“Digitalizarea educației reprezintă un proiect de prioritate zero pentru mandatul meu de ministru, pentru guvernul Orban și pentru PNL. Este un angajament îndrăzneț, o promisiune pentru generațiile viitoare pe care toți miniștrii educației trebuie să și-l asume în viitori ani, indiferent de culoarea politică”, a declarat ministrul Educației, la evenimentul de lansare a procesului de consultare publică pentru elaborarea Strategiei privind digitalizarea Educației 2021-2027.
Amintim că Monica Anisie candidează pentru un post de senator pe listele PNL în viitoarele alegeri generale. Aceasta lansează în dezbatere publică Strategia privind digitalizarea Educației 2021-2027 cu aproximativ o lună înainte de alegerile parlamentare 2020 și la 11 luni după ce a preluat mandatul de ministru al Educației.
Monica Anisie, cele mai importante declarații:
- Este clar că digitalizarea educației reprezintă un proiect de prioritate zero pentru mandatul meu de ministru, pentru guvernul Orban și pentru PNL. Este un angajament îndrăzneț, o promisiune pentru generațiile viitoare pe care toți miniștrii educației trebuie să și-l asume în viitori ani, indiferent de culoarea politică
- Este foarte clar că această strategie trebuie să devină un proiect de țară
- Pentru generațiile viitoare, nu este prea târziu. Prin realizarea acestei strategii construim de fapt viitorul pieței muncii
- Digitalizarea trebuie sa pornească de la fundatie, respectiv de la educație
- Peste 90.000 de profesori au fost formați în această perioadă pentru a avea competențe digitale, prin Casele Corpului Didactic
- Numărul copiilor fără tablete s-a redus odată cu livrarea tabletelor prin ONAC, dar și prin achizițiile autorităților locale
- Timp de 9 ani, bugetul pentru investiții din Ministerul Educației a fost zero lei. Anul acesta, guvernul a alocat 150 de milioane de lei și alte 100 milioane de lei din fondul de rezervă, bani pentru ca fiecare inspectorat școlar să poată să-și realizeze un stoc de rezervă pentru a veni în sprijinul elevilor
- Mai sunt puși la dispozitie inca 150 de milioane de euro din care se pot face achizitii de dispozitive electronice pentru cei care au nevoie
- Din 2021 ne dorim ca bugetul MEC sa aiba o componenta de invetitii pentru digitalizare, sumele vor fi atat din bugetul Ministerului, cat si din fonduri europene
- Am luat in calcul si programe de responsabilitate sociala realizate de companii din Romania care vor sa se implice in acest efort de digitalizare
- În urma raportului Consiliului de etica si management universitar, am retras acreditarea Școlii doctorale de la Academia de Poliție Alexandru Ioan Cuza din București
- Proiectul referitor la Biublioteca Virtuala este acum la momentul in care se realizeaza elaborarea ofertelor. Au existat contestatii si termenul este 18 noiembrie, termen impus de catre CNSC.
- Referitor la întrebarea dvs: care sunt cadrele didactice din mediul rural care sunt formate, vreau sa va spun ca la nivel de fiecare inspectorat scolar s-a realizat o centralizare pentru a se putea desfăsura aceste cursuri de formare nu numai la nivelul Caselor Corpului Didactic, dar si de catre formatorii care s-au acreditat la MEC.
- La acest moment, am decis deja în cadrul MEC să existe o comisie formată din specialiști care să realizeze o adaptare a programei la predarea online. Se analizează de către comisii de specialitate din cadrul MEC toate aspectele legate de acest lucru și luni vom avea o conferință de presă în care vom preciza toate măsurile referitoare la acest aspect
- Acest aspect se află în evaluare [cu privire la modul în care se va realiza testarea online a elevilor – N.Red.]. Specialiștii din cadrul MEC realizează acum o evaluare.
- Am primit feedback referitor la modelul de Limba romana si a fost unul pozitiv, dar in acelasi timp am avut si cateva recomandari din partea profesorilor, parintilor, chiar si a elevilor, si una dintre recomandari a fost sa simplificam acest model. Structura subiectului pentru EN pentru elevii de clasa a VIII-a, la Limba si literatura romana, va fi una simplificata si modelul va fi pus probabil luni pe site-ul MEC, după ce ne vom consulta cu partenerii noștri
- Nu este vorba despre un tandem, vorbim de o predare trans sau multidisciplinară. Se analizeaza ca sa nu mai stea atat de mult in fata calculatorului, daca este cazul. Trebuie sa ne raportam la situatia epidemiologica
Subsecretarul de stat Jean Badea:
- Această strategie este un proiect de țară, strategic, de care va depinde viitorul educației în România
- Ne dorim o programa scolara adaptata meseriilor viitorului
- Competrente digitale pentru toate cadrele didactice, programe care sa stimuleze colaborarea intre cadrele didactice. Putem prin programe colaborative, care sa ii puna pe profesori sa lucreze impreuna, sa realizam resurse digitale care sa asigure transdisciplinaritate
- Aș încheia cu faptul că educația digitală trebuie să înceapă de la grădiniță. Ne dorim o școală smart, o școală modernă, accesibilă, abazata pe resurse și tehnologii digitale, care să asigure accesul la o educație incluzivă și de educație pentru toți copiii din România
Marian Murguleț – Secretar de stat în cadrul Secretariatului General al Guvernului:
- Catalogul electronic este un proiect 49 de milioane de euro – este firesc ca la acest buget să existe dezbateri internet ca sa ne asigurăm că este un proiect sustenabil. Săptămâna aceasta cel mai probabil proiectul va fi transmis spre SICAP pentru inceperea licitatiei
Luminița Barcari, secretar de stat:
- Pentru predarea online, am inceput anul scolar 2020-2021 si cu acele repere metodologice pe care le-am prezentat. Specialiștii nostri din Centrul national de plitici si evaluare in educatie au prezentat mai multe exemple si cu accent pe predarea online.
- Bineinteles că avem si o metodologie pentru predarea online, iar acum am constituit un grup de lucru in care am cooptat si acesti specialisti pentru că dorim sa intram mai mult in predare online cu exemple de evaluare online, de adaptare curriculară online. Vom pregati webinarii in care sa le explicam profesorilor cum sa predea cu metode interactive, deci este un proces intr-o continuă dinamică, iar lunea viitoare vă vom explica mai multe despre aceste metode
- Suntem in elaborarea testelor de antrenament care vor fi publicate in cel mai scurt timp pe site-ul Ministerului
- Pe măsură ce vom elabora aceste teste, vom primi feedback din partea profesorilor
- Fiecare profesor trebuie sa ia legatura cu fiecare elev si sa se asigure că lucreaza
- În momentul de față, dacă este să raportpăm la situația epidemiologică, peste 10.000 de unitati sunt inca in scenariul 1, doar 2.500 in scenariul 3. Noi sperăm ca în funcție de această evoluție fiecare profesor sa isi adapteze scenariul didactic. Școala trebuie sa continue în orice condiții
Monica Anisie:
- despre cazul profesoarei violente din Maramureș: M-am sesizat referitor la acele imagini, am solicitat INspectorului Școlar General să realizeze o anchetă. Eu am prezentat inspectorilor de la Maramureș cazul respectiv. Deja s-a constituit o anchetă de control care anchetează cazul.
- despre achizițiile și alocarea de dispozitive pentru elevi: Dacă acei copii care în aprilie nu s-au sesizat sau nu au spus că nu au dispozitive, pentru acești copii există posibilitatea achiziționării de către școală. Există posibilitatea achiziționării de echipamente electronice. Sunt inspectorate care au început licitațiile. În București, procedura de achiziție e în desfășurare. MEC a alocat bani pentru realizarea de stocuri de rezervă. Dacă un copil nu are dispozitiv, să anunțe școala, școala să achiziționeze în parteneriat cu inspectoratul. Iar inspectoratul să facă un stoc de rezervă. La MEC, suntem în procedură de achiziție pentru aproximativ 60.000 de laptopuri, dar numai pentru liceu