Nicio șansă să se titularizeze pentru profesorii angajați pe viabilitatea postului, alta decât cea clasică, prevăzută deja de lege, transmite într-un răspuns către Parlament secretarul de stat din Sorin Ion, din Ministerul Educației

22.618 vizualizări
Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com
Profesorii angajați pe posturi cu viabilitate pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată. Cu alte cuvinte, prin modalitatea deja prevăzută de lege, după cum se arată în explicațiile secretarului de stat din Ministerul Educației Sorin Ion (PNL), trimise în Parlament la solicitarea senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea (PSD).

Ministerul Educației a răspuns senatoarelor la întrebările legate de situația celor peste 1.200 de profesori despre care a scris și Edupedu.ro. Aceștia au cerut printr-un memoriu adresat Ministerului Educației titularizarea în Învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, dacă au fost angajați pe un post cu viabilitate și au nota peste 7.

Răspunsul, primul venit de la Ministerul Educației (ME) până acum pe această temă, este semnat de secretarul de stat pentru Învățământ Preuniversitar Sorin Ion și nu le transmite profesorilor decât că soluția pentru a se titulariza este deja prevăzută de lege.

Sorin Ion scrie în răspuns că la Ministerul Educației au venit „nenumărate memorii” de la federațiile sindicale din Învățământ și petiționari care „solicită modificarea legislației în sensul modificării contractelor individuale de muncă din perioadă determinată în perioadă nedeterminată, implicit dobândirea statutului de cadre didactice titulare ale sistemului de învățământ preuniversitar”.

Ministerul Educației (ME) spune că titularizarea pe un post cu viabilitate în baza articolului 253 a fost declarată neconstituțională de Curtea Constituțională a României, fiind considerată o „modalitate „paralelă” de accedere la calitatea de titular, alta decât prin concursul național, și că nu poate modifica legea educației în vigoare în acest sens.

  • „Opinăm că o eventuală modificare a Legii învățământului preuniversitar nr. 198/2023 în sensul modificării contractelor individuale de muncă aflate în executare din perioadă determinată în perioadă nedeterminată și implicit dobândirea statutului de cadru didactic titular contravine cadrului legal în vigoare precum si practicii Curții Constituționale, care s-a pronunțat în domeniu, Curtea Constituțională fiind unica autoritate de jurisdicție constituțională în România și totodată având calitatea de garant al supremației Constituției”, a scris ME în documentul care poate fi consultat mai jos în articol.

În ceea ce privește titularizarea pe posturi cu viabilitate, Ministerul Educației susține că profesorii angajați pe posturi cu o viabilitate mai mică de 4 ani – care altfel ar fi titularizabile dacă sunt pe 4 ani, cât un ciclu de învățământ – pot fi titularizați pe acestea dacă le obțin prin concurs în același an și au propunerea scrisă a Consiliului de Administrație (CA) al școlii că postul respectiv poate fi ocupat pe perioadă nedeterminată.

Viabilitatea posturilor înseamnă perioada pe care se poate încheia un contract de muncă pe acel post. Când viabilitatea unui post este de 4 ani sau mai mare, atunci acel post devine titularizabil. Acest lucru înseamnă că cel care este admis și repartizat în urma concursului încheie contract pe perioadă nedeterminată.

Pentru anul școlar viitor, 2024-2025, inspectoratele școlare vor stabili viabilitatea posturilor didactice, nu școala, așa cum era până acum, potrivit metodologiei de mobilitate.

„Fără a eluda considerentele hotărârilor Curții Constituționale referitoare la crearea de „modalități «paralele» de accedere la calitatea de titular” în învățământul preuniversitar, respectiv că dobândirea statutului de cadru didactic titular (contract individual de muncă pe perioadă nedeterminată) se realizează în baza rezultatelor obținute la concursul national susținut în anul respectiv, nu la un concurs susținut în anii anteriori, cu consultarea partenerilor de dialog social, s-a reglementat în Metodologiile-cadru privind mobilitatea personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar:

  • consiliile de administrație ale unităților de învățământ în care sunt angajate cadre didactice pe durata de viabilitate a postului să propună, în scris, ca posturile respective să poată fi ocupate pe perioadă nedeterminată;
  • cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului pe aceste posturi care participă la concursul national din anul respectiv și obțin nota / media de repartizare minimum 7 (șapte) să fie repartizați pe perioadă nedeterminată (titularizați) pe posturile pe care sunt încadrați deja pe durata viabilității, dacă la dosarul de înscriere au anexat si propunerea scrisă a consiliului de administrație”, a scris ME în răspunsul către senatoare.

Iar instituția a continuat: „Potrivit situațiilor statistice transmise de inspectoratele școlare județene/al municipiului Bucuresti și centralizate la nivelul Ministerului Educației, în anul școlar 2023-2024, un număr de 6335 de posturi didactice/catedre sunt ocupate de personal didactic de predare angajat în baza prevederilor art. 93*1 din Legea educației nationale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare.

Analizând datele înregistrate în aplicația informatică Titularizare, în perioada 2019-2022 au fost repartizați în baza prevederilor art. 93*1 din Legea nr.1/2011, pe posturi cu viabilitate de cel puțin 4 ani un număr de 4854 de candidați, din care 3820 de candidați s-au titularizat (angajat cu contract de muncă pe perioadă nedeterminată) pe posturile pe care erau deja angajați în baza rezultatelor obținute la concursul national în anul respectiv și 363 de candidați s-au titularizat pe posturi din alte unități de învățământ declarate vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată în anul respectiv”.

Vezi și: Înscrierile la titularizare 2024 – între 8 și 17 mai. Fișa de înscriere la Titularizare 2024 – descarcă modelul editabil / Actele necesare pentru candidații care se înscriu la concursul național

FOTO DOCUMENT Întrebările senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea:

FOTO DOCUMENT Răspunsul ME la întrebările senatoarelor Laura Georgescu și Liliana Sbîrnea:

Foto: © Pattanaphong Khuankaew | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Titularizarea în învățământ fără susținerea concursului la nesfârșit, cerută de peste 1.200 de profesori care deja au luat peste 7 la examenul de intrare în profesie și cu toate acestea sunt obligați să-l susțină iar și iar, ca să prindă post, conform sistemului actual / Titularizarea „pe viabilitatea postului” nu este temeinic reglementată, susțin aceștia

15 comments
  1. nu este vorba de făcut documente ci de calitatea orelor desfășurate si de diferite acțiuni la care sunt trimisi suplinitorii că , deh, titularii nu ii deranjăm , precum și de imposibilitatea de a participa la gradația de merit, desi punctaj din acțiuni și proiecte și alte asemenea , de multe ori suplinitorii aduna mai multe punte decât titularii… Eu. sunt convinsă că la un eventual examen de titularizare pentru toți ar fi maaari surprize, atât la pregătirea în specialitate, probabil și în metodica…

    1. Deci toți sunt buni când sunt suplinitori, fac ore grozave etc, dar când se titularizează dintr-o dată uită de profesionalism, își uită pregătirea și încep să facă ore din ce în ce mai slabe.

      Cu exemple clare – CE fel de acțiuni unde sunt trimiși suplinitorii, dar titularii nu? Nu așa vag, laaaasă că știm noi. Că nu știm. Vii cu tot felul de insinuări și frustrări personale (care poate sunt justificate, poate nu), ca să ataci majoritatea profesorilor din țară (nu doar din școlile în care ai fost), căci doar, vezi punctul de mai sus (doar suplinitorii sunt buni, titularii uită să fie buni în secunda în care au devenit titulari.)

      Lăsând la o parte CNU, majoritatea profesorilor au trecut prin gradele didactice și au demonstrat și acolo cunoștințe teoretice conform disciplinei, respectiv metodicii/pedagogiei școlare, dar și prin probe practice (inspecții la clasă, și nu puține). Cam ce justifică părerea ta că doar TU ai dreptate iar restul se înșală?!

  2. probabil că așa aș gândi ca titular, dar deocamdată sunt suplinitor cu nota 10 la examenul de titularizare, și ce folos? Pe specialitatea mea nu sunt posturi tituarizabile, și mă simt foarte frustrata când văd că doar suplinitorii merg la examen… De ce nu toți, periodic? și nu m-am referit la ce este atrăgător in învățământ, căci nu am venit pentru atracții ci pentru a lucra cu minți tinere, la început de drum… și sunt profesor gradul I, deci nu o începătoare…

    1. Gândire tipică românească… Dacă mie nu mi-e bine, să moară și ceilalți. Dacă mie mi-e bine, ceilalți să se descurce, că și eu m-am descurcat…

      Ce specialitate ai, așa de rară? Sau poate nu posturile sunt rare, ci posturile care să-ți convină (aproape de casă, se poate face naveta sau merge pe jos, copiii să fie cât de cât civilizați, în cartier ceva mai select, dacă se poate etc etc etc…)

      Dacă ești așa dedicată (pentru gradul I trebuie să fi trecut deja vreo 10 ani de la intrarea în sistem), alege un post acolo unde există ele, în ciuda celorlalte preferințe pe care le-ai avea, și apoi transferă-te, dacă vrei să te apropii de casă. A, e greu când ai și familie?

      … Ai impresia că niciun titular navetist nu are familie, sau ce?

  3. Suplinitorii dau examen o data la 2 ani iar titularii dorm în papuci… eu as scoate calitatea de titular: un examen la intrarea în învățământ și apoi evaluare din partea inspectoratului o data la 3-5 ani, cu inspecții la ora și documente școlare … Doar prestează aceeași muncă , de ce ar fi diferiți???

    1. Spui asta pentru că ești suplinitor. De ce dai mereu concurs când de fapt vrei să ocupi un post și atât? Stabilitatea pe post e singurul lucru care mai atrage oameni în sistem. Nu vin de dragul salariilor, navetei, izolării de familie, lipsei vieții sociale proprii. Și nici nu mai vorbesc despre ingratitudinea generală a societății pentru profesiile fundamentale (din învățământ, sănătate, siguranță publică și asistență socială).

      Și dacă vrei să te evalueze inspectoratul… ori ai pile și stai calm (deși și cei din inspectorat se schimbă după cum vin sau pleacă câte unii de la putere), ori n-ai pile și nici vreo șansă să ocupi sau să păstrezi vreodată un post.

      P. S. În învățământ, profesorii ajung la catedră prin concurs. În inspectorate, sunt numiți toți politrucii și pupincuriștii – fără niciun concurs. Tu pe ăia îi vrei să te evalueze?

      O să schimbi melodia în secunda în care devii titular. Am mai văzut de cei ca tine.

    2. Și dacă dumneata erai profesor titular, ai mai fi susținut această chestiune?
      Ai impresia că titularii nu fac documente? Te înșeli.

  4. Cand le convine, “Curtea Constitutionala a spus ca…”, atunci cand nu le convine Curtea nu mai e luata in seama, invocandu-se Comisia de la Venetia, Uniunea Europeana, etc. Mai bate-ti-va voi (Ministerul Euducatiei) joc de profesori asa cum o faceti si o sa mai vina naiba in invatamant, cu toate pretentiile voastre si ale altora! Aceia care tot arunca cu noroi in profesori, nici nu-si dau seama la ce presiuni sunt supusi acestia, din toate partile. Nu vedeti ca se face tot posibilul ca acest popor sa devina din ce in ce mai inapoiat? Chiar daca “autoritatile” se prefac constant ca “incearca pe toate caile sa ajute invatamantul”. Asa e si cu titularizarea si cu programa si cu metodele pedagogice, iar daca nu se obtin rezultatele scontate ei, profesorii, sunt de vina ca nu “stiu sa motiveze elevii”, nu faptul ca se promoveaza pe toate caile in mod constant nonvalorile.Este o ipocrizie fara margini!

  5. Dar domnul secretar de stat, cum a obtinut postul?
    Tot prin concurs?🤔
    Dar inspectorii ?

    Este total in afara legii sa- mi ceri ça profesor sa particip la un examen de titularizare, cu tot ceea ce implica acest concurs: de la dosar cu multe hartii, mereu aceleasi hartii , pe care sa- l depun la ISJ an de an,dupa care sa- mi validez inscrierea🫣, sa semnez ca nu am dreptul la somaj in cazul in care raman fara ore, (desi din salariul meu platesc pentru asta ,dar eu sa nu beneficiez), sa sustin lectie, (nota obtinuta sa nu am dreptul s- o contest) sa dau examenul , sa obtin nota 7 minim si sa nu existe post titularizabil.

    Atunci pentru ce facem toata mascarada asta?

    In final, 99% dintre candidati cu note peste 7 obtin un post pentru un an ,adica suplinire, la fel ca si cei care sunt testati la nivelul ISJ in septembrie.
    Vedeti acum grozavia si nedreptatea?
    Unde este titularizarea cea mult trambitata?
    Din propria experienta, neavand ce alege am luat o catedra rezervata (directorul daduse concurs in anul acela)si la doua luni de la inceperea scolii, directorul s- a intors si am ramas fara ore, fara somaj.
    La examenul vostru celebru am obtinut a doua nota din judet.
    Cei cu note de 5 si 6 au avut ore. Eu nu.
    Sau e doar ghinion?
    Dar in sedinte unde se dau ore pe sub masa?
    Dar posturi scoase an de an la aceeasi scoala cu viabilitate de 1 an ?

  6. Nu este dublu standard?De ce în anii anteriori cei care au apucat cu vechea lege pe viabilitatea postului au devenit și titularii sistemului si acum nu se mai poate?Nu are nicio logică. 🤷‍♀️

    1. Cei care sunt titulari pe viabilitate NU sunt titulari în sistem. Singurii care au devenit titulari în sistem după ce nu au folosit o notă din CNU-ul anului respectiv au fost cei care au intrat prin art. 253 din Legea 1, declarat ulterior neconstituțional.

      Asta nu înseamnă că cei care sunt titulari pe viabilitate NU sunt capabili sau n-au demonstrat că pot lua cel puțin nota 7 la CNU (unii chiar 10), ani la rând. Doar că fie n-au existat posturi complete, fie că viabilitatea lor nu a putut fi de minim 4 ani, cum cere metodologia.

      Problema cu art. 253 (și acum cu art. 93, deși nu cred că l-a atacat cineva încă) este că introduce a doua metodă, non-concurențială, de a ocupa un post. CNU pentru asta este organizat. Că e cinstit sau nu să dai concurs ani la rând pe posturi viabile doar un an (sau chiar mai puțin, dacă erau rezervate) e cu totul altă discuție.

    2. Nici eu nu am putut în 2018-2019. S-a gandit presedintele sa sesizeze Curtea constitutionala pe art. 253. Toate acestea dupa ce timp de foarte multi ani s-au facut titularizari in baza art. 253.

    3. Nu s-a schimbat nimic. Cei care sunt repartizați pe viabilitatea, mai merg la concurs și dacă iau minim 7 și anexează la dosar o hârtie prin care școala certifică faptul că postul e viabil 4 ani, cei cu viabilitate devin titulari pe postul respectiv, deși e cam neconstituțional pentru că alții cu note mai mari nu pot lua postul respectiv, deci nu e concurs propriu-zis.

      1. Ba e constituțional, așa cum cei care s-au titularizat ani de-a rândul cu art. 253 a fost constituțional.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Până pe 28 septembrie, școlile vor trimite Ministerului Educației numărul de norme didactice și al posturilor, pentru acest an școlar – document / Recent, Ligia Deca spunea că știe că școlile nu scot la concurs posturile de teamă că se ocupă și apoi acei profesori pleacă

Până joi, 28 septembrie, școlile și grădinițele vor transmite Ministerului Educației situația normării profesorilor, după cum se arată într-un document obținut de Edupedu.ro. Amintim că anul școlar 2023-2024 a început…
Vezi articolul