Noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile, spune directoare Andreia Bodea: Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului. Ne confruntăm și cu absenteismul în ultimii 2 ani de liceu, și cu părinți care ne spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină”

2.099 de vizualizări
Andreia Bodea / Foto: captură TVR Cultural/ Youtube.com
Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național I. L. Caragiale din București, a declarat la DC News că „noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile. Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului”. Aceasta a explicat că sunt situații în care părinții spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină”.

„Eu am spus-o și au spus-o și alții înaintea mea. Noi încă n-am ajuns în situația în care, în ultimii 2 ani de liceu sau în ultimul an de liceu, acești copii să facă strict pregătire – sunt niște colegii care pilotează acest sistem – pentru acest faimos, disputat și râvnit bacalaureat. Da, noi în continuare mergem după planuri-cadru vechi, din anii 90”, a spus directoarea.

Întrebare: Deci ar trebui o focalizare mai clară pe bacalaureat?

Andreia Bodea: Categoric. De aceea, ne confruntăm și cu absenteismul în ultimii 2 ani de liceu, și cu părinți care ne spun „îl țin și eu o săptămână acasă, că se pregătește pentru medicină. Vine la școală și face niște materii, sigur, cu tot respectul, folositoare, dar nu pentru el în acest moment, când el peste un an dă admitere și dă o admitere grea”. Adică noi am rămas tot în același sistem care e clar că era bun odinioară când am făcut eu școala sau imediat după Revoluție. Nu mai ține el pasul cu lumea în care trăim.

Întrebare: Dar noul cadru legislativ nu permite astfel de evoluții, așa cum ne-am dori?

Andreia Bodea: Noi așteptăm schimbarea planurilor-cadru de ani de zile. Asta este o decizie politică, este o decizie a ministerului. Sigur că noi, pe lângă manuale, nu mai stăm agățați de manuale, dar totuși planurile-cadru sunt planuri-cadru. Acelea trebuie respectate.

În martie 2022, Edupedu.ro a scris că aproape 250 de elevi de la clasa a XII-a de la Colegiul “Gheorghe Lazăr” din Capitală merg doar 3 zile pe săptămână fizic, la școală, pe un orar flexibil “de tip american“, în care mai fac doar materiile pentru bacalaureat.

Despre planurile-cadru

În septembrie, secretarul de stat din Ministerul Educației Florian Lixandru a spus că nimeni nu va avea de pierdut, chiar dacă planurile-cadru vor fi cumva regândite și vor apărea schimbări structurale. Oficialul a vorbit despre faptul că vor fi puse în dezbatere publică în curând noile planuri-cadru, documente ce vor genera temeri din partea profesorilor

Numărul de ore și posturi de profesori care vor fi tăiate sau adăugate în școli pe noile planuri-cadru sunt în analiza ministerului Educației, a spus ministra Ligia Deca la începutul lunii septembrie. Oficialul a anunțat că noile scheme care prevăd numărul de ore pe săptămână la fiecare disciplină, în special cele în pregătire pentru clasa a IX-a din septembrie 2025, sunt în ultima etapă de lucru.

Ministra Ligia Deca, care a amânat în iulie pentru luna septembrie publicarea în dezbatere a planurilor-cadru, cele actuale de liceu fiind nereformate din anii 2000, și care recent a ezitat să dea un termen pentru acestea, a spus că până la finalul anului calendaristic „trebuie să avem planurile-cadru”. Declarațiile au fost făcute în prima zi de cursuri din acest an școlar, la Digi24.

„Acolo este o datorie istorică, dacă vreți”, a spus Deca despre reforma curriculară la liceu, întrebată de Cosmin Prelipceanu când vor apărea modificări la programele școlare. Ministra a continuat: „Adică acest ciclu nu a avut planuri-cadru noi. Suntem într-o fază finală cu acestea, lucrăm la niște analize de impact, să vedem pe filozofia pe care o avem, de exemplu – trebuie să avem același trunchi comun, indiferent de filieră, ca să putem garanta accesul la învățământ superior”. Mai multe detalii, aici.

Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii

Iată ce prevede Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023:

Art. 86 – „(3) Curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, denumit în continuare CDEOȘ, se constituie din disciplinele/domeniile de studiu, este propus pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, și este elaborat la nivel național, regional, local sau la nivelul unității de învățământ. Elevul are posibilitatea de a alege disciplinele/domeniile de studiu, din oferta școlii, în funcție de propriile nevoi și interese de cunoaștere.

(4) Implementarea CDEOȘ, conform alin. (3) este obligatorie, se poate desfășura cu elevi din clase diferite și poate fi implementată în sistem modular.

(5) Pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filiera teoretică și filiera vocațională, consiliul de administrație al unității de învățământ stabilește curriculumul la decizia elevului din oferta școlii, în urma consultării elevilor, părinților/ reprezentantului legal și pe baza resurselor disponibile.

(6) Pentru învățământul liceal tehnologic, CDEOȘ este elaborat de unitatea de învățământ, în parteneriat cu operatorii economici/autoritățile administrației publice locale, pentru adaptarea formării profesionale a elevilor la nevoile locale ale pieței muncii și se implementează pe durata stagiilor de pregătire practică, în funcție de numărul de ore alocat prin planurile-cadru.

(7) Proiectarea și aprobarea CDEOȘ pentru filiera tehnologică se stabilesc prin metodologii specifice aprobate prin ordin al ministrului educației”.

Art 248 (12) prevede că „aplicarea prevederilor art. 86 privind CDEOȘ se realizează începând cu anul școlar 2025-2026”.

Pe 5 aprilie 2024 prin ordinul ministrului Educației nr. 4.165 au fost aprobate primele programe CDEOȘ pentru disciplina opțională „Comunicare relațională”, pentru elevii de clasele a II-a, a III-a și a IV-a, și pentru disciplinele „Realitatea din spatele ficțiunii”, „Ora de știut”, „Design thinking – eu fac schimbarea!”, pentru elevii de gimnaziu.

La începutul lunii martie 2023, ministrul Educației, Ligia Deca, spunea că materiile alese de elevi din oferta școlii s-ar putea face și în format hibrid:

„Ceea ce am spus noi este că va exista mai multă libertate din partea elevului să aleagă ce materii îl interesează sau i se potrivesc pentru ceea ce urmează (…). Ceea ce cred că este important este că, având în vedere lecțiile pandemiei, vom permite ca aceste materii la decizia elevului din oferta școlii să se poată face și hibrid, dacă tipul de materie permite acest lucru. Acest lucru ne va permite ca interacțiunile față în față să se poată face în grupe mai mici, iar partea care se poate organiza în online, dacă există autonomie de învățare mare, cum este la liceu, să ne ajute să avem și o paletă mai largă de materii”, declarat Ligia Deca.

Fostul ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, anunța, în mai 2022, că materia pentru trunchiul comun va fi simplificată, iar curriculumul la decizia școlii va crește până spre 30%.

Citește și:
Profesoara Andreia Bodea: Ajungem în situații în care nu se mai dă nici „bună ziua”, se dă ușa de perete și se emit niște pretenții. Vorbim de părinți. Eu am sentimentul, de cele mai multe ori, că vreau să-mi fac treaba și nu sunt lăsată să-mi fac treaba
OFICIAL Bloc orar care să permită participarea la un opțional comun pentru elevii de la clase diferite, introdus în ROFUIP 2024

2 comments
  1. Doamna Bodea,am înțeles elevii lipsesc că se pregătesc pentru medicina .Dar nu înțeleg de ce nu aveți aceeași atitudine în școala unde sunteți directoare, cu colegii profesori care nu vin la ore sau nu fac nimic la ore.Un părinte astepta raspuns.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministrul Cîmpeanu “pare să nu înțeleagă cum funcționează statul de drept” – Cristian Pîrvulescu, SNSPA / Acesta insistă asupra valabilității Ordonanței 99, ce permite o perioadă de tranziție din online la predarea față în față “pe întreg parcursul anului universitar”

Ordonanța de urgență 99/2021, invocată în ultima săptămână ca argument legislativ pentru o tranziție mai lungă de la predarea online la cursuri onsite în universități, “nu are nicio legătură cu…
Vezi articolul

Evaluare Națională 2024. Ghidul profesorului evaluator. Care sunt regulile pentru completarea borderoului și ce se întâmplă în cazul lucrărilor cu diferențe de notare la itemii obiectivi

Ghidul profesorului evaluator pentru BAC 2024 cuprinde indicațiile pentru autentificarea în platformă, accesarea listei lucrărilor, evaluarea lucrării și generarea borderoului individual, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro. Vezi mai jos, în…
Vezi articolul

Componența CNATDCU pentru mandatul 2020-2024 a fost modificată: istoricul Ioan Bolovan a fost schimbat atât în Consiliul general, cât și la conducerea panelului de Științe umaniste / Motivul plecării: “supraîncărcarea cu alte sarcini”

Componența Consiliului Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare (CNATDCU), pentru mandatul 2020-2024, a fost modificată, potrivit unui ordin publicat în Monitorul Oficial. Istoricul Ioan Bolovan, profesor la Universitatea…
Vezi articolul

Ministerul Educației cere Guvernului deblocarea situației în care pentru proiectele europene din subordine nu poate angaja experți / În caz contrar, pot apărea „posibile corecții financiare”, pentru că indicatorii din proiecte nu vor fi atinși

Angajarea de experți în afara organigramei Ministerului Educației și a instituțiilor publice din subordinea sa este solicitată Guvernului, printr-un memorandum, de către Minister. Documentul se află pe ordinea de zi…
Vezi articolul