Într-un comunicat primit de EduPedu.ro, Asociația profesorilor de educație fizică și sport din Vrancea atrage atenția că această disciplină școlară este “în mare pericol, în urma schimbărilor anunțate de către ministerul educației”. Semnatarii comunicatului îndeamnă părinții și sportivii să susțină orele de sport în școli, în contextul în care “sportul școlar de masă este în moarte clinică din pricina lipsei de finanțare și a deciziilor neinspirate”, consideră aceștia.
Potrivit sursei citate, scăderea numărului de ore de educație fizică, subfinanțarea sportului școlar, evaluarea prin notarea „admis” sau „respins”, precum și trecerea disciplinei educație fizică la CDȘ (curriculum la decizia școlii) „ar putea avea grave repercusiuni”: „Scăderea numărului de ore de educație fizică – la liceu, subfinanțarea sportului școlar românesc, infrastructura precară, lăsată în paragină, culminând cu noua decizie de a înlocui evaluarea prin notare cu ”ADMIS/ RESPINS” și trecerea disciplinei educație fizică la CDȘ (curriculum la decizia școlii) – caz unic în toată Europa și în lume, cel mai probabil, ar putea avea grave repercusiuni asupra sănătății unor generații întregi”.
Amintim că cea mai recentă poziție a ministrului Educației în ceea ce privește trunchiul comun viitor, de la liceu, a fost la finalul lunii iunie 2022. La o emisiune TV, Cîmpeanu a enumerat 11 discipline în trunchiul comun din viitoarele planuri-cadru pentru liceu, din care lipsesc religia, limbile moderne și educația fizică. Mai multe detalii aici.
Despre propunerea ca la educație fizică și sport și disciplinele artistice să se acorde calificative de tip admis și respins, profesorii susțin că “Acest fapt transformă ora de educație fizică în disciplină de mâna a doua, aruncă în derizoriu importanța acestui obiect, discriminează în mod clar Educația Fizică în raport cu celelalte discipline, demotivează elevul, care nu va mai participa cu același interes la această activitate de o importanță majoră pentru sănătatea lui”.
- Edupedu.ro a scris că la disciplinele care fac parte din ariile curriculare Arte și Educație Fizică și Sport, precum și la alte discipline care pot fi stabilite prin ordin de ministru, se acordă calificative de tip „admis”, „respins” și nu note de la 1 la 10, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. – detalii aici
Profesorii aduc în discuție următoarele aspecte și argumente:
1. „Evaluarea la orele de educație fizică se schimbă în mod radical, trecându-se de la acordarea de note de la 1 la 10, la calificative. Din păcate, este impropriu spus calificative, căci nu sunt de tip ”satisfăcător”, ”suficient” sau ”foarte bine” ci doar ”admis / respins”. Acest fapt transformă ora de educație fizică în disciplină de mâna a doua, aruncă în derizoriu importanța acestui obiect, discriminează în mod clar Educația Fizică în raport cu celelalte discipline, demotivează elevul, care nu va mai participa cu același interes la această activitate de o importanță majoră pentru sănătatea lui, îngrădește posibilitatea profesorului de a-și atrage elevii către orele predate de el și de a asigura elevului un feed-back relevant pentru prestația lui la ore, în concordanță cu acele competențe pe care profesorul urmărește să le dezvolte. (…)
2. Scoaterea Educației Fizice și a Sportului în afara planului cadru: ministerul a anunțat că planul cadru (disciplinele obligatorii pentru a fi studiate) va avea 11 obiecte, între care disciplina Educație Fizică și Sport nu se mai regăsește. Cum este posibil ca educația fizică să nu mai fie disciplină școlară obligatorie? Lăsarea orelor de educație fizică și sport la latitudinea conducătorilor de unități școlare este extrem de periculoasă, deoarece ne-am putea trezi cu situația în care orele de educație fizică să ajungă să lipsească cu desăvârșire din programul săptămânal al elevilor, cu niște consecințe dezastruoase asupra stării generale de sănătate a acestora!
3. Trecerea Cluburilor Sportive Școlare și ale Palatelor Copiilor din subordinea Ministerului Educației sub administrarea Unităților Administrativ – Teritoriale și pierderea titularizării cadrelor didactice care lucrează aici, transformarea lor într-un fel de funcționari publici. Deși măsura are efecte extrem de grave și asupra Palatelor Copiilor, vom face mai mult referire la cluburile sportive. Din rațiuni de economie, se renunță la mii de specialiști, care erau practic baza sportului de performanță, care munceau zi de zi, își puneau priceperea în slujba selecționării de noi elevi talentați, reușeau să țină sportul de performanță pe linia de plutire, în ciuda problemelor majore existente în acest subsistem.”
Comunicatul integral, mai jos în format .pdf:
Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:
Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.
- Planul-cadru pentru clasa a IX-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 13 materii, inclusiv două limbi moderne, Religie, Educație fizică
- Planul-cadru pentru clasa a X-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 14 materii
- Planul-cadru pentru clasa a XI-a pentru filiera teoretică – de ex. profil real (matematică-informatică) sau profil uman (filologie) – cuprinde 12 materii
- Planul-cadru pentru clasa a XII-a, filiera teoretică – profil real (matematică-informatică) include 12 discipline, iar la profil uman (filologie) – 9 discipline
Despre palatele și cluburile copiilor
În luna martie, Edupedu.ro a scris că Ministerul Educației „nu-și poate asuma descentralizarea palatelor, cluburilor copiilor și cluburilor sportive școlare”, potrivit unei note privind stadiul procesului de descentralizare la data de 28 februarie 2022, aprobată de Guvern pe 2 martie 2022. – Mai multe detalii aici
Amintim că Edupedu.ro a scris, în luna mai, că palatele copiilor și cluburile sportive școlare vor trece de la Ministerul Educației la primării, potrivit unui proiect anunțat de Sorin Cîmpeanu, care a prezentat drept o „descentralizare” această inițiativă.
Reamintim că, în propunerea de lege a Învățământului preuniversitar, profesorii de la palatele si cluburile copiilor pierd statutul de cadru didactic. Aceștia vor putea rămâne în cadrul instituțiilor nou formate ca funcționari, a explicat într-un articol de opinie trimis Edupedu.ro un cadru didactic de la Palatul Copiilor Vaslui.
Ministrul Educației a reacționat după îngrijorările profesorilor din cluburile și palatele copiilor. Sorin Cîmpeanu a transmis într-o declarație trimisă presei că „palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare nu se desființează” și a precizat că trecerea în subordinea primăriilor și consiliilor locale face parte din etapa de descentralizare.
Profesorii din cadrul palatelor și cluburilor copiilor din țară au revenit cu replică la declarația ministrului Cîmpeanu și au subliniat că palatele și cluburile școlare „riscă să piardă statutul de instituții de educație”: „Cu alte cuvinte, Palatele și Cluburile Copiilor din țară nu se desființează, dar, de fapt, prin prisma noii legi a învățământului, riscă să piardă statutul de instituții de educație, adică exact scopul pentru care există”.
Foto: © Annatamila – Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.