Nicholas, elev în clasa a VIII-a: Adolescenții și imaginea din oglindă / Op Ed

2.100 de vizualizări
Foto: UNICEF
Ca adolescenți, avem parte de multe provocări. Trebuie să înțelegem lumea în care ne aflăm, să descoperim ce ne place, să dezvoltăm relații cu cei din jur. Și, cel mai important: să ne cunoaștem pe noi înșine. 

Pe mine nu m-a prea interesat propria imagine, adică nu am crezut că o să conteze lucrul acesta în relațiile cu prietenii mei. Eu am fost mereu un copil „sănătos”, așa cum zice bunica mea. Asta însemnând că nu am fost niciodată „slab” și am avut mereu haine pentru vârste puțin mai mari decât a mea. Dulciurile nu prea îmi plăceau. În schimb, cel mai mult îmi doream să mănânc ceea ce se numește „junk food”. Mi se părea că are cel mai bun gust. Și câteodată îi convingeam pe părinții mei să îmi cumpere. După aceea, am început să-mi mai cumpăr și singur. Îmi plăceau și sucurile acidulate. Cumpăram și câte o sticlă din aceea. Însă făceam multă mișcare și m-am gândit că nu este o problemă să mai mănânc și aiurea câteodată.

Însă lucrurile s-au schimbat atunci când am fost consultat de medicul sportiv la care mergeam la control împreună cu colegii mei din echipa de baschet. El m-a pus să mă urc pe un cântar, mi-a măsurat înălțimea și mi-a spus că, dacă nu încep să am grijă de greutatea mea imediat, nu voi mai putea să fac sport de performanță niciodată. A fost momentul când m-am cam speriat, pentru că nu știu ce aș face, dacă n-aș putea să joc baschet. De atunci am început să fiu mai atent la acest lucru și să citesc despre ce trebuie să mănânce un sportiv. Nu am făcut eforturi foarte mari. Trebuie doar să am grijă să mănânc mâncare cât mai sănătoasă și după un program.

Pentru mine problema alimentației sănătoase și a obezității a început să fie importantă atunci când am realizat că ani din viața mea ca sportiv ar putea să nu mai conteze. Pentru mine, sportul este mai important decât gustul unui burger. 

Cred că, dacă avem un motiv bun și un pic de disciplină, putem să renunțăm la obiceiuri nesănătoase pe care riscăm să le căpătăm repede pe măsură ce creștem și devenim adolescenți, căpătând mai multă libertate de alegere. Nu e prea greu, mai ales că sunt multe alimente gustoase și sănătoase care ne ajută să păstrăm o greutate normală și o energie bună.

Mai cred și că ajutorul și susținerea părinților sunt foarte importante ca să reușim să avem o alimentație corectă. Ar fi bine să existe în școli lecții în care copiii să fie învățați ce trebuie să mănânce ca să nu aibă probleme de acest fel. 

Am observat în jurul meu și alți copii cu probleme de greutate. Unii sunt mai afectați, altora nu le prea pasă. Știu ca unii mănâncă mai nesănătos pentru că junk food-ul este gustos și, când ieșim în grup pe afară, e cel mai simplu de cumpărat și de mâncat. Dar mai sunt copii care mănâncă nesănătos și pentru ca sunt stresați sau supărați din cauza problemelor adolescenței. Astfel de alimente pot oferi o satisfacție de moment, dar au consecințe asupra sănătății. 

De multe ori, copiii supraponderali sunt uneori priviți diferit și chiar excluși din grupurile de prieteni. Noi vedem pe rețelele sociale niște imagini ideale și ne comparăm cu ele. Cine nu arată sau nu se poartă ca acolo este exclus. Acest lucru poate fi dureros pentru un adolescent și îl poate afecta emoțional. Dacă nu are un sprijin și îndrumare nu va putea să rezolve această problemă.

Problemele de greutate în perioada adolescenței pot afecta sănătatea mintală a copiilor. Pentru că pot fi judecați de ceilalți, pot fi jigniți sau excluși din grupurile lor. Copiii trebuie să fie sprijiniți și învățați să mănânce alimente bune pentru sănătatea lor și neapărat să facă multă mișcare. Sportul poate cel mai bun prieten al unui copil. Pe mine m-a ajutat mult!

Percepția asupra propriei imagini este importantă pentru că așa ne construim încrederea în sine și curajul. Dacă adolescentul este sănătos și mulțumit de felul în care arată și se simte, va avea energia să facă lucruri mari în viață.

Toți copiii sunt minunați, indiferent de felul în care arată. Ei trebuie ajutați să trăiască sănătos și echilibrat pentru a fi optimiști și încrezători. 

Context: Potrivit unui raport publicat în 2020 de către Biroul de Cercetare al UNICEF – Innocenti, în 2016, 25% dintre copiii din România cu vârste între 5-19 ani erau supraponderali sau obezi. Același raport nota că 26% dintre adolescenții din România cu vârsta de 11, 13 și 15 ani cred despre ei că sunt prea grași, iar 18% se consideră prea slabi.

Despre autor: Nicholas are 15 ani și face parte din Boardul Copiilor din România susținut de UNICEF. Locuiești în București, joacă baschet, este fan Formula 1 și ne-a împărtășit  experiența  personală atunci când a aflat că alimentația pe care o avea nu era cea mai bună pentru sănătatea sa, că problemele de sănătate i-ar putea pune în pericol pasiunile, dar și cum a primit sprijinul de care avea nevoie.


5 comments
  1. Nicholas din UNICEF,
    Bravo tie si tuturor celor din jurul tau care te sustin, care te educa si te formeaza asa frumos!
    Scoala si sport, sport si scoala. Si mai ales performanta. Cum e posibil intr-o generatie continua de profesori needucati in sustinerea copiilor care practica sport?
    Ce probleme ai intampinat, cum ai negociat, de cate ori ai fost fortat sa renunti?
    Sper sa ne incanti cu un nou articol in care sa atingi temele de mai sus!
    Succes in toate! Bravo si tie Edupedu! Nu-l rata pe acest copil!

  2. Mai copile, ai peste 1600 de vizualizari, ai depasit deja multi politicieni care platesc mesaje promovate pe Facebook, bravo tie, tot respectul!
    Esti un exemplu de copil bun si de ce nu, de curaj. Pentru ca astfel de subiecte sunt delicate pentru multi!
    Astept sa ne povestesti si cum impaci sportul de performanta cu scoala si cu exigenta profesorilor, mai ales ca esti clasa a 8-a.
    Eu am trecut prin multe cu copila mea si chiar sunt curios cum te descurci.
    Bravo inca o data! Bafta la scoala!

  3. Super articol, direct catre adolescenti. Felicitari Nicholas si bravo Edupedu pentru ca il promovezi pe acest copil. Este un exemplu! Acum am citit si primul articol al lui si sunt impresionata!
    La asa varsta sa ai atata experienta si maturitate e de admirat!
    Astept si alte materiale

  4. Sincere felicitari!
    Ai scris simplu, elegant, la subiect si pe intelesul tuturor tinerilor.
    Sa nu te opresti din scris, e important ca tinerii sa ia sfaturi tot de la tineri, din viata reala.
    Felicitari tie pentru ambitie si har, familiei pentru educatie, scolii pentru ca te-a format asa cum trebuie si Unicefului pentru ca te-a ales!
    Bravo Edupedu! Nu-l neglija pe acest copil!

    Marin

  5. Bravo copile!
    Iti doresc sa devi un exemplu pentru toti cei din generatia ta!
    Trimiterea catre sport este atuul principal. Te felicit si iti astept si alte articole in care sa ne povestesti cum gestionezi victoria dar si esecul in sport.
    Felicitari si Edupedu pentru ca promovati valori!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Platforme care facilitează învățarea, dezvoltate de elevi ai Colegiului Național “Andrei Șaguna” din Brașov / Urmează să fie actualizate și în limba ucraineană, pentru a-i ajuta pe elevii din această țară / Inițiatorii ideilor au fost admiși la universități din Marea Britanie și SUA

Două platforme care facilitează învățarea au fost dezvoltate de elevi ai Colegiului Național “Andrei Șaguna” din Brașov, anunță Agenția de presă Rador, citată de G4Media.ro. Una este funcțională încă din…
Vezi articolul

Fetele sunt de obicei încurajate să participe la activități mai degrabă cognitive sau artistice, prin comparație cu băieții, care sunt încurajați către activități fizice sau STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică) – studiu realizat la inițiativa Grupului LEGO

Fetele sunt tot mai încrezătoare și dornice să participe la activități creative, însă au dificultăți în a depăși barierele ridicate de stereotipuri societale de gen, potrivit unui studiu realizat de…
Vezi articolul

Material susținut de Samsung Electronics Romania

VIDEO Oră de istorie cu ajutorul instrumentelor digitale interactive – plan de lecție „Documente cu caracter constituțional” / Profesoara Nicoleta Zărnescu: Am realizat că învățarea devine un pic mai creativă și mai digerabilă

Tablele interactive permit o abordare mai „realistică” a istoriei. Elevii pot interacționa cu hărți, cronologii și alte materiale didactice într-un mod mai dinamic și vizual. Acolo unde și aplicațiile pe…
Vezi articolul

Material realizat în cadrul Nextlab.tech

Cum te ajută roboții să exersezi și să înțelegi matematica și fizica. Interviu cu Răzvan Bologa: În timp ce încerca să facă roboțelul să meargă pe o linie curbată, un elev începea, fără să știe, să înțeleagă derivata

Din 2023, practic, în aproape orice școală din România se va putea face robotică, măcar la nivel introductiv, spune Răzvan Bologa, profesor la Facultatea de Cibernetică din cadrul Academiei de…
Vezi articolul