Modele de hărți conceptuale pentru limba și literatura română, clasa a VIII-a și a XII-a, pentru profesori și elevii cu cerințe educaționale speciale care susțin Evaluarea Națională și Bacalaureatul în 2025

4.266 de vizualizări
Textul Argumentativ – Harta Conceptuală, limba și literatura română, clasa a VIII-a / Isj Bihor – Auxiliar curricular
Profesori de diferite specialități și profesori de sprijin din județele Alba, Arad, Bihor și Galați au realizat modelele de curriculum-uri adaptate, hărți conceptuale pentru limba și literatura română clasa a VIII-a și a XII-a, utile atât pentru elevii cu cerințe educaționale speciale care susțin Evaluarea Națională și Bacalaureatul, cât și pentru specialiștii implicați în procesul de integrare al copiilor cu CES, iar documentul a fost publicat de Inspectoratul Școlar Județean Bihor.

Ghidul își propune să răspundă la două provocări și anume: 

În ce mod pot crea profesorii hărți conceptuale? 

Cum putem stimula cadrele didactice să creeze hărți conceptuale?

Harta mintală este o modalitate de exprimare a tiparelor de gândire, a imaginilor și asocierilor existente în mintea noastră, este o metodă extrem de eficientă pe care o putem utiliza pentru îmbunătățirea performanței școlare, profesionale și pentru dezvoltarea personală, potrivit documentului.

Dintre avantajele utilizării hărților conceptuale:

– facilitează procesul de învățare;

– organizează cunoștințele existente în mintea elevilor și îi pregătește pentru asimilarea noilor cunoștințe; 

– deschid perspectiva către un proces de învățare activ și conștient; 

– acordă atenție relațiilor existente între concepte; 

– schematizarea se realizează în folosul sintetizării, conform notei introductive. 

Auxiliarul ,Modele de hărți conceptuale” este dedicat în primul rând cadrelor didactice, ca instrument de predare – învățare – evaluare, dar și managerilor unităților de învățământ care școlarizează elevi cu cerințe educaționale speciale. Conținutul auxiliarului urmărește dezvoltarea competențelor generale din programa școlară în vigoare, vizează actualizarea și dezvoltarea lexicului, formarea și dezvoltarea deprinderilor de înțelegere a textelor, de comunicare corectă orală și scrisă a elevilor cu cerințe educaționale speciale, precizeaza prof. dr. Diana Popa, inspector școlar pentru limba și literatura română, Inspectoratul Școlar Județean Bihor.

Evaluare Națională: Hărți conceptuale pentru pentru limba și literatura română, clasa a VIII-a
  • Valori Morale și Culturale
  • Textul Argumentativ – Harta Conceptuală
  • Rezumatul – Harta Conceptuală
  • Caracterizarea Personajului – Harta Conceptuală
  • Caracterizarea Personajului Operei Dramatice – Harta Conceptuală
  • Textul Narativ Literar în Proză – Harta Conceptuală
  • Substantivul – Harta Conceptuală
  • Substantivul – Funcții Sintactice – Harta Conceptuală
  • Adjectivul – Harta Conceptuală
Bacalaureat. Hărți conceptuale pentru pentru limba și literatura română clasa a XII-a
  • Perspectiva Narativă Obiectivă – Harta Conceptuală
  • Perspectiva Narativă Subiectivă – Harta Conceptuală
  • Basmul Cult – Povestea lui Harap-Alb – Harta Conceptuală 
DOCUMENT Auxiliar curricular – Modele de hărți conceptuale pentru limba și literatura română clasa a VIII-a și a XII-a
Citește și:
DOCUMENT Evaluare Națională 2024. Procedura de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, de auz, tulburări specifice de învățare și de neurodezvoltare, publicată de Ministerul Educației. Model de cerere
Cererea pentru egalizarea de șanse la Bacalaureat 2025 trebuie depusă până pe 20 decembrie, în ultima zi de înscriere la probele de competențe – Model de cerere

3 comments
  1. Sunt vechi, cu elemente de conținut care nu mai apar în noua programă de gimnaziu. Iar cele pentru bacalaureat trebuie actualizate în acord cu „Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clsele IX-XII”.

  2. schițe din astea și facea fiecare elev/ student constiincios cand invață pt bac , admitere examene. inclusiv cei de la medicina isi fac studiile de caz , pt ex de specialitate urmărind o structura logica.
    ce mai ingrijoreaxa este ca dam totul pe tava:
    ce sa invete
    cum sa invete
    cand sa invete
    de ce sa invete.
    la urma vine chat gpt SI ne fwte toata schema
    baieții , s-a dus dracu’ invatamantul . toate intrebarile isi au raspunsul la un click distanta. , de ce sa invete in timpul scolii atat timp cat nu s au interzis telefoanele?
    pentru examene avem industria cu micro casti micro camere și alte micro chestii de copiat , in plina dezvoltare. sa auzim de bine.
    p.s. felicitare celor care au pus la punct atat de clar structurile pt bac
    chiar sant un ajutor real pentru cei ce nu au bani de ” prega”

  3. A cercetat cineva cine folosește minunățiile astea? Și ce efect au asupra învățării?

    Lăsând la o parte profesorii cu CES (sic!), marea majoritate a elevilor cu CES au o gândire în imagini. Pentru ei sunt mai ușor de înțeles imaginile, nu cuvintele. Hărțile mentale ar trebui sa conțină mai ales imagini sugestive și mai puține cuvinte.

    În al doilea rand o harta mentala are o valoare când o construiești singur. Ce rost are sa memorezi o harta făcută de altcineva????

    Sa nu se zică ca elevilor cu CES le lipsesc materialele ajutătoare lol.

    Prostia si incompetenta la putere!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

EXCLUSIV Ministerul Educației vrea din nou teste grilă la Evaluarea Națională și BAC-ul din 2020. Precedenta tentativă a declanșat un scandal major

Testele grilă revin în planurile Ministerului Educației pentru examenele naționale. “În vederea pilotării unei noi structuri posibile a subiectelor pentru Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a din anul școlar…
Vezi articolul