Nicio șansă să se titularizeze pentru profesorii angajați pe viabilitatea postului, alta decât cea clasică, prevăzută deja de lege, transmite într-un răspuns către Parlament secretarul de stat din Sorin Ion, din Ministerul Educației

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com

Profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată. Cu alte cuvinte, prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).

Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.

Răspunsul, primul venit de la Ministerul Educației (ME) până acum pe această temă, este semnat de secretarul de stat pentru Învățământ Preuniversitar Sorin Ion și nu le transmite profesorilor decât că soluția pentru a se titulariza este deja prevăzută de lege.

Sorin Ion scrie în răspuns că la Ministerul Educației au venit „nenumărate memorii” de la federațiile sindicale din Învățământ și petiționari care „solicită modificarea legislației în sensul modificării contractelor individuale de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, implicit dobândirea statutului de cadre didactice titulare ale sistemului de învățământ preuniversitar”.

Ministerul Educației (ME) spune că titularizarea pe un post cu viabilitate în baza articolului 253 a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României, fiind considerată o „modalitate „paralelă” de accedere la calitatea de titular, alta decât prin concursul național, și că nu poate modifica legea educației în vigoare în acest sens.

În ceea ce privește titularizarea pe posturi cu viabilitate, Ministerul Educației susține că profesorii angajați pe posturi cu o viabilitate mai mică de 4 ani – care altfel ar fi titularizabile dacă sunt pe 4 ani, cât un ciclu de învățământ – pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.

Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.

Pentru anul școlar viitor, 2024-2025, inspectoratele școlare vor stabili viabilitatea posturilor didactice, nu școala, așa cum era până acum, potrivit metodologiei de mobilitate.

„Fără a eluda considerentele hotărârilor Curții Constituționale referitoare la crearea de „modalități «paralele» de accedere la calitatea de titular” în învățământul preuniversitar, respectiv că dobândirea statutului de cadru didactic titular (contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată) se realizează în baza rezultatelor obținute la concursul national susținut în anul respectiv, nu la un concurs susținut în anii anteriori, cu consultarea partenerilor de dialog social, s-a reglementat în Metodologiile-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar:

Iar instituția a continuat: „Potrivit situațiilor statistice transmise de inspectoratele școlare județene/al municipiului Bucuresti și centralizate la nivelul Ministerului Educației, în anul școlar 2023-2024, un număr de 6335 de posturi didactice/catedre sunt ocupate de personal didactic de predare angajat în baza prevederilor art. 93*1 din Legea educației nationale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Analizând datele înregistrate în aplicația informatică Titularizare, în perioada 2019-2022 au fost repartizați în baza prevederilor art. 93*1 din Legea nr.1/2011, pe posturi cu viabilitate de cel puțin 4 ani un număr de 4854 de candidați, din care 3820 de candidați s-au titularizat (angajat cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată) pe posturile pe care erau deja angajați în baza rezultatelor obținute la concursul national în anul respectiv și 363 de candidați s-au titularizat pe posturi din alte unități de învățământ declarate vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată în anul respectiv”.

Vezi și: Înscrierile la titularizare 2024 – între 8 și 17 mai. Fișa de înscriere la Titularizare 2024 – descarcă modelul editabil / Actele necesare pentru candidații care se înscriu la concursul național

FOTO DOCUMENT Întrebările senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea:

FOTO DOCUMENT Răspunsul ME la întrebările senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea:

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Titularizarea în învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, cerută de peste 1.200 de profesori care deja au luat peste 7 la examenul de intrare în profesie și cu toate acestea sunt obligați să-l susțină iar și iar, ca să prindă post, conform sistemului actual / Titularizarea „pe viabilitatea postului” nu este temeinic reglementată, susțin aceștia
Exit mobile version