“Eu vreau să-i ajut pe copii să devină curioși, să-și caute mai multe informații pe cont propriu”. Este obiectivul unui tânăr care vrea să devină profesor, pasionat de matematică și de modul în care merge mintea celor din jur. Olimpic național în liceu, acum parte din lotul pentru Balcaniada pentru studenți, Andrei Bâra a vorbit pentru Edupedu.ro despre relația cu profesorii care i-au marcat viața și despre modelul pe care vrea să îl urmeze.
-
“Contează felul în care profesorul te determină pe tine sa înveți singur. Este inutilă ora, dacă nu este urmată de studiu acasă” – Andrei Bâra, pentru Edupedu.ro
Andrei Bâra este student în anul I la Facultatea de Matematică a Universității din București, s-a calificat la Olimpiada Balcanică de Matematică pentru studenți care va avea loc în martie în Bulgaria și a fost medaliat la olimpiada națională de matematică din clasa a VIII-a până în clasa a XII-a, când a luat aurul.
Într-un scurt interviu acordat Edupedu.ro, olimpicul a povestit de ce vrea să devină profesor: “Îmi place să rezolv probleme și să îi ajut pe alții. Nu prea îmi place să folosesc partea practică, deci să devin inginer. În liceu am mai avut ocazia să lucrez cu copii și mi-am dat seama că asta mi-ar plăcea să fac și de acum înainte. Îmi place să văd cum gândesc ei. Se întâmplă să nu știu o problemă, dar să o știe un copil și să aibă o idee pe care eu nu am avut-o. Asta mă surprinde, îmi place să văd cum gândesc ceilalți”.
“Consider că dacă un profesor se apropie suficient de mult de elev, atunci nu are de ce să se teamă. La noi în liceu, profesoara noastră de Matematică s-a apropiat foarte mult de noi și cea mai mică notă la Bacalaureat a fost mai mare de 9. Mie nu îmi place Româna deloc, dar în clasa a XII-a ni s-a schimbat profesoara. Niciodată nu luasem mai mult de 9 în liceu, iar la Bacalaureat am reușit să iau 9.55. Un aport foarte mare l-a avut profesoara”, a explicat pentru Edupedu.ro tânărul absolvent al Liceului Teoretic Internațional de Informatică Constanța.
“Mult mai mult contează felul în care profesorul te determină pe tine sa înveți singur. Este inutilă ora, dacă nu este urmată de studiu acasă. Eu vreau să-l ajut pe elev cât de mult se poate, dar mi-ar plăcea să îl fac și pe el să se intereseze, să caute mai mult. Se pot afla mult mai multe chestii care nu sunt foarte complicate și pe cont propriu, dincolo de programă”, spune Bâra.
În ceea ce privește lucrul acasă, tânărul a precizat pentru Edupedu.ro că “în clasele I-IV se vede mai puțin diferența la lucrul de acasă. Cu cât materia devine mai grea, însă, cred că se va sesiza o diferență uriașă între doi copii care încep de la același nivel, dar dintre care unul alege să se pregătească și acasă, pentru că apar noțiuni care pot crea ușor confuzii, cum sunt, de exemplu, proprietatea lui Darboux sau inelele și corpurile, care țin de algebra abstractă și pe care le poți înțelege doar cu exersat“.
“Aș vrea să rămân într-un cadru universitar și să predau analiza matematică”, a declarat Andrei Bâra. De ce profesor la universitate și nu în preuniversitar? “Mi se pare mult mai interesantă materia, deși mai grea. Sunt chestii noi, care pot fi ciudate, dar în același timp interesante”, spune tânărul student.
În ceea ce privește modelul de profesor pe care îl urmează, Andrei Bâra a explicat pentru Edupedu.ro că aceasta “este o meserie în care trebuie să știi să te impui, pentru că altfel elevii nu te vor lua în serios prea tare. Nu trebuie să fii foarte dur, dar trebuie să știi cum să vorbești cu copiii. Eu am avut noroc de profesori foarte buni, care nu au fost nici foarte duri încât să inspire spaimă, dar nici nu s-au lăsat călcați în picioare. Am o relație foarte bună cu dumnealor și în continuare. De exemplu, cu profesorii mei de matematică din liceu și din gimnaziu”.
Acesta a povestit că și acum “dacă dumnealor găsesc o problemă care nu le iese și pe care cred că eu aș putea să o rezolv, apelează la mine. La fel fac și eu, apelez la ei dacă găsesc o problemă pe care nu reușesc să o rezolv”.
“Încerc să combin câte puțin din stilurile fiecăruia, atunci când lucrez cu copiii care au nevoie de ajutorul meu”, a mărturisit tânărul.
Întrebat ce anume îi îndepărtează pe copii de școală, Andrei Bâra a declarat că unul dintre motive este sancționarea excesivă a elevului: “Dacă îi dai unui elev 4, atunci când el nu știe să răspundă la o întrebare, deși a învățat, îl descurajezi și e normal că nu o să mai vrea să vină la oră”.
Andrei Bâra a povestit că i-ar fi plăcut să meargă la facultate în SUA sau în Anglia, însă costurile ar fi fost mult prea mari. “Vreau să fiu din ce în ce mai bun, iar acum, pe viitorul foarte apropiat, vreau un rezultat bun la Balcaniadă”, a povestit tânărul pentru Edupedu.ro.
1 comment
Ca sa faci asemenea performanta conteaza si potentialul intelectual nativ. Un elev slab poate munci enorm si poate face lucruri uimitoare, insa atunci cand efortul suplimentar de acasa intalneste inzestrarea nativa se poate vorbi de olimpici pe plan international.