Nivelul anxietății față de matematică în rândul elevilor români de 15 ani are printre cele mai mari scăderi în comparație cu cele din statele membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și al altor state care au participat la PISA, potrivit celui mai recent raport al UNESCO, Global education monitoring report, 2024/5, Leadership in education: lead for learning, lansat la sfârșitul lunii octombrie. Potrivit datelor, indicele anxietății față de matematică pe care o înfruntă tinerii de gimnaziu din România a scăzut cu 0.22 de puncte față de anul 2012.
Potrivit datelor colectate de OCDE prin chestionarele asociate testărilor PISA din anul 2022 și utilizate de UNESCO în raport, indicele anxietății cauzate de matematică în rândul elevilor de 15 ani a scăzut semnificativ față de anul 2012 în doar 8 state.
Printre acestea se numără și România, cu o scădere a indicelui de 0.22 față de anul 2012. Astfel, România este țara cu al treilea cel mai scăzut nivel al anxietății față de matematică, după Coreea de Sud, care a înregistrat o scădere de 0.36, și Iordania, cu o scădere de 0.28.
Datele arată că anxietatea față de matematică a crescut în majoritatea statelor participante, potrivit chestionarerlor date în timpul testărilor PISA. Mai exact, s-a înregistrat o creștere în 35 din cele 54 de state incluse în studiu. Țările în care s-au înregistrat cele mai mari creșteri ale anxietății sunt Islanda (+0.39), Germania (+0.38), Turcia (+0.32), Polonia (+0.29) și Suedia (+0.27).
Cele mai mici creșteri se înregistrează în Brazilia (+0.01), Finlanda și Cehia (+0.04), Malaysia (+0.07), Italia și Macao (+0.09).
Creșterile, respectiv scăderile din fiecare stat pot fi consultate în figura de mai jos.
„Anxietatea cauzată de matematică și performanța scăzută la această disciplină sunt strâns legate și se amplifică reciproc”, avertizează experții în domeniu
Potrivit rezultatelor PISA, țările în care s-au înregistrat niveluri crescute ale fricii de matematică sunt țări în care elevii au obținut punctaje reduse la testarea la matematică.
Cu toate că nivelul anxietății este scăzut în ceea ce privește elevii români, România a avut al doilea cel mai mic punctaj din Uniunea Europeană și al treilea cel mai slab rezultat din istoria testării internaționale standardizate în România, după cum a relatat Edupedu.ro în decembrie anul trecut.
Cauzele care contribuie la dezvoltarea temerii de matematică sunt, după cum se arată în raport, lipsa de încredere în sine a elevilor, dar și lipsa susținerii din partea profesorilor și familiei.
Nivelul de anxietate față de matematică, raportat de adolescenții din România, în 2012, era unul dintre cele mai ridicate dintre statele participante la PISA, de 0.40 de puncte, conform raportului OCDE.
10 ani mai târziu, în PISA 2022, nivelul raportat de anxietate a ajuns la 0,18, aproape de media OCDE – 0,17 puncte.
- Conform unui studiu realizat în anul 2022 de o echipă de cercetători canadieni, anxietatea resimțită de mulți elevi la contactul cu cifrele sau calculele este cauzată și de lipsa de încredere pe care o au în competența profesorilor de matematică, dar și de volumul crescut de teme pentru acasă.
Raportul prezintă și situația directorilor din România, după cum a transmis Edupedu.ro. 79% dintre directorii școlilor gimnaziale consideră că această meserie presupune mai multe dezavantaje decât avantaje și aproape 20% nu ar mai alege din nou această carieră, potrivit datelor OCDE din studiu.
10 comments
ce chestie !
cd eram in clasa a6a vroiam sa ma sinucid pt ca erau totusi prea grele kestiile de matematuca – xyz, abc = litere in matematica ???!!! haaaa ??!!
apoi a venit vremea baiatului meu, acum in clasa a4a.
simt ca si el va trece prin aceleasi crize.
si asta cu o bunica fosta profa de matematica la liceu.
amuzant
va rog sa rade-ti
va rog sa aplauda-ti
Poate ar trebui sa spunem mai nou…..nu ai carte, ai parte….. ci știi mate ai parte :)).
Am transformat evaluarea națională la “mate” într-un criteriu prea-absolut de validare a unui copil, fara sa ne preocupe de strategii de învățare dedicate tuturor copiilor…. …..
Nu fug copiii!!….. nu știm noi cum sa ii “prindem” pe toți …:))
Dar, am putea învăța….
„Mania Grandorii”, care face ca toată lumea să vâneze „rezultate olimpice”, a denaturat rolul matematicii în gimnaziu, înlocuind studiul „normalului” cu cel al „chichițelor” și „trucurilor”.
Cum majoritatea elevilor NU au valențe olimpice, ora de matematică a devenit ceva prea obscur, prea neclar, prea puțin vizibil util, în final, ceva de neînțeles, ca un drum din punctul A în punctul B, cu A și B în mijlocul deșertului, o chinuială fără vreun folos vizibil, care duce de nicăieri spre nicăieri.
Cu rezultatul că majoritatea copiilor se rezumă să învețe doar de azi pe mâine, fără acumulările de înțelegere strict necesare pentru a putea intra cu bine în matematica de liceu. Așa că, acolo, fără o bază minimă, „dezvoltarea gândirii”, mult lăudată de unii, devine la fel de sigură de parcă predarea s-ar face în coreeană…
Matematica poate fi frumoasă, dar matematica emanată de Ministerul Educației NU reușește să fie așa!
Și asta de peste trei decenii!
Din fericire, pentru psihicul lor, elevii s-au desprins de stresul acesta, secțiile umaniste, „fără matematică la bac”, au un număr record de elevi, iar aceia care nu pot să prindă umanul, joacă străns un joc de șantaj, bazat pe „nu ne treceți, nu ne pasă, dar descurcați-vă voi apoi cu asta!”. Nepăsarea a devenit leacul pentru stres!
Discursul grando…..despre olimpici s-a extins in discursul fals despre școli “bune”, ca și cum nu ar fi egali copiii sau suficient de egali pentru ca toate școlile sa fie bune …..dar acela ar fi un discurs curajos!
Anxietate e doar un termen prețios pt teama, dar așa cum o vad adulții ….
Anxietatea este, pt copilul supraprotejat, bau-bau … asta ca sa vb pe înțeles mai larg!
Anxietatea este invers proporțională cu nivelul de angajament natural… …
Până pe la CLS 5 copilul supraprotejat nu prea are ocazia sa experimenteze angajamentul…. i se oferă mereu alegeri.Nu înseamnă neapărat ceva rău … înseamnă că nu știu cum să abordeze angajamentul…
In Romania, primele școli “bune” erau liceele de mate- fizica, profilul care furniza candidații pt profilurile tehnice….inginerii…
Dar, tot de la mate-fizica plecau și viitorii doctori, avocați, medici, profesori…
Generațiile de părinți din zilele noastre sunt, in mare, două categorii….. cei care chiar și fără “rezultate” (note) extraordinare in scoala, “indirect”, ne-validati de școală, au reușit să aibă…cariere, case, firme …..joburi.
Și cei care prin educație direct au cam ajuns tot pe acolo….
Părinții care, fara a avea șansa rezultatelor mari în școală și a experimentării studiului individual cu succes…… trăiesc intens nevoia de “școală bună” pt copiii lor…… ca efect, de fapt, al unei erori de atribuire….. și, poate, ca negare a in-validării nedrepte pe care au primit-o, cândva…..
Când chiar decidenții vb de “școli bune” că și cum celelalte ar fi…?? “școli rele”….la ce sa ne-asteptam..
De ce oare vb acum atât de mult de mate si nu ne preocupă și alte materii…..!?
De ce vb atât de mult de școli”bune” și nu de toate școlile….
”Nivelul anxietății față de matematică…are printre cele mai mari scăderi ”
Da, foarte corect!
Pentru că li se RUPE și pentru că la examen, că pentru șapte e o nenorocită de grilă ce se ”suflă” din prima bancă până in ultima. Și in plus, oricum ar fi, toți ajung la un liceu. Sau altul.
Așa că de ce s-ar stresa???
ha ha
și în Coreea de Sud tot aceeași corelație ?
voi bateți câmpii cu grație.
romanii stau bine cu matematica . fetele bat recordul . suntem încă din 2015 a doua tara din top in Europa in ce privește femeile în IT
https://www.startupcafe.ro/stiri-hitech-21734956-femei-computer-procent-eurostat.htm
DE ASTA NU NE MAI STRESAM .
IN ROMANIA , FEMEILE STAU BINE CU MATEMATICA IAR BARBATII STAU BINE CU FEMEILE.
AMIN
O veste încurajatoare! Eforturile de a reduce anxietatea la matematică par să dea roade. Sper să continuăm în această direcție.
să ne ințelegem: Alma, mai sus, a râs de tine (mă rog…de afirmația ta)!