o pauză de gândire de 30 de secunde, fără să fii atent. Aici nu ai cum. Și consumul e foarte mare.”

Edupedu.ro: De ce credeți că s-a perpetuat această idee în legătură cu vacanțele dese ale profesorilor?

Cătălin Ciupală: „Noi nu punem valoare pe învățare. Noi, ca societate, nu valorizăm învățarea și cunoștințele. Dacă ne uităm în jurul nostru, foarte ușor remarcăm acest lucru: de la oamenii pe care îi vedem scoși în față de media, până la clasa politică, vedem clar că nu se pune accentul pe învățare. O societate care nu valorizează învățarea are și vacanțe multe. Noi valorizăm vacanța, noi valorizăm, de multe ori, lenea. Ne gândim că, știți cum se și zice, lunea nici iarba nu crește, deci ideea asta de pauză permanentă o avem oarecum în ADN-ul nostru, ceea ce nu e în regulă. Se vede clar că noi nu valorizăm învățarea și, ca societate, ne degradăm. (…)

Mă uitam la anul școlar în Anglia, el începe pe 1 septembrie, au vacanțe cam câte avem și noi, numai că se termină pe la mijlocul lui iulie, deci ei au mai multe zile de învățare. Dacă au mai multe zile de învățare, cam aproape cu 10-15% în plus, în 10 ani de zile, practic, un elev din Germania sau Anglia învață cu cel puțin 1 an în plus față de un elev de-al nostru. Deci cu asta am spus tot. (…)”

Informații de context

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 prevede că profesorii au 62 de zile de concediu:

Articolul 220 – (1) Cadrele didactice din unitățile de învățământ de stat beneficiază de concediu de odihnă, anual, cu plată, în perioada vacanțelor școlare, cu o durată de 62 de zile lucrătoare. În cazuri bine justificate, conducerea unității de învățământ poate întrerupe concediul legal, persoanele în cauză urmând a fi remunerate pentru munca depusă.

(2) Perioadele de efectuare a concediului de odihnă pentru fiecare cadru didactic se stabilesc de consiliul de administrație, prin raportare la interesul superior al beneficiarului primar, cu asigurarea personalului didactic necesar pentru desfășurarea examenelor naționale și a concursurilor finanțate de Ministerul Educației.

(3) În cazul în care, din motive justificate, concediul de odihnă anual nu este efectuat, integral sau parțial, în anul calendaristic respectiv, cu acordul cadrului didactic îndreptățit, angajatorul este obligat să acorde concediul de odihnă neefectuat în vacanțele anului școlar următor.

(4) Personalul de conducere, de îndrumare și control din învățământul preuniversitar beneficiază de concediu de odihnă conform Legii nr. 53/2003, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și contractului colectiv de muncă unic la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.”

Foto: Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 – legislatie.just

Pentru anul școlar 2023-2024, profesorii au avea câteva zile libere care pică în timpul săptămânii, zile care sunt fie sărbători legale și sunt aceleași ca pentru toți angajații, conform Codului Muncii, fie zile prevăzute în contractul colectiv de muncă la nivelul învățământului.

Anul școlar 2023—2024 este structurat astfel:

Modulul 1 – de luni, 11 septembrie 2023, până vineri, 27 octombrie 2023;

  • Vacanță de toamnă: 28 octombrie 2023 – 5 noiembrie 2023

Modulul 2 – de luni, 6 noiembrie 2023, până vineri, 22 decembrie 2023;

  • Vacanță de iarnă: 23 decembrie 2023 – 7 ianuarie 2024

Modulul 3 – de luni, 8 ianuarie 2024, până vineri, 9 februarie 2024, respectiv vineri, 16 februarie 2024, sau vineri, 23 februarie 2024, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

  • Vacanță de schi: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 12 februarie – 3 martie 2024

Modulul 4 – de luni, 19 februarie 2024, respectiv luni, 26 februarie 2024, sau luni, 4 martie 2024, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, după caz, până vineri, 26 aprilie 2024;

  • Vacanță de primăvară: 27 aprilie 2024 – 7 mai 2024

Modulul 5 – de miercuri, 8 mai 2024, până vineri, 21 iunie 2024;

  • Vacanța de vară: 22 iunie 2024 – 8 septembrie 2024.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 7 iunie 2024;

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 14 iunie 2024;

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor terminale, și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 28 iunie 2024;

Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Foto: © Media Whalestock | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Zilele libere din contractul colectiv de muncă al profesorilor și cele libere legale din timpul cursurilor, din anul școlar 2023-2024 – calendar
Profesorul Cătălin Ciupală: Dacă tu, ca profesor, nu-ți cunoști bine materia pe care o predai, nu ai cum să transmiți cunoștințe eficient / Nu avem o metodă științifică de predare, care să se bazeze pe neuroștiințe, pe modul de învățare a elevilor
Avem o mare problemă cu selecția profesorilor. Ies foarte slab pregătiți din universitate, atrage atenția Cătălin Ciupală / Titularizarea se face pe dosar, pe hârtie, nu pe competență, potrivit acestuia
Profesorul Cătălin Ciupală: Cei mai mulți dintre noi avem sentimentul că nu există un suport pentru profesori. Nu avem cursuri de specialitate. Suntem aruncați și fiecare se descurcă
Organizarea anului școlar pe module este „defectuoasă” și „nu se potrivește deloc cu ceea ce avem noi în școală”, este de părere profesorul Cătălin Ciupală: Modulele au fost introduse după ureche, după părerea mea, și nu au fost făcute studii
Noul contract colectiv de muncă pentru Învățământ intră în vigoare de astăzi – descarcă documentul. Cele 17 noutăți pentru profesori și ceilalți angajați

13 comments
  1. In actuala societate romaneasca invatatura si invatarea nu prea mai conteaza – dar interesul redus sau absenta interesului pentru ele este simultan cauza si efect ale contra-performantelor Romaniei in educatie, in cadrul mai multor cercuri vicioase, generatoare de regres…
    Din pacate, viata noastra politica si, mai ales, mass-/ social media promoveaza prioritar prea multe nulitati, iar publicitatea comerciala „de prima parte” manipuleaza tot mai intens, agresiv si nociv consumatorii pentru a-i incita sa consume cat mai mult si cat mai multe produse si servicii (inclusiv de care nu au nevoie sau pe care nu le pot cunoaste/ testa!)…
    Astfel, acesti factori determinanti genereaza masiv interesele actuale ale tot mai multor conationali, mai ales tineri, pentru consum, distractie, vacante, dependente, castiguri (obtinute indiferent cum) si profituri … Valorile noilor generatii sunt acum banii, faima si pila – total diferite de cele ale vechilor generatii (cunoastere, prietenie, familie)…..
    Cum sa mai fie toti elevii si studentii nostri interesati sa invete ceva constructiv si util pentru ei si societate, in acest mediu social-economic mai degraba nociv ???
    Exceptiile inerente – care confirma regula – se datoreaza eventualelor mosteniri genetice, educatiei in familie, unor profesori cu har si daruire si, mai ales, eforturilor propriu-zise ale unor tineri cu vointa, lucizi/ constienti, empatici, altruisti, onesti si motivati pentru a-si asuma responsabilitati sociale si societale adecvate…

  2. In primul rand sistemul e vechi.In al doilea rand,sunt multe ore inutile si este necesara si meditația…In al treilea rand, comparațiile cu alte țări sunt inutile.E patetic sa faci asta si e si pierdere de timp.In ultimul rând, stăm doar să discutăm,dar niciodată nu trecem la fapte.

  3. da,valorizam vacanta! nu suntem numai profesori,medici,etc….dincolo de job,avem o viață și trebuie să știm să trăim și pentru noi,nu doar pentru și la locul de munca.
    cu asta,și eu am zis tot!

  4. Nu ați spus deloc tot… comparați doar mere cu cartofi!
    Când vom avea aceleași resurse umane în școli, dotări, curricula etc, când timpul petrecut cu fel și fel de statistici inutile ne va fi returnat pentru a citi ce ne interesează cu adevărat și pentru cultura generală, când vom fi lăsați să și gândim, nu doar să muncim, atunci, făcând abstracție că la noi clima nu permite prelungirea anului în timpul verii, am putea să propunem mai multe zile de școală!
    Până atunci, trăiască sfânta vacanța pentru profesori, la toate nivelurile. Abia au puțin timp să își revină, că oricum nu dă nimeni doi bani pe munca lor, nu mai e trendy învățătura și nici bunul simț…asta apropo de cum vor unii să pară inteligenți și harnici pe aici!

  5. Desigur, așa e cum zice acest profesor. Dovada clara este chiar pe Facebook: multi dintre profesori se autoinstruiesc începând cu prima zi de vacanta, mai la schi, mai la mare, mai la munte, căci informațiile legate de natura se învață doar la fata locului. Și pana în ultima zi de vacanta, dacă le urmărești postările, afli ca s-au autoinstruit și în geografie. Mai mult, știu pe de rost toate magazinele din alte tari, dovada ca au cunoștințe temeinice și în ceea ce privește multe optionale.
    N-are importanta ca ei sunt profesori de chimie, matematica, etc. Important este ca s-au autoinstruit prin alte zări. Doar când mai obosesc de atâta autoinstruire se relaxează și ei putin, la clasa.

    1. din 2004 sunt profesor. de atunci nu am mai avut o zi de vacanta! voucerele le am folosit sa merg la hotel, in orasul din care sunt, sa mi vad parintii.

  6. Politicienii te vor idiot. Faina comparatia cu Anglia, unde vara lor nu ca vara noastra. Omul o fi bun la matematica, dar asa gandeste un matematician, habar nu ate de geografie. Cum sa fii atat de inept sa compari climatele celor 2 tari? Din 15 mai, pana in 1 octombrie e foarte greu sa stai in salile de clasa din 70 80 % dintre scolile noastre. apoi idiotii de politicieni sunt cei care au inventat tot felul de scoli verzi pe pereti si altfel. desfiintati le si nu mai faceti n punti si n sarbatori. si vom avea suficiente zile. plus ca omul a uirat sa spuna ca scoala incepe la 9 la ei.

  7. TL:DR Societatea nu apreciază absolut deloc profesorii. Concluzie: profesorii trebuie să se autoperfecționeze continuu pentru a fi apreciați de societate.

    Cred că o să-mi văd liniștit de viață, cum fac 90% din români. Nici mie nu-mi ridică nimeni statuie dacă mă sacrific pe altarul educației în țara asta.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Regulile pentru înființarea ludotecilor și grădinițelor comunitare, ca servicii private sau de stat complementare grădinițelor și creșelor, au fost puse în consultare publică / Angajarea personalului didactic, doar pe perioadă determinată – document

Regulile pentru înființarea ludotecilor și grădinițelor comunitare au fost puse în dezbatere publică vineri, 16 decembrie, de către Ministerul Educației. Metodologia de organizare și funcționare a serviciilor de educație timpurie…
Vezi articolul

UPDATE Nereguli la Olimpiada de Fizică în Buzău, reclamate public de directoarea demisionară a Colegiului Hasdeu: recorectarea lucrărilor fără să existe contestații / Inspectoarea de specialitate a răspuns profesorilor: „Aș fi preferat să nu deschideți subiectul” și apoi „s-au schimbat setările grupului de WhatsApp pentru a permite doar adminilor acestui grup să trimită mesaje”

Directoarea demisionară a Colegiului Național B.P. Hasdeu din Buzău acuză nereguli în desfășurarea Olimpiadei județene de Fizică. Concret, profesoara Virginia Mîndruță susține că lucrările elevilor la Olimpiada județeană de Fizică…
Vezi articolul