Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat la DC News că „noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile. Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului”. Aceasta a explicat că sunt situații în care părinții spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină”.
„Eu am spus-o și au spus-o și alții înaintea mea. Noi încă n-am ajuns în situația în care, în ultimii 2 ani de liceu sau în ultimul an de liceu, acești copii să facă strict pregătire – sunt niște colegii care pilotează acest sistem – pentru acest faimos, disputat și râvnit bacalaureat. Da, noi în continuare mergem după planuri-cadru vechi, din anii 90”, a spus directoarea.
Întrebare: Deci ar trebui o focalizare mai clară pe bacalaureat?
Andreia Bodea: Categoric. De aceea, ne confruntăm și cu absenteismul în ultimii 2 ani de liceu, și cu părinți care ne spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină. Vine la școală și face niște materii, sigur, cu tot respectul, folositoare, dar nu pentru el în acest moment, când el peste un an dă admitere și dă o admitere grea”. Adică noi am rămas tot în același sistem care e clar că era bun odinioară când am făcut eu școala sau imediat după Revoluție. Nu mai ține el pasul cu lumea în care trăim.
Întrebare: Dar noul cadru legislativ nu permite astfel de evoluții, așa cum ne-am dori?
Andreia Bodea: Noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile. Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului. Sigur că noi, pe lângă manuale, nu mai stăm agățați de manuale, dar totuși planurile-cadru sunt planuri-cadru. Acelea trebuie respectate.
În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul “Gheorghe Lazăr” din Capitală merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru bacalaureat.
Despre planurile-cadru
În septembrie, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că nimeni nu va avea de pierdut, chiar dacă planurile-cadru vor fi cumva regândite și vor apărea schimbări structurale. Oficialul a vorbit despre faptul că vor fi puse în dezbatere publică în curând noile planuri-cadru, documente ce vor genera temeri din partea profesorilor
Numărul de ore și posturi de profesori care vor fi tăiate sau adăugate în școli pe noile planuri-cadru sunt în analiza ministerului Educației, a spus ministra Ligia Deca la începutul lunii septembrie. Oficialul a anunțat că noile scheme care prevăd numărul de ore pe săptămână la fiecare disciplină, în special cele în pregătire pentru clasa a IX-a din septembrie 2025, sunt în ultima etapă de lucru.
Ministra Ligia Deca, care a amânat în iulie pentru luna septembrie publicarea în dezbatere a planurilor-cadru, cele actuale de liceu fiind nereformate din anii 2000, și care recent a ezitat să dea un termen pentru acestea, a spus că până la finalul anului calendaristic „trebuie să avem planurile-cadru”. Declarațiile au fost făcute în prima zi de cursuri din acest an școlar, la Digi24.
„Acolo este o datorie istorică, dacă vreți”, a spus Deca despre reforma curriculară la liceu, întrebată de Cosmin Prelipceanu când vor apărea modificări la programele școlare. Ministra a continuat: „Adică acest ciclu nu a avut planuri-cadru noi. Suntem într-o fază finală cu acestea, lucrăm la niște analize de impact, să vedem pe filozofia pe care o avem, de exemplu – trebuie să avem același trunchi comun, indiferent de filieră, ca să putem garanta accesul la învățământ superior”. Mai multe detalii, aici.
Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii
Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:
Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.
(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.
(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.
(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.
(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației”.
Art 248 (12) prevede că „aplicarea prevederilor art. 86 privind CDEOȘ se realizează începând cu anul școlar 2025-2026”.
Pe 5 aprilie 2024 prin ordinul ministrului Educației nr. 4.165 au fost aprobate primele programe CDEOȘ pentru disciplina opțională „Comunicare relațională”, pentru elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a, și pentru disciplinele „Realitatea din spatele ficțiunii”, „Ora de știut”, „Design thinking – eu fac schimbarea!”, pentru elevii de gimnaziu.
La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:
„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declarat Ligia Deca.
Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.