Niciun părinte dintr-o clasă pregătitoare a Liceului Andrei Mureșanu din Brașov nu-și mai duce copilul la școală de aproape o săptămână, de teama unui elev care ar fi agresiv / Nu mai suntem noi în măsură să propunem soluții, spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov

Foto: Edupedu.ro

Toți părinții unei clase pregătitoare a Liceului Andrei Mureșanu din Brașov au decis să nu-și mai trimită copiii la școală de aproape o săptămână, pentru că un elev i-ar fi agresat de mai multe ori, chiar și pe învățătoare. “Este vorba de un caz de o violență ieșită din comun, cu care noi nu ne-am mai întâlnit până acum în școlile brașovene. Toate măsurile pe care le-am aplicat în alte cazuri de violență n-au funcționat pentru acest copil. Noi cei din educație, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) și conducerea școlii, nu mai suntem în măsură să propunem soluții”, a spus purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur, pentru Edupedu.ro.

Toți părinții care au copii la o clasă pregătitoare a Liceului Andrei Mureșanu din Brașov nu își mai lasă copiii la școală de aproape o săptămână pentru că un elev ar fi lovit colegii, chiar și pe învățătoare.

Situația acestui elev a fost semnalată încă din octombrie 2023. El ar fi avut comportament violent și în grădiniță, “a fost mutat o dată la grădiniță, și o dată acum la școală în clasa pregătitoare”, spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur pentru Edupedu.ro.

“Este vorba de un caz de o violență ieșită din comun, cu care noi nu ne-am mai întâlnit până acum în școlile brașovene. Toate măsurile pe care le-am aplicat în alte cazuri de violență n-au funcționat pentru acest copil. Noi cei din educație, ISJ și conducerea școlii nu mai suntem în măsură să propunem soluții“, a spus purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, Valentin Bucur, pentru Edupedu.ro. “E vorba și de agresiune fizică, este vorba și de agresiune verbală. Deci copilul a ajuns să fie agresiv inclusiv cu învățătoarea căreia îi administrează picioare pumni. Deci este un copil care este foarte greu de stăpânit și din păcate, nici părintele, mama, nu colaborează foarte bine cu autoritățile”.

În acest caz au fost implicați și cei de la direcția de asistență și protecția copilului, conducerea școlii și cei la Biroul de siguranță școlară.

De precizat, minorul agresor şi părinţii săi pot fi obligaţi să participe la programele speciale de consiliere psihologică, potrivit unui proiect adoptat anul trecut în Parlament.

Iar, în situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui, mai prevede un proiect de lege.

Ce măsuri a luat conducerea școlii până în prezent

Din octombrie până în prezent, copilul ar fi fost evaluat de un consilier școlar, iar la clasă a avut chiar un învățător suplimentar.

“Conducerea școlii a încercat să ia toate măsurile pe care un director de școală și un învățător le pot lua legal în ceea ce privește violența la un minor de clasă pregătitoare, începând de la supravegherea suplimentară inclusiv în pauze, în timpul orelor, atenție suplimentară, consiliere. Dar aici, dacă nu avem acordul părinților și dacă acel consilier nu are acordul părintelui, prerogativele lui sunt limitate. S-a mers în chiar până la a suplimenta prezența la clasa cadrului didactic cu încă un cadru didactic. Nici măcar această măsură n-a dat rezultate. Situația acestui copil al copil a fost oarecum fluctuantă. Are perioade în care este foarte violent, apoi, perioade cu mai puțină violență, dar atunci când când devine violent devine violent extrem”, spune Valentin Bucur.

“Toate toate instituțiile abilitate au fost anunțate la momentul acesta. Noi încercăm și cred că următoarea soluție ar fi cu ajutorul DGASPC-ului să găsească soluții de instituționalizare a acestui copil. Sunt singurii în măsură acum să ia alte măsuri decât putem să le luăm noi”, potrivit ISJ Brașov.

Și Ministerul Educației a fost înștiințat de acest caz, pentru că așa este procedura, a mai spus purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov, dar nu a putut să precizeze de când știe Ministerul de situație.

Ce prevede procedura de management a cazurilor de violență gravă

Procedura privind gestionarea cazurilor de violență din școli prevede mai mulți pași de urmat la nivel de școală și apoi alte instituții abilitate. Însă nu este prezentată și situația în care nici o măsură nu funcționează, cum pare să fie în acest caz, așa cum spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov.

La penultimul pas, 17, se precizează că “dacă comportamentul nu s-a îmbunătățit, directorul convoacă personalul școlii pentru a stabili noi măsuri de sprijin și sancțiuni”. Apoi, următorul pas, și cel final, prezintă doar situația în care “comportamentul elevului s-a îmbunătățit și măsurile de sprijin sunt sistate”.

Părinții cer mutarea copilului la o altă școală

Cazul a ajuns să fie discutat la nivel de județ. Luni, 13 mai, a avut loc o ședință cu reprezentanți ai Prefecturii, Inspectoratului Școlar Brașov, DGASPC, Biroului de Siguranță Școlară și din CJRAE la care au fost invitați toți părinții din clasă, inclusiv mama copilului în cauză, care n-a putut participa pentru că ar fi copilul bolnav.

“Au încercat să găsească soluții și acum suntem în situația în care încercăm să identificăm alte măsuri pe care putem să le luăm astfel încât să rezolvăm problema acestor părinți”, spune purtătorul de cuvânt al ISJ Brașov.

Părinții au spus că în continuare nu-și vor aduce copiii la școală până când nu va fi prezentată o soluție clară. “Niciunul dintre părinții care au copii în acea clasă, nu își mai aduce copilul la ore de aproape o săptămână. Din declarațiile părinților, soluția clară ar fi ca acel copil să nu mai facă parte din acel colectiv. Însă gândiți-vă că orice măsură pe care noi am putea-o lua de a muta copilul fie în alt colectiv, fie într-o altă unitate școlară, nu face altceva decât să mute problema dintr-un colectiv în altul”, a spus Valentin Bucur.

Informații de context

Un caz similar, al unui elev de clasa a III-a mutat de la o școală la alta, a fost și în județul Dâmbovița unde elevul bănuit agresor, a învățat singur în clasă și în școală o perioadă pentru că părinții se temeau să își lase copiii la școală.

Ministerul Educației a decis după apariția unui caz de agresiune între elevi la Școala Nicolae Titulescu din București, că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni. Astfel toți directorii de școli au fost obligați să participe la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență până în data de 31 martie 2024.

Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar au fost obligate să afișeze materiale vizuale de informare disponibile pe site.

Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024, preciza Ministerul.

Edupedu.ro a scris că școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență. În multe cazuri însă imaginile sunt greu de citit, informațiile fiind printate pe coli A4.

De altfel, în Iași de exemplu, cei 268 de directori de grădinițe, școli și licee au aflat la o sesiune de formare organizată săptămâna aceasta, care sunt formele de abuz ușor și grav care se pot petrece în școală atât între elevi cât și între elevi și profesori și cum pot fi gestionate.

Totuși, chiar și după ce toți directorii de școli au fost instruiți, procedura de gestionare a cazurilor de violență în școli lasă “portițe” și unii colegi nu știu ce atribuții au, spune Antoneta Iftimiciuc, consilier CJRAE Botoșani.

Vezi aici INFOGRAFICE Managementul cazurilor de violență școlară, de la sesizare la închiderea cazului, responsabilitățile profesorilor, directorilor și ale poliției

Citește și:
Minorul agresor şi părinţii săi vor fi obligaţi să participe la programe speciale de consiliere psihologică – proiect adoptat de Parlament
Școală online doar pentru elevul din Dâmbovița, mutat până acum la 3 școli pe motiv că ar fi violent / Urmează încă o evaluare psihologică a elevului și consiliere psihologică, care acum este obligatorie, conform legii

Ce face un consilier școlar? Norma didactică și noile atribuții: În situații de criză sau risc, consilierul școlar poate interveni fără acordul de părintelui
DOCUMENT Îmbrâncirea între elevi este considerată o formă ușoară de abuz fizic, poreclirea – abuz emoțional, iar fluierăturile și semnele obscene sunt forme grave de violență în școală – sesiune de formare a directorilor de școli din Iași
Ligia Deca: Orice caz de violență în școală care constituie infracțiune se sesizează direct de către director, la poliție, la Biroul de siguranță școlară. Dacă acea violență este îndreptată împotriva unui minor, se sună imediat la 119
Ligia Deca, despre modul de gestionare a cazurilor de violență în unele școli: Nu putem să ascundem lucrurile. Eu cred că avem diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu
FOTO Școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență
Ministrul Justiției, Alina Gorghiu: De foarte multe ori elevii nu fac diferența între o faptă făcută în glumă și o faptă penală. Rog părinții, bunicii, cadrele didactice, să raporteze și faptele de consum de droguri, nu doar pe cele de violență. Nu vă temeți de reacția părinților și a societății

Monica Anisie: Și noi, profesorii, trebuie să ne implicăm când vedem un elev care împinge o colegă sau îi vorbește urât
Exit mobile version