De unde vin banii? Bancomatul scoate bani nelimitat? Sunt câteva dintre întrebările la care veverița Vivi, un avatar cu algoritmi de inteligență artificială, le răspunde copiilor, pe înțelesul lor, în funcție de vârstă, la muzeul MINA din București. Muzeul are mai multe tipuri de ateliere educative: pe nutriție, financiare sau de mediu și poate fi vizitat de miercuri până duminică. În cadrul săptămânii Școala Altfel, de exemplu, elevii pot vizita muzeul împreună cu clasa. Este o oportunitate pentru elevi să învețe lucruri utile într-un altfel de mediu, o combinație între un muzeu clasic și o școală, dar cu multă interacțiune digitală și joacă. Vârsta recomandată este de peste 3 ani, așa că pot veni și copiii de grădiniță. Între 1 și 31 decembrie copiii pot urmări o piesă de teatru digitală, un spectacol creat după clasica poveste Micul Prinț, la 80 de ani de la prima publicare a cărții.
- Atelierul de educație financiară unde avatarul inteligent bazat pe inteligența artificială, Veverița Vivi, răspunde întrebărilor copiilor și îi ajută să-și planifice economiile, este un proiect susținut George, BCR
- Museum of Immersive New Art (MINA) este primul spațiu imersiv din România și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est
În cei peste 1.000 de metri pătrați, spațiul senzorial MINA Kids este gândit special pentru a stârni curiozitatea copiilor și a-i introduce în lumea fantastică a artei. În total sunt 15 instalații interactive cu componentă educativă (de la educație financiară, nutrițională sau de mediu, la proiecte care dezvoltă creativitatea).
Uneori părinți nu (mai) știu cum și ce să le explice copiilor despre bani, iar la școală învățătorii, profesorii sau chiar educatorii primesc prea multe întrebări de la copii la care nu le pot răspunde pe înțelesul lor.
De multe ori considerăm că sunt prea mici copiii pentru a înțelege ce sunt banii și cum se câștigă. De aceea, ei pot face cunoștință cu veverița Vivi, avatarul bazat pe inteligența artificială le răspunde copiilor tuturor întrebărilor legate de bani, care se află în spațiul neconvențional MINA Kids.
“Credem că e important ca educația financiară a copiilor să se întâmple nu doar la școală sau la bancă, ci și în spații mai neconvenționale, cum ar fi un muzeu, astfel arătându-le copiilor că discuțiile despre bani se pot întâmpla, în mod natural, oriunde. Totodată, credem în îmbinarea educației cu divertismentul pentru că le atrage mai ușor atenția copiilor asupra noțiunilor care pot părea grele la început (planificarea banilor de buzunar, diferența dintre nevoi și dorințe, cum reducem cheltuielile, de ce e important să punem bani deoparte). Mai mult, utilizarea tehnologiei și a jocurilor educative poate face educația financiară mai atractivă și mai interactivă pentru copii”, explică Claudia Oprescu, expert CSR la Banca Comercială Română (BCR) și coordonatoarea programului de educație financiară Școala de Bani.
Copiii pot învăța noțiuni despre bani pentru că Veverița Vivi, avatarul bazat pe inteligența artificială le răspunde copiilor tuturor întrebărilor legate de acest subiect: de la cele mai simple la unele mai complicate la care poate părinții sau profesorii nu știu cum să le răspundă copiilor. De exemplu: de ce ar trebui să economisească bani, ce înseamnă acest lucru, sau de ce nu pot părinții să le cumpere copiilor orice jucărie își doresc sau chiar toate jucăriile din lume.
Vârsta recomandată pentru a intra la MINA Kids este de peste 3 ani. “Avatarul inteligent poate răspunde întrebărilor tuturor copiilor, chiar și celor mai mici, cu mențiunea că la vârste foarte mici copiii nu au încă dezvoltată capacitatea de a pune întrebări legate de subiecte de educație financiară, dar cu ajutorul părinților și cei mai mici pot avea o experiență foarte plăcută în interacțiunea cu veverița Vivi. Copiii care au peste 6 ani pot să interacționeze mai ușor cu veverița pentru că îi pot pune mai multe întrebări și mai complexe și astfel pot aborda mai multe subiecte care îi interesează pe aceștia”, spune Claudia Oprescu.
Veverița Vivi este inspirată din personajul Vichi din cartea Școala Banilor bine crescuți, scrisă de Cristina Andone.
“Pe scurt, veverița Vivi este un avatar care are la bază algoritmi de inteligență artificială, antrenat să învețe întreaga curriculă de educație financiară din cursurile Școala de Bani pentru copii din ciclul preșcolar, primar și gimnazial. Fața avatarului este animată atunci când vorbește oferind o interacțiune cât mai autentică. Ea poate să își adapteze răspunsurile în timp real și personalizat în funcție de întrebările copiilor. Avatarul are mecanici de interacțiune menite să mențină interesul copiilor și să le transmită informații educative în moduri distractive, nu există un număr limitat de întrebări pe care copiii le pot pune. Ca să fie un partener de discuție atractiv pentru cei mici, acest avatar a luat forma unei veverițe deoarece este bine cunoscut faptul că veverițele sunt un simbol pentru ce înseamnă să fii chibzuit și să strângi din timp”, explică Claudia Oprescu.
Întrebările copiilor și răspunsurile lui Vivi: De unde vin banii?
Pe vremuri, părinții aveau o zicală: banii nu cresc în copaci. Avatarul Vivi le poate explica acum copiilor într-un mod simplu și pe înțelesul lor de ce nu cresc banii în copaci.
“Vivi le poate spune de ce nu pot fi scoși din bancomat nelimitat și că fiecare dintre noi avem o sumă de bani în care ne încadrăm lunar, iar pentru a avea acești bani e nevoie să muncim. Limbajul folosit de Vivi este unul simplu astfel încât copiii să poată înțelege ușor și să se bucure că au învățat lucruri noi cu ajutorul unui personaj simpatic”, spune Claudia Oprescu.
Contrar așteptărilor noastre de adulți cei mici chiar vor să afle cum să pună bani deoparte, pentru că această întrebare este printre cele mai dese adresate lui Vivi. Iar veverița le poate da idei cum să economisească pentru un vis.
“Copiii vor să afle cum să pună bani deoparte, cum își pot cumpara jocul preferat, cum să facă bani repede, ce înseamnă să investești și lucruri de acest gen pe care le aud în jur și care le stârnesc curiozitatea. Feedback-ul este unul pozitiv, copiii și părinții deopotrivă se bucură de interacțiunea cu Vivi, afla lucruri noi, cu ajutorul unui personaj care interacționează cu ei și îi ajută să afle răspunsuri la curiozitățile pe care le au legate de bani”, spune Claudia Oprescu, expert CSR, BCR.
Deși proiectul este adresat copiilor, informațiile oferite de veverița Vivi îi pot ajuta și pe profesori sau pe părinții care îi însoțesc pe copii, cum să le explice copiilor anumite noțiuni despre bani pe care apoi să le încorporeze fie la clasă, la ore, sau acasă, în familie.
Copiii vor dobândi astfel din timp abilități de a gestiona banii.
Ateliere diverse pentru copii la MINA Kids
Toată luna decembrie, între 1-21 decembrie, la MINA Kids copiii pot urmări o piesă de teatru digitală, creată după povestea clasică a Micului Prinț. Spectacolul reprezintă un omagiu adus poveștii care anul acesta împlinește 80 de ani de la prima publicare a cărții.
Printr-o interpretare modernă, spectacolul utilizează tehnologii precum motion tracking și efecte speciale cu chroma key pentru a aduce personajele la viață într-un mod inedit. Această producție multimedia captivantă reunește actori filmați și personaje animate.
Folosind tehnologii de scenografie de ultimă generație, atât tradiționale, cât și digitale, piesă narează povestea magică a Prințului și a prieteniei sale cu un pilot. Pe parcursul poveștii, sunt dezvăluite secretele prieteniei și ale iubirii.
Piesă a fost deja prezentată în Dubai, Istanbul și Antalya, atrăgând peste 31.000 de vizitatori în doar câteva luni.
Despre MINA Kids
Museum of Immersive New Art (MINA) este primul spațiu imersiv din România și cel mai mare centru de new media art din Europa de Sud Est. Muzeul s-a deschis la finalul lunii august, într-un spațiu de 2.500 de metri care cuprinde mai multe zone dedicate adulților și copiilor.
MINA Kids s-a deschis la finalul lunii septembrie și este spațiul dedicat copiilor, care include 15 instalații interactive cu componentă educativă (de la educație financiară, nutrițională sau de mediu, la proiecte care dezvoltă creativitatea).
Vivi sau Avatarul Inteligent al Educației Financiare este un proiect dezvoltat de artiștii Mihai Cojocaru și rec.ON, fiind un proiect inovator de educație financiară implementat prin programul Școala de Bani.
Școala de Bani este un proiect al Băncii Comerciale Române, lansat în 2016, care a devenit cel mai amplu program de educație financiară din România. Peste 1.500 de angajați ai BCR au devenit, în mod voluntar, profesori de educație financiară, urmând cursuri specializate, și au reușit să ofere astfel de cursuri gratuite către jumătate de milion de români – copii, tineri și adulți.
Prin cursurile și resursele educaționale oferite de Școala de Bani, BCR a ajutat până acum peste 600 000 de români să aibă acces la educație financiară. Prin LifeLab a fost extinsă această misiune și sunt sprijiniți profesorii în rolul lor de modele de viață, oferindu-le cadrul și resursele cu care să-i ghideze pe elevii lor pentru a-și atinge obiectivele și potențialul prin acest tip de educație.
În cadrul LifeLab se vizează generarea unei schimbări sistemice, în care educația financiară și abilitățile de viață să fie aproape de elevi și profesori, și contribuția astfel la formarea unei noi generații de tineri care se bucură de prosperitate și de dorințe împlinite.
1 comment
Astfel afla si adultii (insotitorii copiilor, care-i mai duc de mana prin muzee) de ce i se spune ,,artificiala”. Ca daca ar fi ,,inteligenta naturala”, la o intrebare atat de ,,inteligenta”, ar fi trebuit sa dea un raspuns de ex de genul: ,,Pentru ca atunci n-am avea bani pe timpul sezonului rece cand (se stieeee) ca se scutura (frunzele, banii, etc). Si ar trebui sa asteptam venirea primaverii pentru a avea iarasi bani de platit si bilete prin muzee”. La un asemena raspuns ar fi o hahaiala in familie, la sfarsitul zilei fiind multumiti ,,si capra si varza”. ,,Capra” ca si-a incasat banii pe bilete iar ,,varza” ca si-a distrat copilul” prin noile metode ale sec xx1, se intelege. Aia cu laptele de la osan e mai complicata s-o transformi in ,,inteligenta distractiva”.