Ministerul Educației a anunțat, vineri, un parteneriat cu Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) pentru dezvoltarea de competențe media pentru liceeni. Proiectul va fi lansat anul viitor, dar numai în școlile-pilot și, conform protocolului, presupune formarea unui număr limitat de profesori și un “modul de învățare extracurricular” pentru elevi, chit că problematica dezinformării a devenit deja, după cum afirmă chiar ministerul, o “parte dominantă a vieții de zi cu zi”.
Educație media pentru liceeni: ce își propune acest proiect
- Centrul pentru Jurnalism Independent este o organizație neguvernamentală implicată în domeniul media și angajată de mulți ani în proiecte de dezvoltare a competențelor media pentru elevi, în școli din toată țara.
MEC și CJI vor introduce programul “Predau educație media – Laboratorul de educație și cultură media”, dezvoltat de Centru, într-un proiect de testare a unor noi competențe prin intermediul liceelor-pilot, proiect ce va deveni operațional din anul 2021.
În comunicatul de vineri, MEC afirmă că aceste competențe sunt “indispensabile într-un context în care interacțiunea cu informația și, implicit, cu dezinformarea a devenit parte dominantă a vieții de zi cu zi și a procesului de învățare”. Dar programul anunțat azi este lansat la nivel de școli-pilot și cu o instruire în afara curriculumului.
Astfel, potrivit MEC, protocolul prevede:
– implementarea unui modul de învățare extracurricular în domeniul educației media pentru copii și tineri;
– minim 480 de cadre didactice de Limba și literatura română, care predau la nivel liceal, vor fi formate și certificate printr-un program conceput în acest scop;
– instruirea în domeniul media a inspectorilor școlari pentru Limba și literatura română prin organizarea a trei sesiuni/ateliere regionale de profil;
– operaționalizarea unei platforme de educație media pentru profesori și elevi, care să includă instrumente de formare, asistență, monitorizare/raportare și evaluare în sistem online;
– un ghid privind drepturile copilului, ca parte integrantă a drepturilor omului, în contextul educației media.
Ministerul notează la final că programul “se înscrie în aria generală Media and Information Literacy (MIL), așa cum este descrisă de UNESCO, și în prioritățile Comisiei Europene, așa cum sunt ele formulate în DIRECTIVA (UE) 2018/1808 – Directiva serviciilor mass-media audiovizuale.”
Problematica introducerii unor programe de alfabetizare media în învățământ este discutată e ani de zile la nivel internațional. Recent, EduPedu.ro a semnalat argumentele unui profesor britanic în favoarea accesului universal la învățământul superior ca element-“cheie” pentru combaterea dezinformării.
Photo 129335501 © Lightfieldstudiosprod – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.