Modificări legislative pentru descentralizare, formarea de competențe reale la elevi și reforma curriculară – printre măsurile enumerate la început de an de șefa inspectoratului școlar Cluj, Marinela Marc

Marinela Marc / Foto: onlfr2023.excelentacj.ro / Olimpiadele de Limbi moderne, Cluj-Napoca, aprilie 2023

Marinela Marc, inspector școlar general (ISG) al județului Cluj și consilier județean PNL din 2016, a scris pe Facebook la începutul anului 2025 un mesaj în care trece în revistă câteva reforme pentru educația preuniversitară. Marc își „dorește” modificări legislative care să permită descentralizarea, reforma curriculară și politici publice care să formeze competențe-cheie pentru elevi, inclusiv gândire critică, adaptabilitate și spirit moral.

În mesajul său, Marinela Marc a subliniat importanța „formării acelor competențe care să îi ajute pe elevi să facă transferul cunoștințelor acumulate în situații noi de învățare”, adăugând că educația trebuie să pună accent pe valori morale și pe combaterea provocărilor actuale din școli, cum ar fi violența și consumul de droguri în școli. De asemenea, șefa inspectoratului școlar județean (ISJ) Cluj a reiterat necesitatea de a colabora cu familia, biserica și mediul academic pentru a dezvolta un sistem educațional echitabil, inclusiv în comunitățile dezavantajate.

În mesajul său, Marinela Marc i-a felicitat pe profesori pentru „implicare și responsabilitate” în obținerea de rezultate deosebite la examene și olimpiade, cerându-le să manifeste „răbdare, putere de muncă [și] empatie pentru elevi”, cât și pe părinți, cărora le-a mulțumit pentru susținerea școlilor și le-a solicitat să aibă încredere în cadrele didactice și în misiunea acestora „de a forma minți și caractere”.

Mesajul integral al inspectorului șef al ISJ Cluj, Marinelei Marc (articolul continuă după acesta):

La început de an 2025, îmi doresc ca în sistemul de educație preuniversitar să se producă modificările legislative care să permită descentralizarea, reforma curriculară, politici publice în care accentul să se pună pe formarea acelor competențe care să îi ajute pe elevi să facă transferul cunoștințelor acumulate în situații noi de învățare, să fie adaptabili și conștienți de importanța dezvoltării personale, a învățării pe tot parcursul vieții, să aibă spirit critic, capacitatea de a discerne între bine și rău, adevăr și minciună, dar mai ales să fie educați în spiritul valorilor adevărate.

Îmi doresc, de asemenea, ca Noul An să nu aducă provocări, care să conturbe procesul educațional, să fim sănătoși și să putem să îi motivăm pe copii pentru menținerea standardelor de performanță cu care ne-am obișnuit. Ne preocupă excelența în educație în școlile clujene, dar și asigurarea egaltății de șanse și ridicarea nivelului educațional în comunitățile dezavantajate, unde educația rămâne singura șansă a copiilor de a avea un viitor, identificarea de soluții pentru a reduce violența și consumul de droguri în mediul școlar. Îmi doresc, ca, în continuare, să putem, împreună cu familia, biserica, autoritățile locale, mediul academic și de business și toți partenerii educaționali să facem tot ceea ce depinde de noi pentru a avea copii educați, cu un stil de viață sănătos, echipați cu valori morale și competențe care să le permită să se integreze social, la absolvirea studiilor. Le mulțumesc cadrelor didactice pentru implicare și responsabilitate în anul pe care recent l-am încheiat, care au permis elevilor obținerea de rezultate deosebite la examene, olimpiade și concursuri școlare și le cer să dea dovadă, în continuare, de răbdare, putere de muncă, empatie pentru elevi, să le fie alături în procesul de învățare.

Părinților le mulțumesc pentru colaborarea de până acum, pentru susținerea proiectelor școlilor și le cer să aibă încredere în cadrele didactice și în misiunea lor de a forma minți și caractere!

Tuturor, le urez un An nou în care să fie sănătoși, să aibă parte de realizări personale și profesionale și să se bucure de momente memorabile, alături de cei dragi! La mulți ani!
Cu aleasă prețuire,
Marinela Marc, inspector școlar general”

Reformele, blocate în 2025 de OUG „trenuleț”. Inspectoratele școlare sunt încă politizate

Declarațiile șefei ISJ Cluj vin în contextul în care politizarea funcțiilor de conducere rămâne o problemă centrală în sistemul de educație. Toate funcțiile de conducere din inspectoratele școlare și casele corpului didactic sunt ocupate prin detașare, după ce niciun concurs nu a mai fost organizat din 2019 în prezent, o practică ce favorizează numirile politice în detrimentul unui proces bazat pe competențe.

Textul cu „dorințe” al Marinelei Marc la începutul anului 2025 vine și în contextul în care Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, a fost numit pe 22 decembrie în funcția de ministru al Educației. Propunerea pentru ca el să preia acest portofoliu în Guvernul Ciolacu 2 a fost susținută de președintele PNL, Ilie Bolojan, fost șef (PNL) al Consiliului Județean Bihor și fost primar în Oradea și, potrivit surselor Edupedu.ro, și de primarul din Cluj-Napoca, Emil Boc, șeful PNL Cluj.

În trecut, Marinela Marc a fost implicată într-un proiect controversat care presupunea scanarea palmelor elevilor pentru determinarea profilului de orientare în carieră. Proiectul, deși anulat în urma reacțiilor negative, a atras atenția asupra metodelor discutabile prin care unele inspectorate școlare încearcă să aducă inovații în educație. Acest episod, în care Marc a spus că „au venit spre noi cu acest dispozitiv Clubul Lions și Universitatea Babeș-Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației”, a ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care autoritățile din educație gestionează resursele și programele destinate elevilor.

Reformele dorite de Marinela Marc sunt, însă, puse sub semnul întrebării de măsurile recente adoptate de Guvern. Ordonanța de Urgență (OUG) „trenuleț” pentru anul 2025 prevede înghețarea salariilor profesorilor, blocarea concursului de titularizare și suspendarea unor beneficii financiare, cum ar fi primele didactice și tichetele educaționale. Edupedu.ro a arătat într-o analiză pe larg cum a fost sabotată educația din programul de guvernare PSD-PNL-UDMR: cum i-au livrat politicienii lui Daniel David un portofoliu ca o mașină fără volan, frână, faruri și cu rezervorul aproape gol.

De menționat că noul ministru al Educației, Daniel David, a spus că nu intenționează să facă modificări la legile educației, adică în sensul celor propuse de șefa ISJ Cluj, Marinela Marc. În primul interviu acordat Edupedu.ro la preluarea mandatului de ministru, Daniel David a anunțat că în „prima etapă a prezenței mele la minister, până imediat după alegerile prezidențiale”, nu își propune să schimbe legile Deca-Iohannis „decât, evident, dacă voi vedea lucruri grave care ne afectează funcționarea”.

Citește și:
INTERVIU Daniel David, noul ministru al Educației și Cercetării, anunță o „mică reformă” universitară și în cercetare: reorganizarea arhitecturii mediului academic românesc și a sistemului național de cercetare, „stimularea colaborării între organizațiile de cercetare și finanțarea acestora în raport cu performanțele academice obținute”
EXCLUSIV Noul ministru al Educației și Cercetării anunță că va propune indicatori de performanță „pentru a crește veniturile cadrelor didactice performante”. Daniel David vorbește despre „o sinergie între salarizarea din mediul educațional cu cea din sănătate”: Anul viitor se va lucra la legea salarizării unitare
ANALIZĂ Sabotarea Educației din programul de guvernare prin ordonanța trenuleț sau cum i-au livrat politicienii lui Daniel David un portofoliu ca o mașină fără volan, frână, faruri și cu rezervorul aproape gol
BREAKING Salariile profesorilor și ale angajaților din educație sunt înghețate în 2025, concursul de Titularizare este blocat și primele didactice și tichetele educaționale sunt în pericol. Ordonanța de Urgență „trenuleț” a fost publicată în Monitorul Oficial
Ministrul Daniel David: Mă aștept la proteste din partea profesorilor pentru salarizare. Cei din zona educației au frustrările un pic mai mari, fiindcă nu cu mult timp în urmă lor li s-a promis mult mai mult
Cine este Daniel David, noul ministru al Educației și Cercetării în Guvernul Ciolacu 2, după eșecul România educată: susținător al politicilor bazate pe dovezi științifice, al regândirii formării profesorilor în universități, dar și al legii Deca-Iohannis pe care a catalogat-o ca „bine conectată cu reformele europene”, deși un raport al Parlamentului European a criticat dur legea românească – UPDATE
Inspectoratul Școlar Cluj anunță un proiect prin care palmele a 100 de elevi vor fi „scanate” cu un dispozitiv ca să le fie determinat profilul de orientare în carieră / Marinela Marc, inspector șef: „Se scanează posibilitățile native ale tinerilor. Clubul Lions a venit spre noi cu acest dispozitiv și Universitatea Babeș Bolyai, Facultatea de Psihologie și Științele Educației”
Daniel David, rector UBB: Avem o arhitectură comunistoidă a mediului academic / Învățământul preuniversitar să se orienteze pe redefinirea curriculumului și a metodelor de predare și evaluare a elevilor

Exit mobile version