Monica Anisie, fost ministru al Educației, a declarat, în legătură cu rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2024, că „rolul nostru, al profesorilor, este să venim și să îmbunătățim, să discutăm cu elevul, să discutăm cu părintele, să implicăm și familia în responsabilitatea aceasta a examenului”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea “Profesor și Părinte AZI,” difuzată pe A7 TV.
„Acum, în spațiul public a fost așa o dezbatere amplă pe rezultatele care au venit în urma simulării la Evaluarea Națională. Și toată lumea a încercat să caute cine este responsabil. Știți, eu sunt, așa cum ați spus și dvs., și profesoară, pe lângă alte funcții, și sunt chiar dirigintă la clasa a VIII-a. Și pot să vorbesc și din această perspectivă. Căutăm responsabili, haideți să trecem de momentul acesta.
Astăzi, da, ar trebui să ne gândim ce putem să facem după aceste rezultate, ce oferim copiilor ca să nu aibă rezultate la Evaluarea Națională, așa cum au avut la simulare. Deci, să nu mai stăm să căutăm responsabili, ci să căutăm să îmbunătățim ceea ce este de îmbunătățit. Care este de fapt rolul simulării? De ce se dau simulări? Rolul simulării este tocmai să îl învețe pe copil cu emoția unui examen. În primul rând, asta trebuie să gândim. Apoi, să verifice și ceea ce copilul a învățat până la momentul acesta. De aceea, simulările se dau atât de devreme, ca să mai putem îmbunătăți ceva”, a spus Monica Anisie.
Aceasta a spus că rezultatele pot fi mai bune în vară, dacă va exista o echipă formată din profesor, elev și părinte:
„Rolul nostru, al profesorilor, este să venim și să îmbunătățim, să discutăm cu elevul, să discutăm cu părintele, să implicăm și familia în responsabilitatea aceasta a examenului, să vină și familia și să susțină, poate chiar și emoțional mai mult decât până acum, pe copil. Cred că o să avem rezultate mult mai bune la Evaluarea Națională, dacă fiecare dintre noi, atât profesor, cât și elev, cât și părinte, vom face o echipă și împreună putem să ducem la un rezultat mai bun. (…)”
Monica Anisie a mai precizat că „rezultatele la matematică sunt unele care ne sperie” și „trebuie să facem ceva, să construim ceva în așa fel încât să nu avem aceste rezultate la Evaluarea Națională, la momentul examenului propriu-zis”:
„Trebuie ca noi, profesorii, să-i susținem acum pe acești elevi care nu au reușit să obțină o notă foarte bună. Într-adevăr, rezultatele la matematică sunt unele care ne sperie, să spunem în momentul acesta, dar, tocmai pentru că în acest moment ne sperie, trebuie să facem ceva, să construim ceva în așa fel încât să nu avem aceste rezultate la Evaluarea Națională, la momentul examenului propriu-zis. Și cred că avem suficient timp. Vorbesc acum din perspectiva profesorului. Avem suficient timp noi, ca profesori, să îi susținem pe copii și să reușim împreună cu ei să-i creștem către o notă mult mai bună. (…)”
Fostul ministru al Educației a menționat că rezultatele de la simularea Evaluării Naționale trebuie analizate din mai multe perspective:
„Să luăm rezultatele de la simulare, dacă tot discutăm pe tema aceasta. Cred că ar trebui să lăsăm un pic lucrurile și să analizăm din mai multe perspective: de ce avem aceste rezultate, cum am putea îmbunătăți, cum am putea să-i susținem pe elevi să aibă rezultate mai bune? Avem suficient timp, suntem aproape în martie, mai avem până în iunie când o să avem Evaluarea Națională. Și repet, rolul simulării este acesta, pe de o parte, a-l obișnui pe elev cu emoția unui examen și de a verifica la momentul acesta. Se face o radiografie de moment.
Aici suntem, de aici putem merge mai departe, putem construi, dar asta o putem face doar încurajându-i pe elevi. Dacă noi îi blamăm, dacă noi le spunem „de nota asta ești tu și, de aici încolo, nu se mai poate face nimic”, am pierdut acel copil. Nu asta trebuie făcut, ci trebuie să încurajăm. (…)”
Informații de context
Rezultatele de la simularea Evaluării Naționale arată la matematică o situație îngrijorătoare: puțin peste jumătate nu au luat nota 5 la proba de matematică, potrivit rezultatelor publicate de Ministerul Educației, care indică un record negativ la simulare: cel mai mic procent de note peste 5 din ultimii 4 ani.
Aproape 3 din 4 elevi de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2024 nu au obținut nici un punctaj la ultimul item, la subiectul III, de geometrie. Ministerul Educației a publicat date pentru fiecare item, pentru prima oară, pentru că lucrările au fost corectate digital pe o platformă care permite mai multe tipuri de analize. La subiectul III, mai puțin de 1% au luat punctaj maxim.
La proba de limba română de la simularea EN VIII 2024, mai mult de un sfert din elevi nu au luat nota 5, arată datele ME. Aproape 74% au luat 5 sau mai mult. Trei sferturi dintre elevii de clasa a VIII-a care au scris la simularea Evaluării Naționale rezumatul cerut nu au luat niciun punct pentru corectitudinea punctuației în textul scris de ei, iar două treimi au fost depunctați la ortografie și gramatică.
Diana Cătălina Popa, profesor de limba şi literatura română la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, remarcă faptul că, în ceea ce privește problemele ce țin de gramatică, care au ieșit la iveală la o analiză a rezultatelor publicate de la simularea Evaluării Naționale, “este greu să reușim dintr-o dată să scriem corect, coerent, nuanțat, în măsura în care noi nu am reușit să facem asta ani întregi”.
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.