Reluarea școlii după vacanța de Paște a venit cu obligația pentru profesori de a realiza activități online cu elevii. “Instrucțiunea pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line”, din 21 aprilie 2020, prevede această obligativitate.
Imediat, pe 22 aprilie 2020, secretarul de stat din învățământul preuniversitar, Luminița Rodica Barcari, a declarat că profesorii „trebuie să prezinte niște dovezi, adică o înregistrare, un print screen dacă folosește laptopul sau telefonul, sunt multe feluri de a înregistra și a dovedi prezența lor online.
Dacă până acum această activitate de învățare online nu era prevăzută într-un cadru legislativ, iată [profesorii – n.red] sunt obligați să își raporteze activitățile, pentru că, până la urmă, avem drepturi salariale pe care trebuie să le justificăm printr-o anumită activitate”.
Pentru că de aceste raportări depindeau salariile lor și ale profesorilor, școlile și inspectoratele s-au apucat să ofere modele și documente tipizate cadrelor didactice, pe care acestea să le poată completa, pentru a le fi cât mai ușor de dovedit activitățile online.
Asta pentru că în Instrucțiunea oficială de la minister Inspectoratele au obligația la Art 7, punctul b): ”monitorizează organizarea și desfășurarea activităților-suport pentru învățarea on-line în unitățile de învățământ din subordine.”
Iar unitățile de învățământ au obligația, la Art 8, punctul i): „stabilește modalitatea de monitorizare a realizării activităților on-line de către cadrele didactice”.
Așa că școlile care erau monitorizate de Inspectorate, au transmis „monitorizarea” mai departe profesorilor. Majoritatea au primit sarcină să facă Rapoarte Online cu „PrintScrin”, cum este exemplul de mai jos.
La 11 zile de la declarația secretarului de stat Luminița Rodica Barcari, din subordinea sa, ministrul Educației, Monica Anisie, a reacționat și s-a dezis în trei intervenții succesive de asemenea rapoarte online: Intervenția 1, intervenția 2 și intervenția 3.
Ba mai mult, pe 5 mai 2020, a declarat că “Nimeni nu a cerut să facă poze și de aia vreau să discut concret cu oamenii și să văd de ce s-a ajuns la această măsură”, a spus Anisie.
Pe 7 mai, Monica Anisie a recomandat oficial școlilor să folosească o condică online, taxând din nou drept „exagerări”, „să ceri print screen-uri, să ceri fotografii, să te înregistrezi”: “Atunci când aceste cursuri se desfășurau în cadrul unității de învățământ, fiecare profesor își completa condica cum că a făcut ora respectivă. Acum, fiiind vorba despre cursuri online, ar putea unitatea de învățământ să realizeze o condică online. S-a ajuns la exagerări, să ceri print screen-uri, să ceri fotografii, să te înregistrezi. Poate de la directorul care dorește să fie acoperit de documente, dacă cumva este monitorizat să poată să pună la dispoziție dovada că s-au efectuat, dar o dovadă mai simplă decât completarea acestei condici online… Și acolo poate fi și o rubrică să spună când anume a desfășurat lecția, câți elevi au participat”.
Între timp, în ultimele 2 săptămâni majoritatea profesorilor au făcut capturi de imagine, au făcut fotografii, au înregistrat lecții și trimis cu zecile de mii rapoarte săptămânale sau zilnice la școală, pentru fiecare dintre cele 3, 4 sau chiar 5 ore pe zi. Un efort uriaș din partea unor oameni care între timp trebuie să-și pregătească lecțiile, să facă programări de întâlniri online în aplicații pentru a putea desfășura acele lecții, să corecteze teme, să le trimită teme, să desfășoare ceea ce generic ministerul numește “procesul de învățare on-line”.
Dacă nu mai trebuie PrintScrin, școlile au început acum să caute formulare de condică online, arată datele Google Trends.
Iată cum arată condica online a unui profesor de liceu. Este sub forma unui sondaj Google Form, făcută cu o aplicație gratuită, iar școala primește toate datele într-un document alimentat în permanență de fiecare profesor cu un efort minimal.
Între timp Comisia de tăiat hârtii de la Ministerul Educației a luat o pauză. Deși ar fi fost un moment excelent pentru debirocratizarea învățământului.
11 comments
Vă înțeleg frustrarea, dar vă rog insistent să nu generalizați! Ca în toate domeniile, din păcate, și în sistemul de învățământ sunt oameni care lucrează cu dăruire, alții care lucrează din obligație, alții care se fac că lucrează și alții care nici măcar nu se fac. Din aceste motive, nu m-a deranjat niciodată intenția de monitorizare a activității și monitorizarea în sine. Dar să vă spun ceva din experiența personală: cei care se fac că lucrează sau nu lucrează deloc sunt primii la adunat “dovezi”! Cel pasionat de munca sa nu are timp de dovezi interminabile și este chiar jignit, fiindcă el va munci, cu sau fără așa-zisa monitorizare! Vă doresc multă putere și sănătate, pentru a trece de aceste vremuri tulburi! Și să aveți parte pentru copiii dv de cât mai mulți profesori de vocație! Există și aceștia, credeți-mă, și nu sunt puțini!
Sa va fie rusine ,va victimizati atat,cea mai mare parte dintre voi nu ati vrut si nu o sa doriti niciodata sa va fie monitorizata activitatea,pentru ca de 20 de ani vreti numai drepturi,copiii nostri,elevii vostri sunt inconjurati.de profesori superficiali,autosuficienti
nestiutori de carte,oportunisti,lenesi….etc.,profesori care asta au sadit si in randul elevilor,,pregatiti” de voi.Sunt mama a 3 copii,stau acasa pentru ei si va dau exemplul meu.Unul la inv.prescolar cu program prelungit are doua educatoare,una dimineata si una dupa amiaza din cand in cand de 2-3 ori pe saptamana prin rotatie stau 30 min cu copii si in rest doar fise.Al doilea la inv.primar jos palaria respect si recunostinta pentru d -na invatatoare,mult mai putin pentru ed.fiz.,religie ,lb.straine.Al treilea,inv .gimnazial o lipsa datoria implicare si o superficialitate care nu credeam ca exista,d -na diriginta nu i a contact decat prin telefon o data,din cei 15 profesori la toate disciplinele,in afara de 3 cadre didactice care au lucrat cu copiii conform orarului,8 dintre profesori nu au facut nimic,iar 4 au facut 1/2 de ore,in aceasta categorie includ matematica si lb.romana ,iar fiica este clasa a aVII a.Stam intr-un oras de provincie,suntem la o scoala relativ ,,bine cotata” trageti dumneavoastra care cititi concluziile.
si condica asta online facuta cu google forms e o prostie.daca se vrea debirocratizare, atunci trebuia deja pusa la punct o platforma profesionista , in mod unitar, dar asta nu e pe gratis. si bineinteles,esenta, schimbata programa,
Exista Adservio. Are sincope, dar daca ministerul ar fi dorit–o oamenii aia ar fi avut cu ce s-o faca superfunctionala. E catalog online, părinții pot vedea toată activitatea daca activează conturile, are funcțiuni de monitorizare. E ceea ce trebuie întregului invatamant. Si cei care au dezvoltat-o sunt romani.
Să fie desfiinţate inspectoratele, si ar fi bani pt.a se cumpara calculatoare pt. toată lumea din învăţământ…
Hartiile nu au disparut niciodata, iar acum sunt in plus ,,dovezile”. Fara sa ofere ceva, ministerul doar cere. Ministerul s-a spalat pe maini, dând mana libera inspectorilor sa faca ce vor, inspectorii , la fel, dau mana libera directorilor. Directorii, care au mentalitate comunista cei mai multi (ca si inspectorii), cer hartii, dovezi , rapoarte la nesfarsit. Tot sistemul este construit pe frica, amenintare …. daca vine controlul, trebuie ,,sa fii acoperit”. Profesorii de frica, fac tot ce li se cere. Stau sa ma intreb, de unde vine aceasta frica, spaima ?! Doamna ministru spune una, d-na secretar de stat spune alta… Dezbina si cucereste, asta este strategia acestui minister. Niciodata nu se ia in considerare parerea profesorilor, chiar daca ea este argumentata. Se dikteaza doar si se executa…
Excelent scris. Ați surprins esenta. In loc sa FACEM ,’ne facem’.
Excelent ați scris!
Idioții nu au habar că sunt niște idioți pentru că sunt niște marionete!
Mai rau, cred ca va mai aparea o comisie noua: comisia de monitorizare comisia de taiat hartii care nu a taiat hartiile.S-au cerut si rapoarte la scoli, s-au cerut si printscreen-uri de la Minister.Totul e public, se lucreaza pe platforme sau retele de socializare deschise si Ministerul ne trateaza ca pe niste evazionisti de cunostinte.Ca si cum singurul scop al profesorului ar fi sa fure statul.Asta dupa ce stam cate 12 ore online, nu mai avem viata de familie, neglijam soti, copii, viata personala, dorinte, pasiuni, totul ca MARIA SA elevul sa beneficieze de PRIORITIZAREA PROMOVABILITATII si totul cu acordul MARIILOR SALE SI MAI MARI, PARINTII.Ia mai lasati-ma! M-am saturat de bataia voastra de joc pe nervii, viata, sanatatea, lucrurile, banii profesorului.DOAMNA MINISTRU, cator profesori le veti asigura, deasemenea, instrumente necesare in predarea online? Nu vad in presa acest lucru.V-a scapat, ca de altfel, multe lucruri importante in aceasta perioada!!!!!!!!!!!!!
Dinozaurii din minister si din inspectorate trebuie sa-si justifice munca, nu? Pai munca lor e PrintScrin (epic spellingul!), hartii cred ca au mai putine de invartit.
Daca romanasii ar folosi o platforma de e-learning si nu Zoom sau alte prostii recomandate, rapoartele s-ar face automat si dinozaurii ar putea controla mult mai usor ca sa-si justifice si ei salariul.
In curând, dna ministră va înființa comisia de tăiat hârtiile pe care nu le-a tăiat comisia de tăiat hârtii inițială, dublată de alte comisii de tăiat print screen-uri și alte “hârtii” online.
Dar, până atunci, se va grăbi să înființeze comisia de aplaudat acțiunile și declarațiile ei geniale și liberale de implementat promovarea 100% fără participare la școală în învățământul românesc și a noii metodologii de asigurare a succesului școlar prin sisteme de notare de tipul: dacă nu frecventezi deloc scoala in clasa a X-a și profesorul nu poate să-ți dea nicio notă, în catalog ți se va trece media din semestrul II al clasei a IX-a. Dacă nu ai note nici în clasa a IX-a, ți se vor trece notele din clasa a VIII-a. Și tot așa, până în urmă cu atâția ani câți are învățământul obligatoriu.
Toate acestea, cu condiția ca elevul și părintele să fie de acord cu nota. Dacă procesul acesta decurge fără incidente, elevului i se va acorda bursă, iar părintelui un certificat de partener de excelență al școlii românești de după pandemia educațională curentă!