Locurile alocate pentru 3 colegii de artă, la Olimpiada Națională de Interpretare vocală, instrumentală și studii teoretice muzicale pentru clasele IX-XII, au fost modificate fără justificare de Ministerul Educației (ME), de la o săptămână la alta, cu încălcarea regulamentului specific de organizare, după cum semnalează mai mulți părinți într-o sesizare trimisă pe adresa redacției. Contactat de Edupedu.ro, secretarul de stat Florian Lixandru, care a aprobat adresele către școli, precizează că au fost luat în vedere ”palmaresul liceelor și cutuma” și că ”nimeni nu a primit locuri mai puține decât anul trecut”, ”așa că nu există niciun motiv de nemulțumire”.
Potrivit scrisorii semnate de 29 de părinți ai unor elevi participanți la olimpiadă, de la Colegiul Național de Arte ”Dinu Lipatti” din București, inițial pe lista transmisă de Minister pe 17 martie erau calificați câte 38 de elevi de la acest colegiu, 38 de la Colegiul de Muzică ”Sigismund Toduță” din Cluj Napoca și 25 de la Colegiul Național de Muzică ”George Enescu” din București.
Pe lista din 24 martie cu care a revenit Ministerul Educației, cele 3 licee au un număr egal de elevi calificați la Olimpiada Națională de Interpretare vocală, instrumentală și studii teoretice muzicale pentru clasele IX-XII care se desfășoară între 10 și 14 aprilie 2023 la Alba Iulia. Foto, mai jos în articol.
Concret, li s-au acordat câte 35 de locuri, în mod egal, deși, susțin părinții și conform ambelor tabele, performanța Colegiului Național ”George Enescu” a fost mai slabă decât a celorlalte două licee de pe primele două poziții, în ultimul an școlar, cel care se ia în calcul. Performanța este calculată ca raportul matematic dintre numărul de elevi trimiși de școală la etapa națională și numărul de premii obținute de aceștia, în anul precedent, și este criteriu de stabilire a locurilor la această olimpiadă națională, conform regulamentului.
Regulamentul specific în vigoare al olimpiadei precizează, la articolul 15, alineatul 2, că ”repartizarea numărului de locuri fiecare unitate de învățământ se realizează astfel:
a) câte 4 locuri (câte un loc/clasă) pentru fiecare unitate, din oficiu;
b) locurile rămase, până la completarea numărului de locuri pentru participarea la etapa națională, se alocă, în mod diferențiat, fiecărei unități de învățământ, pe baza rezultatelor obținute în anul școlar precedent la această etapă a competiției, ținând cont de criteriile:
b1 – Număr de premii și mențiuni obținut de elevii unității de învățământ la etapa națională în anul școlar precedent;
b2 – Raportul între numărul de elevi din unitatea școlară participanți la etapa națională și numărul de premii și mențiuni obținute de aceștia, în anul școlar precedent”.
În documentul obținut de Edupedu.ro, semnat de secretarul de stat Florian Lixandru, responsabil cu olimpiadele școlare, și trimis pe 24 martie drept erată după documentul inițial din 17 martie către cele 40 de licee vocaționale care pot participa cu elevi la această olimpiadă de muzică, Ministerul Educației (ME) informează școlile că distribuția pe numărul de locuri se modifică ca urmare a unei erori materiale.
FOTO DOCUMENT Adresa ME din 17 martie 2023:
Imaginea cu tabelul din 17.03, mărită mai jos:
FOTO DOCUMENT Adresa ME din 24 martie 2023:
Imaginea cu tabelul din 24.03, mărită mai jos:
Ce spune secretarul de stat Florian Lixandru
Contactat de Edupedu.ro, secretarul de stat pentru învățământul preuniversitar Florian Lixandru a precizat prin Whatsapp că ”Având în vedere palmaresul celor trei licee și cutuma, cele trei licee au primit un număr egal de locuri la liceu”. ”Nimeni nu a primit locuri mai puține decât anul trecut! Așa că nu există niciun motiv de nemulțumire!”, a continuat acesta.
Întrebat de ce nu este respectat regulamentul, conform articolului 15, deoarece calificările la olimpiadele școlare naționale se realizează după prevederile din regulamente specifice și nu după ”cutumă”, Lixandru a transmis că regulamentul ”este respectat!”.
În continuare, întrebat să explice diferențele dintre numerele de pe lista inițială și lista ulterioară și modul în care se justifică acestea, secretarul de stat din Ministerul Educației a pus modificarea pe seama palmaresului liceelor care este ”comparabil”. Regulamentul nu prevede o comparație a vreunui palmares, dar, în schimb, precizează că se ia în calcul un raport matematic pentru alocarea de locuri: ”Raportul între numărul de elevi din unitatea școlară participanți la etapa națională și numărul de premii și mențiuni obținute de aceștia, în anul școlar precedent” – punctul b2, articolul 15, alineatul 2.
- ”S-a mers pe același principiu ca și anul trecut, de aceea sunt aceleași cifre. Inițial a fost o eroare materială care ulterior a fost remediată. Ce ați dori? Să reducem șansele unui colegiu și să avantajăm pe altul? Nu înțeleg logica și poziția dvs.! Vorbim de licee comparabile ca palmares. Să lăsăm răutățile de o parte (sic!) și să ne concentrăm pe șansele oferite elevilor capabili de performanță! Niciunul dintre cele trei colegii nu au primit locuri mai puține decât anul trecut ca de altfel majoritatea liceelor din țară care au primit locuri în plus. Mi se pare părtinitoare poziția dvs. când vă raportați doar la trei colegii. Vă rog să vă raportați la situația de la nivel național”.
- ”Consider subiectul încheiat!”, a scris Florian Lixandru în mesajele pe Whatsapp la solicitarea jurnalistului Edupedu.ro.
În documentul transmis Edupedu.ro de către cei 29 de părinți, aceștia atrag atenția și asupra faptului că în comisiile de la olimpiadă ”prevalează numeric profesorii de la Colegiul Enescu”, ”un alt punct discriminator”, consideră aceștia:
”De exemplu, la olimpiada claselor III – VIII sunt 4 (patru) profesori în jurii, iar de la Lipatti… 1 (unul). La olimpiada claselor IX-XII sunt 8 (opt) profesori de la Enescu în jurii, iar de la Lipatti… 5 (cinci). Ne întrebăm care au fost criteriile acestor alegeri și nu putem decât să deducem că la bază se află o vădită rea intenție și o abordare discriminatorie față de școala noastră și de copiii noștri. Rezultatele de la ultimele 2 (două) ediții ale olimpiadelor arătau că Liceul Enescu era pe poziția a treia, iar Liceul Lipatti pe prima poziție. Devine evident că își fac apariția unele relații personale și că ingerința acestora afectează negativ”, susțin aceștia în scrisoare.
O categorie nouă la Olimpiada Națională de Interpretare instrumentală pentru clasele III – VIII, anunțată direct prin regulamentul specific, în februarie
În legătură cu aceeași competiție, dar la nivelul claselor de gimnaziu, autorii sesizării scriu și despre Olimpiada Națională de Interpretare instrumentală pentru clasele III – VIII care, din acest an, are o nouă secție la care pot participa elevii: Secția muzică vocală de jazz – muzică ușoară, menționată în regulamentul specific din 7 februarie, însă care lasă puțin timp de pregătire pentru elevii care vor să participe, consideră părinții elevilor de la Colegiul ”Dinu Lipatti”.
”Un alt aspect al acestei Olimpiade de muzică este legat de apariția unei noi secții în această competiție națională, Secția muzică vocală de jazz – muzică ușoară care este anunțată în luna februarie, odată cu apariția Regulamentului de organizare și desfășurare a olimpiadei naționale de interpretare vocală, instrumentală și studii teoretice muzicale în vigoare, nr. 25046/07.02.2023 și se desfășoară chiar din acest an, chiar din această ediție.
Acești elevi sunt discriminați întrucât pregătirea lor pentru olimpiada din acest an nu se poate face decât 2 luni, adică februarie și martie. Vă subliniem faptul că studiul pentru olimpiadă, unde este vorba de performanță aleasă și pregătire specifică în vederea abordării cu responsabilitate a acestei competiții, necesită un program de lucru susținut, intens și exigent care depășește uneori un an școlar întreg. În comparație cu colegii lor de la celelalte secțiuni ale olimpiadei, care se pregătesc din toamnă, cel puțin, aceștia de la Secția muzică vocală de jazz – muzică ușoară au… numai 2 (două) luni de pregătire.
Considerăm că această nouă secție ar fi fost corect sa fie anunțată acum și abordată practic începând cu anul școlar următor. (…) Întrebarea este: de ce atâta grabă în introducerea acestei noi secțiuni? A fost vreun interes sau este o neglijență? Olimpiada este o competiție unde elevii muncesc din greu și vor să participe cu un nivel de pregătire artistică de înaltă ținută, pentru care se implică profesional, emoțional, îndreptându-și toată energia și concentrând toate forțele în acest demers. De ce forurile care se ocupă de organizarea și desfășurarea olimpiadei privesc fără interes, ba mai mult, cu aroganță, acest subiect?”, potrivit documentului.