Elevii au o minte hibridă și va trebui să construim instrumente și lecții hibride, spune profesorul universitar Mircea Miclea, psiholog și fost ministru al Educației. Acesta a participat la un seminar al Asociației Profesorilor de Limba și Literatura Română – ANPRO, unde le-a vorbit profesorilor despre câteva soluții pe care le au la dispoziție pentru a face lecții online pentru o învățare eficientă.
„Să avem înregistrate diverse bucăți din lecția pe care noi o predăm la un moment dat și apoi să combinăm oferirea acelor înregistrări, care au avut loc altădată, când poate am fost mai inspirați, când am dat un exemplu mai bun, cu comentariile noastre în momentul în care prezentăm această lecție”, spune Miclea.
Acesta a explicat cum, mai departe, asociațiile de profesori ar putea dezvolta un sistem de validare a unor astfel de resurse, de la profesorii membri, apoi le-ar putea pune la dispoziția lor și astfel ar aduce un plus de conținut pentru fiecare cadru didactic.
Redăm soluțiile prezentate de Mircea Miclea:
“Primul lucru care cred că merită analizat este faptul că ar trebui să facem o distincție în anii care vin între învățarea online și streaming. În anul acesta, care a trecut, predarea online, învățarea online, au fost asociate cu streaming-ul, adică exact în momentul în care tu predai, elevul este în partea cealaltă și recepționează performanța ta în momentul respectiv. Învățarea online este mai mult decât așa ceva și probabil că acesta este următorul pas la care noi trebuie să trecem.
Să avem înregistrate diverse bucăți din lecția pe care noi o predăm la un moment dat și apoi să combinăm oferirea acelor înregistrări – care au avut loc altădată, când poate am fost mai inspirați, când am dat un exemplu mai bun – cu comentariile noastre în momentul în care prezentăm această lecție. Comentariile noastre în vocea din off, cum ar veni, despre ceea ce oferim.
Altfel spus, trebuie să începem să trecem de la streaming – oferirea o performanță într-un moment dat – la a oferi o construcție în care noi, pe baza a ceea ce am făcut deja sau a ce vom face de-acum încolo, pregătind înregistrările acestea, pot fi combinate cu performanța noastră. Este ca și cum în același timp am oferi cogniție și o metacogniție.
Eu ofer, de exemplu, lecția pe care o țin despre Riga Crypto și Lapona Enigel, dar în același timp pot să fac și comentarii despre propria mea performanță, sau despre propria mea prestație la lecția respectivă, pe care o ofer elevului. Elevul poate să reflecteze asupra acestor lucruri, deci asta înseamnă deja o construcție. Asta înseamnă că adunăm experiențele noastre digitale și începem să construim mai sofisticat lecția. Acesta este adevăratul învățământ online, sau mai degrabă ce anume ar trebui să furnizăm, să nu mai credem că online înseamnă doar streaming.
Oricare dintre noi, prin ceea ce am făcut în acest an, poate prin ceea ce vom face anul viitor sau în aceste luni care vin, am putea selecționa anumite secvențe care sunt foarte bune sau alte secvențe care sunt foarte proaste – dacă mă gândesc la cursurile mele, sunt sigur că am avut și secvențe foarte proaste la cursurile acestea online pe care le-am ținut, dar și momente foarte bune – am putea decupa numai acele secvențe, numai acele părți din lecție și am putea, astfel, apoi, construi alte momente pe intervenția directă, online, alături de aceste înregistrări.
Ar putea, după aceea, ca Asociația (n. red. ANPRO) să facă o selecție a celor mai bune lecții și să ofere un fel de instrument de resurse, de lecții online pe care mulți să le ruleze și cu propriile lor comentarii. Dacă, de exemplu, doamna profesoară prezintă o lecție, eu aș putea să iau, practic, lecția dânsei și aș putea să adaug propriile mele reflexii asupra ei sau propriile mele exemple, proceduri etc. și aș putea să o îmbogățesc. În felul acesta va fi un fel de shared learning, învățare împărtășită, dar nu numai prin viu grai, prin faptul că ne transmitem unii altora materialele de bună calitate, apoi construim asupra lor, reflectăm.
Cred că experiența care s-a produs în anul care a trecut este un prim pas. A fost făcut forțat, dar este benefic pentru că ne-a învățat să lucrăm și cu alte tehnologii decât cu cele clasice și ne-a adus la convingerea că se pot face lucruri și cu tehnologiile online, nu numai cu prezență față în față. Dar cred că trebuie să ne gândim la depășirea, deja, a acestui nivel, pentru că putem să construim din diverse componente, ale noastre sau ale altora, lecții din ce în ce mai bune, lecții din ce în ce mai complexe, lecții câteodată calibrate pentru atunci când cineva este foarte bun și vrem să-l ducem la excelență, pentru cineva care este începător, are dificultăți de învățare și vrem să-l aducem la nivelul mediu, așa putem să construim pentru una și aceeași lecție diverse variante care să ne fie utile.
Aceste variante se pot duce prin reflecție se pot îmbogăți și perfecționa mereu. Atunci, cred, am avea o colecție de instrumente, de lecții multimedia, online, care să devină din ce în ce mai bune, care să ajungă la nivelul de excelență și pe care să le folosim atunci când trebuie, cum trebuie.”
Va trebui să devenim din ce în ce mai mult niște constructori, specialiști în „hibridizat” conținuturi
“Cred că viitorul aparține unui învățământ hibrid. Nu contează ce se întâmplă cu criza aceasta, nu are legătură cu criza. Ne uităm această generație digitală, uitați-vă în interacțiunile pe care le au, cât stau în sisteme digitale, pe device-uri. Adesea preferă interacțiunea prin intermediul device-urilor decât interacțiunea directă, preferă să-și comunice mult prin chat, decât să stea de vorbă față în față. Au posibilitatea de a accesa informația de oriunde, oricând, o pot derula de câte ori doresc, informația este multimedia, nu este doar unimedia etc.
Avem o minte a elevilor care vin în școala noastră, care clar este o minte hibridă. Este o minte care combină reprezentări ale lumii dobândite din interacțiunea directă cu lumea, cu reprezentări ale lumii dobândite mediatic, mediate de mediile digitale. Mintea lor e hibridă, prin urmare și noi va trebui să avem, din partea școlii, o ofertă tot hibridă. Ofertă în care vom combina în diverse proporții componente online sau componente multimedia, digitale, cu componente față în față. Deci, pentru o minte hibridă, va trebui să construim instrumente și lecții hibride.
Principala problemă pe care o s-o avem în viitor, ca profesori, din punctul ăsta de vedere, sună cam așa: ce fel de conținuturi trebuie prezentate? Cum, online, offline, față în față, sub formă de text, sub formă de film, sub formă de prezentare? Ce fel de conținuturi, cum trebuie predate ca să obținem maximum de învățare din partea celor care ne ascultă pe noi? Deci va trebui să devenim din ce în ce mai mult niște constructori, specialiști în „hibridizat” conținuturi, pentru că mintea celor care ne ascultă este hibridă.
Așa că dincolo de pandemia aceasta, care va ține cât va ține, după care se va termina, trebuie să ne gândim că de acum încolo avem în față o serie de generații care au o minte hibridizată. Noi trebuie să încetăm să oferim ceva ce se potrivește din ce în ce mai puțin cu mintea lor.”
Intervenția lui Mircea Miclea poate fi urmărită în video-ul de mai jos ,la minutul 43:00: