Principiul “laicităţii” care guvernează şcolile din Franţa şi care le interzice între altele elevilor să poarte însemne religioase ostentative este “ameninţat mai mult ca oricând”, a declarat miercuri prim-ministrul francez Gabriel Attal, într-un interviu pentru AFP, potrivit Agerpres.
“Laicitatea este ameninţată. Astăzi (ea este ameninţată), probabil mai mult ca oricând. Ea are duşmanii săi, ei sunt politici, religioşi. Însă ea are de asemenea apărătorii săi: profesorii noştri, funcţionarii noştri, forţele noastre de ordine”, a declarat prim-ministrul Franţei.
După intrarea în vigoare a unei legi în 2004, portul de semne religioase ostentative este interzis în toate instituţiile de învăţământ din Franţa, de la şcoală la liceu, pentru a evita orice prozelitism şi a menţine o neutralitate religioase în instituţiile şcolare.
Gabriel Attal a interzis în 2023, când era ministru al educaţiei, portul la şcoală a două ţinute musulmane – abaya şi qami – şi se felicită că “astăzi, semnalările pentru port de semne şi ţinute religioase sunt la cel mai scăzut nivel”. “Aceasta este o victorie fără precedent pentru laicitate din 2004 încoace”, a declarat Attal pentru AFP.
“Ceea ce mă îngrijorează cel mai mult astăzi este că asistăm la o creştere a numărului de situații de contestare a învăţământului“, a adăugat el totodată. “Eu văd în asta semnul că duşmanii laicităţii sunt încă prezenţi şi caută să se infiltreze în şcoală şi să o slăbească”, a subliniat şeful guvernului francez.
Gabriel Attal nu a precizat despre ce fel de învăţământ este vorba, însă cadre din domeniul educaţiei au informat uneori despre tensiuni cu elevi în timpul cursurilor de educaţie civică, istorie sau ştiinţe, conform Agerpres.
Împotriva acestui fenomen, prim-ministrul francez a promis înfiinţarea unor “celule de sprijin pedagogic” pentru profesorii ce doresc aceasta, “ce pot fi contactate de profesorii care (…) fac faţă unor rezistenţe, chiar contestări a ceea ce ei predau”.
Va fi vorba de “un contract la nivel de rectorat [N. Red. administrația instituției regionale care are în subordine mai multe circumscripții școlare], care le poate propune trei mari soluţii: o asociere pedagogică cu profesori referenţi ce le pot oferi sfaturi (…); o prezenţă fizică a unui membru din personalul non-didactic în clasă; sau prezenţa fizică a unui membru al personalului format, care face parte, de exemplu, din echipele academice ‘valori ale Republicii'”, a detaliat prim-ministrul Franţei, mai transmite sursa citată.