“Varietatea disciplinelor pe care le predați dumneavoastră, care reflectă complexitatea ființei umane, vă poate oferi un adăpost împotriva prejudecăților de orice fel” și “nimic nu se face fără profesori” sunt extrase dintr-o scrisoare recentă a noului ministru al Educației din Franța, Pap Ndiaye, pentru cadrele didactice. Demersul său vine în contextul în care este ministru de câteva săptămâni și în care are de rezolvat probleme ce țin de corpul didactic din Republică.
Odată cu realegerea lui Emmanuel Macron în funcția de Președinte al Republicii Franceze și, implicit, odată cu instaurarea noului guvern condus de Elisabeth Borne, ministrul Educației Naționale, al Tineretului și Sportului, Jean Michel Blanquer, și-a terminat mandatul de cinci ani în mai 2022. El a fost înlocuit, astfel, cu Pap Ndiaye, o figură proeminentă în lupta contra rasismului din Hexagon.
Autoritățile din Franța și-au dat seama că din ce în ce mai puțini tineri doresc să intre în învățământ, iar Senatul francez a publicat luna aceasta un amplu raport pe această temă: de ce nu mai este atractivă meseria de profesor și ce pot face oficialii francezi să redreseze situația. Documentul compară situația Republicii cu țări precum Germania și Portugalia, iar una dintre concluziile raportului este că măririle salariale, cerute de sindicate, nu sunt suficiente pentru a îmbunătăți resursele umane din școli și modul de angajare a cadrelor didactice.
“Prestigiul carierei didactice presupune un efort deosebit și semnificativ pentru a crește salariile, dacă dorim să creăm un ‘șoc de atractivitate'”, a scris acesta, ca răspuns la situația prezentată mai sus.
“Suntem aici pentru a oferi fiecărui tânăr oportunitatea de a se dezvolta, nu pentru a-i lăsa pe drumuri” este o altă remarcă din textul ministrului. Amintim că un nou program al guvernului francez, de sprijin pentru tineri, a intrat în vigoare pe 1 martie anul acesta. Este vorba despre “Contractul de angajare (pentru) tineri” care vizează populația cu vârste între 16 și 25 de ani din Franța, proiect de 2,6 miliarde de euro. Tinerii fără loc de muncă și nici formați într-un anumit domeniu ar urma să își găsească un loc de lucru, potrivit FranceInfo.
Despre acțiunile pe care și le propune, din scrisoarea ministrului, în traducere:
Aș dori să vă împărtășesc câteva dintre principalele direcții ale ministerului nostru. Aceasta nu este o foaie de parcurs detaliată, ci mai degrabă sunt direcțiile strategice majore pe care le vom urma.
Prima axă este lupta împotriva inegalităților sociale. Deși promite să îi trateze pe toți elevii în mod egal, știm că școala se străduiește să ofere tuturor aceleași șanse de reușită. Această promisiune încălcată ne umbrește acțiunile. Împiedică dezvoltarea economică a țării noastre, alimentează neîncrederea față de instituțiile republicane. Și ne doare, pentru că suntem implicați în această afacere pentru a oferi fiecărui tânăr oportunitatea de a se dezvolta, nu pentru a-i lăsa pe drumuri. Vom consolida ceea ce există deja și vom inova acolo unde este necesar, astfel încât inegalitățile la naștere să fie mai bine combătute de către școală. Este responsabilitatea mea să mă ocup de drama nedreptății pe care sistemul nostru școlar o alimentează, nepermițându-le celor mai săraci să spere la transformarea condiției lor sociale.
A doua axă este accentul pus pe cunoștințele fundamentale. Fundația școlii noastre este de a garanta că toți elevii noștri au însușit cunoștințele fundamentale necesare pentru a se îndrepta spre lume. Vom continua să acordăm prioritate limbii franceze și matematicii: în lecțiile oferite elevilor noștri până la sfârșitul anului al șaselea [echivalentul clasei a V-a în România]; în formarea profesorilor noștri prin continuarea planurilor de franceză și matematică și prin lansarea, anul viitor, a unui plan pentru grădiniță; și, în cele din urmă, în evaluarea rezultatelor elevilor.
După cum știți, la liceu, am decis să introduc matematica în programa de bază în primul an de învățământ [liceal] general, pentru a oferi tuturor elevilor o bază comună de cunoștințe și abilități matematice utile pentru viața lor socială și profesională. În spiritul împărtășirii cunoștințelor care permit alte cunoștințe, este, de asemenea, esențial să promovăm lectura. Este cel mai bun mod pentru fiecare de a se depăși pe sine, de a merge cât mai departe posibil, în ritmul propriu.
A treia axă este bunăstarea elevilor. Condiția prealabilă pentru o politică de standarde înalte și justiție socială trebuie să fie menținerea bunăstării copiilor și adolescenților în școală, care nu este în contradicție cu efortul și munca. În limitele școlii laice, fiecare copil trebuie să se poată simți binevenit, protejat de discursuri devalorizante și încurajat. Vreau să mă ocup de asta. Voi fi foarte atentă la elevii cu dizabilități, la continuitatea parcursului lor și la îmbunătățirea statutului personalului nostru care îi însoțește zilnic în școală și căruia i se impune de prea multe ori munca cu fracțiune de normă.
De asemenea, spațiul comun al școlii trebuie să permită tuturor personalităților să se dezvolte și să excludă orice cuvânt de intoleranță. Acest spirit de vigilență și de ascultare trebuie să se refere și la actele și cuvintele de discriminare, la ura rasistă sau antisemită, la violența sexistă sau sexuală. Bunăstarea elevilor necesită ca școala să fie un loc lipsit de prejudecăți, cuvinte și acte de intimidare și, de asemenea, un loc laic. De asemenea, este necesară îmbunătățirea calității acestui timp și loc comun prin dezvoltarea educației artistice și culturale și a sportului.
A patra axă este cea a problemelor ecologice. Este urgent și crucial. Ministerul Educației Naționale și Tineretului trebuie să realizeze o mobilizare puternică pe această temă în toate dimensiunile sale. Aceasta include o revizuire a acțiunilor noastre cu autoritățile locale în ceea ce privește clădirile școlare. Aceasta înseamnă, de asemenea, consolidarea predării acestui subiect în cadrul programelor școlare. Voi sesiza Consiliul superior pentru programe de studii.
Nimic nu se va face fără profesori. Ultima noastră axă și principalul vector al tuturor acestor politici este, desigur, modernizarea profesiei didactice. Scăderea continuă a atractivității concursurilor de recrutare din ultimii ani este un semnal de alarmă, o dovadă a unei crize care vizează condițiile de muncă, dinamica și evoluția carierei, reprezentarea socială a profesiei, dar și o situație economică care nu mai este pe măsura eforturilor necesare.