Misiunea profesorului de chimie este de a face orele din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev, conform Ministerului Educației

Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com

„Misiunea profesorului este de a face orele de chimie din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev”, se arată într-un document al Ministerului Educației. Este vorba despre Reperele metodologice pentru aplicarea curriculumului la clasa a XII-a în anul școlar 2024-2025 – disciplina Chimie.

„Astfel, misiunea profesorului este de a face orele de chimie din clasa a XII-a cât mai interactive și centrate pe elev, urmărind răspunsurile pe care le dau elevii și întrebările pe care aceștia le adresează, racordându-se la nevoile lor de învățare și optimizând ritmul și orientarea lecției”, se arată în ghid.

Potrivit sursei citate, la disciplina chimie, dezvoltarea competențelor elevilor la nivel optim nu se poate realiza numai în anul anterior examenului – procesul de învățare trebuie să fie constant și consecvent, parcurgerea noțiunilor să fie sistematizată, cu etape de fixare, exersare și sinteză bine distribuite în timp.

„Este de menționat faptul că, începând cu clasa a X-a, conținuturile și competențele specifice din programele de chimie se diferențiază, deoarece specific programei de clasa a X-a este debutul chimiei organice. Studiul chimiei organice se continuă în clasa a XI-a. Există, astfel, o “ruptură” în continuitatea temporală a conținuturilor din programa de chimie pentru clasa a IX-a și cea de chimie pentru clasa a XII-a, programe care abordează conținuturi de chimie anorganică și generală.

Ținând cont și de bugetul de timp redus, și anume, numai o oră pe săptămână la multe dintre specializări sau calificări, se impune o atenție sporită din partea cadrului didactic în selectarea aplicațiilor propuse la clasă, pentru reactualizarea conceptelor de chimie studiate în clasa a IX-a, dar și în gimnaziu, concepte care constituie baza de plecare în studiul chimiei de clasa a XII-a”.

Despre simulările examenului de BAC

„O altă modalitate de pregătire pentru examenul național de bacalaureat este simularea de etapă a acestuia. Simulările examenului de bacalaureat se pot organiza la nivel de clasă – de către profesorul clasei, la nivel de unitate școlară acolo unde există clase paralele, la nivel de județ – de către inspectoratele școlare sau la nivel național – de către Ministerul Educației.

Rolul și importanța simulărilor sunt determinate de factori pedagogici cu valențe formative ce urmăresc:

– acomodarea elevilor cu atmosfera de examen, respectarea programului și a regulilor prevăzute în metodologie;

– determinarea nivelului real și obiectiv de pregătire atins de elevi la aceea etapă – realizându-se un feedback al nivelului de pregătire al acestora;

– optimizarea și realizarea unui plan de lucru de pregătire, de recuperare și de dezvoltare a competențelor necesare obținerii de rezultate bune și foarte bune la susținerea examenului național de bacalaureat;

– conștientizarea elevului și a familiei acestuia asupra importanței pregătirii și aprofundării noțiunilor studiate, dezvoltarea capacității elevului de a recunoaște, de a aplica corect și în contexte diferite achizițiile și competențele cognitive;

– formarea/exersarea/dezvoltarea unor tehnici de auto-gestionare a emoțiilor de către elevi, de organizare a timpului de lucru și de optimizare a autocontrolului;

– redactarea completă a rezolvărilor (argumentare, motivare, calcule) și verificarea concordanței dintre cerință și răspuns;

– evaluarea unitară pe bază de barem și raportarea/discutarea rezultatelor la nivel de școală, județ, național.”

Simulările județene

„Simulările la nivel de școală, județ sau naționale, prin diversitatea itemilor, acoperă o plajă largă a materiei studiate în anii de liceu. Astfel, sunt dezvoltate și testate:

– capacitatea de efort susținut;

– capacitatea de selecție calitativă;

– ușurința în redactarea unor cerințe în timp;

– folosirea limbajului chimic adecvat, a terminologiei și algoritmilor specifici chimiei;

– capacitatea de analiză și sinteză;

– explorarea, investigarea și rezolvarea de probleme prin metode variate;

– abilitatea de calcul rapid;

– capacitatea de a face generalizări;

– abilitatea de investigare a valorilor de adevăr a unor afirmații.”

Anul școlar 2024—2025 este structurat astfel:

Modulul 1: de luni, 9 septembrie 2024, până vineri, 25 octombrie 2024;

Vacanța de toamnă: de sâmbătă, 26 octombrie 2024, până duminică, 3 noiembrie 2024;

Modulul 2: de luni, 4 noiembrie 2024, până vineri, 20 decembrie 2024;

Vacanța de iarnă: de sâmbătă, 21 decembrie 2024, până marți, 7 ianuarie 2025;

Modulul 3: de miercuri, 8 ianuarie 2025, până vineri, 7 februarie 2025, respectiv vineri, 14 februarie 2025, sau vineri, 21 februarie 2025, după caz, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în urma consultărilor cu beneficiarii primari ai educației, cu părinții/reprezentanții legali ai acestora și cu cadrele didactice, realizate la nivelul unităților de învățământ;

Vacanța de schi/mobilă: o săptămână, la decizia inspectoratelor școlare județene/al municipiului București, în perioada 10 februarie— 2 martie 2025;

Modulul 4: de luni, 17 februarie 2025, respectiv luni, 24 februarie 2025, sau luni, 3 martie 2025, la decizia inspectoratelor școlare județene/ al municipiului București, după caz, până joi, 17 aprilie 2025;

Vacanța de primăvară: de vineri, 18 aprilie 2025, până duminică, 27 aprilie 2025;

Modulul 5: de luni, 28 aprilie 2025, până vineri, 20 iunie 2025;

Vacanța de vară: de sâmbătă, 21 iunie 2025, până duminică, 7 septembrie 2025.

Pentru clasele a XII-a zi, a XIII-a seral și frecvență redusă, anul școlar are o durată de 34 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 6 iunie 2025;

Pentru clasa a VIII-a, anul școlar are o durată de 35 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 13 iunie 2025;

Pentru clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică, cu excepția claselor prevăzute la lit. a) și pentru clasele din învățământul profesional, anul școlar are o durată de 37 de săptămâni de cursuri și se încheie la data de 27 iunie 2025;

Pentru clasele din învățământul postliceal, durata cursurilor este cea stabilită prin planurile-cadru de învățământ în vigoare.

Școala altfel și Săptămâna verde, potrivit ordinului nr. 3.694 din 1 februarie 2024

Art. 4. — „(1) Programul național „Școala altfel” și Programul „Săptămâna verde” se desfășoară în perioada 9 septembrie 2024—30 mai 2025, în intervale de câte 5 zile consecutive lucrătoare, a căror planificare se află la decizia unității de învățământ. Derularea celor două programe se planifică în intervale de cursuri diferite.

(2) La clasele din învățământul liceal — filiera tehnologică și din învățământul profesional, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică, urmărind și scopul acestor programe.

(3) La clasele din învățământul postliceal, în perioadele dedicate programelor „Școala altfel” și „Săptămâna verde” se organizează activități de instruire practică.”

Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
La Fizică, planificarea calendaristică trebuie adaptată nevoilor de învățare ale elevilor și se realizează după o evaluare inițială, potrivit Ministerului Educației. Model de planificare pentru clasa a XII-a
BAC 2025. Structura subiectelor la proba scrisă de Limba română, explicată în documentul cu reperele metodologice. Care sunt greșelile frecvente pe care le fac elevii la textul argumentativ
Profesorii de matematică pot să folosească la clasă demonstrațiile interactive, instruirea diferențiată și învățare bazată pe problematizare, colaborare și discuție – recomandare a Ministerului Educației
Ce predau profesorii de liceu la clasa a XII-a din toamnă: Reperele metodologice pentru 95 de discipline au fost publicate – descarcă documentele
Exit mobile version