Ministerul Educației interzice profesorilor, din anul școlar viitor, să mai pună note sau să mai facă evaluări pe baza criteriilor actuale, folosite de aceștia la clasă. Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 prevede că din septembrie 2025 vor fi folosite „standardele naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire” în notarea elevilor.
Articolul 101, alin 3 din ROFUIP 2024 prevede: „Începând cu anul școlar 2025-2026, toate evaluările se realizează pe baza standardelor naţionale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu şi modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învăţământul primar, gimnazial şi liceal, filierele teoretică, vocaţională, precum şi tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se elaborează de către Centrul Naţional pentru Curriculum şi Evaluare. Pentru învăţământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naţionale de evaluare se realizează de Centrul Naţional de Învăţământ Tehnologic şi Tehnologic Dual”.
Prin acest articol are loc transferarea prevederilor din legea 198/2023 în ordinul de ministru. Dar deocamdată instituțiile menționate acolo nu există. Ministerul Educației nu a înființat nici CNCE și nici CNÎTTD.
În orice caz, aceste standarde de evaluare menționate în articolul din ROFUIP 2024 nu există în prezent, iar prima încercare de elaborare a lor a fost un eșec băgat sub preș de Ministerul Educației.
Primul proiect prin care standardele naționale de evaluare ar fi trebuit să fie făcute a fost STANDEV – început și abandonat de Ministerul Educației, care și-a dat seama că nu pot fi făcute standardele de evaluare într-un timp atât de scurt – circa 18 luni de zile, din iunie 2022 până la 31 decembrie 2023. „Timpul era suficient de scurt”, după cum declara secretarul de stat Bogdan Cristescu în mai anul acesta. Au existat câteva cheltuieli de proiect, apeluri pentru cooptarea experților și a profesorilor care să scrie itemi pentru platforma de evaluare, după care acesta a fost închis fără niciun anunț din partea instituției sau a managerului de proiect – Marius Avram șef serviciu la CNPEE.
Numit „Standardizare și evaluare unitară pentru sistemul de educație preuniversitar” ministrul de atunci, Sorin Cîmpeanu, anunța pe 20 iunie 2022 că „prin intermediul acestui proiect se va asigura o evaluare unitară în sistemul de învățământ preuniversitar la nivel național atât pentru evaluările curente și sumative, cât și pentru examenele și concursurile naționale din învățământul preuniversitar, în contextul Programului România Educată, parte a procesului global de digitalizare a sistemelor de educație”. „Valoarea totală a proiectului, cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020, este de 57.925.588,84 lei.
Obiectivul general al proiectului îl reprezintă creșterea calității serviciilor educaționale în sistemul de învățământ preuniversitar prin elaborarea, implementarea, monitorizarea, evaluarea și revizuirea unui sistem național coerent și fiabil de standarde curriculare de învățare și de standarde de evaluare, construit pe bază de soluții digitale/de tip TIC, până în 2023”.
Fără să facă „tam-tam” pe tema aceasta, Ministerul Educației a lansat luna trecută programul cu fonduri europene RECRED – o reîncălzire a celebrului CRED. Prin acest program care are ca scop abilitarea curriculară și la liceu vor fi făcute se pare și standardele naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, potrivit descrierii de pe edu.ro. Patru case ale corpului didactic și CNPEE vor lucra la „elaborarea unui sistem național coerent și fiabil de standarde de evaluare pentru învățământul primar și gimnazial. Acest sistem sprijină formarea la nivel funcțional a competențelor din profilul de formare pentru fiecare elev, asigură comparabilitatea nivelurilor de performanță ale școlilor și convergența cu standardele internaționale de evaluare (PISA, PIRLS, TIMSS)”.
Managerul acestui proiect RECRED este tot Merima Petrovici, director în Ministerul Educației, cea care a condus și proiectul CRED. Aceasta declara în urmă cu 3 luni la o conferință a Casei Corpului Didactic Buzău că „paternul este deja stabilit” și nu făcea nicio referire la standardele naționale de evaluare: „Din lecțiile învățate ale proiectului CRED a rezultat un nou proiect intitulat „Reglementări noi pentru un curiculum relevant și educație deschisă”, cu acronimul RECRED, care este destinat formării cadrelor didactice din învățământul liceal pentru aplicarea la clasă a noilor planuri-cadru și programelor școlare pentru liceu. În cadrul acestui nou proiect, paternul este deja stabilit. Sigur, ne propunem un update de documente de politică curiculară, ne propunem realizare de ghiduri, ne propunem realizare de RED-uri, ne propunem abilitarea curiculară a cadrelor didactice care predau în învățământul liceal și nu în ultimul rând, pilotarea unor strategii de adaptare curiculară la nivelul a 10 unități de învățământ liceal.
Tocmai de aceea, titlul prezentării mele a fost ales acela de CRED și RECRED în educație pentru că prin intermediul acestor proiecte am dedicat și voi dedica încă 10 ani din viața mea acestui domeniu nobil și pe care îl iubesc din tot sufletul, pentru că sunt profesori și sunt mândră de asta, cu o meserie cu avantajele și dezavantajele ei, dar și cu mari satisfacții care pentru mine au constituit o mare motivație pentru a-mi urma cariera didactică atât în învățământul preuniversitar cât și în cel superior”.
Pentur RECRED perioada de implementare este de 48 luni, de la 1 iulie 2024 până la 30 iunie 2028, iar bugetul alocat este de 167.260.921,69 lei, din care 147.818.257,78 lei finanțare nerambursabilă.
Dacă standardele vor fi gata la finalul programului, atunci asta ar înseamna că aplicarea lor din septembrie 2025 ar fi imposibilă.
În RECRED sunt bugetate standardele naționale de evaluare penntru ciclurile primar și gimnazial. „Seturi de standarde de evaluare validate, pentru disciplinele de trunchi comun (un set pentru ciclul primar / un set pentru ciclul gimnazial)”, conform ghidului solicitantului din proiect. Elevii din 10 școli din învățământul primar și gimnazial vor fi implicați în pilotarea seturilor de standarde de evaluare validate, mai arată documentul.
Totuși, termenul impus de Ligia Deca pentru metodologia și standardele naționale de evaluare este de 30 august 2024, potrivit ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024.
Ce prevede Legea Educației
Articolul 95 și Articolul 96 din Legea 198/2023 reglementează evaluarea în procesul educațional.
Evaluările se bazează pe standarde naționale stabilite de CNCE (Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare) și CNITTD (Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual), variind în funcție de nivelul de învățământ și de filieră.
Rezultatele evaluării sunt exprimate prin calificative, note sau rapoarte, iar respectarea acestor standarde este supravegheată prin inspecția școlară. Nerespectarea standardelor de evaluare este considerată abatere disciplinară.
Evaluările sunt utilizate pentru a dezvolta planuri individuale de învățare pentru elevi, cu metodologii aprobate de Ministerul Educației, potrivit legii.
„Articolul 95 (1) Scopurile evaluării sunt orientarea și optimizarea procesului de predare-învățare, precum și gestionarea propriilor rezultate ale învățării.
(2) Toate evaluările se realizează pe baza standardelor naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire. Pentru toate disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, filierele teoretică, vocațională, precum și tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun, standardele naționale de evaluare se elaborează de către Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, denumit în continuare CNCE. Pentru învățământul tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naționale de evaluare se realizează de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual, denumit în continuare CNITTD.
Articolul 96 (1) Rezultatele evaluării se exprimă, după caz:
- a) în învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, pe parcursul căreia nu se acordă note sau calificative, prin calificative: „foarte bine“, „bine“, „suficient“ sau „insuficient“;
- b) în învățământul gimnazial, prin note de la 1 la 10;
- c) în învățământul liceal și în învățământul postliceal, prin note de la 1 la 10;
- d) prin punctaje/coduri specifice, în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege;
- e) prin rapoarte anuale de evaluare a dezvoltării fizice, socioemoționale, cognitive, a limbajului și a comunicării, precum și a dezvoltării capacităților și atitudinilor de învățare, pentru clasa pregătitoare și clasa I.
(2) Controlul utilizării și al respectării standardelor naționale de evaluare de către cadrele didactice se realizează prin inspecția școlară.
(3) Evaluarea elevilor fără respectarea standardelor naționale de evaluare și/sau evaluarea fără respectarea metodologiilor de evaluare, săvârșită de personalul didactic, constituie abatere disciplinară și se sancționează în conformitate cu prevederile art. 210 alin. (1)
(4) Pentru filiera teoretică, evaluarea continuă se face în spațiul școlar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, cu accent pe caracterul formativ al acesteia.
(5) Pentru filierele tehnologice, evaluarea continuă se realizează în spațiul școlar, prin aplicarea instrumentelor de evaluare, și la angajatori/locurile de practică, prin probe practice. Competențele profesionale pot fi evaluate integral la angajatori/locurile de practică.
Articolul 97 (1) Evaluarea realizată pe baza standardelor naționale de evaluare, ca niveluri de performanță a competențelor specifice din programele școlare, stă la baza planurilor individuale de învățare realizate de către profesorul de la clasă. CNCE organizează Banca de instrumente de evaluare, cu funcție orientativă pentru procesul de evaluare, și răspunde de menținerea și actualizarea permanentă a acesteia.
(2) CNCE elaborează metodologiile, standardele naționale de evaluare pentru fiecare nivel de învățământ și pentru fiecare disciplină, după caz. Metodologiile se aprobă prin ordin al ministrului educației.
(3) Ministerul Educației, prin CNCE, asigură cadrul legal pentru standardizarea evaluării, precum și întregul proces de realizare și implementare a standardizării evaluărilor și examenelor naționale”.
Ce se întâmplă cu profesorii care nu respectă standardele naționale de evaluare
În lege apare că profesorii care nu evaluează conform standardelor naționale de evaluare vor fi sancționați disciplinar.
De când se aplică standardele de evaluare, potrivit legii
Articolul 248 – „(25) Banca de instrumente de evaluare având funcție orientativă pentru evaluare, prevăzută la art. 97 alin. (1), se va realiza de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare în termen de 2 ani școlari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.
(26) Metodologiile și standardele naționale de evaluare pentru fiecare nivel de învățământ și fiecare disciplină, prevăzute la art. 97 alin. (2), se adoptă prin ordin al ministrului educației în termen de 2 ani școlari de la intrarea în vigoare a prezentei legi.”
Foto: © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
27 comments
aceasta deca trebuie sa fie prima evaluata…chiar de mai multe discipline…vreau sa le citesc…astept…
Nu se vor mai da note, ci litere, ca-n SUA: L G B T și +.
:)))) Bună asta, Theo!!:)))
Bine punctat !!!
Invatamantul romanesc s- a dus naibi! In ultimi 10 ,poate 15 ani, s- au perindat la conducerea Ministerului invatamantului , fel de fel de handicapati functionali ” montati” pe criterii politice ( ca asa’ i la noi) , care au bulversat nu numai ” linia” invatamantului , dar si copii, parinti, profesori , astfel incat , azi ne miram , facem statistici s i ne intrebam? de ce s- a ajuns la un nivel atat de jos al pregatirii copiilor , al cunostintelor celor care finalizeaza o facultate. Toate astea se intampla cu un scop: Statul va vrea prosti, ignoranti si fara tel ! Asa se conduce o natiune , care a intrat intr- o somnolenta periculoasa , asemanatoare comei…
Trăim într-o țară cu niște conducători de ministere deliranți! Nici nu au habar ce mai inventează,toate idioțeniile din lume aici se aplică! Să explicăm treabă asta idioată “Evaluările sunt utilizate pentru a dezvolta planuri individuale de învățare pentru elevi, cu metodologii aprobate de Ministerul Educației, potrivit legii.” – Bun! Deci pe ei îi interesează o idioțenie so mai mare ,SI anume sa faci planuri individuale de învățare pentru fiecare elev în parte!!! Serios, ăștia sunt normali la cap, serios? Daca am 13-15 clase ,a câte 25 de elevi,oare cate planuri individuale ar trebui să fac? X√π Cos ∆ !! Serios, chiar credeți că suntem sclavii SI bătaia voastră de joc? Nu mai bine plecați voi acasă? Demisia,e stipulată SI in DEX! Citiți SI informați va la ce vă ajută!
🤣😅😂de râsu’ plânsu’. Pafariștii ăștia, habar înștiințare de peste tot, dau și ei, la plesneală nește (sic!)legi, că să se spună că fac ceva. AULIUUU!
Nu ar fi bine sa se renunțe la orice evaluare? Oricum e degeaba, de învățat nu mai învață nimeni nimic și sa-i nu ii mai stresam atât pe “saracii copii”…
Foarte adevărat .
În sfârșit o veste bună pentru elevi. Nu vor mai primi note, așa aiurea-n tramvai, după cum îi taie capul pe “stimabilii” și “respectabilii” profesori
Nu ca-n tramvai, de acum înainte vor primi note după situația materială și statutul social al părinților, ca la școala ta privată, OanaM.
ANUL TRECUT ÎN 2023 MINISTRA NEEDUCAȚIEI LIGIA DECA PARCĂ OFEREA BURSE ELEVILOR CU NOTE DE 1-2-3! MAI ȘTIE CINEVA?😂😂😂😂😂😂
valentin@ mai pune tu mâna pe carte nici nu cunosti denumirea corecta a unor functii de conducere. Indiferent ca este vorba de un barbat sau o femeie functie de ministru nu are forma de ministră asa cum se exprima analfabetii
@Altcineva: copilul meu, la școala unde studiază nu primesc note, ci calificative, chiar și după ce încheie ciclul primar. Oricum, voi, cei de la stat, ați dat note în funcție de cadourile primite de la părinți și pentru că anumiți elevi fac meditații cu voi în detrimentul altor elevi, niciodată pe merit. Așa că, ciocu’ mic și înapoi în peșteră.
Deci regulamentul pentru 2024 se va aplica integral practic din 2028, cand vor exista standardele valide.
Calatoria in timp o punem in curicula?
E vorba de bani. Se vor publica niște standarde tâmpite, pentru că profesorii nu știu să evalueze, să facă niște amărâte de teste de evaluare. Profesorii “este” proști. De fapt se cheltuie niște milioane de euro, pe proiecte europene și normal că se cere și implementare că altfel ciuciu bani. Mai bine cereți bani de infrastructură că se învață în 2 sau 3 schimburi, construiți săli de sport și modernizați curriculum-ul, apoi ne impuneți tâmpeniile voastre pe bani europeni.
Deci standardele alea apar – POATE – prin 2028, dar dacă din 2025 toamna nu dai note după standarde, ești bun de sancționare.
Bă ce țară minunată avem!
Am prins, la sfârșitul anilor 1998-1999, broșurile de sute de pagini, pentru fiecare disciplină (trebuie să fi costat enorm, dar banii tot din împrumuturi externe veneau), conținând descriptori de performanță pentru ciclul primar. Care au apărut cu aceeași justificare, de a standardiza evaluarea. Aș putea spune că, în acele timpuri, cu adevărat mai puțin comice, minunea sau gluma, după preferințe, a ținut câteva zile. După alegerile din 2000, au fost aruncate la gunoi. Iar asta în condițiile în care ambii miniștri, și inițiatorul Marga, și reformatoarea Andronescu, cu ghilimele sau nu, tot după preferințe, erau percepuți drept profesioniști consacrați, nu debutanți sau traseiști. În condițiile actuale, când caricaturile conduc în mod caricatural ministerul, oare ce speranță de viață poate avea o idee asemănătoare?
Se implementează tot felul de mizerii de legi aiuristice cu scopul de a reduce creativitatea in modul de evaluare a elevilor ..vor o uniformizare vor transformarea cadrului didactic Intr un simplu executant…orice analfabet in baza acestor grile standardizate vor putea nota elevii…v a fi ca la examenul de soferi de la poliție…eu personal observ ce se întâmplă în statele membre UE SUA…la o testare tradițională a elevilor din aceste țări am observat nivelul foarte mic de cunoștințe…un absolvent de liceu este la nivelul casei a 7 a din Romania… legile acestea vin in sprijinul mediocrilor leneșilor și a celor ce pun obsedanta întrebare la ce ne trebuie atâtea cunoștințe???
Aceste articole maresc starea de confuzie, ataca in continuare pozitia, credibilitatea şi respectul fata de profesori! Notele sunt puse dintotdeauna conform acestor standarde de petformanta, şi daca vor fi aplicate cu adevarat, in multe clase nu va exista nota 10! Şi va atrag respectuos atentia ca nimeni nu invata decat de la cel pe care il respecta! Atacand cu inversunare profesorii, slabiti autoritatea acestora! Mult succes tuturor!
Care standarde trebuie aplicate sub amenințare?? Cele care nu există, cele care necesita mulți ani pentru elaborare?
Întregul proces presupune formarea profesorilor care vor elabora standardele, formare făcută de o instituție specializată, inexistenta în România, apoi elaborarea, pilotarea, analiza feedbackului de la pilotare, corectarea unde e cazul, formarea tuturor profesorilor de către formatori certificati în domeniu.. Da, câțiva ani buni.
Orice alta abordare e bătaie de joc la adresa elevilor și profesorilor și NU
trebuie acceptată.
Tocmai când credeam că s-au epuizat toate heirupismele, aiurelile scrise pe genunchi, hop și asta cu amenințările de rigoare.
România retardată, nu educată… S-au grăbit să stabilească sancțiunile pentru neaplicarea standardelor, dar nu au standarde:))))) De unde tot ies dom’le, cercopitecii ăștia politici??
Degeaba aplic standarde facute de unii din pix, care habar nu au ce stiu elevii pe bune, cand vin in a 9a… Am vazut ca au propus subiecte de olimpiada in ghidurile pentru liceu, deci realitatea e una iar ei sunt paraleli cu ea. Apoi, reduceti numarul de materii la liceu si mariti numarul de ore pt materiile alese, asa pot fi si ore remediale. Exemplu… Cei de la sportiv nu au nicio treaba cu chimia, nu vor arata niciun interes…
De-ale lui Iohannis,cu Românica ieducata,cu tot.. iezii însă sunt blânzi și așteaptă…
Evaluarea profesorilor a fost si va fi subiectiva.
Daca se doreste evaluare obiectiva se poate apela la OpenAI – acesta ar fi un evaluator mult mai obiectiv.
OpenAI se va dovedi si un f. bun profesor.
Nici o inteligență artificială nu poate înlocui profesorul. Poate fi un instrument de evaluare, limitat, dar nu profesor. Nu cred că vrei să fii evaluat de un robot. Funcționează pe baza unui program, este greșit spus inteligență, dacă în program i se dă o variantă de răspuns corectă și există și altă variantă la fel de corectă dar care nu se află în program evaluarea lui nu va fi deloc corectă. În toate țările unde s-a încercat asta s-a renunțat din motive foarte obiective, nu știu de ce la noi nu se ia în considerare acest lucru și se merge în continuare pe o direcție dovedită greșită.
Cei ca el merita evaluat asa cum trebuie de un AI,ca să vadă realitatea în față.
Se merita în direcția asta pentru ca sunt din ăștia ca el și atunci au cu cine.
Succesuri!