Monica Anisie, fost ministru al Educației și profesoară de limba română, a spus că și profesorii trebuie să se implice dacă văd cazuri de elevi care se împing sau se jignesc. În cadrul dezbaterii Siguranța în mediul educațional și responsabilitatea juridică organizată marți, 26 martie, în comisia de învățământ a Senatului, Monica Anisie, președinta comisiei, a subliniat că este necesar ca profesorii să nu rămână indiferenți la astfel de cazuri. Amintim, procedura privind gestionarea cazurilor de violență din școli trebuie să fie afișată în toate școlile din țară, la avizier, a transmis Ministerul Educației. Până pe 31 martie, toți directorii de școli trebuie să ia cursuri ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli.
Monica Anisie, fost ministru al Educației, președinte al comisiei de învățământ din Senat și profesoară de limba română spune că profesorii ar trebui să se implice atunci când văd cazuri de elevi care se împing, sau își vorbesc urât, chiar dacă profesorul tinde să creadă că e doar o joacă.
“Din perspectiva cadrelor didactice trebuie și noi, profesorii, să ne implicăm un pic mai mult. Atunci când îi vedem pe culoar că își împing o colegă sau vorbesc urât, se adresează urât unui coleg sau aruncă în curtea școlii cu mingea în capul unui alt copil, trebuie să intervenim pentru că dacă zicem: niște copilării se joacă și ei, astăzi poate este o copilărie, dar mâine s-ar putea să se întâmple cine știe ce. Nu trebuie să lăsăm lucrurile așa”.
Monica Anisie a povestit și despre un experiment pe care l-a făcut la clasa la care este dirigintă. Le-a cerut elevilor să lase telefoane pe catedră timp de 3 ore pentru a nu fi distrași de la predare. După 2 zile în care a făcut acest lucru, elevii au lăsat de bunăvoie telefoanele pe catedră, fără ca profesoara să le mai ceară acest lucru.
“Vă spun un lucru pe care l-am experimentat săptămâna trecută. Eu sunt profesoară și merg la școală, sunt diriginte la clasa a VIII-a și am intrat în sala de curs joia trecută și aproape că nu m-a observat nimeni. Toată lumea era acolo conectată. Când și-au ridicat ochii că i-am salutat, parcă erau priviri din altă lume și am spus: Dragii mei, astăzi facem un experiment. A da, ce facem? Credeau că avem cine știe ce ne jucăm, nu ne jucăm deloc. Eu îmi pun telefonul pe catedră, același lucru vă rog să faceți cu toții, să le aduceți cu toții și să le puneți lângă al meu.
Aveam trei ore de curs și nici în pauză nici eu nu l-am folosit, dar nici ei. După cele trei ore erau agitați, nu știau ce să mai facă. A doua zi aveam două ore. Ei la fel, le-am luat telefoanele. Ce credeți? S-au gândit ei că o să fac același lucru. Aveau ceasuri, deja pregătiți să mă păcălească. Numai că unul dintre ei nu și-a dat seama și a zis: bine că avem ceasuri. Păi, zic: să le punem și pe acestea. La ce vă folosesc în timpul orei decât să vă distragă atenția facem acest exercițiu împreună. Luni, 2 ore cu ei. Când am intrat în clasă am găsit telefoanele puse pe catedră, ceea ce pe mine m-a bucurat foarte mult pentru că n-au mai așteptat să le spun eu. Au făcut-o din proprie inițiativă și am zis că sunt foarte mândră de ei și că abia aștept joi să vedem când o să avem trei ore, dacă rezistă, că două au rezistat. Deci, dacă dorim, putem să intervenim”, a spus Anisie.
Informații de context
În cadrul aceleiași conferințe, ministra Educației, Ligia Deca a spus că unele școli au “diferențe foarte mari de înțelegere în ceea ce privește ce trebuie raportat și ce nu“. La rândul său, ministra justiției, Alina Gorghiu a spus că “de foarte multe ori elevii nu fac diferența între o faptă făcută în glumă și o faptă penală”.
Ministerul Educației a decis după apariția unui caz de agresiune între elevi la Școala Nicolae Titulescu din București, că este nevoie ca toți directorii să ia cursuri în plus ca să învețe să și aplice procedura de violență în școli, deși aceasta este făcută publică de câteva luni. Astfel toți directorii de școli trebuie să participe la sesiuni de formare privind managementul cazurilor de violență. Potrivit adresei:
- Până în data de 31 martie 2024, inspectoratele școlare județene și Centrele Județene de Resurse și de Asistență Educațională vor organiza noi sesiuni de formare cu toți directorii din județe privind aplicarea Procedurii privind managementul cazurilor de violență asupra antepreșcolarilor/preșcolarilor/elevilor și a personalului unității de învățământ.
- Până în data de 15 martie 2024, toate unitățile de învățământ preuniversitar vor afișa materialele vizuale de informare disponibile pe site.
- Inspectoratele școlare județene vor monitoriza aplicarea Procedurii și incidența cazurilor de violență în acord cu prevederile în vigoare. În școlile cu un număr ridicat de cazuri de violență înregistrate, ISJ și CJRAE vor acorda sprijin de urgență pentru planificarea și desfășurarea unor măsuri de prevenire și combatere a cazurilor de violență. Școlile identificate și măsurile luate vor fi raportate Ministerul Educației până în data de 31 martie 2024.
Edupedu.ro a scris că școlile au început să pună afișele cerute Ministerul Educației cu procedura privind managementul cazurilor de violență.