Anularea măsurii care îi trimite obligatoriu pe elevii care iau sub media 5 la Evaluarea Națională la școala profesională, precum și reducerea conținuturilor programei școlare sunt două dintre măsurile anunțate de Monica Anisie, audiată azi la Parlament în Comisia de Învățământ pentru funcția de viitor ministru al Educației și Cercetării. Vezi aici VIDEO și află cine este Monica Anisie.
UPDATE ora 13:10: Monica Anisie a primit aviz favorabil
Aproape toți deputații și senatorii prezenți la audierea candidatului Monica Anisie au adresat întrebări. Iată câteva dintre acestea:
Ecaterina Andronescu: Numărul de ore din curriculum – în 2016 a crescut numărul de ore, între timp Parlamentnul a dat o lege cu 20 de ore pentru primar, 25 de ore pentru gimnaziu si 30 pentru liceu. Cum veți acorda curriculumul de la gimnaziu?
Monica Anisie: Voi realiza împreună cu cadrele didactice care doresc să se implice în revizuirea programei școlare. O revizuire prin reducerea conținuturilor din programe pentru că altfel nu avem cum să punem în practică legea respectivă.
Ecaterina Andronescu: Aveți în minister proiecte de peste 300 de milioane de euro pe fonduri europene. Din cele 200 de mii de cadre didactice, 85 de mii de cadre didactice au făcut învățământ la distanță. Proiectele de digitalizare. Le veți continua?
Monica Anisie: Voi continua proiectele din fonduri europene, nici nu se pune problema.
Anisie: Exclus! Răspunsul la întrebarea dacă va fi de acord cu tăieri de venituri pentru profesori impuse de Guvern/Finanțe
Sorin Moldovan: Generația de sacrificiu – elevii de clasa a VII-a. În acest moment există discipline la care elevii nu au manuale, deși anul școlar a început de 8 săptămâni. Cum vedeți rezolvarea situației? Și ce propuneți pentru evitarea ei în anul școlar 2020-2021.
Monica Anisie: Să știți că și eu sunt profesor de limba română la clasa a VII-a și am auzit din partea părinților de multe ori ”să știți că sunt elevi sacrificați” de ce?, i-am întrebat. ”Pentru că nu au manuale”, mi-au spus. Am încercat să îi conving pe oameni că nu este tocmai corect. Profesorul, dacă este bine pregătit, nu are nevoie neapărat de un manual, dar părintele și elevul au nevoie de acest manual. Noi, ca minister, trebuie să le oferim manualele. La acest moment există o situație în care la matematică, chimie și istorie nu există manuale școlare. Aceste manuale nu au fost încă aprobate prin Ordin de Ministru. Este un blocaj de tip administrativ. Imediat ce voi ajunge la miniserul Educației voi încerca soluționarea acestei probleme.
Întrebare: Masteratul didactic – este absolut necesar, dar el singur izolat mi se pare neavenit, ceea ce înseamnă o reformă fundamentală în sistem. Vă gândiți cumva să propuneți o nouă lege a Educației Naționale?
Monica Anisie: Masteratul didactic. Nu se poate vorbi de el într-un mod izolat. Ba din contră, pentru implementarea lui ar trebui să schimbăm și legea. Este în planul meu de urgență maximă de a dezvolta programe acolo unde universitățile pot dezvolta programe foarte bune. Analizez de asemenea adaptarea și finanțarea lui pentru toți profesorii.
Camelia Gavrilă: Vom monitoriza masa calda si cum veti translata. Costurile sunt foarte mari și vă dorim succes, pentru că este spre binele copiilor. Tot ce înseamnă testare de tip PISA sau internațional este explicabilă prin clivajul între predare și modul de predare.
Monica Anisie: Abandonul școlar – întâi trebuie să vedem cauzele. Măsurile sunt cele pe care le-am anunțat: after school, masa caldă, decontarea integrală a transportului.
Legat de testările internaționale: e adevărat, nu putem să îi măsurăm pe copii după acele testări, atâta timp cât ei nu primesc aceeași trans-disciplinaritate.
Florica Chereches: Dezvoltarea invațământului profesional este o prioritate, dar pașii făcuți în acest sens au fost insuficienți. Mediul privat cere în permanență oameni pregătiți în diferite calificări. Acest învățământ profesional este neatractiv, pentru că nu a beneficiat de o promovare corespunzătoare. Părinții au o mentalitate greșită, mulți dintre ei, conform căreia acest tip de învățământ ar duce la îngrădirea creșterii profesionale. Aștept măsuri concrete pentru a face învățământul profesional mai atractiv. Măsuri concrete pentru a sprijini dezvoltarea învățământului profesional, în mod special cel dual. Care este opinia dvs pentru organizarea Evaluării Naționale și dacă sprijiniți sau nu această măsura (n.r. elevii cu medii mai mici de 5 să meargă obligatoriu la școala profesională)?
Monica Anisie: Învățământu profesional și dual reprezintă o prioritate pentru actualul guvern. Informarea părinților și consilierea acestora în ceea ce privește modul în care se desfășoară activitățile. Cred că această consiliere este foarte importantă. Pentru că oamenii au o mentalitate greșită, ăsta e adevărul.
În privința trimiterii obligatorii a copiilor care nu iau minimum 5, vă pot spune că sunt impotriva acestei măsuri si voi reveni la legislatia anterioară. Eu nu cred că există la acest moment un studiu la minister care să indice o astfel de măsură. Nu putem pe de o parte să pedepsim copiii și pe de altă parte să transformăm învățământul profesional în batalion disciplinar pentru cei pe care îi trimitem acolo.
Vlad Alexandrescu: Situația de la Liceul Traian, Constanța. O elevă a publicat un tabel cu fondul școlii care ajunse la suma de 10.000 de euro, un fond din care se plătea paza liceului etc. Fata a publicat acest tabel, a fost amenințată, imediat chemată la liceu. Vă veți ridica împotriva corupției din sistem atunci când va fi semnalată de elevi?
Monica Anisie: Voi apăra întotdeauna drepturile copilului, drepturile elevilor. În ceea ce privește corupția, un NU hotărât, voi fi împotriva tuturor acestor forme de strângeri de fonduri.
Referitor la debirocratizare. Imediat ce ajung la minister voi declanșa consultarea publică cu cadrele didactice și de anul școlar următor să realizăm asta. În 2016 am făcut parte din echipa care a reduc comisiile din școli, din cele 24 de comisii au rămas 7 și erau cele prevăzute de alte legi și erau obligatorii.
FOTO: Facebook.com/Monica Anisie