Proiect susținut de Academia de Leadership, prin Asociația pentru Valori în Educației

Ne-am săturat de făcut hârtii, de teorii și de lucruri fără aplicabilitate, spune Greta Predoi, directoarea Școlii Gimnaziale Butea, din județul Iași, despre ce a determinat-o să se înscrie în „Academia de Leadership” / M-au ajutat să fac o promovare a liceului, acum toată lumea știe de liceul „Moisil” în Buzău, susține directoarea Adriana Voicu

3.236 de vizualizări
„Asta m-a învățat Academia să fac, să gândesc cumva altfel decât din interiorul sistemului și atât”, spune Adriana Voicu, directoarea Liceului tehnologic “Grigore C. Moisil” din Buzău, absolventă a Academiei de Leadership, pentru care înscrierile sunt deschise până pe 10 aprilie. Asta pentru că, din păcate, directorii de școli găsesc rareori formări care să nu fie doar teoretice, fără aplicabilitate practică în managementul activ și actual al comunității școlare, susține și Greta Predoi, de la Școala gimnazială Butea, din județul Iași. 

Într-un interviu pentru Edupedu.ro, profesoarele explică ce instrumente le trebuie directorilor de școli, din perspectiva lor, și cum au găsit răspunsuri și rezolvări pentru foarte multe dintre nevoile unităților de învățământ pe care le conduc, în programul derulat de Asociația pentru Valori în Educație.

  • Începând de anul acesta, pentru prima dată sunt 200 de locuri dedicate liderilor școlari pregătiți să contribuie la schimbarea sistemului educațional local, iar înscrierile sunt în plină derulare. În program vor fi implicați peste 250 de mentori din business. Directorii selectați vor fi sprijiniți să devină actori ai schimbării în școlile pe care le conduc, prin colaborarea directă cu un lider din business, care va deveni mentor personal pe durata celor 16 luni de instruire, scriu organizatorii. 
  • Pe 11 aprilie Edupedu.ro și AVE organizează o conferință dedicată directorilor, cu participarea ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu.

Greta Predoi, directoarea Școlii gimnaziale din comuna Butea, județul Iași, spune că a aflat de program pe internet, în 2018. „Căutam cursuri de formare pentru directori ca să pot accesa informații noi, pentru școala. Am găsit undeva pentru internet, am zis să încerc, nu credeam că am vreo șansă, dintr-o școală din rural, dar am zis să încerc ca să nu-mi pară rău”. 

Calitatea formărilor este esențială pentru un director – poate da măsura anvergurii manageriale a acestuia, spune profesoara, care face o paralelă între ce s-a întâmplat la cursurile clasice și cele ale Academiei. „Am mers și înainte la formare, dar nu prea există formări pentru directori și mai ales formări de calitate, că așa formări din acestea superficiale, care nu sunt profunde, sunt. Dar de teorie suntem sătui.” 

Foto: Greta Predoi

Ce considerați a fi formare de calitate?

Este vorba despre exemple concrete de punere în practică a lucrurilor. Începând de la cum poți dota o școală, cum comunici cu copiii, cum comunici cu profesorii, cum încurajezi gradul de comunicare cu părinții, comunitatea. Pentru toate acestea, de unul singur nu se poate face nimic. Este vorba despre colectiv, cum aduni oameni, cum îi provoci la o colaborare. 

Ajungând în Academie am făcut cunoștință cu 40 de oameni, veniți din toată țara, cu experiențe diverse. Numai faptul că am fost împreună o perioadă și am aflat o grămadă de lucruri unii de la alții, pe care le-am putut folosi apoi particularizându-le la școala noastră, a fost un câștig mare”.

Adriana Voicu, directoarea Liceului tehnologic “Grigore C. Moisil” din Buzău, spune că nu a fost selectată din prima să participe în program, pentru că aplicația i-a fost respinsă, dar șansa a făcut ca după înscrierea în Edu Networks, modulul Academiei de Leadership să fie inclus în program. 

„Eram director din 2016 și felul în care am ajuns în Academie e o poveste ușor comică. Am aflat de pe Facebook de acest program și m-am înscris peste vară. Din ce am scris eu acolo în aplicație nu am fost selectată și eram chiar foarte supărată pentru că nu știam ce nu am scris bine. Pentru că eram deja înscrisă cu adresa de e-mail în baza de date celor de la AVE, în toamna aceea am primit un mesaj, că pot să-mi înscriu școala în programul Edu Networks. Și am înscris școala fără să știu în amănunt ce presupune acest program, dar mi s-a părut interesant ceea ce citisem, în mare, pe site-ul lor. După aceea am aflat că inclusă în Edu Networks este chiar Academia de Leadership, la care eu tocmai fusesem respinsă. Și chiar a fost o experiență inedită”, a povestit profesoara.

  • Înscrierile sunt deschise până pe 10 aprilie, iar cei 200 de directori vor fi a patra generație a programului de dezvoltare a abilităților de leadership și management.
  • Completarea aplicației cu atenție și implicare este esențială, pentru că pe baza acesteia directorul este selectat să intre în program.
  • Regulamentul de înscriere și participare la program poate fi descărcat de aici.

Ce se întâmplă la cursurile Academiei, la ce ajută? 

„Noi suntem obișnuiți cu sistemul și nu mai ieșim din el, uităm să vedem lucrurile și din alte puncte de vedere. Într-adevăr, pot să spun cu tot sufletul, că exact asta m-a învățat Academia să fac, să gândesc cumva altfel decât din interiorul sistemului și atât”, potrivit Adrianei Voicu. 

Aceasta a explicat că „fiecare curs teoretic avea și aplicabilitate, iar până la următoarea întâlnire trebuia să te achiți de niște sarcini. Sarcinile acelea erau foarte aplicate pe ceea ce se întâmplă în școală, adică nu erau chestiuni pe care să ne facem că le facem, ci chiar se pot folosi, pentru că în continuare folosesc multe metode pe care le-am învățat, în viața de zi cu zi a școlii. 

De exemplu, eu sunt directorul unui liceu tehnologic. Știți că liceele tehnologice sunt mai la coada preferințelor elevilor de clasa a VIII-a. Acești oameni m-au învățat că tocmai acest lucru trebuie să facă diferența, să fim liceul tehnologic care face lucrurile altfel și care merită să iasă din umbră. M-au ajutat să fac o promovare a liceului în așa fel încât acum toată lumea știe de liceul Moisil în Buzău”, spune încântată directoarea.

Pentru susținerea directorilor de școli, Edupedu.ro, în parteneriat cu AVE – Asociația pentru Valori în Educație, organizează un eveniment dedicat acestora. Dezbaterea online are loc luni, 11 aprilie 2022, de la ora 15.00, cu participarea ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu. 

Dezbaterile publice cu ministrul Educației și cu reprezentanții Academiei de Leadership sunt deschise de către moderator. Vor adresa întrebări și vor ridica teme de discuție atât co-paneliștii cât și moderatorul, dând voce participanților prin adresarea întrebărilor primite prin formularul de înregistrare, disponibil aici: https://forms.gle/Va7vLJLnj1a3X7Re7

Înscrierile sunt deschise! Pentru a vă implica activ în partea de dezbatere este necesar să vă înscrieți prin completarea acestui formular special, ușor de completat, prin care vă puteți auzi întrebarea adresată speakerilor, prin vocea moderatorului. De asemenea, vă încurajăm să ne transmiteți prin intermediul formularului și alte teme de interes pentru dumneavoastră. Răspunsurile la întrebări / solicitări vor fi adresate în timpul dezbaterii, în limita timpului de LIVE sau vor fi publicate în perioada imediat următoare.

Am învățat cum să scriu celor care ar putea ajuta școala și am făcut școala așa cum am văzut-o eu în Europa, cum mi-aș fi dorit să fie de mulți ani

Greta Predoi, de la Școala din Butea, spune că a făcut cursuri cu prezență fizică, iar sesiunile de formare aveau loc la București. Ne-a povestit cum se desfășurau acestea: „în cele două trei zile erau opt ore de activități diverse, cu module diverse, aveam formatori foarte buni de la care aflam o mulțime de lucruri pe diferite teme. Apoi făceam exerciții împreună și aveam discuții cu toți colegii, aveam posibilitatea să aflăm fiecare cum aplică în școala lui anumite lucruri, de la formatori să aflăm cum ar trebui să le aplicăm, științific cum trebuie aplicate anumite lucruri. 

De exemplu, noi intrasem în reabilitare și am putut să fac școala așa cum am vrut pentru că am aflat cum anume să cer, ce să spun celor din jur, în așa fel încât să ajute școala. O chestiune aparent simplă, dar care nu e simplă. Eu am mai făcut lucrul ăsta și scrisesem vreo 500 de scrisori de sponsorizare la diverse firme și am primit un singur răspuns. Aplicam un ton foarte oficial. La Academie am învățat că trebuie să scrii o poveste și am încercat să scriu povești, am scris vreo 4.000 de scrisori și am primit vreo 100 de răspunsuri și am făcut școala așa cum am văzut-o eu în Europa, cum mi-aș fi dorit să fie de mulți ani”. 

M-au învățat să iau copiii drept parteneri în absolut orice activitate

Foto: Adriana Voicu

Directoarea unui liceu din mediul urban, Adriana Voicu spune că în întâlnirile de lucru, mentorii AVE i-au arătat școala din altă perspectivă decât din cea pe care o vedea ea. „Și atunci am găsit alte legături cu exteriorul, poate pe care să le fructificăm mai mult. De exemplu, îi vedeam pe copii parteneri, nu am o vârstă foarte înaintată și întotdeauna copiii mi-au fost aproape, dar doar la clasă. Cei din Academie m-au învățat cum copiii pot fi partenerii noștri în absolut orice activitate, nu numai la clasă, în timpul orelor. Și așa am început, de exemplu, să fac promovarea liceului prin copii. Copiii nu sunt ascultați în general de adulți, ceea ce este o mare greșeală, dar copiii sunt ascultați de copii și pe noi ne interesează să ne promovăm liceul în rândul copiilor, viitorii noștri elevi. Mai degrabă i-au ascultat pe copiii noștri, pe liceeni, și le-au spus așa, cu cuvintele lor și pe canalele lor, ce se întâmplă la noi în școală, decât ne-au ascultat pe noi că ne-am dus în fața lor și oficial le-am spus ce le oferim”.

  • Procesul de aplicație și selecție în Academia de Leadership este structurat în trei etape eliminatorii. Durata întregului proces este de aproximativ opt săptămâni și se desfășoară online. Înscrierea în etapa 1 de selecție, precum și parcurgerea tuturor etapelor este gratuită, iar cei care doresc să se înscrie trebuie să îndeplinească criteriile de eligibilitate. 
  • Un participant este considerat finalist pentru un loc în cadrul programului în momentul în care se află printre primii 200 de directori evaluați conform metodologiei, la finalul procesului de selecție. 
  • Cine se poate înscrie în Academia de Leadership: 
    • directorii sau directorii adjuncți din unitățile de învățământ publice, care au ocupat postul în urma concursului național organizat de Ministerul Educației, în oricare din cele două sesiuni (octombrie-decembrie 2021, februarie-martie 2022) sau 
    • directorii numiți de o asociație fondatoare, în cazul unităților de învățământ privat
    • directorii sau directorii adjuncți la o unitate de învățământ publică sau privată, de tipul grădiniță, școală gimnazială, liceu.
  • Taxa de participare poate fi plătită în nume personal, din bugetul unității de învățământ, sau prin alte instituții care își propun să susțină directorul în cadrul programului.
  • Este asigurată cazarea în cameră single sau dublă la modulele de formare, transportul către locația modulului de formare, mesele din zilele de formare, materiale, facilitatori, access platforme cât și alte costuri cu resurse materiale care pot apărea în cadrul derulării programului.
  • Înscrierile sunt deschise și aplicațiile pot fi făcute aici.

Academia de Leadership și Management Școlar are peste 150 de directori care au absolvit până în prezent. Directorii de școală sunt cheia transformării pentru viitorul educației din Români, iar instruirea directorilor din Academia de Leadership și Management Școlar este realizată din perspectiva a patru dimensiuni de formare, care se referă la creșterea accesului la educație și a participării școlare a elevilor, dezvoltarea și implicarea profesională a cadrelor didactice, îmbunătățirea rezultatelor elevilor și dezvoltarea culturii școlii și implicarea comunității.


You May Also Like

DOCUMENT Sesiune suplimentară la concursul de directori în 22-26 octombrie, pentru candidații cu COVID-19 sau aflați în izolare, cerută Ministerului Educației de către federațiile sindicale

Sesiune extraordinară pentru proba scrisă a concursului pentru ocuparea funcțiilor de director/director adjunct, solicitată de federațiile sindicale din învățământ Ministerului Educației, potrivit unui documentul publicat de FSLI. Reprezentanții profesorilor propun…
Vezi articolul

Următorul concurs pentru directorii de școli, amânat până pe 2 februarie 2025, data limită pentru aprobarea regulilor de recrutare. Întârziere de un an față de termenul stabilit inițial în an electoral cu 4 rânduri de alegeri

Următorul concurs pentru directorii și directorii adjuncți de școli ar urma să fie organizat după aprobarea regulilor de selecție a acestora, care are termen limită 2 februarie 2025. Asta prevede…
Vezi articolul

Modificări la Titularizare: Fișa de înscriere, publicată de inspectorate. Cererea de înscriere, schimbată în ultima zi cu o cerere din 25 iunie. Documentele depuse online au condiție de rezoluție minimă

Modificări la Titularizare în ultimul moment. Inspectoratele școlare județene au aufișat Fișa de înscriere la Titularizare, după ce Edupedu.ro a scris în această dimineață că acest document central al dosarului…
Vezi articolul

Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament al școlilor – ROFUIP 2024. Documentul păstrează „norma” anuală de note: cu trei mai mult decât numărul orelor alocate pe săptămână, la o materie

ROFUIP 2024 – numărul de note per an școlar pentru elevi. Profesorii vor pune cel puțin 4 note pe an școlar la o disciplină, prevede noul regulament de organizare și…
Vezi articolul