Motivarea absențelor de către diriginte se face în ziua prezentării actelor justificative. Care sunt actele medicale necesare pentru motivarea absențelor, potrivit ROFUIP 2024

19.679 de vizualizări
Foto: INQUAM Photos / Octav Ganea
Motivarea absențelor se face de către educator, învățător sau profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative, potrivit ROFUIP 2024. Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP), aprobat prin ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024, a fost publicat în Monitorul Oficial.

Art. 94 – „(2) Motivarea absenţelor se face de către educatorul/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte în ziua prezentării actelor justificative.

(3) În cazul beneficiarilor primari minori, părinţii sau reprezentanţii legali au obligaţia de a prezenta personal învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte actele justificative pentru absenţele copilului său.

Conform ROFUIP (art. 94 alin. 4), actele medicale pe baza cărora se face motivarea absenţelor sunt, după caz:

  • adeverinţă eliberată de medicul cabinetului şcolar, de medicul de familie sau medicul de specialitate
  • adeverinţă/certificat medical/foaie de externare/scrisoare medicală eliberat(ă) de unitatea sanitară în care elevul a fost internat.

Actele medicale trebuie să aibă viza cabinetului şcolar sau a medicului de familie care are în evidenţă fişele medicale/carnetele de sănătate ale beneficiarilor primari.

Părinții au voie să justifice până la 40 absențe ale copiilor pe an școlar, potrivit RegulamentuluI de funcționare și organizare a unităților de învățământ, dar nu mai mult de 20% din numărul orelor la o disciplină

„În limita a 40 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 20% din numărul orelor alocate unei discipline, absenţele pot fi motivate doar pe baza cererilor scrise ale părintelui sau reprezentantului legal al elevului sau ale elevului major, adresate învăţătorului/institutorului/profesorului pentru învăţământul primar/profesorului diriginte al clasei, avizate în prealabil de motivare de către directorul unităţii de învăţământ.” – art. 94 (5).

Noutatea este că pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar. Nu trebuie să depășească 40% din numărul orelor alocate unei discipline

Art. 94 – „(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), pentru elevele gravide și elevii părinți absențele pot fi motivate pentru un număr de ore de curs, în limita a 100 de ore de curs pe an şcolar, fără a depăşi 40% din numărul orelor alocate unei discipline.

(7) Educatorul/educatoarele/profesorul pentru educație timpurie/învăţătorul/institutorul/profesorul pentru învăţământul primar/profesorul diriginte păstrează la sediul unităţii de învăţământ, pe tot parcursul anului şcolar, actele pe baza cărora se face motivarea absenţelor, prezentate în termen de 7 zile calendaristice de la reluarea activităţii elevului.

(8) Nerespectarea termenului prevăzut la alin. (7) atrage declararea absenţelor ca nemotivate.

(9) În cazul beneficiarilor primari reprezentanţi, absenţele se motivează pe baza actelor justificative, conform prevederilor statutului elevului.

Directorii de școli au obligația să anunțe serviciile de asistență socială dacă elevii au absențe la cel puțin 75% din numărul de ore prevăzut într-un an școlar la disciplinele/modulele respective.

Art. 95 – „(4) Directorul unității de învățământ are obligația să anunțe serviciile de asistență socială (SPAS/DAS) și să contribuie la stabilirea unor măsuri de prevenire a abandonului școlar, în cazul beneficiarilor primari care înregistrează absențe la cel puțin 75% din numărul de ore de curs prevăzut într-un an şcolar la disciplinele/modulele respective.”

Foto: Regulamentul-cadru din 6 august 2024 de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar

Noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar poate fi consultat mai jos:

Citește și:
Abia la peste 750 de absențe pentru un elev de gimnaziu și la peste 540 pentru un elev din clasele primare directorul este obligat să anunțe serviciile de asistență socială privind riscul de abandon școlar – măsură pusă de Ministerul Educației în ROFUIP 2024
Nota la purtare a unui elev va scădea cu un punct pentru fiecare 20 de absențe nemotivate pe an / Ligia Deca renunță la dublarea absențelor permise după valul de ironii online și după protestele profesorilor
OFICIAL La finalul fiecărui modul de cursuri, toți elevii primesc o notă la purtare, potrivit ROFUIP 2024 / Calendarul anului școlar 2024-2025

1 comment
  1. Problemele cu care se confrunta profesorii ,,sunt legate de nerespectarea acestor prevederi ,din lipsa de corectitudine a dirigintilor și a conducerii scolii respective.
    Dacă datele aceste s-ar înregistra electronic și s-ar transmite direct la minister, s-ar vedea clar o latura a sistemului de învățământ ( multe clase s-ar desfînta),s-
    ar elimina partial corupția, (din punctul meu de vedere), ,nu am mai avea presiuni pentru promovarea unora care au 90% din totalul orelor absentat și motivate la sfârșit de an școlar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

O profesoară a Universității din București a demisionat din cauza școlii în pandemie: Viitorii absolvenți de la Biologie, care vor efectua analize medicale sau vor certifica siguranța alimentelor, au fost privați de pregătirea practică în laborator / Ce spune Universitatea

O profesoară a Universității din București, Lector Dr. Oana Iftime, și-a anunțat, la începutul acestei luni, demisia din instituția de învățământ, din cauza condițiilor în care s-a desfășurat predarea în…
Vezi articolul

Oana Moraru, despre experiența de a autoriza o școală privată în București: Sunt victima unui vădit abuz în serviciu. ARACIP ar fi recunoscut un document necesar autorizării, după ce cazul a devenit public

Expertul educațional Oana Moraru acuză agenția din subordinea Ministerului Educației care se ocupă de acreditarea și autorizarea școlilor de “abuz în serviciu”. Fondator al unei școli private în Călărași, Moraru…
Vezi articolul

Ligia Deca, despre rezultatele PISA 2022: Trebuie să creștem de la 5 la 7 elevi din 10 care să demonstreze competențe cel puțin minime la lectură, științe și matematică / Una dintre soluțiile ministrei: Testarea online periodică a nivelului de alfabetizare funcțională

Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat trei concluzii ale PISA 2022 și soluții pentru a crește nivelul de alfabetizare funcțională al elevilor din România și a precizat că „trebuie să…
Vezi articolul

USLIP Iași, despre viziunea Andronescu: De unde aceastǎ apetențǎ de a obliga o masǎ de aproximativ 160 mii de profesori sǎ participe la cursuri de perfecționare în universități

„Aceastǎ viziune a Ministerului poate fi interpretatǎ ca o teorie a formelor fǎrǎ fond”, se arată într-un comunicat primit la redacție, semnat de Uniunea Sindicatelor Libere din Învățământ, Iași. Sindicaliștii…
Vezi articolul