Calitatea educației este un factor-cheie luat în calcul într-un nou studiu privind rezistența populațiilor la dezinformare, informații false și alte abuzuri media, iar România figurează, în clasamentul european din acest studiu, spre coada clasamentului, alături de țările balcanice și departe de liderii alfabetizării media – țările din nordul și vestul-continentului. Situația este cu atât mai serioasă cu cât studiul pune în evidență această rezistență la dezinformare în contextul pandemiei Covid-19 și al tuturor falsurilor care agravează problemele sociale și epidemiologice.
Raportul, numit “Media Literacy Index 2021 – O dublă problemă: Rezistența la știri false în vremea infodemiei Covid-19”, este realizat de Open Society Institute din Sofia și a fost publicat săptămâna aceasta, după cum a semnalat Novinte.com. Analiza bulgară acoperă toate țările din UE și sud-estul Europei, rezistența la dezinformare fiind calculată pe baza mai multor indicatori.
Aceștia cuprind elemente evidente, precum scorurile înregistrate la capitolul libertatea presei de către țări, în rapoartele Freedom House și Reporteri fără Frontiere. Dar o greutate și mai mare o are scorul înregistrat de țări la ultima evaluare PISA, special la capitolul citire. Mai sunt luați în calcul parametri precum: procentul de populație cu studii universitare (Eurostat), nivelul de încredere al oamenilor în concetățeni (Eurostat), Indicele de e-participare (UN).
România figurează pe poziția 28 dintr-un total de 35 de state europene, într-un grup de țări cu trăsături similare, din care mai fac parte Grecia, Serbia, Bulgaria, Turcia și Muntenegru.
În cazul României, nu datele privind libertatea presei trag țara în josul clasamentului, ci educația și nivelul de încredere în cetățeni, după cum sugerează informațiile incluse în raport.
Astfel, România stă “binișor” la capitolul libertatea presei, cu scoruri în jumătatea superioară atât în clasamentul Freedom House (38 pe o scară de la 0-100, unde 0 e optim), cât și în cel al Reporteri fără Frontiere (25,91 pe o scară de la 0 la 100, unde 0 e optim).
Dar țara înregistrează rezultate slabe la studiul PISA al OECD, la toate cele trei capitole. Totodată, e luată în calcul o cotă de 15,5% din populație care a finalizat studii universitare, procent foarte slab comparativ cu celelalte state europene.
Iar dacă la indicele de participare scorul este de 0,8 dintr-un maxim de 1 posibil (comparativ cu alte țări din regiune), nivelul de încredere în alții este de doar 4,4, pe o scară de la 10 (maxim) la 0.
Spre comparație, țara europeană plasată cel mai sus în clasamentul din acest studiu, Estonia, ocupă poziții superioare nu doar în clasamentele libertății presei, ci mai ales la scorurile PISA (de altfel, cele mai bune din Europa), iar 35% din populație are studii universitare. Nivelul de e-participare e maxim (1, pe o scară de la 1 la 0). Singurul punct slab – încrederea în ceilalți (5, pe o scară de la 10 la 0).
Rankingul alfabetizării media în Europa, așa cum a fost calculat în acest raport, este dominat de țările nordice, primele locuri revenind Finlandei, Danemarcei, Estoniei și Suediei. Urmează Irlanda, Olanda, Belgia, Germania, Islanda, Marea Britanie.
6 comments
Sistemul e anticariat rau de tot. In loc sa se puna accentul pe gandire critica, functionala, sistemul nostru e supra incarcat si se bazeaza pe memorare de date fara context.
In ziua de azi e mult mai important, dat fiind volumul imens de informatii, nu sa memoram ci sa intelegem sa fim in stare sa purtam o discutie in contradictoriu raportandu-ne la fapte si fara sa ne pierdem cumpatul. EDUCATIE nu inseamna Bacalaureat si gata inseamna un sistem primar si secundar de educatie care sa pregateasca oamenii pt viata, social economic si civic. Suntem departe de asta…. foarte foarte departe. 30 den ani de la revolutie, iar elevii nostri au exact aceleasi probleme ca si atunci. Salutari din diaspora.
4 mld. eu pt. scoli noi
vin din UE, restul noi…
___________________
proiect în dezbatere
10%DIN P. I. B.
(4%investitii)
pt trecerea de la ed funcțională la ed morala.
scop:dezvoltarea armonioasa a individului (împlinit ca ființă, înțelegere funcționala, acces la creația științifica și artistica)
3 ANI PREGATITORI. studiu limbaje prin joc
12 ANI OBLIGATORII
1 EDUCATOR-10 ELEVI
PRINCIPIU:înțelegerea fenomenelor nu memorare mecanica
MATERII:
LIMBAJE:matern, străin, vizual, muzical, corporal
STIINTE:mate, fizica, geografie, chimie, biologie
ISTORII:naționala, universala, arte vizuale, arte spectacol, religiilor
SPORTURI:atletism, echipa, lupte, înot, optionale
DIN ANUL5:se introduc materii opționale funcție de profil
TESTARE:(fara note) națională trimestriala
LICEE URBANE SPECIALIZATE(asigurare transport) asigura pregătire medie
RECUPERARI:în vacante
PROFESORI SPECIALIZATI+ARTIȘTI CU JUMĂTATE DE NORMA
BAC:7 materii
SCOLI NOI DOTATE
CL. 1-6 dimineața
CL. 7-12 după masa
FINANTARE:
6% lege
4% eradicarea coruptiei(min. 13%din PIB)
MANUALE adaptate
Scopului
PROFESORII VOR DEZVOLTA SISTEMUL
“o societate postmoderna își pune aceasta problema”
prof dr arh M. C DONICI
20 ani elev
30 ani PROF
Sa nu uitam de: https://www.youtube.com/watch?v=JBtVZHMcQiQ&ab_channel=StokyMarianAnghel
Nu e fals deloc, ca poti constata zilnic in absolut orice zare te-ai uita! Ca societate, ca grup adica luati asa la gramada suntem aproape in majoritate analfabeti functional! Si asta e ” meritul”
scolii romanesti nu de azi de ieri si in niciun caz acum, de pandemie! Asta performeaza ministrii de 20 de ani incoace, asta permormeaza sistemul, programa, manualele, profesorii…
Nu pun aici parintii si copii pt ca asta e alta mancare de peste cind analizezi indicii de permormanta ai scolii ( institutia care are rolul fundamental de a-i invata/educa pe copii). Ei sunt aici doar ingrediente cu care trebuie lucrat iar scoala e obligata prin statutul ei sa permormeze si atunci sau mai ales atunci cind parintele nu are capacitati intelectuale sau financiare de a-si ajuta copilul! Exista asa o tendinta in scoala ( promovata intens de profesori dar si de sistem) de a da vina pe parinte pt esecul scolar al copilului! Asta e valabil oriunde, oricand, mai putin in scoala!!!!Altfel punem anunt ca scoala nu primeste decat elevi cu parinti care îndeplinesc urmatoarele criterii de performanță si am rezolvat invatamantul romanesc!
Treaba asta cu analfabetismul functional e ,,frectie la un picior de lemn”. Vin aia de la PISA (nu din popularul oras italian, cum crede majoritatea de pe aceste meleaguri), fac testul celor de 15 ani si constata ca minim 40% sunt analfabeti functional. Adica, ne spun ca ,,avem minim 40% dintre noi” care nu picep nici cele mai elementare lucruri, ajunsi la 15 ani, trecuti prin scoala obligatorie. Evident ca nu ne spun care-s ,,loazele” cu nume si prenume, care-s scolile care ,,fabrica analfabetii”. Nu. Pun totul intr-un ,,excel” si-l fac public astfel incat tot omul din lumea civilizata sa se prinda cum sta treaba printre popoare. Da’ pe la noi nu-i nimeni cuprins de ,,frici”, ca doar nu-i cu numele analfabetilor functional la vedere. Astfel, fara nici o jena, se iau numele si sunt trecute in continuare pe diplomele de ,,bac, pe licente, mastere sau doctorate (in functie, se intelege, de starea materiala a fiecarei familii). In loc de-un ,,picior de lemn” ne pomenim cu din ce in ce mai multe parti ale corpului din lemn. Si vine ,,pandemia” si incepe ,,frectia”. Oare va prinde un mesaj de genul rectoritei de la Cluj: ,,mă vaccinez, deci gândesc, gândesc, deci exist”? Cum, majoritatea covarsitoare a celor care n-au priceput nimic din ce s-a intamplat, a fost ,,rapusa” mediatic, ,,firica de orice” instalalandu-se, prind bine mesaje ,,incurajatoare”.
Fals!