Nicio măsură care să ducă la deblocarea analizei doctoratelor plagiate nu este propusă pentru 2023 de Ministerul Educației, în cel mai nou Raport privind starea învățământului superior / În noiembrie, când verificarea tezei ministrului Bode era blocată la CNATDCU, Ministerul promitea soluții

Foto: Ekrulila - Pexels.com

Impasul cauzat de o decizie de anul trecut a Curții Constituționale în privința verificării doctoratelor plagiate nu va avea o soluție clară în acest an, care să vină din partea Ministerului Educației. În noiembrie, când analiza tezei de doctorat a ministrului Lucian Bode a fost blocată la CNATDCU, Ministerul promitea să coopereze cu forurile învățământului superior pentru a găsi soluții. Dar în propunerile pentru 2023, incluse în cel mai recent “Raport privind starea învățământului superior din România“, publicat luni dimineață pe site-ul instituției, Ministerul nu face nicio mențiune în acest sens, ci doar propuneri ce pun accentul pe prevenirea problemelor de etică și abordarea lor la nivel de universitate.

Amintim că, la sfârșitul anului trecut, în urma unor discuții cu ministrul Ligia Deca și cu secretarul de stat Gigel Paraschiv, forul care până recent era abilitat să verifice tezele de doctorat suspecte de plagiat, CNATDCU, a anunțat că nu mai poate analiza teza ministrului Lucian Bode. Atunci, Ministerul Educației arăta: “CNATDCU sau Ministerul Educației nu au competența de a reevalua fondul științific al tezei de doctorat elaborate”, ca urmare a unei decizii a Curții Constituționale privind retragerea titlurilor de doctor. Teza lui Bode avea să fie analizată în Comisia de Etică a Universității Babeș-Bolyai, care a constatat plagiat printr-o decizie care acum este contestată în instanță de către ministru

Cum se regăsește această dorință de a căuta soluții pentru impasul produs de Curtea Constituțională, în direcțiile de dezvoltare pentru 2023? În capitolul dedicat acestora, din “Raportul privind starea învățământului superior din România 2021–2022”, publicat luni, segmentul referitor la “Consolidarea unui climat etic în mediul universitar” nu menționează nicio măsură care să angajeze ministerul.

Singurele propuneri sunt elemente interne universităților, mai precis unele ce țin de prevenție și în foarte puțină măsură de reacție în cazul abaterilor: armonizarea unor coduri și reguli, “dezvoltarea unei culturi organizaționale”, tranziție digitală, strategii proprii de prevenire și combatere a fraudelor, cursuri de etică.

Ce spune respectivul capitol, integral:

“III.7 Consolidarea unui climat etic în mediul universitar

Pasajul dedicat eticii universitare în capitolul referitor la planurile pentru 2023
Planurile pentru 2023 în privința învățământului superior

Raportul citat păstrează un ton generic pentru toate planurile referitoare la dezvoltarea învățământului superior în 2023: sunt consemnate linii generale de acțiune, însă fără detalii despre cum urmează, mai precis, să fie urmărite acestea.

Ce vrea ministerul în privința studiilor superioare, anul acesta – idei-cheie:

Creșterea participării la forme de învățământ terțiar

Creșterea participării la forme de educație pe tot parcursul vieții

Intensificarea eforturilor de internaționalizare

Creșterea capacității managementului universitar de a implementa politicile naționale

Îmbunătățirea studiilor doctorale

Dezvoltarea educației STEM – “Susținerea parteneriatelor, deschiderea către societate, orientarea către zona STEM

Digitalizare – inclusiv prin “Dezvoltarea și multiplicarea laboratoarelor de realitate virtuală și realitate augmentată” și “Digitalizarea proceselor educaționale”, se mai arată în raport.

Exit mobile version