După ce 20 de unităţi de învăţământ din judeţul Constanţa şi-au exprimat intenţia de a înscrie elevii la cursuri de limba chineză organizate de Institutul Confucius prin Universitatea Ovidius, deputatul PNL Pavel Popescu a trimis o interpelare Ministerului Educației cerând clarificări privind demersul având în vedere că „instituțiile specializate din Statele Unite ale Americii au ajuns la concluzia că Institutele Confucius ar reprezenta misiuni de contrainformații dispuse strategic în mediile dedicate formării noii generații, precum instituțiile de învățământ preuniversitar și superior”, potrivit textului interpelării.
„Mai mult, în 2019, în baza unor recomandări emise de Serviciul de Securitate al guvernului belgian, Universitatea din Bruxelles a decis să sisteze orice parteneriat cu Institutul Confucius, având în vedere faptul că directorul centrului de promovare a limbii și culturii chineze a fost desconspirat ca fiind spion al guvernului chinez, implicat în activități de furt intelectual și tehnologic”, se mai arată în interpelare.
În răspunsul trimis de Ministerul Educației scrie că „pentru anul școlar în curs, nicio instituție de învățământ preuniversitar nu a semnat un acord de colaborare cu Clasa Confucius, deoarece acest acord nu a fost încă furnizat de către universitate. Inspectoratul Școlar Județean Constanța a semnat un protocol cadru de colaborare cu Universitatea Ovidius din Constanța pentru activități educative, pregătitoare pentru examenele naționale și acțiuni care vin în beneficiul formării și dezvoltării personale a elevului, dar nu există un protocol semnat în mod specific cu Clasa Confucius și instituția școlară, doar dacă directorul își exprimă acordul în acest sens, atunci când există doritori la nivelul unității de învățământ.”
Mai jos, interpelarea deputatului Pavel Popescu de la PNL:
„Domnule inspector școlar general, potrivit presei, instituția pe care o conduceți s-a erijat în promotoarea proiectului Clasele Confucius, organizat de Institutul Confucius și Universitatea Ovidius din Constanța. Astfel, elevi din 20 de școli și licee constănțene vor participa la cursuri online de limbă și cultură chineză, activități culturale, schimburi de experiență între elevi și profesori, dar și cursuri intensive de limbă chineză organizate sub apanajul unor universități precum Beijing sau Shanghai.
Cu privire la activitatea Institutelor Confucius, aproximativ 200 pe teritoriul Uniunii Europene, este de reținut faptul că o serie de think-tank-uri prestigioase precum the Heritage Foundation și Human Rights Foundation au catalogat această instituție drept un cal troian al Partidului Comunist Chinez, utilizat în vederea instaurării unor practici precum cenzura și furtul tehnologic din universități, școli și laboratoare de cercetare. De asemenea, instituțiile specializate din Statele Unite ale Americii au ajuns la concluzia că Institutele Confucius ar reprezenta misiuni de contrainformații dispuse strategic în mediile dedicate formării noii generații, precum instituțiile de învățământ preuniversitar și superior. Mai mult, în 2019, în baza unor recomandări emise de Serviciul de Securitate al guvernului belgian, Universitatea din Bruxelles a decis să sisteze orice parteneriat cu Institutul Confucius, având în vedere faptul că directorul centrului de promovare a limbii și culturii chineze a fost desconspirat ca fiind spion al guvernului chinez, implicat în activități de furt intelectual și tehnologic.
Fiind organizate sub patronajul Partidului Comunist Chinez, aceste instituții au un grad scăzut de probitate, iar activitățile cultural, educative pe care le desfășoară par a fi doar pretexte pentru infiltrarea în sistemele naționale de învățământ. Având în vedere comunicările instituțiilor specializate , precum și preocuparea la nivel euro-atlantic pentru acest subiect, factorii decizionali de la nivel european au solicitat mai multă vigilență în organizarea unor astfel de parteneriate, astfel încât acestea să nu aducă atingere principiilor care guvernează sistemele educaționale din Uniunea Europeană și Statele Unite ale Americii (libertatea de exprimare, autonomie universitară, libertate de gândire).
Lipsa de transparență care guvernează acest Institut, precum și practicile abuzive promovate (cenzura, subminarea libertății de exprimare și a libertății academice, spionajul) ne demonstrează că parteneriatul cu asemenea entități intră în contradicție cu principiile care guvernează sistemul național de învățământ, principii prevăzute în Legea Educației Naționale nr 1/2011. Între acestea, principiul libertății academice, principiul transparenței, dar și principiul libertății de gândire și al independenței față de ideologii, dogme religioase și doctrinepot fi identificatecu ușurință.
Având în vedere aceste aspecte sensibile, fac apel la dumneavoastră pentru a trata cu celeritate și responsabilitate parteneriatul cu o asemenea instituție, ținând cont de exigențele sistemului nostru național de învățământ, cuprinse înprincipiile Legii educației naționale nr. 1/2011, dar și de recomandările instituțiilor specializate ale partenerilor noștri strategici.
În acest sens, doresc să-mi transmiteți, domnule inspector școlar general, răspunsul la următoarele întrebări:
În baza acordului de parteneriat dintre instituții, cum a avut loc transferul de date ale participanților în proiect (elevi, profesori, alți cetățeni etc.) către Institutul Confucius?
Care au fost prevederile acordului de parteneriat în baza cărora s-a garantat protecția datelor cu caracter personal, în acord cu exigențele dreptului european?
Ce fel de activități se vor organiza în baza acestui parteneriat pe parcursul anului țcolar curent?
Vor fi organizate activitățile derulate de Institutul Confucius în unitățile de învățământ preuniversitar de stat (inclusiv activități de promovare)?
Care este contribuția inspectoratului școlar județean/a profesorilor angajați în unitățile de învățământ preuniversitar din Constanța la organizarea activităților Institutului Confucius, inclusiv cele curpinse în oferta de cursuri citat de presă?
Care a fost motivația de a organiza o conferință de presă pentru promovarea Institutului Confucius în județul Constanța?”.
Răspunsul Ministerului Educației:
„Programul Clasa Confucius este inițiat de către Universitatea Ovidius din Constanța și are ca principal obiectiv predarea limbii chineze la cele mai înalte standarde, prin mijloace moderne, cu sprijinul cadrelor universitarechineze.
Participarea la acest program adresat elevilor, studenților sau oricărei persoane care își exprimă intenția în acest sens, se realizează prin înscrierea individuală conform datelor enunțate pe site-ul universităților. Menționăm aici că nici Inspectoratul Școlar Județean Constanța și nici unitățile de învățământ de unde provin elevii care doresc să studieze limba chineză nu operează cu transferul de date. Instituția școlară nu se angajează la colectarea de fonduri pentru acest program și nu este ordonator de plată. Taxa de înscriere este transferată de către părinte în mod direct în contul menționat pe site-ul Clasei Confucius a Universității Ovidius din Constanța.
Pentru anul școlar în curs, nicio instituție de învățământ preuniversitar nu a semnat un acord de colaborare cu Clasa Confucius, deoarece acest acord nu a fost încă furnizat de către universitate. Inspectoratul Școlar Județean Constanța a semnat un protocol cadru de colaborare cu Universitatea Ovidius din Constanța pentru activități educative, pregătitoare pentru examenele naționale și acțiuni care vin în beneficiul formării și dezvoltării personale a elevului, dar nu există un protocol semnat în mod specific cu Clasa Confucius și instituția școlară, doar dacă directorul își exprimă acordul în acest sens, atunci când există doritori la nivelul unității de învățământ.
Activitățile care se vor organiza în cadrul programului Clasa Confucius sunt cele menționate pe site, precum și în propunerea de acord de colaborare. Aceste acțiuni sunt stipulate orientativ, după cum urmează:
– cursuri de limbă și cultură chineză;
– activități culturale;
– participarea elevilor la cursuri intensive de limba chineză în cadrul programului Școlii de vară din China la universități prestigioase din Beijing, Shanghai.
– participarea elevilor la examenele HSK (nivel de limba chineză) în vederea obținerii certificatului de competență lingvistică recunoscut internațional;
– schimburi de elevi și profesori.
Referitor la organizarea de activități în unitatea de învățământ, acest aspect reprezintă strict decizia instituției școlare. În ceea ce privește promovarea programului, Inspectoratul Școlar Județean Constanța promovează orice activitate de formare și dezvoltare personală care vine în sprijinul elevilor și cadrelor didactice în baza acordului de colaborare cu Universitatea Ovidius din Constanța, din care face parte și Clasa Confucius.
Printre motivele care au stat la baza organizării unei conferințe de presă despre Clasa Confucius se numără:
– protocol cadru de colaborare dintre ISJ Constanța și Universitatea Ovidius din Constanța, care stipulează promovarea activităților comune;
– cursurile de limba chineză care s-au bucurat de un real succes în rândul elevilor, cu atât mai mult cu cât acestea se desfășoară cu profesori universitari chinezi cu o înaltă pregătire profesională, profesori care predau limba chineză prin limba engleză. În acest context, este în mod evident vizată, ca în cadrul oricărei prelegeri la o limbă modernă, obținerea unor certificate de competență lingvistică recunoscute la nivel internațional (examenele HSK).”
Amintim că proiectul Clasele Confucius face parte din acordul de colaborare dintre unităţile de învăţământ, Inspectoratul Şcolar Judeţean Constanţa şi Universitatea Ovidius din Constanţa.
Ce activități cuprinde programul
- Cursuri on-line de limbă şi cultură chineză;
- Acţiuni culturale, expoziţii;
- Participarea elevilor la cursurile intensive de limbă chineză în cadrul programului Şcolii de Vară din China (la universităţi prestigioase din Beijing şi Shanghai etc.);
- Participarea elevilor la examenele HSK (nivel de limbă chineză), în vederea obţinerii certificatului de competenţă lingvistică, certificat recunoscut internaţional;
- Schimburi de experienţă între elevi şi profesori.
Cursurile de limbă şi cultură chineză nu se adresează numai studenţilor şi elevilor, ci sunt deschise tuturor persoanelor care îşi exprimă intenţia de a studia.
Pentru debutul acestui semestru există 20 de unităţi de învăţământ din municipiul şi judeţul Constanţa care şi-au exprimat intenţia de a participa la Programul Clasele Confucius:
1. Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân Constanţa
2. Colegiul Naţional Pedagogic Constantin Brătescu Constanţa
3. Liceul Teoretic Ovidius Constanţa
4. Colegiul Naţional Mihai Eminescu Constanţa
5. Liceul Teoretic Traian Constanţa
6. Liceul Teoretic George Călinescu Constanţa
7. Liceul Teoretic Lucian Blaga Constanţa
8. Liceul Teoretic Callatis Mangalia
9. Liceul Teoretic Carmen Sylva Eforie Sud
10. Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu Medgidia
11. Şcoala Gimnazială Nr.30 Gheorghe Ţiţeica Constanţa
12. Şcoala Gimnazială Nr. 38 Dimitrie Cantemir Constanţa
13. Şcoala Gimnazială Nr. 39 Nicolae Tonitza Constanţa
14. Şcoala Gimnazială Nr. 29 Mihai Viteazul Constanţa
15. Şcoala Gimnazială Gala Galaction Mangalia
16. Şcoala Gimnazială Nr. 1 Eforie Nord
17. Şcoala Gimnazială Mihai Viteazu
18. Şcoala Gimnazială Nr. 7 Remus Opreanu Constanţa
19. Şcoala Gimnazială Nr. 1 Dumbrăveni
20. Şcoala Gimnazială Nr. 12 B.P. Hasdeu Constanţa
Foto: © Bbbar | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil